Dressuurtraining met stoere vosruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Dressuurtraining met stoere vosruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:02

Ik vond dat het na lange tijd misschien wel weer leuk zou zijn een topic bij HAW te plaatsen om onze vooruitgang te laten zien. Was zelf redelijk tevreden vandaag al was hij wel wat stug in mijn hand. Het elastiek op de eerste paar foto's was om wat meer naar de ontspanning toe te werken. Weet van mezelf dat als ik moe ben ik onredelijk kan reageren, dus met een kwartiertje laag en diep met elastiek is hij in dusverre ontspannen dat hij eraf kan en dat we heerlijk kunnen rijden. Ik doe dit met begeleiding van een instructrice.
Ben best wel trots want sinds 1,5 week zijn we van 3 cm naar spoorloos gegaan en hij loopt alsnog redelijk goed. Moet soms wel wat extra bijdrijven dus vandaar dat mijn beenhouding wat vreemd kan zijn.

Ik heb helaas geen foto's van het instappen.

Eigen commentaar:

- Tè strenge binnenhand
- Beenhouding is best wel belabberd op sommige foto's
- Meer verzamelen

Informatie over Taat

- 8 jaar oud
- Ruin
- L1 + 6 (voorheen L2 + 11)
- Ruim drie jaar bij mij onder het zadel, daarvoor 1,5 jaar bij mijn instructrice die hem L2 startte
- Paard dat je fouten meteen afstraft waardoor je wel leert ze niet te maken
- Snel afgeleid

Informatie over mij:

- Soms erg ongeduldig
- 6 jaar rij ervaring
- Snel afgeleid

Genoeg gepraat, hier de foto's:

Lekker ontspannen

Afbeelding

Waslijnteugels en te strenge binnenhand, even iets duidelijk maken

Afbeelding

Jippie galopje met super chagrijnige kop van mij

Afbeelding

Poging middendraf, redelijk ontspannen maar mijn houding is bagger

Afbeelding

Fijn plaatje Ja

Afbeelding

Ietwat gespannen volte

Afbeelding

Van bak veranderen en ontdoen van elastiek

Afbeelding

Lekker instappen

Afbeelding

Mooie foto, geeft heel fijn beeld

Afbeelding

Middendrafje

Afbeelding

Galopje

Afbeelding

Zie zijn staart Tong uitsteken

Afbeelding

Hij loopt hier perfect, waar ik dat chagrijnige hoofd vandaan haal? Verward

Afbeelding

Drafje

Afbeelding

En zijn mooie lange wapperende manen om mee af te sluiten (best fijne foto trouwens)

Afbeelding

Ik hoop dat jullie nuttig commentaar voor ons hebben. Momenteel hebben we niet echt de tijd om te trainen, dus rijdt mijn zusje hem wat vaker, dit was de eerste keer sinds woensdag dat ik er weer op zat. We zijn dan ook beter geweest, maar ik denk toch dat het er redelijk fijn uitziet

Doei! Groetjes Milou

heikedenise

Re: Dressuurtraining met stoere vosruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:40

vindt het er wel netjes uitzien je geeft zelf al aan dat je een iets te strenge binnenhand hebt (heb ik zelf ook :s) en dat je daaraan werkt

dus ik zou zeggen lekker zo door trainen

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:41

Taat Lovers
Ziet er goed uit milou.
Vind het er zonder stiek veel beter uit zien dan met stiek.
Probeer erop te letten dat je je teugels niet te lang hebt.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:43

Probeer inderdaat je handen meer te dragen en je teugels wat in de korten. Verder goed rechtop zitten he? Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:50

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels verwijderd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:51

Je rechterbeugel lijkt langer dan je linkerbeugel, klopt dat?
Ik vind je houding meestal erg netjes, let er alleen wel op dat je je ellebogen aan je lichaam probeert te houden. En dat zijn achterhand er wat mee bij komt, zoals je zelf ook aangeeft, deze blijft nu wat achter Lachen

Ik heb wat andere vragen:
- Waarom los je je probleem van ongeduldigheid met een elastiekje op, het paard doet toch immers niets fout? Kan je niet beter werken aan je eigen ongeduldigheid, dan komt die ontspanning van je paard ook sneller denk ik, dan wanneer jij er constant met druk op zit van "wanneer gaat ie nu ontspannen?!"
- Bedoel je met "van 3 cm naar spoorloos" dat je eerst met flinke sporen reedt? Reed je hem dan op die sporen in plaats van op je kuiten, aangezien je nu zo extra bij moet drijven?

