Paard heeft zijn tong buiten zijn mond met het rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mek

Paard heeft zijn tong buiten zijn mond met het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:05

Probeert zij dan om door het rijden heen te komen Cool
Omdat ze dan best vervelend is?

Als ze der bit onder der tong legt kan ik haar niet meer houden,
Maar dit doet ze niet..
Is het poging tot...?

Joto

Re: Paard heeft zijn tong buiten zijn mond met het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:07

Kan verschillende oorzaken hebben..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:09

Dit word meestal gezien als verzet tegen het bit / hand van de ruiter.

Er blijken paarden te zijn die dit doen door onstspanning of zich dit als gewoonte hebben aangeleerd.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:11

Mijn paard doet het heeel soms ook weleens. Op zich loopt hij dan wel fijner, maar niet zoals het hoort. Hij is dan idd minder goed bestuurbaar.

Wat bij mij ertegen helpt is om zijn neusriem een gaatje strakker te doen, ik weet natuurlijk niet hoe strak jou neusriem al zit, maar als hij nog ietsjes strakker kan moet je dat misschien eens proberen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:40

Het kan ook pure ontspannig zijn voor een paard, natuurlijk isw het voor jou helemaal niet fijn.
Ook kan je een ander bit proberen? of misschien bitloos, als dat een oplossing is.

Mijn pony had ook een hekel aan het bit, en ik rijd haar nu ook bitloos, en dat gaat veel beter. Maar dat is natuurlijk per paard verschillend.

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:35

Mijn paard doet dit ook maar als ik haar heel erg smakelijk in haar mond hou doet ze dit niet. Eigenlijk moet ik haar nog beter op mijn benen en mijn zit rijden en ligt op mijn handen. Ze is lastig engevoeilg in haar mond. Voor wedstrijden doe ik het spare riempje een gaatje strakker. Is ze iets gespannen dan doet ze dit om de druk van het bit te ontlopen.

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:53

Vraag is of je paard de tong gespannen uit zijn mond steekt of 'bengelt' de tong eruit? Het laatste duidt op ontspaning, eerste op spanning.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:41

Of misschien is het een tandprobleem?

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:44

er zijn al heel veel optie genoemd. het kan ook veel verschillende redenen hebben.
ook problemen in de rug kunnen veroorzaken dat hij zijn tong naar buiten steekt. ik zou er niet vanuit gaan dat het paard dit doet om vervelend te zijn

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:51

Niet de neusriem of sperriem strakker gaan doen, dat is symptoombestrijding. Liever die neusriem eraf of voor het oog veel te los, dan heb je een controlemiddel: is de oorzaak van het tong uitsteken weggenomen, dan zal je paard ook zonder neusriem niet met zijn tong rommelen. De neusriem zorgt ervoor dat het paard niet meer aan kan geven dat het bit hem niet lekker zit of dat je hard bent met je hand of dat er iets vast zit in zijn rug, hals of ledenen, of dat het zadel niet lekker zit, of dat jij teveel wiebelt. Dit, en vele andere, kunnen allemaal redenen zijn waarom een paard zijn tong naar buiten steekt tijdens het rijden. Ga dus op zoek naar de oorzaak en die hoeft dus niet alleen in en rond de mond te vinden zijn.

Om je een begin te geven: Neem je rijden eens onder de loep, gebruik je je hand veel, staat er veel druk op het bit, of is de druk juist heel erg wiebelig (ook niet fijn)? Tond uitsteken is veelal een spanningsprobleem, toch vaak veroorzaakt door de ruiter. Zorg voor goede, objectieve instructie, die kan beter zien hoe jij rijdt en of je misschien ergens spanning opwekt (misschien zijn je heupen niet soepel genoeg waardoor je de beweging van je paard blokkeert).
Probeer eens een ander bit. Ook een bit past niet per definitie. Veel bitten in Nl zijn veel te dik voor die kleine paardenbekjes, rijdt eens met een dunner bit. Probeer eens een dubbelgebroken bustrens (of een enkelgebroken, als je met dubbelgebroken rijdt).
Hangt het bit niet te laag in de mond van je paard, dat kan heel vervelend zijn.
Past het zadel nog wel? Geeft het hoofdstel niet teveel druk achter de oren?
Laat je paard z'n rug eens nakijken door een ostheopaat. En zijn gebit door een tandarts.

ergo: neem het serieus. Jouw paard probeert je wat te vertellen.

