Wat doe/deed JIJ fout bij je (ex) paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Wat doe/deed JIJ fout bij je (ex) paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:45

Iedereen weet prima hoe alles moet op het gebied van de paardensport, en van alles is slecht of niet goed bedacht door de ruiter. Maar wat doen we misschien zelf wel fout? Of hebben we in het verleden fout gedaan waar we nu van inzien dat het niet de meest slimme keuze was...Misschien kunnen we zo door middel van een beetje zelfreflectie eens gaan kijken naar wat anderen gedaan hebben en jij misschien ook, wie weet kan je ervan leren. Het is dus min of meer de bedoeling dat je hier neerzet wat jij ''fout" gedaan hebt bij je paard en hoe je dat hebt verbeterd of hoe je dat in de toekomst wil verbeteren. Enkele voorbeelden daarvan kunnen zijn: Langzaam maar zeker met een verkeerd/veel te scherp bit zijn gaan rijden, paard reageert op geen enkel bit meer. Oplossing zou je hier kunnen vragen of als je zelf wat bedacht hebt kan dat natuurlijk ook hier komen te staan.

Ik zal dan ook maar meteen beginnen, 2 dingen die ik vrij snel weet te bedenken zijn:
1) Mijn vroegere bit gebruik, ik was 12 toen ik mijn paard inreed met een normale trens, maar met een half jaar rijden ging het opeens mis, en hij luisterde nergens meer naar. Vanaf dat moment heb ik een stuk of 10 verschillende bitten geprobeerd, allen steeds scherper. Dat ging van kwaad tot erger en heb toen ik 15 was besloten om te stoppen met de verschillende bitten en zou hem enkel rijden op watertens of bustrens. Dit heeft ontzettend veel moeite gekost en nu, 2jr later is hij nog niet altijd even gehoorzaam in de mond of gooit hij zijn mond open. Allemaal dingen die door die stomme fout van vroeger zijn gekomen en ik dus nu de vruchten van pluk. Weet wel dat ik toen ik mijn paard kocht net van de manege kwam en niet erg veel wist van paarden en de omgang.

2) Mijn grote vriend, de slofteugel Slapen . Door slechte instructie ben ik destijds met de slofteugel gaan trainen om mijn paard aan de teugel te krijgen, nouja, krijgen, dwingen eigelijk. Wist ik veel, mij werd verteld dat het zo moest. Gevolg, een paard dat standaard achter de teugel kruipt en bang is voor het bit, ontspanning was er zeker niet te vinden. Dit is alweer een paar jaar geleden en ik heb nu wel les van een goede trainer waar ik onwijs blij mee ben. De slof gebruik ik weer, maar dan goed en enkel wanneer het nodig is(3-5 keer per jaar oid). Mijn paard is nu zoveel meer ontspannen en begint zijn rug te gebruiken en krijgt meer spieren door het goed belasten ervan.

En ja, ik weet nu dat wat ik heb gedaan niet goed was maar destijds had ik echt geen idee. Gelukkig heb ik nu zoveel meer geleerd en kan er nu goed mee omgaan. Het heeft mij voor veel extra werk ge zorgt maar ik heb er uiteindelijk wel van geleerd!!

Nu zijn jullie aan de beurt, onthoud wel:
Dit topic is NIET bedoeld om elkaar af te zeiken! Adviezen geven kan natuurlijk altijd. Iedereen is eerlijk en daar moet je ze niet op straffen...

kehdra

Re: Wat doe/deed JIJ fout bij je (ex) paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:49

Goed idee zo'n topic! Moeilijk om zo eerlijk te zijn, en eng om dat op bokt.nl te doen :S Clown

Ik ben me, sinds ik na jaren weer een eigen paard heb, meer gaan verdiepen in lichaamstaal.

Nu vallen me veel meer kleine subtiele hints op die mijn paard doorgeeft, en ben ik hem meestal vóór.

Bij mijn oude pony (en daarna verzorgpaarden) heb ik hier nooit op gelet, en op deze manier een hoop dingen gemist...