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 19:24

Heino schreef:
Je rechterbeugel lijkt langer dan je linkerbeugel, klopt dat?
Ik vind je houding meestal erg netjes, let er alleen wel op dat je je ellebogen aan je lichaam probeert te houden. En dat zijn achterhand er wat mee bij komt, zoals je zelf ook aangeeft, deze blijft nu wat achter Lachen

Ik heb wat andere vragen:
- Waarom los je je probleem van ongeduldigheid met een elastiekje op, het paard doet toch immers niets fout? Kan je niet beter werken aan je eigen ongeduldigheid, dan komt die ontspanning van je paard ook sneller denk ik, dan wanneer jij er constant met druk op zit van "wanneer gaat ie nu ontspannen?!"
- Bedoel je met "van 3 cm naar spoorloos" dat je eerst met flinke sporen reedt? Reed je hem dan op die sporen in plaats van op je kuiten, aangezien je nu zo extra bij moet drijven?

Ik los geen probleem van ongeduldigheid op met een elastiek, ik voorkom dat ik onterecht boos ga zitten doen. Als ik moe ben ben ik wat ongeduldiger, dan rijd ik hem een kwartiertje met elastiek, en de drie kwartier daarna is hij zover ontspannen dat we allebei plezier hebben. Het elastiek aan het begin dient dus om het plezier van de rest van de rit te vergroten. En ik ben het er ook mee eens dat hij zoals HVU al zegt mooier loopt zonder, omdat we dan de ontspanning hebben gevonden.

Met van 3 cm naar spoorloos bedoel ik inderdaad dat ik hem eerder op flinke sporen reed. Mijn benen lagen niet goed waardoor ik inderdaad constant aan het prikken was. Dat kreeg ik door, en nu we zonder rijden voelt het een flink stuk beter. We hebben vandaag zelfs zonder sporen gesprongen, en het ging super.

Bedankt voor het commentaar, Iedereen, hier heb ik wat aan Lachen

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:01

Als jij denkt dat je je onterecht boos gaat maken omdat die niet luisterd hang je er een elastiek aan, das niet de oplossing, zorg gewoon dat je niet boos word als het even niet gaat, want volgens mij ben jij dan de storende factor waardoor het paard de fout ingaat en hij ook nog op zijn flikker krijgt. het paard loopt fout door de ruiter, niet door zichzelf, denk erg hard aan je binnenhand, want als ik de 2de foto zie dan ben je niet erg aardig voor hem, en hij heeft ook nog een elastiek om, in feite kan die dus nergens met zijn hoofd heen, en dan trek jij hem ook nog helemaal opzij, je ziet ook op de foto dat het bit door de mond word getrokken. probeer hierop te letten.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:04

Ik heb dit echt even met verbazing gelezen. Volgens mij zou je moeten proberen eerst jezelf eens onder controle te krijgen, voordat je op je paard stapt. Denk er eens goed over na waarom je onterecht boos wordt. Wel goed dat je nu zonder sporen rijdt, hopelijk binnenkort ook zonder elastiek...
Over je houding: probeer rechtop te blijven zitten en je handen naast elkaar te houden.

