Jimmy voor het eerst at work op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bloem_

Jimmy voor het eerst at work op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 19:06

Dit zijn Jimmy en ik. Dit is de eerste keer dat ik foto’s op bokt zet omdat telkens als ik mijn camera mee had hij er na 2 foto’s mee op hield. Maar gistere was mijn instructrice zo lief foto’s te maken . Ik lease Jimmy nou bijna 2 jaar en we rijden in de B ( niet officieel gestart maar wel onderlinge wedstrijden op de manege.) Toen ik hem op het begin begon te rijden kon ik zelf ook nog niet zo goed rijden. Maar in vind dat ik zeker voor uit ben gegaan op Jimmy. Ik heb veel van hem geleerd. Hij is niet makkelijk met rijden. Hij heeft een hele harde mond(er is heel vaak in zijn mond gezaagd) en heeft een niet zo leuk verleden. Hij is ingereden lang voordat hij 3 jaar was. Toen zijn eigenaar hem kocht sprongen ze al hoog met hem. De eigenaar heeft hem toen op de wei gezet en toen hij 3 was weer helemaal op nieuw ingereden. Jimmy kan heel gemeen hoog en schuin bokken ( hè Petra?! ) zijn eigenaar is er daarom heel vaak afgevallen en dan werd hij op stal gezet. Uiteindelijk durfde ze er niet meer op. Nu staat hij dus bij ons op stal en word hij verleast. Hij heeft soms nog wel van die bok buien dat hij echt overal van schrikt wat ook maar een beetje eng is, dan is de rem ook ver te zoeken! Gelukkig is hij de laatste tijd erg braaf! Zo ook deze vrijdag ik vind dat er mooie plaatjes bij zitten. Wijken kan hij niet ( hij loopt gewoon door je been heen) Dus dat doen we tegen het hek aan dat hij op het been zijn kont van de hoefslag doet! Dat gaat steeds beter Lachen! Er zijn nog veel dingen waar aan gewerkt moet worden maar we gaan stapje voor stapje voor uit! Van instappen zijn geen foto’s!

Nou genoeg gepraat hier de foto’s!

Afbeelding
Voor de les. Hij slaapt al Tong uitsteken!

Afbeelding
Mooie foto vindt ik! Maar wat kijk ik raar Tong uitsteken!

Afbeelding
Moet wat actiever.

Afbeelding
Draf.

Afbeelding
Deze hand is niet onze sterkste kand.

Afbeelding
Net stap draf overgang.

Afbeelding

Afbeelding
Beetje ver achterover.

Afbeelding
Wijken op de hoefslag

Afbeelding
Halt houden.

Afbeelding

Afbeelding
Weer te ver achterover.

Afbeelding
Klaar Lachen lekker uitstappen en belonen.

Eigen punten:
*Hakken uitdrukken
*Rechtop zitten
*Actiever rijden.

Petra bedankt voor de foto's Lachen!

mcsjelle

Re: Jimmy voor het eerst at work op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:33

Ik zou inderdaad je beugels een of twee gaatjes langer doen. Verder mag hij wat actiever worden. Hij duikt namelijk op veel foto's op de voorhand. Mag ik vragen waarom je de slof eraan hebt?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:38

Leuke pony Lachen
Let op dat hij bij het wijken niet te ver uitzwaait met zijn achterhand.
En probeer hem in de galop achter wat actiever te houden, want hij valt wat op zijn voorhand.

IK vind je trouwens niet kort in je beugels zitten?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:41

Slof eraf en actief maken, dan ontspant hij vanzelf. Lachen
Met die slof belemmer je hem alleen maar..
Met dat "wijken" zou ik nog even wachten, eerst de basis in orde! Daarna kan je pas een stapje verder.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:53

Leuke pony roos!
Let op je handen, ik vind ze nogal 'plat' liggen. En voor je kijken. Knipoog
Pas op dat hij niet teveel op de voorhand valt. Kan aan de foto's liggen, maar het lijkt in elk geval zo. Lachen

Succes nog verder!! Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:58

Ha daar is onze enige echte schuine bokker Haha!

