heel kort lopen op de voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

staroo

heel kort lopen op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:10

Sinds enige weken hebben we er een paard bij die tijdens het draven loopt als een kittige pony, maar dan helaas wel erg kort op de voorhand. Ik neem heel erg de tijd met het losrijden en varieer erg in de figuren, halthouden etc. en alles met rust. Na zo'n 20 min. wil ik dan aandraven en dan loopt hijzo kort en krabbelend op de voorhand, dat ik denk die is kreupel of vertoont verschijnselen van teugelkreupelheid, nu rijd ik bitloos en heb erg weining in mijn hand dus dat kan het niet zijn. Hij loopt blootvoets en ik vraag me af of het zou helpen als ik hem voor op ijzers zou laten zetten. Heeft iemand advies voor mij? Want hij is verder super braaf en als ik verder ben met het rijden dan wil hij allengs ook beter gaan lopen maar in het begin zou ik niet graag gezien worden door iemand. Tijdens het voorrijden zag ik het korte lopen ook wel maar ra, ra toen ik er op ging zitten ging hij ineens veel beter . . Ik zal er een niet al te groot probleem van maken want de schuld ligt qua aankoop bij mijzelf ik heb te snel gekocht en wil daar niet meer op terugkomen, als ik de vorige eigenaar erover spreek dan krijg ik te horen dat dat korte lopen wel klopt maar dat het tijdelijk is maar ik vraag me af of het ook iets kan zijn van gevoeligheid op de voorvoeten en dat kan ik eventueel oplossen met (aangepast) beslag.

Prinslover

Re: heel kort lopen op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:13

Ik zou er toch even een hoefsmid naar laten kijken. Misschien loopt ie niet helemaal lekker op zn blote voeten, en is het gevoelig. Heb je al geprobeerd om eens lekker goed warm te rijden met een lang losse teugel. Zo komt ie niet zo komt van voor en kan die de passen gaan afmaken. Misschien helpt het ook wel met longeren met een bijzet? Succes ermee!

Edit; lees nu even goed Bloos En zie dat je bitloos rijd. Geef hem goed de ruimte. En sommige paarden komen pas echt goed los na een tijdje draven en een galopje.. Lachen Loopt ie daarna niet al een stukje beter? Misschien is het wel een look a like een "diesel". Die wat moeite heeft met opstarten, maar daarna lekker loopt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:19

had je hem laten keuren bij aankoop?

Liep hij direct al zo?
hoe loopt hij als je hem losgooit? of longeert?
op het harde of zachte..
loopt ie dan ruimer???

Zou er een dieren arts naar laten kijken..

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 17:57

Het longeren heb ik nog niet gedaan althans ik heb het wel geprobeerd, ik ben zelf nog aan het revalideren met een verbrijzelde pols en toen ik wilde longeren, trok hij alles uit mijn handen. Normaliter laat ik me dat niet overkomen maar nu heb ik geen keus dus als ik het beter aan kan ga ik hem zeker met bijzet longeren. Ik laat hem heel lang losstappen en verder rijd ik al heel lang bitloos dus daar ben ik wel mee bekend en inderdaad als ik maar lang genoeg rijd dan komt hij steeds losser op het eind ben ik dan wel positiever maar de start is zo beroerd.
Ik heb hem niet laten keuren en daarom heb ik er ook bij geschreven dat ik daar ook niet op terug wil vallen, de koop heb ik veel te vlug gesloten maar hij was ook niet duur dus daar maak ik geen probleem van, wat ik nu wil is proberen tot een compromis te komen tussen paard en mijzelf, met een keuring had ik vermoedelijk geen vraag meer hoeven te stellen op Bokt m.a.w. zou hem niet gekocht hebben denk ik,maar de feiten liggen nu anders. Bezit nog 3 Haflingers en die zijn heel anders gekocht en zijn picobello qua aanschaf, voor deze viel ik als een blok echt een impulsaankoop en ik wil hem ook echt niet meer kwijt, het is een enorme lieverd en daarom wil ik met advies het graag rijkunstig zien op te lossen en ik vestig mijn hoop op de hoefsmid, die is kundig in orthopedisch beslag, dus wie weet! Duivel

