kijkerig op concour

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

barcaseig1

kijkerig op concour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:31

Mijn paard is een halfjaar niet gestart op wedstrijd, wegens straalkanker. Hij is gelukkig volledig genezen en loopt des te beter, maar sindsdien heb ik het volgende probleem als we op concour gaan (M2-dressuur);
Met het losrijden is mijn paard volledig ontspannen, maar zodra we het eerste rondje om de baan heen gaan voor we de proef mogen beginnen drukt ie z'n rug weg en ziet ie op zijn manier overal spoken. De ene keer krijg ik hem wel weer bij de les, maar een andere keer lukt dat niet, wat een slecht eindresultaat opleverd..
Erg frustrerend, omdat ie tijdens het losrijden wel fijn loopt..

Tips zijn van harte welkom!

RMistral

Re: kijkerig op concour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:31

Kan het dan niet aan jou liggen? Misschien ga je zelf wel anders reageren of je wordt zelf wat meer gespannen. Dit geef je dan weer over aan je paard wat er voor zorgt dat hij gaat spoken. Wat bij mij wel eens heeft geholpen of vreemd terrein is even aan de lange teugel stappen en gewoon even laten kijken, laten zien dat er niks is en dat jij hem gewoon lekker ontspannen laat. Het is natuurlijk niet bij elk paard hetzelfde, maar het kan net zoals bij mij wel helpen.

Iniedergeval veel succes ermee!

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:56

Start eens een paar keer HC, dan is de druk er bij ook een beetje af. Op die manier kun je hem ook af en toe even laten kijken, of juist doorpakken. Wel vervelend, maar geen weinig voorkomend probleem.
Succes in de wedstrijden!

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:31

Proberen zo vaak mogelijk te gaan kijken op concoursen, dan went ie er meer aan. Al rijd je alleen maar los... De rest komt wel. Zou er idd geen druk op leggen. Plezier hebben is veel belangrijker... Succes!!

barcaseig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 08:44

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb me inderdaad al voorgenomen om me er de eerstvolgende keer te proberen wat minder druk om te maken. Ik denk dat het juist zijn bedoeling is dat ik me druk ga maken, zodat ie zich nog meer op kan fokken. Een rondje om de baan met wat meer lengte is mischien ook het proberen waard, zodat ie kan voelen dat ik het niet zo'n probleem vind dat ie kijkerig is en dan geeft ie zich er mischien sneller aan over.
We moeten zaterdag weer starten, dus ik zal echt gaan proberen om die wedstrijd als een oefening te zien..

x_Liies_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:30

Zelf ontspannen zijn adviseer ik je zeker, dat helpt vaak al het beste!
Verderzou je misschien wat vaker naar wedstrijden kunnen gaan (misschien HC) of op andere vreemde terreinen oefenen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:26

waarschijnlijk corrigeer je hem op het voorterrein als hij zich zo gedraagd en doe je dat in de ring niet. Een slim paard heeft dat zo door.
Ik zou hem gewoon een keer op z'n donder geven in de ring en ff niks om je score geven.
succes

barcaseig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:20

Hallo allemaal! Ik heb gister gestart in Gorredijk. Ik kon vlak voor de proef nog 5 minuten vlak bij de baan losrijden en gelukkig probeerde hij het weer tijdens die 5 minuten. Ik heb besloten om me deze keer niet te druk te maken (dus niet stressen en hem op zijn donder geven, want dat deed ik anders altijd wel..) en hem een rondje met lange teugel te laten stappen. Daarna weer oppakken en toen liep ie er goed bij! De eerste proef ging voor mijn gevoel super en lekker ontspannen. Bij de tweede proef had ie iets meer spanning (dribbelen in de verzamelde stap). En we hadden 170 en 175 punten. Vorige week nog 153 en 164, dus we gaan de goeie kant weer op dankzij jullie goeie tips! Dankjewel!!