Nou nou nou! Paula toch, niet zo slecht over jezelf praten:
Citaat:
maar niet op mezelf omdat ik het zelf verpest heb.
Daar hou ik niet van! 
Kijk Pharagirlke, je kan beter zeggen hoe je je paard ontspannen kan lopen in plaats van te zeggen:
Citaat:
Behalve het feit dat hij eruit ziet alsof hij een bezemsteel heeft ingeslikt. Vind ik hem ook nog eens op de voorhand knallen en is er weinig of geen sprake van ruggebruik.... Dus nee, ik zie een paard liever niet zo lopen een ontspannen paard, graag! Maar hier is weinig spraken van ontspanning, als er dan nog wat ruggebruik of achterhand gebruik wa zou ik nog zeggen ja, maar dat is er óók al niet... Dus ik kan me die reacties wel voorstellen.
érg jammer.
Ga gewoon rustig op hem zitten, rij alsof je in een normale les rijd! Nieuwe laarzen (zo te zien leer?) zijn altijd moeilijk om in te lopen, hou je nog wel eventjes last van! Maar het ziet er gewoon goed rustig uit. Probeer je eventwicht te zoeken in de beugels/zit in plaats van in de teugels. Hou licht contact en gewoon rustig bij drijven. Zo kan je met kleine stukjes al blij zijn. Natuurlijk mag je best een doorvragen, en daarna weer ontspannen wanneer hij ontspant.
Maar goed, een manege paard houdt gewoon een ijzeren mond en zij niet zo soepel! Als je er dagelijks op rijdt kan je meer uit hem halen maar dat is gewoon weg niet mogelijk. Ga nu maar lekker genieten en verder leren in het paardrijden. Leer je eigen style kennen en ga gewoon later lekker een bijrijdpaardje zoeken of een eigen paardje waar je zelf op door kan breien!
[edit] Pharagirlke, ik zie daarbij ook maar één foto waarbij hij finaal op de voorhand knalt! Overdrijven is ook een vak.