CubaLibre @ trainingswork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

CubaLibre @ trainingswork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 09:16

Nou het werd weer eens tijd om CubaLibre hier op bokt maar eens te showen...

CubaLibre is een platenbonte merrie die geboren is op 01-06-2002, ze is ong. 1.45 en heeft momenteel een veulen aan de voet lopen.
Dit is de 6e keer dat ik er weer op zat sinds ze een veulen heeft en ondanks wat steigeren en bokken deed ze het best goed, als ik naar haar idee te sterk inwerk met mn buitenteugel gaat ze staken en dus steigeren. Ik probeer dit op te lossen door haar ruimte te geven en de rust terug te zoeken. Echter soms lukt dit dus niet.

We rijden geen wedstrijden maar ze is afgericht op M dressuur, ik heb haar zelf alles geleerd en ben dus ook best trots op mijn meissie! Haha!

Enkele verbeterpuntjes die ik zelf al heb opgemerkt:
- hand (voornamelijk rechts) niet vastzetten op mijn bovenbeen
- handen op gelijke hoogte houden (pfft best moeilijk soms)
- heb nog wel eens de neiging om naar mn paard te kijken ipv over haar heen, dit is al een heel stuk
verbeterd maar ik ben er nog niet helemaal....

Het bit wat ik gebruik is een pessoabit, dit gebruik ik omdat ze soms erg doortrekt en ik dan net dat kleine beetje meer te zeggen heb. Ik rij niet standaard met dit bit, wissel af met een dubbelgebroken trens en een enkel gebroken trens bit.

sporen gebruik ik eigenlijk niet veel maar heb ze aan omdat ze af en toe door mn been heen valt en ik haar dan net dat beetje wakker kan maken.
Zweep is geen optie aangezien ze hier vroeger (voor mijn tijd) mee mishandeld is en daar nu nog steeds panisch van wordt.

Nou hier dan de foto's.... kijk en geniet!

van het loswerken zijn geen foto's gemaakt maar dit heb ik uiteraard wel gedaan (loswerken doe ik altijd min 15 min)....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
rechtergalop
Afbeelding
uitstrekken
Afbeelding
verzamelen
Afbeelding
inzet wijken voor het rechterbeen
Afbeelding
wijken
Afbeelding

Afbeelding
van hand veranderen in uitgestrekte draf
Afbeelding
dit doet ze dus als ze ineens geen zin meer heeft, foto vertekend erg, mn rechterhand lijkt op mn bovenbeen te zitten maar was toch echt helemaal naar rechts uitgestoken
Afbeelding
rust terug proberen te vinden....
Afbeelding
gelukt, maar Verward dan bokt mevrouw gewoon eventjes Duivel
Afbeelding
he he... klaar....
Afbeelding
en toen mocht zoonlief even met mama samen in de bak, mama dacht: eindelijk... ROLLEN!!!
Afbeelding

Poiuytrewq

Re: CubaLibre @ trainingswork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:23

Wat een knap paardje zeg, ik vind dat je hem lekker aan het lopen hebt Lachen. Zie ik nou goed op de 1e foto dat er nog paarden in de bak staan?
Ik weet niet of het zo lijkt, maar je lijkt d'r op sommige foto's wat strak van voren te hebben.
Leuk dat veulentje er zo bij Lachen

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 09:26

@upperlady: we rijden geen niveau maar ze is M afgericht

@suus_: dank je!
op de 1e foto staan idd meerdere paarden.
denk dat dat lijkt, als ik haar voor te strak zou houden zou ze echt niets anders doe dan steigeren.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:46

Het lijkt net of ze op sommige foto's haar kont wat naar binnen gooit.
Ontzettend leuk dier, lief veulentje !

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:07

@miiej: dank je! ben ook erg tevreden met haar en hoe ze loopt. Veulen is ook echt een schatje (maar ja ik ben bevoorrecht). Verder heeft ze inderdaad soms de neiging om haar achterhand iets naar binnen te brengen, ik probeer dit op te lossen door stelling naar binnen te vragen.
Ze doet dit niet standaard en er zijn dagen bij dat ze echt mega goed loopt en dus niet haar achterhand naar binnen zet. Zijn ook wel moment-opnames.

