Achterwaarts aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Achterwaarts aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:48

De titel zegt het al, ik wil hier vragen HOE je een paard/pony achterwaarts aan kan leren. Het liefst wil ik hier oefeningen bij.

De reden waarom ik dit vraag is dat ik onlangs L2 geklasseerd ben met mijn wedstrijd-pony. En in de L2 zit ''enkele passen achterwaarts''. Ik wil dit dus graag kunnen. Was al een tijdje bezig met het aanleren maar ik doe het gewoon fout, dat weet ik van mezelf.
Hoe ik het nu doe: stilzetten, rond vragen, iets harder in de hand spelen en soort van achteruit trekken. Als ik iets doe met mijn benen gaat ie vooruit. Nu gaat ie met moeite achteruit en dan vaak maar 1 pasje en/of schuin.

Graag wil ik opnieuw beginnen en het hem GOED aanleren. Want achterwaarts hoort er natuurlijk ook gewoon bij.

# Hoe leer je een paard/pony achterwaarts?
# Hoe vaak laat je het een paard/pony doen?
# Wanneer beloon je hem/haar? En wanneer is het genoeg voor die dag?

O ja, ik rijd gemiddeld 3 tot 4x per week.

Bedankt voor de hulp alvast! Knipoog

Nathaliia

Re: Achterwaarts aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:50

ik heb het geleerd met hulp, er ging iemand gewoon voor mijn pony staan, ik gaf hem de hulpen voor het achterwaarts gaan, en degene voor m'n pony duwde hem een beetje naar achteren... en dat een paar keer herhalen beginnen bij een pasje, en telkens eenn pasje meer en telkens weer belonen.. zo krijgt ie het op een gegeven moment door! hoop dat je er wat aan hebt... succes Lachen

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:52

@Nathaliia: En wat doe jij dan op je paard terwijl de ander duwt? Gebruik je ook je stem? (zo ja, wat zeg je dan bijv.)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:07

Ik zou beginnen met het achterwaarts leren gaan op de grond. Ik ga er zelf voor staan, wijs met mijn vinger richting borstkas en geef zonodig een licht duwtje. Ik doe dat tegen de borstkas, maar je kunt ook de neus doen. Wat je zelf prettig vindt voor jou en je paard. Daarbij gebruik ik dan een commando bv. terug of back. Als je paard een stap achteruit gaat dan uitbundig belonen. Zodra hij het duidelijk snapt en het commando goed kent kun je erop gaan. Halthouden, commando geven en de beenhulp erbij waarmee je wilt dat hij voortaan achterwaarts gaat. Zodra hij dit goed gaat begrijpen kun je uiteindelijk het stemcommando weglaten en het alleen op zit/beenhulp doen.

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:12

zo zou ik ook beginnen diphranil eerst op de grond aanleren. Daarna pas erop en met je instructeur (rice) samen verder oefenen, je beenhulp word ook achter je singel gegeven en niet gewoon als drijfhulp naar voren. Oefening baart kunst maar vooral niet gaan 'trekken' aan de teugels!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:13

Zonder ruiter beginnen, gewoon aan een halstertje, net als Diphranil. Ik zeg dan altijd "terug" en beloon met een korreltje biks. Paar keer herhalen, uitbundig belonen, en aantal passen opvoeren. Oefen dit een aantal dagen achter elkaar, en na een tijdje zal je paard het onder het zadel ook snel oppakken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 12:15

Met beenhulp, bedoel je daarmee gewoon lichtjes aandrukken? En wat doe je met je handen?

Dan ga ik het maar eerst op de grond proberen, kijken of dat gaat lukken Knipoog

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:16

friendly schreef:
@Nathaliia: En wat doe jij dan op je paard terwijl de ander duwt? Gebruik je ook je stem? (zo ja, wat zeg je dan bijv.)

benen naar achter kleine druk op de teugels... mijn pony kent het comando back, dat zei ik altijd aan het begin... maar je moet wel zorgen dat hij het dan niet op dat comando doet..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:17

Nagelbijten / Gniffelen Lijkt me toch dat een paard wat L loopt aan de hand wel achteruit wil...

