Andras @ work, (1,5 maand ohz)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Andras @ work, (1,5 maand ohz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:50

ik dacht. laat ik mijn mooie paard ook maar eens op HAW zetten.

Andras is een 3 Jarige gentleman x landwind II B.
hij is weg geweest te beleren en is nu ongeveer een maandje terug.
het gaat vrij goed. hij snapt de hulpen en luisterd naar mij. ik heb al een paar keer buitengereden en dat ging ook super.

maar het blijft een stoere vent.. soms heeft hij geen zin en draait hij om of bedenkt andere grapjes.
dit is rijtechnisch goed op te lossen.. maar het vergt wat concentratie Clown

mijn eigen commentaar:
-hakken meer naar beneden.
- naar voren kijken
- goed druk houden op 2 teugels (dus niet meer druk. maar beter verdelen)

hier dan de foto's: opbouwend commentaar is van harte welkom

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding
vind ik een mooie foto

4Afbeelding

5Afbeelding
Donkere foto.. ik weet het. maar vond zijn hoofdhouding hier erg mooi.

6Afbeelding
beentje Vingers aflikken

7Afbeelding
handen wel breed.. te veel druk op de teugels??

8Afbeelding

9Afbeelding
gallop. te veel binnenteugel voor mijn gevoel

10Afbeelding

dank je wel voor het kijken.

kazan

Re: Andras @ work, (1,5 maand ohz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:52

leuk diertje!
Alleen let wel op je handen en de druk maar dat zeg je zelf al
ook moet je leren om niet op zn voorhand te lopen
Verder ziet hij er zeer ontspannen en rustig uit

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:53

klopt, je ziet op de foto's indd dat ik mijn handen soms wat vast zet.. zal er aan denken Bloos

en het op de voorhand rijden klopt ook.. wil hem aan de ene kant graag op de achterhand hebben , maar hem ook nog niet te veel belasten.. dus iemand daar tips voor??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:32

Is dat dier al 3? Heb je zijn staart zo kort geknipt? Verder geen commentaar: je zit netjes, enkel oppassen in de galop idd met die binnenhand Lachen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:34

Ik vind het paard niet zo ontspannen lopen. Maar dat kan ook een momentopname zijn. Verder je zit is netjes, maar let op je handen:). Een vraagje: waarom rijdt je een pony in met sporen?

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:35

Leuke foto's, leuk paardje ook.
Maar 1,5 maand onder het zadel en met sporen rijden?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:38

toen ik de foto's zag en de sporen dacht ik al daar gaan mensen weer over zeuren Knipoog

ga zo door meis ziet er goed uit!
let op je handen en de rest komt wel!

luckyluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:41

hiboune: ik had ook al zo iets in gedachten, mensen gaan er om zeuren, maar ik zou er niet om zeuren, maar is het al nodig na 1.5 maand?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:42

@poes, zijn staart is er vorig jaar afgebeten door een paar andere hengsten (lang leve de opfok, ik heb hem een tijdje terug rechtgeknipt)

@roxxiejjj. ik rijdt met sporen omdat de man van het beleren het ook deed. ik heb het later aan mijn instructrice gevraagd. ik zei. ik rij liever zonder. zei zij, wacht daar even mee totdat je hem helemaal onder controle hebt. het is dus de bedoeling straks zonder te gaan rijden. (en verder het is een paard ihi)

mag ik vragen waaruit je opmaakt waarom hij niet onstpannen loopt? (ik heb mijn hand vrij stijf.. maar hij geeft niet echt druk.)

dus voor iedereen. het is de bedoeling om zonder sporen te gaan rijden. ik ben het helemaal met jullie eens. had zelf ook deze opmerking er neer gezet echt waar!!!!
iets waar ik dus op korte termijn iets aan wil gaan doen. nogmaals is het zeuren waard!!
de sporen vallen wel erg op trouwens..

@hiboune, tanx,

luckyluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:44

nouw,, dan is je instelling denk ik wle goed,,
dan komt het vast helemaal goed, want verder ziet het er leuk uit.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:45

tja soms wel...
ik rij veel paarden en pony's meestal zonder maar sommige hebben het nodig..
of deze het echt nodig heb tja dat weet ik niet
ben benieuwd wat de ts te zeggen heeft Knipoog

ondertussen zie ik iets staan van haar..

goed voornemen!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:51

Bij de foto's 1,7,9,10 Vindt ik hem niet exht ontspannen lopen. Ik heb het idee dat hij weg wilt.Lachen Hij gooit zijn hoofd omhoog en wordt erg kijkerig.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:53

dat zijn inderdaad de foto's waar hij zijn hoofd eruit drukt.
ik ga dit met opzet niet heel erg tegen, omdat ik vind dat een 3 jarige niet altijd aan de teugel hoeft te lopen.

verder geef ik veel te veel ruimte in de gallop.. dus daar loopt hij niet nageeflijk.. maar ontspannen.. ik weet het niet.

maar ook weer bedankt voor je onderbouwing. daar heb ik meer aan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:00

jolentinus schreef:
dat zijn inderdaad de foto's waar hij zijn hoofd eruit drukt.
ik ga dit met opzet niet heel erg tegen, omdat ik vind dat een 3 jarige niet altijd aan de teugel hoeft te lopen.

verder geef ik veel te veel ruimte in de gallop.. dus daar loopt hij niet nageeflijk.. maar ontspannen.. ik weet het niet.

maar ook weer bedankt voor je onderbouwing. daar heb ik meer aan.

