Pony gooit met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Pony gooit met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 23:06

Heej bokkers,

Ik heb een probleem met het rijden van mijn verzorgpony.
Toen ik hem in het begin reed gooide hij altijd zijn hoofd hoog in de lucht, telkens als ik mijn teugels iets strakker nam.
Dit heb ik kunnen oplossen door telkens m'n handen goed op de plaats te houden. Dus niet meegeven en ook niet terugtrekken.
Dit is na een korte periode al erg verbeterd totdat hij het zelfs niet meer deed.
Nu heeft hij drie maanden stilgestaan door een schoftwonde en ben ik weer lichtjes begonnen met rijden.
Nu schudt hij dus weer zo hevig met zijn hoofd.
Telkens als ik de teugels iets aanneem gooit hij zijn hoofd de lucht in.
Soms krijg ik er echt genoeg van en nu vraag ik me toch echt af waarom hij dat doet.
Hij heeft vroeger nooit dressuurmatig gelopen, is 7 jaar manegepony geweest en is toen verkocht en is een springpony geworden.
Nu wil ik dressuur terug oppakken want hij kan het wel.

Ook heb ik opgenomen met zijn vorige eigenaresse en heb gevraagd als hij het bij haar ook deed.
Ik kreeg als antwoord dat hij het altijd al had gedaan.
Bij dressuurwedstrijden stond erbij commentaar altijd protest,protest,protest,...
Ik wil dat probleem echt gaan aanpakken, volgende week heb ik terug les met hem en ga er zeker ook met mijn instuctrice over praten.
Maar in tussentijd zou ik er graag al wat aan werken.
Ik hoop dat jullie wat tips hebben?
Groeten Karen

Myrano

Re: Pony gooit met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:59

Ik zou toch maar even wachten tot je instructrice erbij is.
Dit probleem los je niet zomaar in 1 2 3 op, gezien zijn verleden dat je aangeeft.
Mag ik vragen hoe hij aan die schoftwonde gekomen is? Kan het zijn dat het zadel niet goed past en zo op de schoft drukt? Hij heeft misschien pijn ?
Dit kan ook één van de redenen zijn dat hij met zijn hoofd gooit..
Doordat hij verschillende jaren als manegepony heeft gediend, heeft gesprongen en nooit dressuurmatig gereden is zal hij ook wel nooit hebben geleerd hoe hij aan de teugel moet lopen en wat nageeflijkheid is enz.. en dan is dat ook normaal dat hij in verzet gaat.
Echt tips hiervoor kan ik je niet geven gezien ik de situatie en reden van verzet niet ken. Ik zou hem voorlopig met iets lossere teugel rijden dus teugels niet kort nemen, heb veel geduld en wees vooral niet té streng in't begin. Veel succes ermee.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:49

Ga eerst eens uitzoeken of het wel daadwerkelijk protest is... mankeerd hij niks aan zijn gebit, zijn rug, of iets anders.

Zorg ook dat hij jouw hand gaat opzoeken en ga dit zeker niet forceren. Teveel ruiters rijden te veel op de voorhand en dus te veel gefocused dat dat hoofd naar beneden moet.

Van achter naar voren gaan rijden, goed voorwaarts, daarna pas neerwaarts.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:52

Ik ben ook benieuwd naar hoe de schoftwond is ontstaan. Meestal is zoiets de oorzaak van pijn. Dit kan een slecht passend zadel zijn, maar ook een blokkade in de rug. Daarnaast is het belangrijk je eigen rijkunsten onder de loep te nemen. Als je ergens ook maar een klein beetje tegen zit, of je balans niet 100% is, kan het voor sommige paarden al reden zijn om met het hoofd te gooien. Het is echt protest, zoek dus uit waar het vandaan komt en los het niet op door de teugels op de plaats te houden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:48

Ik denk dat dit tijd nodig heeft, en vooral ontspanning van jou en je paard.
Misschien helpt een Martingaal?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:54

Ik zou inderdaad ook eerst gaan kijken of hij lichamelijk in orde is; rug, gebit, etc. Daarna proberen je minder te focussen op het 'hoofd de lucht in gooien', meer op het rijden zelf. Houd hem bezig, rij overgangen en tempowisselingen, fij figuren. Op het moment dat hij gaat ontspannen en het gaat lekker, stop je. Zo sluit je het samen met een goed gevoel af. En dat bouw je dan steeds verder uit. Succes!