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:03

@Sjolvir

Bij ons lopen de paarden in de wei en worden niet losgegooid, maar als er gevoerd wordt en hij komt van achteren terug dan ziet het er redelijk uit, als de hoefsmid komt dan laat ik het paard op de harde bodem draven, laat hij als ervaringsdeskundige eerst maar kijken en dan komt de veearts in beeld, hij loopt zo niet onregelmatig dus dat valt wel mee gelukkig.
@Prinslover nog even dit: dat gevoel van teugelkreupelheid had ik toen ik hem met een gebroken trens reed, dat zat bij de aankoop, maar uiteindelijk ben ik het bitloos gaan proberen omdat ik dat al deed en ik vind hem daar beter op reageren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:19

niet onregelmatig zegt niet dat hij niets mankeert..
Je kan ook iets mankeren aan 2 voorvoeten tegelijk..
kort lopen kan ook uit rug komen etc....
zou hem voordat ik er orthopedisch beslag onder zou laten
zetten toch een keer na laten kijken door dierenarts..

Dan weet je wat voor orthopedisch beslag er onder moet..
En of het uberhaupt zinvol is...

Is er niet iemand die hem uitgebreid voor je kan monsteren?
Dan kan jij blij met je pols staan kijken..
Terwijl diegenen het harde werk moet doen.. Knipoog
Kan je in iedergeval zien, of hij als hij niet onder het zadel is ....
goed uit de voeten kan komen of niet...

Zou sneu zijn als jij probeert hem te blijven rijden met wat voor
beslag dan ook... als later blijkt dat ie wat mankeert...
Wat niet perse hoeft uiteraard.. (dat iets mankeren...)

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:02

Ja daar zal het wel op neerkomen uiteindelijk, vanavond hebben we hem in de longeerring gezet maar dan zonder longeerlijn, nou 't is duidelijk dat hij dat niet gewend is, hij probeerde aanvankelijk daarweg te komen waar hij de cirkel binnen gekomen was en hij liep in een heel snel tempo, op het laatst wordt hij wel iets rustiger maar nog niet zoals het hoort, hij schijnt dat echt niet te kennen lijkt het wel, maar hij doet het wel allemaal braaf, haalt niet uit doet niets lelijks, ik vraag me dus ook af of het wel van de voorbenen komt, hij kan het wel tonen maar dat wil nog niet zeggen dat het probleem daar zit, ik ga eerst nog even de zaak aanzien en een pogrammaatje met hem doorlopen, dan kan ik uiteindelijk conclusies gaan trekken en verdere stappen nemen. Bloos

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:27

@staroo: Heb je probleempje gelezen en wilde je toch even zeggen dat wij op stal een merrie hebben met een soortgelijk probleem. Een superleuk en lief dier in de omgang maar met rijden af en toe hele rare kuren, met als constante rode draad dat korte draven. Overigens doet ze dat alleen op de linkerhand en bouwt ze veel spanning op. Doet jouw paard dat ook?
In ieder geval heeft het wrsch echt wel zin om, als je andere dingen niet blijken te lukken om het op te lossen, de DA en/ of fysio ernaar te laten kijken en sowieso wat foto's te laten maken. Wellicht heeft het beestje een oude blessure aan het voorbeen/ schouder en heeft het gewoon echt pijn. Dat wil je ook niet toch? Ach gut
Succes ermee...

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 10:33

Nee pijn dat is het laatste dat ik wil, ik ga ook zeker rustig te werk via een soort stappenplan, nu heb ik ook nog de pech dat ik momenteel geen les heb, want 2 zien er meer dan 1. volgende maand neem ik de paarden mee op vakantie en neem daar les van een perfecte instructrice, waarvan ik de manier van lesgeven erg goed versta (wie is er nog meer zo gek om tijdens de vakantie te gaan lessen?) en dan komt er waarschijnlijk ook wel meer duidelijkheid, maar ik geef de moed niet op, weg gaat hij toch niet of hij moet er zo belabberd aan toe zijn en dat is niet het geval. Bij ons is het eens op het erf, altijd op het erf, behalve als het dieronvriendelijk wordt dan hebben we nog de keus die we mogen/kunnen maken.