Springen, 100x over dezelfde hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Springen, 100x over dezelfde hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:01

Regelmatig zie ik mensen in mijn omgeving, en hier op bokt, trainen voor het springen. Ze hebben dan 1 of twee hindernissen in de bak staan en dan springen ze die tig keer aan. Iedere keer vanuit dezelfde (rechte) lijn, en wanneer de ruiter hoger durft, wordt de balk telkens een gaatje hoger opgetrokken. Wanneer dan de 1.20m wordt behaald, zijn mensen trots als een pauw. Soms wordt er dan zelfs de conclusie getrokken dat een B parcoursje makkelijk moet kunnen, dat staat immers toch maar op een meter. Helaas loopt het vaak op een teleursteling uit, het paard stopt of er volgt een balken regen.
Hoe komt het toch dat het tot sommige ruiters moeilijk doordringt dat springen niet een kwestie is van hoog springen, maar van dressuurmatig je paard goed voor elkaar hebben? Stel eens 3 hinderinisjes op, gewoon kruisjes, of een klein steiltje en neem ze in verschillende lijnen eens mee. De ene keer links om de andere keer rechtsom, in een gebroken lijn, op een rechtsomkeert, neem ze eens van de andere kant. Gewoon om je paard aan het been te krijgen, en goed wendingen te kunnen rijden. Jammer genoeg zie ik het weinigen doen. Ben ik de enige?

PercyLeen

Re: Springen, 100x over dezelfde hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:03

marquez1 schreef:
Regelmatig zie ik mensen in mijn omgeving, en hier op bokt, trainen voor het springen. Ze hebben dan 1 of twee hindernissen in de bak staan en dan springen ze die tig keer aan. Iedere keer vanuit dezelfde (rechte) lijn, en wanneer de ruiter hoger durft, wordt de balk telkens een gaatje hoger opgetrokken. Wanneer dan de 1.20m wordt behaald, zijn mensen trots als een pauw. Soms wordt er dan zelfs de conclusie getrokken dat een B parcoursje makkelijk moet kunnen, dat staat immers toch maar op een meter. Helaas loopt het vaak op een teleursteling uit, het paard stopt of er volgt een balken regen.
Hoe komt het toch dat het tot sommige ruiters moeilijk doordringt dat springen niet een kwestie is van hoog springen, maar van dressuurmatig je paard goed voor elkaar hebben? Stel eens 3 hinderinisjes op, gewoon kruisjes, of een klein steiltje en neem ze in verschillende lijnen eens mee. De ene keer links om de andere keer rechtsom, in een gebroken lijn, op een rechtsomkeert, neem ze eens van de andere kant. Gewoon om je paard aan het been te krijgen, en goed wendingen te kunnen rijden. Jammer genoeg zie ik het weinigen doen. Ben ik de enige?

Ik ga hier helemaal in mee Lachen De basis in belangrijk, de hoogte maakt niks uit..als je paard kan springen is die hoogte geen probleem! Maar net wat jij zegt oefen je tempowisselingen..schakel tussen 2 of meer hindernissen..een galopsprong terug of juist 1 vooruit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:03

Nou dat wordt geen discussie wat mij betreft Haha!
Mijn antwoord is simpelweg: nee je bent niet de enige. Ik verbaas me daar (te) regelmatig over.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:07

Ja ik denk er precies zo over maargoed dat zal iedereen hier wel zeggen, maar toch doen ze het...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:07

Helemaal mee eens!! Afwisseling in het werk (grondwerk, dressuurmatig, buitenritje) is net zo belangrijk als afwisseling in de trainingen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:22

Ik vraag me meer af hoe het komt dat mensen zo trainen. Het zijn namelijk niet alleen de meisjes die vers van de manege komen (om ze allemaal maar even over 1 kam te scheren Knipoog ) Zou het een gebrek aan kennis zijn, of een overschot aan overmoed Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:26

Ik denk dat het ook een gebrek aan ruimte, tijd en materiaal is. Ik kom regelmatig langs springtuinen en spring"stallen" als ik van en naar school fiets. Daar zie je dat ze zeeën van ruimte hebben.

Wat het misschien ook kan zijn is de zin die ontbreekt om elke keer nieuwe hindernissen op te bouwen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:27

Ach...zo zijn er zoveel dingen waar ik me over verbaas...ik ben er maar mee gestopt om me er mee bezig te houden....

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:00

@polly2; het lukt me niet altijd om er langsheen te kijken, en ik weiger mijn ogen te sluiten Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:08

marquez1 schreef:
Ik vraag me meer af hoe het komt dat mensen zo trainen. Het zijn namelijk niet alleen de meisjes die vers van de manege komen (om ze allemaal maar even over 1 kam te scheren Knipoog ) Zou het een gebrek aan kennis zijn, of een overschot aan overmoed Haha!