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:01

Als je de andere tips hebt uitgevoerd dan zou ik hem zeker eens 2 keer per week bijgezet longeren in de goede houding waarbij zijn hoofd niet omhoog kan gooien. Gewoon een alf uurtje braaf zijn wat stappn en draven en als hij het gemakkelijk vindt of op den duur een galopje. Hierin kan hij lekker ontspannen en dan kun je misschien ook zien of jij het probleem bent als je hem even zonder touwtjes longeerd of dat hi zelf er een gewoonte van heeft gemaakt om meer teugel te krijgen. Ik ken namelijk ook zo'n paard die in de opvoeding net iets teveel zijn eigending mocht doen.
Veel succes

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:33

lily10 schreef:
Als je de andere tips hebt uitgevoerd dan zou ik hem zeker eens 2 keer per week bijgezet longeren in de goede houding waarbij zijn hoofd niet omhoog kan gooien. Gewoon een alf uurtje braaf zijn wat stappn en draven en als hij het gemakkelijk vindt of op den duur een galopje. Hierin kan hij lekker ontspannen en dan kun je misschien ook zien of jij het probleem bent als je hem even zonder touwtjes longeerd of dat hi zelf er een gewoonte van heeft gemaakt om meer teugel te krijgen. Ik ken namelijk ook zo'n paard die in de opvoeding net iets teveel zijn eigending mocht doen.
Veel succes

Daar heb ik idd ook al een eerder aan gedacht, helaas heb ik geen bijzet Boos!

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:16

is medisch wel alles in orde?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:20

Dit kan inderdaad een trauma zijn.
Mijn vz/br pony heeft een verzorgster gehad voor mij waarvan ik van de eigenaar gehoord heb dat het er totaal paard onvriendelijk aan toeging,
toen ze het doorhadden hebben ze er ook gelijk een punt achter gezet.
Daarna heb ik die pony gereden en verzorgt, en mensen wat een drama, zelfs nu heeft ze nog haar kuren.
Bij het eerste contact wat ik maakte was ze al hysterisch, en als ik wat nieuws probeerde was het de vraag hoe ze daar op zou reageren en wat er daarvoor is gebeurd.

De eigenaar zij dat bij een balkje eraf de pony al op zijn donder kreeg, toen eens gaan springen, ging harstikke goed.. maar toe..
Ze had een balkje, en ik dee niks (ik geef niet om een balkje , zolang ze haar best doet ens.Clown ), ze gooid haar hoofd op en begint te bokken en steigeren en zat echt te wachten op de klappen ( die ik haar dus echt niet zou geven) eindelijk de rust terug gevonden en daarna nog paard keer en enkele keren geoefend en daar heeft ze nu geen last meer van (heel heel heel soms)..

Dit is een voorbeeldje, maar daarmee wou ik even duidelijk maken dat het uit het verleden kan wezen.
hoop dat het goed gaat en jullie binnekort snel gwoon ontspannen kunne rijden Haha!

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:13

Shanedow schreef:
Dit kan inderdaad een trauma zijn.
Mijn vz/br pony heeft een verzorgster gehad voor mij waarvan ik van de eigenaar gehoord heb dat het er totaal paard onvriendelijk aan toeging,
toen ze het doorhadden hebben ze er ook gelijk een punt achter gezet.
Daarna heb ik die pony gereden en verzorgt, en mensen wat een drama, zelfs nu heeft ze nog haar kuren.
Bij het eerste contact wat ik maakte was ze al hysterisch, en als ik wat nieuws probeerde was het de vraag hoe ze daar op zou reageren en wat er daarvoor is gebeurd.

De eigenaar zij dat bij een balkje eraf de pony al op zijn donder kreeg, toen eens gaan springen, ging harstikke goed.. maar toe..
Ze had een balkje, en ik dee niks (ik geef niet om een balkje , zolang ze haar best doet ens.Clown ), ze gooid haar hoofd op en begint te bokken en steigeren en zat echt te wachten op de klappen ( die ik haar dus echt niet zou geven) eindelijk de rust terug gevonden en daarna nog paard keer en enkele keren geoefend en daar heeft ze nu geen last meer van (heel heel heel soms)..

