Wiseguy (v. Jet Set -D) op concours in Exloo [L2]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Wiseguy (v. Jet Set -D) op concours in Exloo [L2]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 16:52

Ongeveer een kleine maand geleden ben ik met Wiseguy op concours geweest naar Exloo.
Wij starten in de klasse L2, maar hebben inmiddels de punten voor het M1 binnen.

Toen wij aankwamen op concours kregen we te horen van de ringmeester dat ik over ongeveer een uurtje moest starten. Wij zijn dus (na nog even naar een vriendin te hebben gekeken) naar de trailer gelopen en zijn begonnen met kalkoenen draaien en opzadelen.

Echter toen wij bij het losrijterrein terugkwamen waren er nog maar 2 combinaties voor mij. Koe Nouja, we hebben er maar het beste van gemaakt. Hij stond in de proeven dus niet perfect aan de hulpen en vooral in de tweede proef kon ik er niet genoeg meer aan rijden en kreeg ik teveel hand.

De 1e proef ging fijn, geen grove fouten en hij bleef mooi constant in de aanleuning, hij kon op sommige punten wat meer verschil tonen en mocht af en toe iets actiever (wat ook op de coupon terug te vinden was) maar in deze proef kreeg ik 195 punten!

De 2e proef ging ook niet verkeerd, geen grove fouten maar de aanleuning was iets rommelig en het wijken ging (omdat hij dan moe word) ook wat minder. Toch nog 193 punten!

Thuis in de training zijn wij vooral bezig met de reactie en de gedragenheid. Op concours komt dat er alleen nog niet zo goed uit omdat hij op het losrijterrein zo gaat lopen showen dat hij na 10minuten leeg is. Dat geeft helemaal niets, want hij is nog jong, maar daarom neem ik hem vaker mee op concours.

Nou volgens mij heb ik zo wel genoeg verteld.
Tijd voor de foto's!

Afbeelding
Op de A-C lijn halthouden en enkele passen achterwaarts

Afbeelding
Wijken voor het rechterbeen

Afbeelding
Stelling vragen om bij B een volte 15m. te maken.

Afbeelding
Galop, net na het aanspringen

Afbeelding
Inzet volte 15m.

Afbeelding
Einde volte 15m.

Afbeelding
Fijne draf

Afbeelding
Halthouden, enkele passen achterwaarts (2e proef)

Afbeelding
Voorwaarts in arbeidsstap (fijne foto dit *LOL*)

Afbeelding
Van hand veranderen en enkele seconden halthouden op de middenlijn.

Afbeelding
C-X-C grote volte middengalop

Afbeelding
Verzamelen na de volte middengalop.

Afbeelding
Mooie verheven draf Haha!

En als laatste een geweldige afsluiter Haha!

Afbeelding

Oja, thuis kan Wise erg goed stappen maar op concours krijg ik de middenstap er gewoon niet uit. Ik kan dan geen druk geven met mijn been want dan draaft hij aan, maar hij verruimt ook niet. Thuis doet hij het super, dus ik denk dat het spanning is, maar heeft iemand misschien dé góuden tip voor mij??

Groetjes,
Simone

Piroska

Re: Wiseguy (v. Jet Set -D) op concours in Exloo [L2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:17

Heee Moon!

Wat een leuke foto's! Ziet er heerlijk uit! Haha!

Dat gaat helemaal goedkomen in de M1 Lachen

De gouden tip voor je probleem heb ik niet echt, maar misschien dat je tijdens het losrijden een paar keer middenstap kunt oefenen, dan heb je er alle tijd voor om het netjes te doen. En misschien vlak voordat je de ring in gaat nog een keertje oefenen?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:20

Piroska schreef:
Heee Moon!

Wat een leuke foto's! Ziet er heerlijk uit! Haha!

Dat gaat helemaal goedkomen in de M1 Lachen

De gouden tip voor je probleem heb ik niet echt, maar misschien dat je tijdens het losrijden een paar keer middenstap kunt oefenen, dan heb je er alle tijd voor om het netjes te doen. En misschien vlak voordat je de ring in gaat nog een keertje oefenen?

Dat is een beetje het probleem, hij doet het enkel en alleen ín de proef zelf. Dus niet erbuiten Blond?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:45

Verruimt hij niet zelf al als je hem iets meer lengte geeft in de hals? Die van mij hoef ik vrijwel niet bij te drijven, door de lengte die ze in de hals krijgt gaat ze vanzelf ruimer stappen. Van mijn juf mag ik ook alleen bijdrijven als ze op de ruimte niet reageerd, volgens haar kun je door drijven te makkelijk tactfouten of aandribbelen veroorzaken.