Ik denk dat je daar al 2 belangrijke redenen hebt. Ik zal een kleine aanvulling doen van oorzaken die ik hier in mijn eigen omgeving vaak opmerk: overschatting van eigen rijvaardigheid en kennis, geen les, indien wel les vaak slechte instructie, verkeerde conclusies, hoog Penny gehalte, algemene onwetendheid en gebrek aan horsemanship.

Verkeerde conclusies zal ik even toelichten. Op een groot concours rijden de ruiters vaak voor ze de ring in moeten een paar keer een hindernis. Veel mensen weten niet dat de paarden al eerder die dag zijn gereden en dat dit puur even inspringen is. Ze trekken dan de conclusie dat dit dus ok is om thuis te doen.

Het argument van ruimte vind ik slap. Ook in een 20X40 bak kun je zat leuke dingen bedenken die in de catagorie hersenkraker vallen en dus een prima training kunnen zijn.

Edit, ik krijg er soms op Bokt en irl wat van. We kunnen niet de prof's hiervoor verantwoordelijk houden dat er langs de kant verkeerde conclusies worden getrokken. Ik heb werkelijk geen idee hoe je dit kunt oplossen, hooguit proberen vriendelijk op mindere punten te wijzen en hopen op voortschrijdend inzicht.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 08:40

@ daniella; helemaal met je eens. Helaas constateer ik ook nog wel eens instructeurs, met diploma en al, die op deze manier les geven. Wordt er soms een beetje moe van Slapen .
Om nog even in te haken op geen ruimte. Net als wat daniella zegt kun je met 2 of zelfs met 1 hindernis hele creatieve dingen bedenken Ja .

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:44

ik ben het helemaal met je eens hoor.... Je kan de sprongen op verschillende manieren nemen.. en een echt pacours is lang niet zo makkelijk met al die wendingen die je moet maken en je paard in bedwang houden er komt meer bij kijken dan alleen even over de sprong heen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:46

Helaas is dat wel vaak de manier waarop er ook springles gegeven wordt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:50

ik zal het even vanuit een ander oogpunt mijn mening geven. Ik ben het volkomen eens met de stelling, en het is natuurlijk niet zo dat het springen van 1 of 2 hindernissen het niveau van het springen kan bepalen, maar ik rij zelf bij andere mensen thuis op hun pony (verzorgpony dus Knipoog) en daar hebben ze materiaal voor 2 hindernissen. 4 staanders en 4 balken. Nu kan ik natuurlijk iemand meenemen die elke keer voor mij de hindernis op een andere plek zet, maar die gene hebben daar misschien ook niet altijd zin in. Zelf bouw ik de hindernissen wel altijd op andere plekken en in andere formaties (dubbel sprongen, oxers, 2 hindernissen in 'rare' hoeken etc) maar dan spring ik die combinatie wel 1 training lang. Er is voor mij gewoon geen andere mogelijkheid. Ik spring verder ook niet zo hoog (voornamelijk omdat ik dat telkens af moet stappen om de hindernis te veranderen Clown) maar ga dan vooral op de passen en op het tempo werken, maar goed, echt ideaal is het niet.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:52

Ik verbaas me er ook over hoe vaak er te eentonig gesprongen wordt en het dan niet bij 10x houden, nee 30-40x over een hindernis heen jagen tot de pony net geen zin meer heeft.
Net als 3-4x in de week springen.... Is dat nou nodig?

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:55

Ben het met je eens Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:56

Ik ben het hier ook helemaal mee eens, vrijwel elke pony kan wel bij a afwenden, bij x een sprong maken en gewoon bij c weer afwenden..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:58

polly2 schreef:
Ach...zo zijn er zoveel dingen waar ik me over verbaas...ik ben er maar mee gestopt om me er mee bezig te houden....

Sinds mij het gelukt is me niet meer te verbazen (en regelmatig te ergeren) aan wat ik aan rare dingen om me heen zie (met dieren (niet alleen paarden) en kinderen), ben ik zelf een stuk gelukkiger en minder gefrustreerd.

Alleen bij echte mishandeling trek ik mijn mond nog open, zoals laatst een man die op zijn hond in liep te schoppen, heel hard.
Kom er dan toch ook weer achter dat het uiteindelijk niks helpt en dat ik met een nog bozer gevoel achterblijf.
Daarom beperk ik me tot de goede dingen proberen mee te geven aan mijn leerlingen (paardenhouderij en dierverzorging).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:59

Voor "incidentele" springlessen of beginnerslessen is dit ook geen verkeerde manier maar als iemand echt wedstrijden wil gaan rijden zal er toch op een andere manier gewerkt moeten worden.
Ik ga zelf ook eens in 6-8 weken op deze manier springen ter afwisseling; eerst creatief met balken, controle oefeningen en dan paar keer over kruisje van 40/50 cm. Voor veel mensen is dit echter niet "echt" springen, terwijl ik voor de flauwe kul doe wat een topruiter ook doet in feite.