Er zitten een paar mooie foto's tussen!

Het lijkt inderdaad of je beugels wat kort zijn, maar ik denk dat dat komt omdat je je hakken wat meer moet uitdrukken.

Ik vind het wel goed dat je met wijken bezig bent. Bij de basis hoort denk ik juist dat hij ook op de eenzijdige kuit reageert. Zeker als hij moet leren om wat activer te lopen, zoals je al schrijft, en hem wat meer op de achterhand wil rijden.

Probeer er op te letten dat je niet meer druk op je linker teugel hebt dan op je rechter. Op sommige foto's steekt het bit aan die kant een beetje uit.

Ik vind de eerste rijfoto de mooiste Pling

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:01

Let ook op je handen, mooi bijelkaar en rechtop!
Leuke pony Haha!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:01

mickeytje schreef:

Ik ook niet, het beeld vertekent doordat je benen eigenlijk te kort zijn voor het zadel Knipoog
Mijn advies is net als bovenstaand, slof eraf, teugels korter, handen naar voren en dragen.
Daarbij je paard actiever maken en wanneer de basis goed is pas beginnen moet oefeningen als wijken enz!

Verder vind ik jullie wel een leuke combinatie hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:40

Napaluna_My schreef:
Wijken op de hoefslag is toch travers? Noujaah, Tzal wel.

Maar wat is er eigenlijk met je zadel gebeurd?

En je zit ook erg kort in je beugels.

Doeii. xxxLauraa. :p

Nop. Travers heeft een andere stelling en buiging Knipoog
Idd, slof eraf. Het helpt denk ik niet echt positief bij een paard wat op zo'n slechte manier bereden is Knipoog
Verder ziet het er netjes uit. Werk inderdaad eerst aan de basis, en dan komt de rest wel.
Je zit:
Hakken uitdrukken
Handen hoger
Wat trotser zitten
Niet doorknikken

Succes

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:49

Wat ziet Jimmy er goed uit Roos!
Qua rijden, wat de rest idd zegt; van achter naar voor rijden, dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 07:58

Napaluna_My schreef:
Maar wat is er eigenlijk met je zadel gebeurd?

Eerst was het van een ander lease paard en toen is het stuk gegaan Knipoog! Maar hij rijd zo lekker Tong uitsteken!

mcsjelle schreef:
Ik zou inderdaad je beugels een of twee gaatjes langer doen. Verder mag hij wat actiever worden. Hij duikt namelijk op veel foto's op de voorhand. Mag ik vragen waarom je de slof eraan hebt?

Ik ga zeker mijn gaatjes maandag veranderen Knipoog! Ik heb de slof eraan omdat hij als je zonder rijd heel erg hoog gaat lopen! Hij gaat heel erg in verzet tegen je hand! En als hij ergens van schrikt en je 3 rondjes bak met bokken en rengalop is de rem erg ver te zoeken als hij zijn hoofd verschrikkelijk hoog heeft!

daNiielle_ schreef:
Leuke pony roos!
Let op je handen, ik vind ze nogal 'plat' liggen. En voor je kijken. Knipoog
Pas op dat hij niet teveel op de voorhand valt. Kan aan de foto's liggen, maar het lijkt in elk geval zo. Lachen

Succes nog verder!! Lachen

Ik ga mijn handen rechtop zetten! En hem actiever rijden Knipoog ( naja ik ga er aan werken!)
Dankje Lachen.

Jennyxx schreef:
Ha daar is onze enige echte schuine bokker Haha!

Er zitten een paar mooie foto's tussen!

Het lijkt inderdaad of je beugels wat kort zijn, maar ik denk dat dat komt omdat je je hakken wat meer moet uitdrukken.

Ik vind het wel goed dat je met wijken bezig bent. Bij de basis hoort denk ik juist dat hij ook op de eenzijdige kuit reageert. Zeker als hij moet leren om wat activer te lopen, zoals je al schrijft, en hem wat meer op de achterhand wil rijden.

Probeer er op te letten dat je niet meer druk op je linker teugel hebt dan op je rechter. Op sommige foto's steekt het bit aan die kant een beetje uit.