Samen met instructeur oefenen lijkt mij de beste oplossing.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:45

diphranil schreef:
Ik zou beginnen met het achterwaarts leren gaan op de grond. Ik ga er zelf voor staan, wijs met mijn vinger richting borstkas en geef zonodig een licht duwtje. Ik doe dat tegen de borstkas, maar je kunt ook de neus doen. Wat je zelf prettig vindt voor jou en je paard. Daarbij gebruik ik dan een commando bv. terug of back. Als je paard een stap achteruit gaat dan uitbundig belonen. Zodra hij het duidelijk snapt en het commando goed kent kun je erop gaan. Halthouden, commando geven en de beenhulp erbij waarmee je wilt dat hij voortaan achterwaarts gaat. Zodra hij dit goed gaat begrijpen kun je uiteindelijk het stemcommando weglaten en het alleen op zit/beenhulp doen.

Zo zou ik het doen, later kun je dit verfijnen in het zadel.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:45

friendly schreef:
Dan ga ik het maar eerst op de grond proberen, kijken of dat gaat lukken Knipoog

Komt vast goed, gewoon veel geduld hebben en niet opgeven Knipoog

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:32

Anne_GTI schreef:
Nagelbijten / Gniffelen Lijkt me toch dat een paard wat L loopt aan de hand wel achteruit wil...

Waarom? De een neemt het wel al mee in de training en ik heb dit gewoon niet (goed) gedaan.Het was slimmer geweest om eerder hulp te vragen, dat weet ik. Is helaas niet meer veranderen daarom wil ik er nu mee beginnen. Ik was trouwens al wel begonnen maar ik deed het (volgens mij) niet goed. Ik vraag gewoon om tips. Knipoog

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:33

@diphranil & magda_90: Bedankt, ga ik zeker doen!:D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:35

friendly schreef:
Anne_GTI schreef:

Waarom? De een neemt het wel al mee in de training en ik heb dit gewoon niet (goed) gedaan.Het was slimmer geweest om eerder hulp te vragen, dat weet ik. Is helaas niet meer veranderen daarom wil ik er nu mee beginnen. Ik was trouwens al wel begonnen maar ik deed het (volgens mij) niet goed. Ik vraag gewoon om tips. Knipoog

Hoe haal je je paard uit de trailer dan? En zet je hem met poetsen nooit een stap terug?
Het makkelijkste is gewoon even de link leggen met een instructeur ernaast.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:38

Jawel, tuurlijk. Hij gaat niet vaak in de trailer omdat de meeste wedstrijden die ik rijd op eigen stal zijn. Vorig jaar gingen we iets vaker naar buiten en toen duwde ik m natuurlijk wel achterwaarts de trailer af. Maar toen wist ik nog niet dat het misschien een leuke gelegenheid was om achterwaarts te oefenen. Als ik dat toen wel geweten had had ik er gebruik van kunnen maken.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:39

Ik zet het paard dus ook stil, dan vraag ik met de rechterteugel en mijn linkerbeen en zeg "terug", en dan gaan ze achteruit Tong uitsteken. De paarden die ik rij hebben er eigenlijk weinig moeite mee maar als tip kun je misschien zorgen dat iemand anders een balkje neer legt op de grond en jij de hulpen geeft en ondertussen duwt diegene het balkje richting jouw pony, dan gaan ze vaak wel achteruit *LOL*. Ook kun je dus vragen of diegene je pony ook even een duwtje geeft op de borst zodat hij/zij ook terug gaat, maar dat is al gezegt.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:51