Verder ziet het er echt goed uit. Mooi achterbeen heeft ie in de galop zeg! Bij het halthouden bij het van hand veranderen vind ik hem achter iets gestrekt staan, had er meer onder mogen staan, maar de hoek van de foto kan dat vertekenen natuurlijk...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:54

WenK schreef:
Verruimt hij niet zelf al als je hem iets meer lengte geeft in de hals? Die van mij hoef ik vrijwel niet bij te drijven, door de lengte die ze in de hals krijgt gaat ze vanzelf ruimer stappen. Van mijn juf mag ik ook alleen bijdrijven als ze op de ruimte niet reageerd, volgens haar kun je door drijven te makkelijk tactfouten of aandribbelen veroorzaken.

Verder ziet het er echt goed uit. Mooi achterbeen heeft ie in de galop zeg! Bij het halthouden bij het van hand veranderen vind ik hem achter iets gestrekt staan, had er meer onder mogen staan, maar de hoek van de foto kan dat vertekenen natuurlijk...

Nee, hij blijft zeg maar wat "hangen" hij neemt geen ruimte.
En ja, met halthouden mag hij wat meer onder de massa staan met zijn achterbeen Lachen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:50

Je hebt een verbindingsprobleem dan.
Je zal in je training veel moeten schakelen en daarmee je verbinding mee kunnen verbeteren.
Halsstrek-oefeningen kan je ook rijden in elke gang, controleren of je daar mee de hals wat kan verlengen en een stukje verbinding kan rijden.
Pas als je verbinding correct is, kan je het achterbeen activeren zonder dat hij gelijk aandraaft.
Succes ermee.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:57

Mooie foto's! Vooral de galopfoto's vind ik fijn. Waar wat betreft je stap probleem ga ik mee met fresco. Echt van achter naar voren rijden, in je hele training, alle gangen dus. Heel veel schakelen, je paard langer kunnen maken (trek maar eens een sprintje door de bak zodat hij zich daarin lang moet maken) en weer terug kunnen rijden.

Hij knikt ook net iets achter de loodlijn op de foto's, misschien is dat wel net dat stukje impuls van achteruit dat je mist! Hand voor je uit houden en wat je dan tekort komt aan verbinding voor je gevoel moet je met je been erin rijden!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:39

Mooi dier! Ik heb alleen het idee dat je in galop behoorlijk wat spanning op je eigen schouders krijgt, klopt dat?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:21

fresco schreef:
Je hebt een verbindingsprobleem dan.
Je zal in je training veel moeten schakelen en daarmee je verbinding mee kunnen verbeteren.
Halsstrek-oefeningen kan je ook rijden in elke gang, controleren of je daar mee de hals wat kan verlengen en een stukje verbinding kan rijden.
Pas als je verbinding correct is, kan je het achterbeen activeren zonder dat hij gelijk aandraaft.
Succes ermee.

Ik zal het eens gaan proberen Lachen.
Zelf dacht ik misschien aan het feit dat hij zichzelf met losrijden al "leeg" loopt.
Dan kan ik er niet genoeg meer aan rijden en krijg ik teveel hand.
Maar ik zal dit eens gaan proberen op concours Lachen bedankt voor je tip!
WowAmigo schreef:
Mooie foto's! Vooral de galopfoto's vind ik fijn. Waar wat betreft je stap probleem ga ik mee met fresco. Echt van achter naar voren rijden, in je hele training, alle gangen dus. Heel veel schakelen, je paard langer kunnen maken (trek maar eens een sprintje door de bak zodat hij zich daarin lang moet maken) en weer terug kunnen rijden.

Hij knikt ook net iets achter de loodlijn op de foto's, misschien is dat wel net dat stukje impuls van achteruit dat je mist! Hand voor je uit houden en wat je dan tekort komt aan verbinding voor je gevoel moet je met je been erin rijden!

Dat stukje impuls dat mis ik inderdaad in de proef Ja.
Hij loopt zichzelf met inrijden namelijk leeg (ook al ga ik er 5 minuten opzitten Knipoog).
Ik kan hem er dan niet zo goed meer bij houden en dan wil hij inderdaad sneller achter de l.l gaan lopen Lachen Bedankt voor je tip, en ik ga er zeker aan werken Lachen
Heino schreef:
Mooi dier! Ik heb alleen het idee dat je in galop behoorlijk wat spanning op je eigen schouders krijgt, klopt dat?

