Voor het eerst op bokt (arabische hengst)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Voor het eerst op bokt (arabische hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:27

Bayro is een Arabische Volbloed hengst van 7 jaar. Vorig jaar heb ik hem zadelmak gemaakt(gas, stuur en rem), daarna heeft hij stilgestaan ivm zwangerschap en nu wil ik hem wat verder doorrijden.
Dit was voor het eerst sinds ruim een half jaar dat ik er weer op heb gezeten, eerst even losgegooid met zadel op en was ook wel nodig want hij heeft ff lekker gebokt. Toen ik er net op zat was hij heel fel op het bit, ik mocht de teugels niet op contact nemen dus vandaar dat ik op de eerste paar foto's geen contact heb, later werd het een stuk beter. In het begin waren er wat communicatiefoutjes en wat verzet van zijn kant, te zien op de foto's. Later ging het een stuk beter, heb ook gegaloppeerd maar daar zijn geen foto's van, alleen filmpjes maar ik moet nog even kijken hoe ik die op bokt moet zetten, misschien komen ze nog.

Commentaar mag uiteraard maar houd het vriendelijk. Houd aub rekening met het feit dat hij ruim een half jaar niet gereden is en dat het dus even wennen was voor ons allebei. Kwaliteit van de foto's is niet zo best aangezien het nogal druilerig weer was en de fotograaf heeft geen ervaring met paarden fotograferen, houd daar ook even rekening mee.

Topic op ITP; http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=954623&p=37746034#p37746034

Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12 (aanspringen in galop maar hij wou niet Tong uitsteken)
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

15
Afbeelding

Prinslover

Re: Voor het eerst op bokt (arabische hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:31

Heel knap paardje hoor! Haha! Hij ziet er goed uit. En alles moet opgepakt worden natuurlijk Knipoog . Probeer en wel op te letten dat je wel een boogje houd in je armen Lachen . En als die in het begin in verzet komt aan de voorkant, geef hem dan iets meer ruimte van voor. Later zal die wel weer terug komen. Let op dat je niet voorover valt. Veel succes met die knappe man Knipoog

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:51

Heel mooi ding hoor Lachen
Probeer wel wat rechter te zitten.. schouders naar achter en naar voren kijken Knipoog maar ik snap dat het nog allemaal spannend is natuurlijk voor de eerste x weer..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:53

Mooi ding hoor!
Zou er wel op letten dat je op het juiste been lichtrijd, zeker bij een paardje wat nog veel moet leren lijkt me dit wel belangrijk.
En je benen wat meer naar achteren leggen zodat je niet zover achter in het zadel terecht komt, de gewichtsverdeling is dan niet helemaal fijn voor je paardje.
Succes ermee!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:57

haay haay.. ga niet herhalen wat er al aan commentaar gegeven is.. ben het daar wel mee eens..Knipoog maar super mooi beestje.. en leuk dat je het weer op kan pakken.. enige wat ik zelf niet helemaal snap is waarom gelijk de galop.. laat hem eerst weer goed in de stap en de draf het evenwicht vinden en alles goed begrijpen voordat je aan de galop begint.. als de basis in stap en draf niet goed is vind ik persoonlijk dat de galop nog wel even kan wachten.. laat hem eerst weer lekker onder je lopen.. voor beide beter.. maar dit is mijn mening.. maar heeel veel succes nog verder en nogmaals super gaaf beessie heb je onder je kont..Knipoog!!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:00

Woow wat een gaaf beest!
Als ik er dan iets op mag aanmerken: beetje je tenen naar binnen en je handen wat meer dragen (maar houding is met het inrijden natuurlijk niet de grootste zorg)

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:01

nou fritas je haalt de woorden uit me mond, ga eerst maar weer eens terug naar de basis, stappen en misschien een drafje maar die galop zou ik nog maar even laten voor wat het was. Het is een erg leuke pony en ik wil je aanraden om ook lekker wat grondwerk met hem te gaan doen zodat het helemaal toppie zit met de vertrouwensband tussen jullie twee. Ik ben ervan overtuigd dat het gaat goedkomen hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:07

Wat een ukje nog. Persoonlijk vind hem een beetje eng in de rug nu, ik zou hem liever aan de longe zien en daar even lekker sterk worden. Probeer ook op zo'n jong ding op je zit te letten: handen stil, laat het hem zelf maar uitzoeken. Is dit zadel krap voor je? Je zit namelijk te ver naar achter waardoor je benen naar voor kiepen en das niet zo'n fijn zicht.
Verder voor een eerste keer weer ziet het er vrij braaf uit, ze gaan altijd snel vooruit in het begin he?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:50

Mooi dier!
Ik zou alleen meer op proberen te letten dat je je hakken goed uitdrukt en je handen zelf draagt. Dat nageeflijke komt vanzelf wel, dat dwing je niet af met je handen laag en naast je zadel neer te zetten Lachen
Vooral de eerste foto's vind ik een fijn beeld geven, geen gehannes in zn mond en hem volgen in zn bewegingen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:37

Ook ik vind het een leuk beestje, maar volg het commentaar van de anderen.