Ik heb van de week ook weer met open mond 2 topics zitten lezen van iemand die ging springen en crosstraining deed met een pony, het ging werkelijk nergens over maar ze vond het zelf geweldig.
Het zegt mij daarom ook niets dat een paard thuis 130m springt, ik ben dan altijd erg benieuwd naar klassificatie en plaatjes. Iemand die zegt dat zijn paard thuis zo fijn in-uitjes springt krijg ik vaak al een veel beter gevoel bij.

Marieke, je hebt igg nog een plan ookal moet je je behelpen met het materiaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:03

Ik ben het met je eens maar ik ben het niet eens met het gedeelte dat een paard als hij laag kan springen ook wel hoog kan springen. Paarden hebben een grens aan hun vermogen (en dat kan al een meter zijn) en een paard wat gewend is 30 cm. te springen moet je ook niet ineens voor 1.20 zetten.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 09:07

Heel kerkenbaar daniella, dat mensen 'echt' willen springen. Met grote trots wordt er dan een topic geopend truusje@1.30 springen. Dan krijg ik al kriebels. Ik ken ook mensen die diep teleurgesteld waren na een springclinic van een bekende springruiter. Ja hij was heel aardig, maar we hebben niet hoog gesprongen Rolleyes En dat waren echt geen pennymeisjes Dromen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 09:12

@urielle; het klopt dat een paard best eens zijn best mag doen, het is ook goed om ze nu en dan te leren wat meer op te springen. Maar dat moet je imo gedoceerd inzetten.
Maar in princiepe kan elk paard, aanleg of niet, een B parcours door en ook nog wel een L parcours. Of zoals een wijze oude paardenman ooit eens zei, zelfs een ezel kan door een L parcours Haha! . Het gaat erom dat je je paard goed aan het been hebt, en mooi in 1 tempo door kunt springen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:30

Urielle, ik bedoelde meer dat er vaak wordt gezegd dat een paard thuis 130m springt terwijl ze niet eens een B parcours doorkomen of de plaatjes werkelijk om te huilen zijn. Roeli Bril zegt altijd een koe springt een meter dus een beetje paard krijg je nog wel over een steil van 130m gejaagd, echter voor veel mensen is dit een bevestiging dat ze een paard hebben dat er over kan en geld kunnen vragen of het paard naar een topruiter kan. Koper/ruiter gaat dan eventueel kijken of neemt hem een week op proef in training en stuurt het hem dan met de snelheid van het licht retour met alle ruzie/onvrede van dien.

Ik heb niet gezegd dat een paard dat laag goed springt ook automatisch hoog goed springt maar een paard dat laag goed springt is vaak wel correct afgericht en kan als het talent het toelaat daardoor makkelijker wat hoger springen op een correcte manier.

Op de manege hebben ze ooit een springpaard voor de springlessen gezocht. De bedoeling was een L-paard. Komt er een paard op proef die volgens de verkoper 190m kon vrijspringen. WIj dolgelukkig met onze nieuwe springvriendin, de dapperste van ons op gezet en springen maar was de theorie. De praktijk was dat het paard geen balken kon lopen, als een debiel in paniek op een kruisje van 30cm afging en absoluut niet hoger dan 80/100cm kon springen en buiten de hindernissen om zo over de zeik was dat ze niet te rijden viel. Na 3 lessen is besloten het springpaard retour te zenden aangezien in les 3 de ruiter met paard en al over de kop is gegaan over een pylon. Vandaar dat het mij op deze manier weinig zegt.

Beetje off topic. Dat verhaal van die clinics is ook heel herkenbaar. Ik heb met de manege-lease pony paar keer gereden bij Herman Wientjes. Voor mij reed een Z2 amazone en die had hij iets te vertellen dat het geluid er even van uit moest zo waardeloos, daarna begon er eentje meteen met travers te rijden voor losrijden om indruk te maken. Die kreeg het ook luid en duidelijk te horen. Ondertussen durfde ik niet meer en moest bijna de bak in worden geslagen want ik was natuurlijk helemaal 3x niets. Het is een superaardige man, heb heerlijk gereden en geen enkel negatief woord gehoord omdat er alleen maar verbeterpunten waren en geen gekke dingen. De andere dames vonden het een prutser met weinig verstand van paarden en dressuur dat hij niet onder de indruk was van hun rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:36

Klopt Marquez en Daniella, ik reageerde op, even terugkijken... Jeanine84.
Ik betwijfel of ieder paard een meter kan springen. Ik weet momenteel een paard te staan, een Draver, die galoppeert ook standaard viertakt (zelfs in de wei) en gaat ook net zo ongelofelijk lomp over 50 cm heen, daar moet je geen springparcours mee in willen, echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:51

Ook zoveel mensen krijg je niet aan het verstand dat een parcours van een meter zoveel anders is dan 1 of 2 sprongen van een meter.
Die roepen dan idd ik ben B springen...jup