Iemand nog tips?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:50

Heel fijn plaatje vind ik dit ondanks dat ik het geen fijn bit vind. Lachen (ben er gewoon niet zo voor, wil ik niet mee zeggen dat jij er niet goed mee rijd) Vind dat je super reageert op haar steigeren! Lachen De manier om eentje weer naar beneden te krijgen is haar idd uit evenwicht halen door je hand naar binnen of buiten te brengen (afhankelijk van wat het beste uit komt Knipoog ) en dus te zorgen dat ze van haar evenwichtspunt af komt. Super! Je zit er ook heel relaxt op en schijnt er niet echt last van te hebben. Je hebt over het algemeen een hele goede houding overigens.

Ik weet niet of je haar wíl laten wennen aan de zweep maar een manier zou zijn om haar aangename dingen te laten voelen met de zweep, haar eerst laten zien dat dat ding niets mis doet door het bv gewoon bij je in de poetsboks oid te zetten (niet aankomen, gewoon zetten) en zo geleidelijk aan opbouwen naar vast hebben tot je haar er uiteindelijk mee kan strelen. Dat wil wel eens werken. Lachen (zo heb ik het met mijn pony moeten doen, zelfde verhaal en idd, panisch voor die zweep)

Verder vind ik het een heel mooi dier. Ze is nog maar 6 dus je hebt in principe tijd zat. Nooit aan gedacht om toch met haar te starten?

upperlady: lezen is ook een vak.. Nagelbijten / Gniffelen Moet je als TS zoveel moeite doen om achtergrond informatie te geven, word het niet gelezen. Als ze dan perse regels willen maken, vind ik dat op dit soort reacties ook gereageerd mag worden.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:56

Leuk paardje,

Ik vind alleen dat je erg veel met je handen inwerkt, hij lijkt overigens ook heel erg alsof je aan haar tilt, ik vind zo'n bit dan ook geen goed idee.
En ik kan het dan misschien ook wel begrijpen dat ze omhoog wilt komen.
Voor de rest zou ik misschien eerst nog wat meer basis willen zien , hier zie ik een antal fotos ( kunnen momentopname's zijn ) waarbij ik dit stuk mis, als de basis goed is komen die oefeneningen vanzelf.

als je wat minder met je handen gaat rijden komt het helemaal goed, super leuk paardje overigens

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:06

Charlottte schreef:
Leuk paardje,

Ik vind alleen dat je erg veel met je handen inwerkt, hij lijkt overigens ook heel erg alsof je aan haar tilt, ik vind zo'n bit dan ook geen goed idee.
En ik kan het dan misschien ook wel begrijpen dat ze omhoog wilt komen.
Voor de rest zou ik misschien eerst nog wat meer basis willen zien , hier zie ik een antal fotos ( kunnen momentopname's zijn ) waarbij ik dit stuk mis, als de basis goed is komen die oefeneningen vanzelf.

als je wat minder met je handen gaat rijden komt het helemaal goed, super leuk paardje overigens

Ik zie overal een dier met het neusje er net uit. Dus zo hard zal ze beslist niet inwerken met die handen Lachen Wel zie ik een vrij voorwaarts heet paard dat vanvoor wat gesloten wordt door de ruiter om haar in een normaal tempo te houden. Over de basis...Wat noem jij verzamelen (hoewel ik hier eerder een pasje terug zie dan verzamelen), wijken en weer voorwaarts dan wel? Nagelbijten / Gniffelen Dat is toch echt basis hoor...Daar hoeft een paard niet meer voor te kennen dan gas rem en been.. Nagelbijten / Gniffelen

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:10

@pharagirlke: dank je! ik ben ook niet zo'n fan van dit bit maar het werkt wel erg goed bij haar....
Verder loop ik wel eens met de gedachte om met haar te gaan starten, maar hetgeen me tegenhoudt is dat ik dan tussen de paarden moet starten en ik niet weet of ik dat wel moet doen (ik ben overigens 26).