Ook wil ik je vragen wat je buitenbeen nog voor zijn voorbeen doet als je aan wil springen in galop Koe Ik leg mijn buitenbeen altijd wat naar achter bij het aanspringen, al helemaal bij een jong paard. Dan kun je hem zo de goede kant aan laten springen (door hem de goede kant op te duwen)

Succes ermee! Vork

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:48

Leuk beestje
Probeer je handen wat meer naast je te houden en probeer niet te streng te zijn met je handen!
Niet te ver naar voren hangen dat maakt het voor hem moeilijk.

Ik denk zelf dat je houding wel belangrijk is met inrijden Bloos

Ik snap persoonlijk niet wrom iedereen meteen de galop erin mee neemt dan met rijden.(niet aanvallend bedoeld voor jou ) doe eerst eens lekker stap en draf en als hij genoeg controle heeft over zijn eigen lichaam en lekker loopt zoals je het graag ziet dan pas galop.
En het is makkelijker om op lange rechte stukken galop te proberen (in het bos bijvoorbeeld ) maar dan zou je paard verkeersmak moeten zijn Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:56

SuperSonny schreef:
nou fritas je haalt de woorden uit me mond, ga eerst maar weer eens terug naar de basis, stappen en misschien een drafje maar die galop zou ik nog maar even laten voor wat het was. Het is een erg leuke pony en ik wil je aanraden om ook lekker wat grondwerk met hem te gaan doen zodat het helemaal toppie zit met de vertrouwensband tussen jullie twee. Ik ben ervan overtuigd dat het gaat goedkomen hoor.

De vertrouwensband zit wel goed hoor, ik doe meer met hem als alleen rijden.
En de galop heb ik al weer gedaan omdat ik hem gewoon even wilde herinneren waar we vorig jaar gebleven waren en daar hoort de galop ook bij.

Heino schreef:
Mooi dier!
Ik zou alleen meer op proberen te letten dat je je hakken goed uitdrukt en je handen zelf draagt. Dat nageeflijke komt vanzelf wel, dat dwing je niet af met je handen laag en naast je zadel neer te zetten Lachen
Vooral de eerste foto's vind ik een fijn beeld geven, geen gehannes in zn mond en hem volgen in zn bewegingen.

Dat nageeflijke doe ik echt helemaal niets aan, doet hij helemaal zelf zodra ik contact maak met zijn mond.
Mijn handen houd ik idd wat te laag, zie ik nu ook Knipoog

PingWing schreef:
Ook ik vind het een leuk beestje, maar volg het commentaar van de anderen.

Ook wil ik je vragen wat je buitenbeen nog voor zijn voorbeen doet als je aan wil springen in galop Koe Ik leg mijn buitenbeen altijd wat naar achter bij het aanspringen, al helemaal bij een jong paard. Dan kun je hem zo de goede kant aan laten springen (door hem de goede kant op te duwen)

Succes ermee! Vork

Ik weet ook niet wat mijn buitenbeen doet, had het zelf ook al opgemerkt. Waarschijnlijk was het een wat wiebelig moment omdat hij nog niet direkt aan wilde springen.

MissyPalonie schreef:
Leuk beestje
Probeer je handen wat meer naast je te houden en probeer niet te streng te zijn met je handen!
Niet te ver naar voren hangen dat maakt het voor hem moeilijk.

Ik denk zelf dat je houding wel belangrijk is met inrijden Bloos

Hij loopt idd soms erg hol met zijn rug. misschien idd wat meer aan de longe en zijn rug sterker proberen te maken.

Je bent nu bezig met inrijden?
Ik snap persoonlijk niet wrom iedereen meteen de galop erin mee neemt dan met rijden.(niet aanvallend bedoeld voor jou ) doe eerst eens lekker stap en draf en als hij genoeg controle heeft over zijn eigen lichaam en lekker loopt zoals je het graag ziet dan pas galop.
En het is makkelijker om op lange rechte stukken galop te proberen (in het bos bijvoorbeeld ) maar dan zou je paard verkeersmak moeten zijn Haha!