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:19

Mooi vosje, ik vind het ook beetje raar dat je elastiek opdoet om jezelf in bedwang te houden.
Ik zou zelf de teugels stukje korter pakker of was dat je bedoeling langere teugels? En je handen meer recht op zoals ik het zie liggen ze bij je benen.
Veel succes Lachen

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:43

tassie schreef:
Als jij denkt dat je je onterecht boos gaat maken omdat die niet luisterd hang je er een elastiek aan, das niet de oplossing, zorg gewoon dat je niet boos word als het even niet gaat, want volgens mij ben jij dan de storende factor waardoor het paard de fout ingaat en hij ook nog op zijn flikker krijgt. het paard loopt fout door de ruiter, niet door zichzelf, denk erg hard aan je binnenhand, want als ik de 2de foto zie dan ben je niet erg aardig voor hem, en hij heeft ook nog een elastiek om, in feite kan die dus nergens met zijn hoofd heen, en dan trek jij hem ook nog helemaal opzij, je ziet ook op de foto dat het bit door de mond word getrokken. probeer hierop te letten.

Ik denk dat het ook een beetje een kwestie van het verkeerde moment op de foto waardoor het er erger uitziet dan het is. Ik heb Milou vaker zien rijden en ze is netjes met rijden. En tatort kan soms een beetje ontsporen of raar gaan doen dus vind ik het in princiepe niet hinderlijk dat ze een elastiek erom heeft. Ik denk dat het hier vooral erom gaat dat zijzelf met elastiek net wat meer kan ontspannen waardoor Tatort ook kan ontspannen. Ze doet hem na een kwartier er ook vanaf waardoor ze samen verder kunnen rijden. Dan zit er ook geen spanning Lachen

Milou, ik vind dat je vooruit gaat. Je richt je meer op hoe Tatort loopt en werkt wel naar ontspanning toe, zeker nu je de sporen achterwege hebt gelaten. Ik zie wel verschil met je houding met je vorige zadel, daar had ik meer het idee dat je een betere houding had. Je zat wat meer op de kont en je benen lagen mooi stil op zijn plaats. Denk goed aan dat plaatje terug en probeer dat toe te passen in je nieuwe zadel Lachen
Met lichtrijden kun je eraan denken dat je ong een vuist uit het zadel moet komen, ik weet uit ervaring dat Tatort een beetje hobbelt in draf maar probeer wat minder uit het zadel te komen. Dan kun je je ook beter concentreren en kun je ook beter letten op je handen. Veel succes Lachen

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 19:28

geluksvogel schreef:
tassie schreef:

Ik denk dat het ook een beetje een kwestie van het verkeerde moment op de foto waardoor het er erger uitziet dan het is. Ik heb Milou vaker zien rijden en ze is netjes met rijden. En tatort kan soms een beetje ontsporen of raar gaan doen dus vind ik het in princiepe niet hinderlijk dat ze een elastiek erom heeft. Ik denk dat het hier vooral erom gaat dat zijzelf met elastiek net wat meer kan ontspannen waardoor Tatort ook kan ontspannen. Ze doet hem na een kwartier er ook vanaf waardoor ze samen verder kunnen rijden. Dan zit er ook geen spanning Lachen

Milou, ik vind dat je vooruit gaat. Je richt je meer op hoe Tatort loopt en werkt wel naar ontspanning toe, zeker nu je de sporen achterwege hebt gelaten. Ik zie wel verschil met je houding met je vorige zadel, daar had ik meer het idee dat je een betere houding had. Je zat wat meer op de kont en je benen lagen mooi stil op zijn plaats. Denk goed aan dat plaatje terug en probeer dat toe te passen in je nieuwe zadel Lachen
Met lichtrijden kun je eraan denken dat je ong een vuist uit het zadel moet komen, ik weet uit ervaring dat Tatort een beetje hobbelt in draf maar probeer wat minder uit het zadel te komen. Dan kun je je ook beter concentreren en kun je ook beter letten op je handen. Veel succes Lachen

Dit is fijn commentaar, hier kan ik wat mee Lachen Enne, je verklaring klopt als een bus Lachen