je houd je pony voor een beetje rond en geeft beenhulp, maar dan begrensje hem met je teugel dat hij niet naar voren kan. ( niet eerst aan je teugels trekken, dat is absoluut niet de goede manier.) Je kan het beste beginnen om je pony recht voor de bakrand te zetten. en dan beenhulp geven en begrenzen. Gaat dit goed dan kan je het ook midden in de bak proberen. Waar je ook op moet letten is dat je dan niet met zijn kont te dicht bij de bakrand gaat staan. dan wil hij waarschijnlijk niet achteruit. Nou komt er nog wat bij kijken. Want vaak gaan ze niet meteen rechtachteruit. Nou moet je als je pony zijn kont bijv. naar links verplaats de voorhand er weer voor zetten dat hij nog steeds de zelfde weg achteruit moet. hoop dat je het snapt succes

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:53

Ga jullie tips zeker uitproberen. Bedankt!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:55

Niet teveel aan je teugels trekken, dan gaat hij namelijk niet actief en netjes achterwaarts. Je kan anders ook vragen of iemand vlak voor je pony gaat staan en dan kriebelt met een zweepje op zijn voorbenen. Je mag ook best een zachte stemhulp gebruiken.. Doe ik namelijk ook, werkt goed!
Succes

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:59

In principe is het achterwaarts ( moet uiteindelijk ook zo zijn)
Dat jij je hulp geeft voor weg te stappen, alleen open je je hand nu niet, en daarop moet je paard achteruit gaan.
Zelf heb ik mijn pony het ook met iemand op de grond aangeleerd

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 16:02

Allemaal handige tips, dank jullie wel! Ga zeker wat doen met deze tips!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:19

Toevallig ben ik er vorige week ook mee begonnen, met mijn instructrice. Mijn paard gaan aan de hand prima achterwaarts, ook als ik er NAAST sta. Maar erop.. was een probleem.

Ik kreeg als tip mee: (en die is hier nog niet genoemd)
Hou halt, en zorg dat je paard rond staat. Geef een lichte beenhulp, en op het moment dat je paard een been optilt om voorwaarts te gaan, moet jij hem rustig begrenzen, zodat hij zijn been naar achter zal verplaatsen. (niet trekken)
Ik oefen het nu ook alleen (zonder instructrice dus) en we gaan met hele kleine stapjes, maar dit gaat helemaal goed komen! Haha!
(Ik rij trouwens nog B, start volgende maand pas L1) Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:30

Dabo schreef:
Toevallig ben ik er vorige week ook mee begonnen, met mijn instructrice. Mijn paard gaan aan de hand prima achterwaarts, ook als ik er NAAST sta. Maar erop.. was een probleem.

Ik kreeg als tip mee: (en die is hier nog niet genoemd)
Hou halt, en zorg dat je paard rond staat. Geef een lichte beenhulp, en op het moment dat je paard een been optilt om voorwaarts te gaan, moet jij hem rustig begrenzen, zodat hij zijn been naar achter zal verplaatsen. (niet trekken)
Ik oefen het nu ook alleen (zonder instructrice dus) en we gaan met hele kleine stapjes, maar dit gaat helemaal goed komen! Haha!
(Ik rij trouwens nog B, start volgende maand pas L1) Knipoog

Zo heb ik het ook gedaan..eerst snapte ze ook niet wat ik wou..ik gebruik ook mijn stem 'teeerug' en als ze 1 stapje doet meteen belonen en weer voorwaarts weg! Telkens een stapje meer!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:36

Oh ja, dat vergat ik er bij te zetten, ik gebruik ook het stemcommando teeerug! Haha! Haha!

[edit] overbodige spatie verwijderd Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:01

Beginnen met ernaast lopen en je paard leren wijken voor druk, als jij je hand dan tegen zijn borst legt en je geeft een stemcommando, gaat hij uiteindelijk wel achterwaarts, uiteindelijk kun je dit uitbouwen tot van bovenop het paard achterwaarts, laat dan iemand de hand op de borst van je paard leggen, het stemcommando geven terwijl jij de hulp vanaf het paard geeft. Dat hebben ze heel snel door Knipoog