Oppakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannos

Oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:45

Hallo,

Ik heb de laatste tijd mijn paard niet zo actief gereden als voorheen. Dit i.v.m kreupelheid en ik had het druk met mijn school.
Daarom heb ik haar voornamelijk gelongeerd, gepoets, gewandeld etc.
Nu is mijn vraag, als ik het weer een beetje op wil pakken, ik wil ook wedstrijden weer gaan rijden, hoe kan ik dit dan het beste doen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Lisanne

Anne_Loes

Re: Oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:55

Heey..

Ik zou eerst weer eens beginnen met rustig stappen en draven onder het zadel op lange rechte lijnen. Het paard geeft vaak vanzelf wel aan wanneer hij toe is aan meer.
Onder het stappen en draven kan je proberen lekker voorwaarts en laag te rijden, waardoor het paard vanzelf jouw hand weer gaat opzoeken. Als je een fijn contact hebt, kun je beginnen met het rijden van gebogen lijnen. Dan kan je ook wat meer van je paard vragen. Door veel (slangen)voltes te rijden en te vergroten en verkleinen, ga je langzaam steeds meer het binnenachterbeen belasten. Let goed op dat je veel van hand verandert en veel tempowisselingen maakt, zodat je paard weer fijn aan je hulpen komt.
Blijf altijd lekker voorwaarts rijden, zodat je paard steeds meer door zijn lijf gaat bewegen en weer losser wordt. Rijd af en toe weer eens een proefje om te kijken waar je nog aan moet werken. Vergeet niet het rijden in de bak af te wisselen met longeren, buitenritjes en wandelen, dan blijft het werk mooi afwisselend voor hem.
Veel succes!

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:57

Oke, hartstikke bedankt!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:30

Je kunt ook (als dat mogelijk is) buitenritten gaan maken. Begin met een rondje van 10 minuten stappen en bouw dit op naar een half uur. Daarna ook stukjes draf en galop.
Zo heeft hij bepaalde spieren al getraind en is hij op conditie. Het is dan makkelijker voor hem om in de bak weer aan het werk te gaan, mede doordat dit toch een stuk zwaarder is dan buitenrijden.
Ik zou trouwens niet te veel longeren. Die kleine rondjes zijn niet goed voor een paard. Zeker niet als hij lang stil heeft gestaan.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 15:50

Oh, dat wist ik niet. Dat het slecht was voor je paard als je dan veel longeert. Bedankt! Ik heb zelf niet echt veel mogelijkheid om op buitenrit te gaan, aangezien ik langs een provinciale (hele drukke) weg woon. En mijn pony is dan nogal schrikachtig, zeker als ze niet veel gereden is.
Helpt het dan ook als ik ga wandelen bijvoorbeeld?