Wat zweep betreft heb ik echt alles al geprobeert en niets schijnt te helpen dus ga ik haar ook niet ermee lopen klieren. Ze vindt dat ding echt doodeng.

@Charlottte: Ik werk juist totaal niet in met mijn handen als ik dat wel doe dan gaat ze standaard alleen maar omhoog. Ik rijd al ruim 19 jaar en heb echt wel de ervaringen met jonge paarden om te weten wanneer iets gemeend is en wanneer het gewoon een staakmoment is. Deze steiger/staak foto's zijn dus ook gewoon omdat ze er genoeg van had EN omdat ik haar een ophouding gaf MET mn buitenteugel!
Vorig jaar (toen had ze ook een veulen) deed ze dit ook en toen had ik een zwaar gekneusde onderrug en kon ik het er niet uit rijden. Nu probeert ze het gewoon weer alleen kan ik het nu er wel uitrijden.

Maar toch bedankt!
Basis zit er echt wel in hoor, dit zijn gewoon momentopnames....

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:14

Dan is het goed Lachen
Mar bijvoorbeeld foto 3 4 5 7 zien jou armen eruit alsogf je heel erg aan dr het tillen bent + veel in je handen hebt.
Maar het zullen iderdaad wel momentopnamen zijn:)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:19

ik heb mijn handen over het algemeen wel zo hoog (iets wat ik op school heb geleerd overigens!) Ze was wel af en toe wat hangerig maar dat rijd ik er uit door meer voorwaartse drang te eisen....

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:20

Ik vind het ook lijken alsof je heel erg veel kracht in je armen hebt, maar dat zal wel een momentopname zijn dan..
Ik vind het gebruik van dit bit niet echt storend zoals jij dat doet, maar het zou nog vriendelijker kunnen door die onderste teugel gewoon los te laten en er echt alleen bij te pakken op moeilijke momenten.

Ik vraag me trouwens af wat er op de eerste foto voor een paard staat te steigeren in de bak? Of lijkt dat zo?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:56

@lotte1990: Op de eerste foto zie je de neus van een paard en de achterbenen van een ander paard.....

de onderste teugel is in principe ook los maar als ze te sterk wordt dan pak ik die bij.... op enkele foto's is duidelijk te zien dat hij gewoon in een boogje hangt.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:24

Ik vind het geen goede oplossing van je dat als je paard zich sterker maakt dat jij je inprincipe ook sterker maakt, je gaat als het ware gewoon terugtrekken

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:34

het lijkt alsof je heel erg veel spanning in je armen,schouders hebt. probeer ook te ontspannen.
net als charlotte zie hierboven, lijkt het mij geen goed idee om je ook sterker te maken. het gevolg s dat je paard zich sterker maakt iedere x als je dat doet.blijf iniedergeval niet vasthouden
probeer ook meer je achterhand eronder te plaatsen!
succes

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 08:17

gister weer gereden en toen liep ze dus wel weer gewoon lekker.. net of ze wist dat er geen fotograaf bij was.
Ik trek niet zoals jullie denken, spanning is er ook alleen maar als zij zich sterk maakt maar dat komt ook omdat ik zo nu en dan nog steeds erg veel last heb van mn onderrug en dan dus iets sterker in ga werken op haar.
Achterhand eronder zetten is eigenlijk geen probleem aangezien ze dat altijd wel doet (alleen heb ik juist die foto's niet echt geplaats realiseer ik me nu).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:29

Je zegt dat je dit bit gebruikt omdat het paard ''doortrekt'', maar ik heb juist het idee dat jijzelf degene bent die trekt, spanning of geen spanning in jouw rug, je hoeft dan echt niet opeens spierballen te gebruiken.
Vind het er dus niet al te vriendelijk uit zien

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:38

Ontzettend leuke pony, mooie kleur! Maar wat jammer dat je zoveel gewicht in je handen hebt! Laat asjeblieft dat hoofd eens los, lekker lang laag en voorwaarts rijden. Dan gaat ze ook de bovenlijn wat meer ontspannen.
Verder ben ik erg benieuwd wat je met deze pony rijdt?