Het klopt gedeeltelijk, ík ben namelijk degene die spanning zet op mijn schouders. Ik wil nog wel eens te "statig" gaan zitten waardoor ik zelf wat strak word in mijn lichaam. Dit word al wel wat beter want ik werk er hard aan, maar het is en blijft een aandachtspunt! Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-08 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:32

Dat bedoelde ik ook, ghehe

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:38

Heino schreef:
Dat bedoelde ik ook, ghehe

Ik dacht dat je bedoelde dat hij "vasthield" waardoor ik spanning op mijn schouders kreeg Clown, sorry foutje Tong uitsteken

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:37

Wie heeft nog tips, op- of aanmerkingen voor mij?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:43

Voor die middenstap: geef je lateraal been of met beide benen tegelijk?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:08

poes schreef:
Voor die middenstap: geef je lateraal been of met beide benen tegelijk?

Ik geef mijn linkerbeen wanneer zijn linkerachterbeen naar voren moet en rechterbeen als zijn rechterbeen naar voren moet. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:10

Ok dat doe je goed dan idd... Sja ik heb enkel standaardtips als heel zwaar zitten en idd vanuit dat verruimen proberen...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:29

Misschien een extra tip, ik heb geleerd juist mij lichter te maken in de middengangen, anders werk je juist tegen.
Daarnaast als hij niet stapt aan een kant een wat duidelijkere hulp (uiteraard wel eerst thuis oefenen Knipoog ), dan gaan ze bijna nooit in draf en het leren de hand te volgen veel oefenen. Ik weet niet hoe je middenstap moet doen, maar als je vanuit een hoek komt, al in de hoek laten zakken, dat gaat vaak makkelijker dan op een recht stuk.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:16

Nathalie84 schreef:
Misschien een extra tip, ik heb geleerd juist mij lichter te maken in de middengangen, anders werk je juist tegen.
Daarnaast als hij niet stapt aan een kant een wat duidelijkere hulp (uiteraard wel eerst thuis oefenen Knipoog ), dan gaan ze bijna nooit in draf en het leren de hand te volgen veel oefenen. Ik weet niet hoe je middenstap moet doen, maar als je vanuit een hoek komt, al in de hoek laten zakken, dat gaat vaak makkelijker dan op een recht stuk.

Bedankt voor je tip, helaas moet ik op het 20m. op het rechte stuk en daarna op de diagonaal oversteken. Maar thuis volgt hij de hand goed en is hij goed voor het been, maar op concours geeft hij geen reactie, en wanneer ik er teveel aan kom begint hij met dribbelen. Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:08

Even een keer wakker maken denk ik dan! Ook op concours moet hij voor je been reageren. Misschien ben je wat te voorzichtig? Dan maar een keer een slecht punt, maar hij moet wel gewoon aan je hulpen blijven natuurlijk!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:05

WowAmigo schreef:
Even een keer wakker maken denk ik dan! Ook op concours moet hij voor je been reageren. Misschien ben je wat te voorzichtig? Dan maar een keer een slecht punt, maar hij moet wel gewoon aan je hulpen blijven natuurlijk!

Ik zal het eens gaan proberen Haha!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:11

En, omdat je ook al aangaf dat hij zichzelf zo leegloopt met inrijden, erop letten dat je hem niet teveel "zelf" laat lopen, maar dat JIJ hem rijdt bij het losrijden! Sommige paarden gaan zich mooimaken op concours he, en dan lopen ze zo lekker van zichzelf, maar dan vergeten ze even dat jij erop zit en dan kom je in de ring en dan hebben ze zoiets van "huh? waar is iedereen? Oh. Dan laat maar" Clown

Aandribbelen in de ring terwijl hij het thuis wel goed doet, dat klinkt een beetje als onttrekken aan de hulpen, dus zorg ervoor dat je hem met losrijden echt op jou laat wachten (heel veel kleine overgangen maken) en vertrekken als jij dat wil uiteraard. Hou hem maar eens flink bezig!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:15

Met inrijden laat ik hem zeker niet teveel lopen, maar ik kan hem nog niet in de "thuishouding" krijgen zeg maar. Hij doet te veel indrukken op waardoor hij zich wat opspant. Ben thuis eens wat bezig geweest met het stapwerk en volgens mij heb ik de oorzaak gevonden. Hij spant zich namelijk en als ik dan de middenstap wil rijden wil hij zijn hals niet naar beneden brengen, waardoor ik dan (bijna) niets meer kan. Hij doet het niet vaak, maar heel af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:23

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.