Ook nog, mijn eerste pony heb ik gekregen, met alle toebehoren, incl een hoofdstel met een stang eraan, deze heb ik nooit ingewisseld voor een trensje :S (toen was ik 12 ofzo). Niemand die er ook ooit iets van gezegd heeft.

Misschien had ik destijds ook wat vaker les moeten nemen, en dan niet op een manege in de groepsles, maar een privelesje had mij en mijn pony een hoop geholpen denk ik....

Gelukkig heb ik een hoop geleerd!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:51

Ik heb geleerd nooit een paard zomaar ineens overhaast te kopen. Twee keer is het al misgegaan en ik ben er echt duizenden euros op achteruit gegaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:55

Als ik boos ben, of Nor maakt me boos dan blijf ik het afreageren op hem. Voornamelijk schelden en als hij iets verkeerds doe overdreven afstraffen. Ik ben er al een hele tijd mee bezig om het mezelf af te leren en het gaat steeds beter, maar af en toe.
Kreeg vorige week een niet zo leuk telefoontje en dan wind ik me op en hij kan daar wel eens misbruik van maken. Omdat ik dan eigenlijk op iemand anders boos ben, maar niet in de buurt is reageer ik het af op hem. Ik schaam mezelf dood als ik achteraf terugkijk, maar op het moment zelf ....
Laatst bijgewerkt door Onali op 16-06-08 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:59

Daar kan ik me idd ook in vinden IndianLady Ja
Gelukkig heb ik dan wel zo'n paard die mij er keihard op terugpakt wanneer ik onnodig hem straf of niet netjes met hem omga...En ja, daar heb ik veel van geleerd!

Zit even zo te denken, door je "problemen" zo op bokt te zetten heb je denk ik meer om er juist iets aan te doen zeg maar. Ja, ik denk dat ik er zo wel beter van bewust ben Lachen

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:00

op mijn oude verzorgpony reed ik met een zadel dat haar niet goed paste alleen, dit wist ik niet en iedereen in mijn omgeving vond hem ook gewoon goed liggen. Maar ze gaf allemaal aanwijzingen dat ze pijn had, alleen ik zag het niet. Een tijdje terug ben ik dingen gaan lezen van communicatie tussen mens en dier. Dus toen wist ik pas dat ze daar pijn had. eigenlijk te laat... Nagelbijten / Gniffelen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:02

Nor pakt mij er niet zozeer terug, maar ik merk natuurlijk wel dat ik behoorlijk fout zat.

Ik heb er geen problemen mee om het hier zo neer te zetten, is toch vrijwillig. Niemand is perfect en op deze manier kunnen we elkaar helpen. Als je voor het eerst een paard hebt kun je niet gelijk alles weten. Door schade en schande wordt men wijs. Het doel is juist erachter te komen wat er fout ging en hoe je het kan oplossen of wat je eraan gedaan hebt.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:21

1. Toen ik 12 was kreeg ik 2 verzorgshetlanders en eentje daarvan was 10 op dat moment en die ander 22. Nou die van 22 was gewoon een leuk paardje om te poetsen maar die van 10 die kon nog wel rijden, dus ook ik dacht een shetlander kan 2 keer zijn eigen gewicht houden en te lang zijn maakt niet uit het gaat alleen om gewicht. Dus nouja ik ging er dus gewoon op rijden, want in ponyparkslagharen reden er ook wel eens grote meisjes op een shetlander Clown Nouja en toen ik 13 en een half was begon ik minder op hem te rijden want ik vond het niet zo leuk meer op een kleine pony(ik wist toen dus nog steeds niet dat het echt niet kon!) En toen ik 14 was ofzo toen pas kwam ik op bokt erachter dat het harstikke slecht is voor een shetlander! Dus ik accuut gestopt natuurlijk Vork Nee eerst nog de penny ideeën maar bij mij kan het wel want hij heeft geen last van mij hoor. Maar op een gegeven moment toch gestopt. Nu wil ik niet heel bokt over me heen hè, ik heb mijn excuses al aangeboden aan mijn lieve ponytje Lovers Ja inmiddels is hij van mij en is een kleine kindjes pony geworden Lachen En heeeel gelukkig, natuurlijk Ja Oja en na anderhalf jaar is er niks mis met zijn rug, hij is een keer nagekeken. En ik heb er van geleerd dat het gewoon niet kan, maar we hebben wel veel lol gehad.