Het bos in wil ik wel maar daar is hij nog net niet vertrouwd genoeg voor aangezien hij ook nog hengst is en dat ook weet Knipoog
Ik heb het vorig jaar een keer gedaan en dat ging ook goed maar ik wil hem nu toch eerst wat verder gereden hebben. Verkeersmak is hij wel.

Ik ben nu bezig met doorrijden, vorig jaar heb ik hem zadelmak gemaakt, stap, draf, galop, sturen, remmen ging allemaal goed, een stapje verruimen en een balkje draven hadden we ook al gedaan. Het is dus niet zo dat hij echt alleen een zadel kent.

Wbt zijn rug, dat ligt ook voor een groot deel aan zijn bouw (zie topic ITP), hij heeft een vrij lange, wat weke rug.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:01

Heb je niet stukken met buitenrijden waar de berm breed genoeg is? kun je daar galop proberen? Doe ik ook Haha!

Hij heeft idd een lange rug maar als je goede oefeningen doet word het vanzelf sterker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 13:02

poes schreef:
Wat een ukje nog. Persoonlijk vind hem een beetje eng in de rug nu, ik zou hem liever aan de longe zien en daar even lekker sterk worden. Probeer ook op zo'n jong ding op je zit te letten: handen stil, laat het hem zelf maar uitzoeken. Is dit zadel krap voor je? Je zit namelijk te ver naar achter waardoor je benen naar voor kiepen en das niet zo'n fijn zicht.
Verder voor een eerste keer weer ziet het er vrij braaf uit, ze gaan altijd snel vooruit in het begin he?

Een ukje is het niet hoor, hij is al 7.

Mijn handen houd ik laag, maar nu ik erover denk, dat komt ook omdat hij in het begin wat trekkerig was met zijn hoofd, als ik de teugels aanraak gaat zijn hoofd omhoog en wil hij niet doorlopen.

Ik zit vrij ver naar achter, het zadel heeft een platte lepel maar komt voornamelijk ook door mezelf icm met Bayro. Hij loopt nog wat zwabberig waardoor ik wat heen en weer ga ik het zadel, op mijn andere paard zit ik netter al zeg ik het zelf.

Iedereen bedankt voor het commentaar! Het meeste was ik zelf ook al achter maar het van een ander horen is toch anders Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:05

eigenlijk heb ik een beetje het standaard commentaar waar de gemiddelde ruiter met een groen paardje moeite mee heeft:
handen hoger, en boven de schoft met een knikje in je ellebogen, zo kun je ook goed in breedte variëren, waar dit nodig is, zonder je handen laag en vast te zetten. Verder de hakken meer uitdrukken, en dieper zitten, meer naar achteren ook. Wanneer jij ontspannen zit wordt hij dat automatisch ook.
hou hem voorwaarts en laat hem niet te kort lopen.

Ik zou met hem ook veel gaan longeren, eventueel met hulpteugels, en dan lekker lang en laag instellen.
Bij hem zou ik denken aan een slofteugeltje of eventueel een pessoa. (voor het longeren dan hè, niet voor het rijden!)

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:10

''Bayro is een Arabische Volbloed hengst van 7 jaar. Vorig jaar heb ik hem zadelmak gemaakt(gas, stuur en rem), daarna heeft hij stilgestaan ivm zwangerschap en nu wil ik hem wat verder doorrijden. ''

Is die hengst nou drachtig geweest of lees ik het nu gewoon verkeerd? Sigaar

Verder ben ik het met het voorgaande commentaar eens. Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:11

XplumX schreef:
''Bayro is een Arabische Volbloed hengst van 7 jaar. Vorig jaar heb ik hem zadelmak gemaakt(gas, stuur en rem), daarna heeft hij stilgestaan ivm zwangerschap en nu wil ik hem wat verder doorrijden. ''

ooit eraan gedacht dat ruiterlief misschien zwanger was?? Vork Clown

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:18

Jaimyliefje schreef:
XplumX schreef:

ooit eraan gedacht dat ruiterlief misschien zwanger was?? Vork Clown

Aah, nee dat was niet bij mij opgekomen. Haha! Wat erg, ik die zin 3x lezen en toen kwam ik tot de conclusie dat een hengst helemaal niet drachtig kan zijn... Slapen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 13:48

@ Jaimyliefje; longeren is idd wel nodig, met een passoa zou wel een goed idee zijn. Een slof doe ik liever niet aangezien hij van zichzelf al zo'n mooie hoofdhouding heeft, ik wil niet dat hij met zijn neus op de borst gaat lopen.