Succes ermee!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:41

Ik ga geloof ik ook even voor spelbreker spelen...

Ik vind het er niet bepaald ontspannen uitzien...

Je rijd met dubbele teugel 1 op de 3e ring en 1 op de 1e, en dan slaat het bit nog door ook...

Nee dan rijd je m hoogst waarschijnlijk niet goed van achter naar voor... ik kan me het protest van je paard dan ook goed voorstellen.

er is altijd een reden voor het staken of dat nou een veulen is rug klachten of what ever, is dit bit niet de oplossing, als die goed gebruikt werd kon ik dr mee inkomen maar ik zie de teugel welke om de laatste ring zit en dus het sterkste inwerkt, constante druk uitoefenen. heb je les? misschien goed om hier eens een andere oplossing voor te vinden, kan me niet voorstellen dat je hier tevreden mee bent.

Heel veel succes

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:07

Dan ga ik toch ook maar even een reactie plaatsen. Even vanuit het oogpunt van iemand anders die deze combinatie regelmatig live ziet rijden. Cuba is een pony waar eigenlijk geen pijl op te trekken valt. Het ene moment loopt ze te sjouwen als een z-paard met ontspanning, stelling, buiging, knieactie en de achterhand eronder en het volgende moment staat ze gewoon ineens stil. Ik heb het zien gebeuren dat de TS zo aant rijden is en haar letterlijk op 2 vingers aan het sturen is en het volgende moment loopt de pony te protesteren. Bokjes, lichtjes omhoog komen en achteruit willen. De TS heeft hierbij haar teugels helemaal los van voren en probeert alleen maar voorwaarts te gaan, dus dan wordt zeker niet getrokken! Het heeft mij ook regelmatig verwonderd hoe en vooral waarom dit gebeurt, aangezien ik zo niets geks aan de rijstijl van de TS kan ontdekken en de bui van die pony van het ene op het andere moment omslaat. En nee, meestal gebruikt ze die onderste teugel niet, maar soms lijkt het 'gewoon' nodig om even boos op die pony te worden, want daarna loopt ze werkelijk als een trein. Dan hangt die teugel ook gewoon los. De TS oogt inderdaad erg stijfjes en gespannen, maar ze zit dan ook zo recht dat menige ruiter hier een puntje aan kan zuigen. Of ze gespannen is in de schouders kan ik zo niet beoordelen.

Kortom, Cuba is een zeer onvoorspelbare pony tijdens het rijden. Het lijkt inderdaad heel veel te maken te hebben met 'zin' in het trainen, omdat ze het echt WEL kan! Tijdens het rijden fluctueert deze bui dan nog dramatisch. Het bit heeft hier overigens niet direct iets mee te maken naar mijn mening, aangezien de TS ook andere bitten heeft gebruikt waarbij dit ook gewoon blijft voorvallen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:31

Dan zou ik toch eens iemand naar het paard laten kijken welke een meer medische achter grond heeft...

de reactie die omschreven wordt klinkt mij heel bekent bij mij was het een paardje met kissing spines... Heel extreem wel, kan ook iets heel anders zijn, maar je zou het toch niet op je geweten willen hebben dat je iedere keer door boos te worden het beest "door zijn pijn heen trapt" en later blijkt dat het een ander oorzaak was dan niet willen werken .....

?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:33

Rana schreef:
Dan zou ik toch eens iemand naar het paard laten kijken welke een meer medische achter grond heeft...

de reactie die omschreven wordt klinkt mij heel bekent bij mij was het een paardje met kissing spines... Heel extreem wel, kan ook iets heel anders zijn, maar je zou het toch niet op je geweten willen hebben dat je iedere keer door boos te worden het beest "door zijn pijn heen trapt" en later blijkt dat het een ander oorzaak was dan niet willen werken .....

?

er zijn ook gewoon paarden met een draadje los. Mijn welsh is binnenste buiten gedraait, niks te vinden, toch is hij knetter gek Lachen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:35

kan maar uitsluiten is een kleine moeite

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 17:02

@nijn: Ik trek absoluut niet!!!! met trekken bereik je niets en dan daarbij als ik ook maar waag om iets teveel met mn buitenteugel inwerk om haar terug te houden dan merk ik dat meteen aangezien deze pony erg gevoelig is in haar mond en het dus niet pikt als je trekt...