2. Toen ik 14 was dacht ik dat ik mijn eigen pony (dit keer een grote Tong uitsteken) wel kon inrijden, nouja het is helemaal goed gegaan hoor! Gelukkig dacht ik dat ik het wel kon en dat ik het braafste paard van de wereld had die binnen een week kon rijden, en binnen een week kon ze het hoor! Niet met geweld ofzo dit is allemaal gewoon heel lief gegaan alleen wanneer ik mijn nu nog jaarling ga inrijden(als die 4 of 5 is) dan ga ik er toch hulp bij vragen gewoon voor de veiligheid. Maar er is dus niks mis gegaan hoor het was denk ik nog een beetje het pennysyndroom dat ik gewoon met een paard dat net uit de kudde komt weg kon rijden..

Maar ik ben bekeerd en denk niet meer dat ik dat allemaal kan, maar ik denk wel dat je kunt leren van de fouten die je maakt Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:26

T was bij mij heel duidelijk wat ik fout deed..
Ik had niet genoeg zelfvertrouwen waardoor ik in feite nooit iets goed kon overbrengen op een paard..

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:30

Vroegen, links rechts met de teugels om paard nageeflijk te laten lopen :S (ik walg ervan als ik anderen dat zie doen).
Tja dat zeiden ze toen zo, wist ik veel. Dit was in de manegelessen.
Dit doe ik al heel lang niet meer omdat ik weet dat dit zeker niet de methode is.
Heb nu mijn eigen paard. Ik hou gewoon contact, en ze ontspant en moet niets extra's doen. Ze is heel fijn te rijden.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:54

Vroeger werd er altijd tegen mij gezegt dat als je goed wilt leren rijden dat je dan de eerste 4 paarden in de prak rijd.
Nu is mijn eerste pony 23 jaar geworden en ben toen overgestapt op mijn huidige wedstrijd paard en heb er niet eens eentje in de prak gereden Haha!
Tis wel zo dat bij elk paard wat ik opnieuw begin ik van het vorige paard zoveel heb geleerd dat de dingen die toen misgingen nu niet meer mis gaan, nu gaan er weer nieuwe dingen mis die bij het volgende paard er als eerst op gezet worden Haha!

Denk ook dat als ik terug kijk ik heel veel dingen fout heb gedaan maar ja heb er ook heel veel van geleerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:55

Zahlina schreef:
Vroeger werd er altijd tegen mij gezegt dat als je goed wilt leren rijden dat je dan de eerste 4 paarden in de prak rijd.

Dat is wel een goede zeg, want het is mischien wel waar, hoewel niet nodig, maarja... Iedereen heeft het denk ik wel op een oude, afgestompte manegepony geleerd...

Pfff ik, ik moet leren durven! Niet bang zijn, en dan in elkaar kruipen, klemmen en aan de teugels trekken, maar gewoon rijden met die hap!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:59

Goed idee zo'n topic..

Ik deed wel eens IETS te boos tegen mijn paardje.. Bloos terwijl het soms mijn eigen schuld was...Maar dat heb ik gelukkig afgeleerd..

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:00

mijn paard te verkopen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:27

Ik deed {en doe }ongetwijfeld nog zoveeeeeel fout,gelukkig leer je steeds weer bij.Helemaal perfect word het toch nooit.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:31

Mijn paard nodeloos aandrijven waardoor hij afstompte en helemaal niet meer aan het been was en teveel op mijn binnenteugel rijden ipv buitenteugel te gebruiken.
Ben nu een jaar verder, heb ik principe geen zweep meer nodig, maar gebruik wel sporen om indien nodig te gebruiken.
Heel soms sluipt die binnenhand er toch weer in, vooral wanneer hij klierig doet. Old habits die hard, zucht.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:43