Dit is een voorbeeldje, maar daarmee wou ik even duidelijk maken dat het uit het verleden kan wezen.
hoop dat het goed gaat en jullie binnekort snel gwoon ontspannen kunne rijden Haha!

Hm, hij heeft geen stoute kuren ofzo, hij gooit enkel met zijn hoofd.
Als ik hem zonder halster rij (wat trouwens zéér moeilijk gaat want dan denkt hij enkel: crossen,crossen,crossen) gooit hij niet met zijn hoofd.
Zonder halster rij ik ook niet meer, hij is dan zo gespannen, oren hard in de nek en héél lelijk kijken.
Net alsof hij het niet snapt.
Maar onder het zadel doet hij het dus wel.

Zo ver als ik weet heeft hij het altijd goed gehad bij zijn vorige eigenaar hoor.
Meisje is nu 1 jaar ouder dan mij.
Ik vroeg aan haar of hij ook bij haar met z'n hoofd schudde, en ze antwoorde dat hij het bij haar altijd al heeft gedaan.
De rede daarvoor was dan hij een zwakke rug heeft.
Die heeft hij nu nog altijd.
Kan dat er ook wat mee te maken hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:35

Je hebt gerichte hulp nodig bij het versterken en trainen van de rugspieren om hem te helpen jouw gewicht beter te kunnen dragen.
Ook zul je een zadelmaker moeten laten controleren hoe hij aan die schoftwond is gekomen, dikke kans dat je tuig niet in orde is.
Meest relevant is dat je niet alleen gaat lopen klooien maar een goede instructeur in de arm neem, zet desnoods een advertentie op Bokt.
Ik raad je af de pony met martingaal te rijden of bijgezet te longeren, je voorkomt dat hij zijn hoofd omhoog gooit maar lost het probleem niet op, niet slim.
Daarbij moet je van goede huize komen om echt correct te kunnen longeren, anders is het al heel snel te belastend.

Je pony heeft overduidelijk last van iets, zoek uit wat dat is voordat je er zelf verder mee aan het werk gaat....
Succes!!!

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:40

Ninx schreef:
Je hebt gerichte hulp nodig bij het versterken en trainen van de rugspieren om hem te helpen jouw gewicht beter te kunnen dragen.
Ook zul je een zadelmaker moeten laten controleren hoe hij aan die schoftwond is gekomen, dikke kans dat je tuig niet in orde is.
Meest relevant is dat je niet alleen gaat lopen klooien maar een goede instructeur in de arm neem, zet desnoods een advertentie op Bokt.
Ik raad je af de pony met martingaal te rijden of bijgezet te longeren, je voorkomt dat hij zijn hoofd omhoog gooit maar lost het probleem niet op, niet slim.
Daarbij moet je van goede huize komen om echt correct te kunnen longeren, anders is het al heel snel te belastend.

Je pony heeft overduidelijk last van iets, zoek uit wat dat is voordat je er zelf verder mee aan het werk gaat....
Succes!!!

Ik heb een lesgever Knipoog
Maar die kan volgende week helaas pas komen.
Hij is aan die schoftwonde gekomen door de buurman, niet door het tuig.
Wij hebben stallen die gesloten worden met drie stalen buizen, hij liet de bovenste buis altijd opstaan, en micky liep daar dan onderdoor, en schuurde zijn schoft eraan.
Ik ga Micky ook zeker niet rijden met een martingaal, dat vind ik niet persee nodig.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:50

Gewoon idee: zit een headshaking topic op bokt. Doet hoe het alleen met teugels aannemen?
Met lange teugel helemaal niet? anders zou het pollenallergie kunnen zijn

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 12:08

mltex schreef:
Gewoon idee: zit een headshaking topic op bokt. Doet hoe het alleen met teugels aannemen?
Met lange teugel helemaal niet? anders zou het pollenallergie kunnen zijn

Daar heb ik eigenlijk nog niet op gelet, zal er vandaag eens naar kijken.
Maar als hij een pollenallergie zou hebben, zou hij het toch ook doen met ene halster om?
of tijdens het longeren?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:01

@Karen: ja op zich wel, hangt van omgeving en ondergrond af (gras/boemen/bloemen o.i.d)
In verleden 1 met pollenallergie gehad, daar zag/merkte je niks aan maar merkte het alleen onder het zadel.