@ XplumX; lezen en denken tegelijk is moeilijk he? Haha! Knipoog
Ik ben zelf zwanger geweest en heb voor het laatst op hem gereden toen ik zo'n 4 maanden zwanger was. Mijn baby is nu ruim 6 maanden dus hij heeft een flinke tijd niks gedaan muv af en toe longeren.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:11

Je schrijft dat je hem toen hebt ingereden (basis begreep ik) en er nu weer voor het eerst op zat. Als een net ingereden paard er voor zo lange tijd tussenuit is geweest, komt het vaak voor dat je weer vrijwel opnieuw moet beginnen. Dus eerst weer bekend maken met longeren, rijden aan longe en van daaruit de basis weer bevestigen. Ik kan me namelijk voorstellen dat hij moeite had met het teugelcontact, omdat hij het gewoonweg niet meer snapte! (hij denk echt niet van: oja, dit deden we een half jaar geleden ook, dus ik kan het weer Knipoog)
Ben het met je eens dat je zeker geen slof moet gebruiken!! Jeetje zeg. Vind het er wel vriendelijk uit zien, en het is een mooi paardje. Veel plezier verder nog met 'm Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:10

Waarom zou een doorgereden paard het nog wel snappen als je er een half jaar niet op zit? Hij is niet dom hoor en ik merk wel aan hem of hij het wel of niet snapt Knipoog
Maar ik heb hem voor de zekerheid eerst even los gelaten met het zadel en muv een klein bokje ging dat prima. Hij is vorig jaar ook relaxt geweest met zadelmak maken en heeft alleen gebokt bij het aanspringen in galop omdat hij dat erg moeilijk vond.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:26

anneliesdj schreef:
@ Jaimyliefje; longeren is idd wel nodig, met een passoa zou wel een goed idee zijn. Een slof doe ik liever niet aangezien hij van zichzelf al zo'n mooie hoofdhouding heeft, ik wil niet dat hij met zijn neus op de borst gaat lopen.

@ XplumX; lezen en denken tegelijk is moeilijk he? Haha! Knipoog
Ik ben zelf zwanger geweest en heb voor het laatst op hem gereden toen ik zo'n 4 maanden zwanger was. Mijn baby is nu ruim 6 maanden dus hij heeft een flinke tijd niks gedaan muv af en toe longeren.

Sorry! Bloos

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:24

Citaat:
Je schrijft dat je hem toen hebt ingereden (basis begreep ik) en er nu weer voor het eerst op zat. Als een net ingereden paard er voor zo lange tijd tussenuit is geweest, komt het vaak voor dat je weer vrijwel opnieuw moet beginnen. Dus eerst weer bekend maken met longeren, rijden aan longe en van daaruit de basis weer bevestigen.

Het betreft hier een Arabisch volbloed, en daarmee kun je vrijwel altijd mee verdergaan waar je bent gebleven ook al is dat lang geleden, das de waanzinnige intelligentie van dit ras en de band die je met dit ras hebt. (en nee dit is NIET te vergelijken met een ander ras) Verder ziet het er netjes uit, mag ik vragen waarom hij nog hengst is? Dek je met hem? En wat is zijn bloedlijn?
Succes met het rijden, dat komt vast in orde!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:17

Hij is nog hengst omdat ik het nut van castreren niet echt inzie, hij is superbraaf bovendien willen we misschien nog eens met hem naar de HK. Hij heeft 2 zoons, 1 van ruim een jaar en de ander is nu een dikke maand oud, beide van dezelfde (niet arabische) merrie. Dit jaar dekt hij 2, misschien 3 merrie's.

Afstamming; Kubay Khan x AF Antha v Anthal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:26

Er valt, zoals je al wel hebt begrepen uit al de reactie's, nog heel wat te verbeteren aan je houding en zit. Jammer genoeg werkt dat door op je paard en zal hij de div. hulpen en het loslaten in b.v de rug, niet gaan leren als jij zelf nog geen onafhankelijke zit hebt. Misschien is het een idee om hem door een meer ervaren iemand te laten inrijden en gelijktijdig van diezelfde persoon ook les te nemen?