@nicole10: ik doe haast niets anders dan lang laag en voorwaarts rijden maar het punt is dat ze al voorwaarts genoeg is en ook de ontspanning er goed in zit. de basis is gewoon bevestigd! Pas na min 30 min ga ik haar wat meer oprijden en dus gaan dan ook mijn teugels een stuk korter.

Ik rijd geen niveau met haar (lees: breng haar niet uit op wedstrijden) maar ze is M afgericht en het appuyeren zit er ook al op evenals de eenvoudige galopswissels.

@_Sundance_: Dank je! wie is jouw verzorg fjord dan? er staan er niet zo heel veel op stal.

@Rana: ik weet zeker dat het GEEN kissing spines is aangezien mijn andere paard dat had en ik dus ook deze na heb laten kijken....

Verder wil ze erg graag werken maar soms gaat die knop om en is er letterlijk geen land mee te bezeilen!!!

Ik heb eerder ook al geschreven dat ik met verschillende bitten rijd en dat ik dus ook precies weet wat ik doe, ik heb voldoende ervaring met o.a. erg veel jonge paarden en ook ik weet dat niet elk paard hetzelfde is maar cuba is echt een merrie met streken en dat is dus begonnen met haar 1e veulen (vorig jaar) daarna kon ik haar niet doorrijden aangezien ik toen dus (dankzij haar) met een zwaar gekneusde onderrug zat te kijken. Nu probeert ze het dus gewoon weer en jullie zouden haar eigenlijk eens moeten zien lopen ipv alleen maar foto's. In mijn ogen loopt een paard (of pony) dat ergens last van heeft dus echt niet met de oren naar voren maar met de oren plat, met de mond wijd opengesperd en zwaaien met zijn of haar staart.... Dit alles doet ze dus niet!!!! Vraag ik me dus af waarom iedereen zo aanvalt op mijn keuze voor dit bit... ik heb al gezegd dat ik dit bit erg vaak wissel met een ander bit en dat ik ook niet echt een favoriet ben van dit bit maar dat dit af en toe nodig is om haar in het gareel te houden want sorry maar ik heb geen zin in een levensgevaarlijke pony die absoluut niet te sturen is. (en dat is dus voornamelijk als mevr er geen zin meer in heeft!)

Verder zitten de teugels inderdaad op de 2e ring (van onder) en op de normale ring van het bit, meerendeels van de tijd dat ik rijd is de onderste teugel gewoon los TENZIJ ze dus gaat lopen drammen etc, dan gaat deze er aan om haar zo gezegd bij me te houden.

@jana_en_ik: thanks meis, hier heb ik wat aan, (niet dat de reacties niet goed zijn ofzo) iemand die weet wat mijn pony doet en die dus ook precies weet hoe ik als ruiter ben.

Gister liep ze dus wel als een trein en dan is er weer geen fotograaf in de buurt om het vast te leggen zodat jullie het zouden kunnen zien... Onderste teugel los en gewone teugel lichtjes aangesloten maar ook redelijk los.

Maar even voor iedereen: Als er mensen zijn die mij tips kunnen geven hoe ik het op kan lossen, GRAAG!!! Verder wil ik niet al te diep ingaan op mijn bitkeuze aangezien ik er al meer dan 1 keer op gereageerd heb. Mensen die denken dat ze de oplossing hebben of de pony in kwestie eens IRL willen zien lopen (evt willen uitproberen) zijn ook welkom hoor. Moet er alleen wel bij zeggen dat het voor vreemde echt geen schatje is (ook dat heb ik al meer dan eens geprobeerd omdat ik wel eens dacht dat t aan mij kon liggen, wat dus achteraf gezien niet zo was).

LET OP!: Ik val niemand persoonlijk aan maar ik hoop wel dat er ook nog eens wat positievere reacties komen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:29

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels verwijderd.