Ik vind de eerste rijfoto de mooiste Pling

We hebben behoorlijk wat waar we aan gaan werken! Lachen Dat word nog meer zweten Tong uitsteken!
Ja die vind ik zelf ook mooi Lachen!

xxxdonja schreef:
Let ook op je handen, mooi bijelkaar en rechtop!
Leuke pony Haha!

Dankje Lachen!

dressagelady schreef:
mickeytje schreef:

Ik ook niet, het beeld vertekent doordat je benen eigenlijk te kort zijn voor het zadel Knipoog
Mijn advies is net als bovenstaand, slof eraf, teugels korter, handen naar voren en dragen.
Daarbij je paard actiever maken en wanneer de basis goed is pas beginnen moet oefeningen als wijken enz!

Verder vind ik jullie wel een leuke combinatie hoor Haha!

We gaan er aan werken Haha!!
Dankje Haha!!!

Bedankt allemaal voor de tips zo komen we een stuk verder denk ik Lachen!!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:28

Nog 'n jimmy, 't stikt hier van de jimmy's Haha!

Ik zou de slof eraf halen, teugels licht contact. Zo ga je hem rustig naar voren rijden en probeer hem uit zichzelf te laten zakken (ofwel je hand op zoeken) Mijn jimmy was hier ook atlijd érg moeilijk mee en wou niet zakken en altijd maar hoog lopen, maar na een jaar intensief trainen heb ik hem eindelijk actief ontspannen lopen!

't Gaat niet over één dag ijs en ik zou het zeker niet snel opgeven maar gewoon lekker aan 't werk houden.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:38

Haal de slof eraf en misschien voor het schrikken een martingaal, maar die werkt tenminste niet constant in. En wanneer je hem heel actief laat lopen, gaat hij uiteindelijk zakken met zijn hoofd. Je moet hem duidelijk van achter naar voor rijden. Hij kan alleen in de juiste houding lopen wanneer hij achter actief is. Dus handen naar voor en dragen met een licht contact in de mond. Evenveel druk op beide teugels en ga dan heel veel overgangen rijden en schijn overgangen, grote voltes, van hand veranderen, slangenvoltes. Oefenen, oefenen, oefenen en als hij dan beter aan het been is en lekker actief ga je eens wat meet contact vragen. Als je het goed doet, gaat hij eigelijk bijna vanzelf naar beneden als hij goed actief en aan het been is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:39

Ik zou nog even wachten met zijgangen zoals wijken, ik vind het trouwens absoluut niet op wijken lijken hij loopt erg door je binnenbeen heen. Het lijkt mij meer op verzet dan op wijken. Eerst zorgen dat hij mooi ontspannen kan lopen, verder ga ik helemaal mee met mcsjelle. Ik vind ook dat de slof erg tegenwerkt in het actief en voorwaarts rijden. Hij valt af en toe erg op de voorhand wat betekent dat er weinig achterbeengebruik is, en hij dus niet actief kan lopen. Hebben jullie samen les?
Wel jammer van zijn verleden ik hoop voor hem dat hij snel een vast iemand vind die hem wil/kan rijden want begrijp dat er nu veel verschillende mensen op hem rijden aangezien hij verleast wordt. Lijkt me niet echt bevorderlijk maar is natuurlijk wel begrijpelijk aangezien de eigenaresse het niet meer aandurft.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:47

Op stal hebben wij veel paarden die verleast worden! Je deeld met zijn 2e een paard! alle 2, 2 dagen! Ik verzorg hem dus samen met een ander meisje.
We hebben samen 3 keer per week les! Maar geen privé les maar groeps les. Ik mag ook niet zomaar doen wat ik zelf wil! Toevallig was het deze les vrijrijden met soms een opdracht per pesoon maar meestal hebben we echt les en mogen we helaas niet zelf weten wat we doen. Dat wel erg jammer is want niet ieder paard werkt het zelfde natuurlijk!
Of de slof er af mag moet ik ook overleggen met de stal eigennaar! Hiervoor hebben we hem bereden met een stoot.. Zou dat beter zijn? of houd dat hem nog voor erg tegen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.