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:01

tassie schreef:
Als jij denkt dat je je onterecht boos gaat maken omdat hij niet luistert hang je er een elastiek aan, das niet de oplossing, zorg gewoon dat je niet boos word als het even niet gaat, want volgens mij ben jij dan de storende factor waardoor het paard de fout ingaat en hij ook nog op zijn flikker krijgt. het paard loopt fout door de ruiter, niet door zichzelf, denk erg hard aan je binnenhand, want als ik de 2de foto zie dan ben je niet erg aardig voor hem, en hij heeft ook nog een elastiek om, in feite kan die dus nergens met zijn hoofd heen, en dan trek jij hem ook nog helemaal opzij, je ziet ook op de foto dat het bit door de mond word getrokken. probeer hierop te letten.

Heey Lachen Ik snap best waarom jullie zo reageeren, maar jullie verklaring klopt niet helemaal. Ik weet van mezelf dat als ik moe ben, ik gespannen kan reageren, door het elastiekje dat eerste kwartier raakt taat ontspannen, want ookal zie je dat niet af aan de foto's, hij staat toch echt heel los. Doordat Taat ontspant ontspan ik ook, en daarna rijden we gewoon super fijn samen.
Het paard doet helemaal niets fout, dat is ook niet waarom het elastiekje eraan hangt, het voorkomt dat ik een fout maak.

Inderdaad ziet foto 2 er niet zo vriendelijk uit, maar zoals geluksvogel voor me al zei: Tatort is niet de makkelijkste. Als je zijn oren ziet, dan zie je dat hij niet op mij gefixeerd is. Taat heeft de neiging niet op mij te letten, en dat kun je bij hem zien aan zijn oren. Je ziet op de foto dat zijn oren een heel andere kant op gaan dan hij. Op zo'n moment moet ik meer gaan oplossen met mijn buitenteugel. Maar op het moment waarop de foto genomen is was hij waarschijnlijk bezig met bijna tegen het hek aan lopen en mij negeren, dus om te voorkomen dat mijn paard tegen het hek aan loopt moet ik even streng voor hem zijn, en nee, dat ziet er niet zo vriendelijk uit, maar beter een onvriendelijker moment dan een paard met een gat in zijn hoef/hoofd omdat hij zo nodig iets anders moest zien en daardoor met zijn kop tegen het hek of met zijn hoef tegen de grondrand komt.
Ik verzeker jullie dat Taat me direct afstraft als ik hem echt onterecht in zijn mond ruk of iets dergelijks. Zijn moeder stond bekend als 'die draak'. Waarom? Omdat ze je direct afstrafte als je onrechtvaardig was, of in elk geval, als zij vond dat het onrechtvaardig was. Taat is dan gelukkig wel eerlijk, hij heeft het rechtvaardigheids gevoel van zijn moeder geërft. Als ik echt gemeen tegen hem was.... Lag ik allang ergens in het zand Bloos

Ik hoop dat jullie mijn manier van werken nu beter begrijpen Lachen
Laatst bijgewerkt door Tatort op 18-06-08 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KanCa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:08

Ziet dr goed uit hoor!
Ik zie net dat je je elastiek verkeerd gebruik, Lijkt misschien zo omdat je op sommige foto's wel een stenge binnen hand heb.(kan moment opname zijn hoor Knipoog )

Let wel een beetje op je benen op sommige fotos steek je ze een beetje af. verder heb ik geen comentaar ziet dr goed uit!

(even offtopic: zie dat je op de zelfde stal staan als wendy Knipoog )

MARKdeGROOT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:44

je teugels mogen wel wat korter! want hij valt een beetje uit elkaar!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:19

Ja sta bij wendy op stal Lachen

Mijn teugels zijn met het elastiek expres zo lang, zodat ik hem eerst lekker los door zijn lijf kan laten lopen met behulp van het elastiek, en dan als ik het elastiek eraf heb pak ik hem ook wat meer op. Dus in het begin mag hij uit elkaar lopen, zolang hij maar lekker ontspant.