Als mijn paard door mijn buitenteugel en been ging, trekken aan de binnenteugel. Nu moet ik er nog steeds op letten dat ik mijn hand met binnenteugel naar voren doe en begrensen op mijn buitenteugel en been. Blijft nog steeds erg lastig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:47

Mijn pony onnodig kwellen met een luchtzuigband...op een dag deed ik hem af en ik doe hem nooit meer om.... veel beter Ja

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:48

Ik ben op sommige momenten te lief geweest en heb teveel medelijden met haar gehad, waardoor zij een loopje met mij nam. Dat zag ik niet, totdat ik het een en ander over grondwerk las. Toen zag ik pas in dat ik tever doorgeslagen was met mijn project. Ik had nooit opgepikt dat ze eigenlijk verschrikkelijk dominant is, want ze doet het oh zo subtiel Bloos

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:50

IndianLady schreef:
Als ik boos ben, of Nor maakt me boos dan blijf ik het afreageren op hem. Voornamelijk schelden en als hij iets verkeerds doe overdreven afstraffen. Ik ben er al een hele tijd mee bezig om het mezelf af te leren en het gaat steeds beter, maar af en toe.
Kreeg vorige week een niet zo leuk telefoontje en dan wind ik me op en hij kan daar wel eens misbruik van maken. Omdat ik dan eigenlijk op iemand anders boos ben, maar niet in de buurt is reageer ik het af op hem. Ik schaam mezelf dood als ik achteraf terugkijk, maar op het moment zelf ....

Dat heb ik ook snel Ja
Maar ik ben raar, want ik ben soms juist ook weer te lief Vork
Ik heb bij mijn verzorgpaard in het begin te veel gepikt, waardoor hij nu denkt:
Ooh bij haar kan ik lekker lui zijn..
Als ik dan boos op hem wordt, en ik ben al chago, dan denk ik soms achteraf wel eens: Dat had wel minder gekunt.
Maar vaak ben ik ook te lief, en daardoor doet hij dus lui, en wordt ik boos Clown
Dus met het te lief zijn ben ik de fout in gegaan Vork vergelijkbaar met wat Narya zegt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:50

mijn paard koste wat het kost aan de teugel (lees: in de krul) willen hebben. Als het niet goedschiks ging, dan maar kwaadschiks. Gelukkig nog niet het betere floswerk dat je soms weleens ziet, maar met heel veel druk, weinig subtiele ophoudingen en schoppen.
Nou, dat doe ik echt niet meer.

Bovendien leert Paddy mij dat wel af; hij wordt na 20 minuutjes losrijden vanzelf nageeflijk als ik gewoon netjes probeer te rijden, met stille hand en licht en gelijkmatig contact, zonder me druk te maken om het plaatje. Als ik het te graag wil, kan ik het wel schudden. Dan spant hij alles en wordt hij kort en dribbelig. En dan weet ik het weer: gewoon netjes en vriendelijk rijden, hem de tijd gunnen en hem in zijn waarde laten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:26

Een van de grootste fouten die ik gemaakt heb, is niet meer naar mezelf luisteren. Daardoor ben ik van een paard gevallen wat heel lang daarna nog bang was als je met een zadel aan kwam zetten. En daardoor luisterde ik ook niet meer naar de paarden.....

een gevolg daar weer van was dat ik mijn verzorgpaard veel te veel achter de vodden zat. Ik beloonde wel consequent, maar stond eigenlijk niet stil bij wat zij eigenlijk wou en hield vrij star vast aan het gegeven dat je veel moet afwisselen tijdens de training. Vorig jaar kwamen we op het punt dat ik weer naar mezelf begon te luisteren, en toen besloot ik voorlopig niet meer in de bak te gaan rijden. inmiddels waren we namelijk op het punt dat het paard al begon te protesteren zodra we ook de bak maar in kwamen.......
Inmiddels heb ik geleerd dat zij juist graag wat langer hetzelfde doet. Tegenwoordig rijden we vaak hetzelfde rondje buiten, en daar lijkt ze zeer tevreden bij. Zodra ik een andere kant op wil, moet ik haar gaan pushen. Binnenkort wil ik weer rustig in de bak gaan rijden, maar eerst gewoon rondstappen. En tegen de tijd dat we weer aan het werk gaan, wil ik het per training bij 1 (soort) oefening houden.