Als laatste optie (en ga daar niet te snel van uit): het kan een slechte gewoonte zijn. Veel paarden doen het al zo lang, dat, ondanks dat de oorzaak allang verdwenen is, ze hun tong uit blijven steken. Maar dat is echt de laatste optie. Je wordt op wedstrijden niet voor niets afgestraft als je paard met zijn tong naar buiten loopt, het is gewoon fout.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:57

Ik ga met Kaka mee, zoeken naar de oorzaak. Let er eens op of er bepaalde dingen zijn die het verergeren en wanneer hij het het ergst doet. Doet ie het bijvoorbeeld ook aan de longe? Die van mij doet het ook, maar alleen in het begin van de rit. Na een paar rondjes stappen en draven is het weg. Ga maar eens bijhouden wanneer hij het doet en onder wat voor omstandigheden, misschien kun je er een lijn in ontdekken.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:01

Zo wat een informatie, De laastste tijd doet ze het in de bak
( niet tijdens buitenrit) zo ver ik weet!

Haar tong bungelt niet wat mee, Ze maakt er rondjes mee. etc.Het is niet zo dat ze hem eruit laat liggen en verder niks meedoet!
maar eigenlijk doet ze het maar ff.
T lijkt net alsof ze der schuim probeert weg te likken!
Ze doet het in 3/4 kwartier ongeveer 3 a 4 keer. ( op een moment, niet constant)
Dus ze haalt hem wel telkens naar binnnen.!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:11

Ze schuimt dus vrij veel, begrijp ik uit je post. Het kan best zijn dat het schuim irriteert. Dan zou ik in eerste instantie een wat fijner (als in dunner) bit proberen, dan hebben ze wat meer ruimte in hun mond om het speeksel weg te slikken. Waar rij je nu mee?

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:10

Een stangbit?
Wel zo'n beweegbare.
met duppele teugels ( iedergeval die boog riempjes zit boven en onder vast!)
Ze moet wel zoiets anders is ze niet te houden!

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:24

nee het is niet een poging tot sommige paarden die vinden het gewoon lekker om hun tong er buiten te hangen waarom blijft mij nog steeds een raadsel

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:28

mek schreef:
Een stangbit?
Wel zo'n beweegbare.
met duppele teugels ( iedergeval die boog riempjes zit boven en onder vast!)
Ze moet wel zoiets anders is ze niet te houden!

Ik denk dat je hier de oorzaak al zelf aangeeft. Verzet op de druk. Je hebt duidelijk een aanleuningsprobleem. Een stangbit met dubbele teugels is niet de oplossing voor een drammerig paard.

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:08

zoals pasdedeux zegt, die druk zorgt voor spanning en dus de tong uit de mond staat voor spanning en duidelijk niet voor ontspanning.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:17

en een lepelbitje?
kan het paard de tong niet verkeerd leggen
zodat je controle blijft houden met hetrijden

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:57

Een paard dat zijn tong naar buiten gooit met rijden, is het meestal ergens niet mee eens. Misschien te veel druk, strenge hand, noem maar op.
Kan trouwens ook duiden op medische (denk aan tandprobleem) redenen.

hantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:29

Op de manege hebben ze ook zo'n pony die dit doet.
maar zij vind dat gewoon ontspannend.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:58

ik zou er zeker GEEN dunner bit in hangen. Dunner bit wil zeggen scherpere inwerking op de lagen van het paard. Veel mensen roepen idd dat de bitten te dik zijn voor de paardenmond en dat ze niet meer kunnen slikken etc, dit is niet het geval. Voel maar met je hand hoeveel ruimte er zich in de paardenmond bevind, daar kan echt wel een "normaal" bitje in hoor! Er kunnen er zelfs 2 in!
Wat jij beschrijft is meer een rijtechnisch probleem idd. probeer eens een zachterbitje (dubbelgebroken) ja hetzal in begin moeilijker worden om te rijden maar daar moet je dan doorheen. Bedoel jouw bit is al redelijk scherp en ze is lastig, wat ga je er straks in hangen als jouw paard nog lastiger wordt? dan is het einde zoek! zoek een goeie instructeur/trice waar je samen met hem/haar aan het probleem kan werken