Het gaat mij er ook niet om dat hij niet aan de teugel loopt. Maar een ontspannen paard heeft zijn lichaam en hals op 1 lijn of net erboven;). En hij heeft hem ineens ver boven. Ik ben ook niet van het aan de teugel rijden op die leeftijd maar gewoon laag en ontspannen. Ik laat mijn pony ook nog vaak lekker laag(neus over de grond enzo) rondje lopen:) . En hij is 14;).

kell_gino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:26

het is een paard wat nog maar kort beleerd is, net 3 jaar, logisch dat daar iets wat spanning bij komt kijken.

Ik vind het er netjes uitzien, het oogt heel vriendelijk!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:54

dank je kell_gino.

een 3 jarige kan het nog niet perfect..

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:57

Vooral je hakken uitdrukken en af en toe net wat rechterop zitten (kan ook momentopname zijn).

Tuurlijk is het nog niet perfect, maar dat kan je ook niet van zo'n jong paard verwachten.
Veel succes met trainen!

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:56

ik vind dat het er super ok uit ziet. je paardje kijkt op alle foto's geconcentreerd en vrolijk, er zit lekker beweging in zijn hoofd en halshouding. Voor zo'n jong dier prima voor nu, en natuurlijk valt er nog veel te leren. Probeer een knikje in je ellebogen te houden en van daaruit te veren, dan is je hand minder streng en stijf. En verder lekker voorwaarts rijden en veel overgangen dan komt die achterhand vanzelf en belast je em niet te veel hoor!!

leuk paardje heb je onder je kont!!

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:34

ik vindt het er leuk uit zien voor een paard wat net onder het zadel loopt. misschien dat je met ee zweepje kunt rijden en dan de sporen af doen maar jij kent hem het beste en idd er zijn mensen die de paarden inrijden met sporen.

mag ik vragen waarom hij achter wel strijklappen om heeft en voor niks?????

suc6 verder jullie kun heel ver komen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:37

Die voorpluk! Hyper! Kwijl Jaloers!

Leuk paard, probeer om die voorkant lekker met rust te laten en veel overgangen rijden. Als de achterhand mee gaat komen zakt de voorkant vanzelf wel. Succes!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:42

Wat 'n puppy nog Lachen Leuk hoor. Doe lekker rustig aan, eerst fijn op eigen benen en geef hem de ruimte van voor. Wanneer ie wat gaat zakken, ga er dan op in en rij hem wat ronder/lager zodat ie zn rug wat meer gaat gebruiken en ontspannen. Dat is wat je op de foto's ziet, spanning in de rug. Maar wat wil je! Beestje moet jou nog leren dragen en omgaan met een ruiter op zn rug. Waarschijnlijk ben je niet heel erg gewend om jonge dieren te rijden, dus ook jij moet van alles leren. Vind het er goed uit zien hoor, die spanning vloeit wel af de komende tijd!

En inderdaad: wat een voorpluk! Daar zal meenig paard (en vooral eigenaar) jaloers op zijn Haha!

Edit: Zie in je profiel dat je juist jonge paarden beleerd en doorrijdt. Toch vind ik het er wat onwennig uitzien op de foto's, alsof je steeds wat uit balans wordt gebracht. Weet niet of dit klopt of dat de foto's het beeld wat vertekenen?
Laatst bijgewerkt door Rukaro op 17-06-08 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:44

Prima dat je er naar streeft om zonder sporen te gaan rijden! Maar misschien is het voor de tussentijd een handig idee om ze iets lager te doen? Ze zteken nu echt omhoog waardoor je veel sneller in zn buik zit dan wanneer je ze wat lager zou doen.
Verder valt hij wel aardig op de voorhand en hij lijkt nog een beetje op zoek naar balans, maar welke driejarige doet dat niet he Tong uitsteken Dat wordt vanzelf beter en je kunt er eventueel aan werken door veel overgangen te rijden of eens wat balkjes mee te nemen.
Heeft hij het halsstrekken al een beetje onder de knie? Dat zou misschien kunnen helpen tegen die gespannen momenten. Gewoon even neusje over de grond, lekker ontspannen en toch contact houden. Vanuit daar kun je dan weer oppakken.
Heel veel succes met hem Lachen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:49

Ik vind het heel goed dat je niet direct aan de voorkant aan het prutsen bent. Probeer goed voorin je zadel te zitten en licht naar voren, dan ontlast je de achterhand. Als je merkt dat het lopen evenwichtiger wordt, kan je langzaam je gewicht wat naar achter gaan overbrengen.
Toch even over die sporen: Als jij er niet mee wilt rijden en je hebt ze niet nodig, laat ze dan af. Gebruik ze niet omdat een ander dat ook deed of zegt. Een jong paard gaat nou eenmaal door allerlei fases (snel, langzaam, vooruit, achteruit Tong uitsteken ) en probeer dat gewoon met je benen op te lossen. Ik ben altijd bang dat een paard gewend raakt aan de sporen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:51

Als je een paard zo jong al met sporen rijd is hij binnen de korste keren murw voor je been. Mijn vorige pony is ingereden met sporen, ik reed hem zonder want ik vond dat nog helemaal niet nodig bij zo'n jong paard, maar hij reageerde er gewoon echt niet meer op, op m'n hele been niet. Nu is dat natuurlijk iets wat je zelf moet weten, maar ik had persoonlijk gelijk de sporen einde verhaal gemaakt.

Volgens mij valt het in de mond zitten wel mee voor de rest. Dat kan ik er ook niet echt in zien. Clown

Succes nog verder. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:43

Dat je een paard er murw mee rijdt is helemaal onzin, hangt er maar net van af HOE je ermee rijdt...