Maar eigenlijk alle dingen waar ik bij de paarden spijt van heb, zijn terug te brengen tot niet luisteren naar mezelf, of niet de tijd nemen om even naar mezelf te luisteren (voor degene die hun woede nog weleens op hun paard afreageren misschien een tip: als iets je training onderbreekt of er gebeurt iets, zet je paard dan even stil en luister eens naar jezelf, vraag jezelf eens af wáárom je eigenlijk sjago of irri bent. Want daarna kan je hoogstwaarschijnlijk gewoon verder rijden. En zo niet, accepteer dan ook van jezelf dat je in een rotbui bent en stap niet op je paard).

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:17

De stomste fout die ik ooit heb gedaan is luisteren naar een lompe vent die beweerde dat je een paard slechte gewoontes alleen kon afleren door flink met de zweep te slaan.. langzame of moeilijke ponys werden bij die stal ook helemaal verrot geslagen.
Gelukkig kwam ik er al snel achter dat dit echt niet goed kon zijn en hebben mijn zus en ik de taak van ponys beleren daar overgenomen, duurde iets langer dan normaal maar ging wel rustig en met liefde!! We stuurden de eigenaar gewoon weg als hij zich weer met ons bemoeide. Ben nu bij die stal weg en ben ook niet echt welkom meer op het terrein, te grote mond he.. Ik schaam me nog steeds dat ik ooit naar die man heb geluisterd en dat ik niet van jongs af aan naar mijn eigen mening heb geluisterd!!
Heb er wel veel van geleerd, namelijk om naar mezelf te luisteren en nooit, maar dan ook NOOIT geweld te gebruiken!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:39

Poeeh. Heb je even? Lachen

Nee het valt wel mee heb ik het idee. Ik heb vroeger bij mijn eerste pony de fout gemaakt bang voor ponylief te worden waardoor we in een vicieuze cirkel terecht kwamen waar we nog maar heel moeilijk uit zijn gekomen.

Bij mijn tweede paard, dat weet ik eigenlijk niet. Ik denk niet echt dat ik iets fout gedaan heb met haar. Het was gewoon een enorm moeilijk paard en ik zal gerust niet alles goed gedaan hebben, maar heb alles onder goede begeleiding gedaan en om nou te zeggen dat ik écht fouten heb gemaakt.

Mijn derde pony was gewoon een foutje. Ik heb hem te overhaast gekocht en het klikte absoluut niet met rijden tussen ons. Ik had beter moeten nadenken en langer moeten doorzoeken. Dat weet ik nu, en hij heeft een onwijs lief baasje en ik een onwijs lief nieuw paard. Knipoog

Paardje dat ik nu heb (of eigenlijk, lease van andere mensen) rijd ik pas een week, maar ik kan wel zeggen dat ik het in de eerste week even verkeerd heb aangepakt met hem. Ik heb hem gelijk teveel opgepakt toen ik erop stapte, en zo hebben we een dag of vier aan gereden maar het viel eigenlijk tegen. Nu rijd ik hem twee dagen lang en laag en hij loopt super!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:37

Eerst had ik altijd veel te hoge verwachtingen van mijn leasepaard, terwijl het paard moeilijk te rijden is. Dan ben je heel gauw teleurgesteld als blijkt dat het paard het niet kan. Soms werd ik dan gefrustreerd.
Nu rijd ik onder het motto "rijden = plezier, ontspannen" en het hoeft niet allemaal in 1x. Als het dan een keer niet goed gaat, is dat ineens ook geen ramp meer. Lachen
Alhoewel ik het wel af en toe nog moeilijk vind, als het écht slecht gaat, om dan niet boos te worden. Ik vind het nog moeilijk om te bepalen wanneer een paard een loopje met je neemt omdat je te lief bent, of wanneer er echt iets aan de hand is. Dat is ook nog een verbeterpunt.