Springprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXLauraaa

Springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:13

Hallo,

Ik zit op dit moment met een springprobleem. Ik rijd op een manegepaard dat de ene keer
superveel zin heeft om te springen [op de hindernis afrennen enzo] en de andere keer moet ik haar
echt aanpakken voordat ze eroverheen gaat. Ze springt ook heel vaak voor de hindernis weg waardoor mijn vertrouwen in springen steeds minder word. Dressuur enz. gaat prima. Ook als we om de beurten moeten springen begint het feest pas echt, vorige keer steigerde ze bijna toen ze over een 3 sprong moest. Ik heb zo'n idee dat ze het springen niet leuk vind maarja, laag springen vind ze wel leuk. Ikzelf ook, hoe hoger de hindernissen hoe zenuwachtiger ik word. Soms denk ik, ik doe het gewoon, maar zelfs dan gaat ze nog weigeren. Ik rijd opzich ook nog niet zo heel lang, iets langer dan een jaar nu. Mijn zelfvertrouwen bij springen is totaal weg als ik het alleen moet doen. Als er iemand voor mij rijd wil ze wel springen, zodra ze alleen is wil het gewoon niet meer.

Iemand tips voor mij om mijn zelfvertrouwen in springen terug te krijgen en dat het springen weer leuk word? Ik hoef niet perse hoog te springen maar dat ze ook gewoon een sprongetje doet als ik alleen een keer een hindernis moet nemen.

Ook schieten mijn voeten in galop ver in de beugel, ik wil dit heel graag verhelpen maar weet niet hoe Bloos

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moet het gewoon even kwijt.

Ik sta open voor tips enzoo Ja

Sandra_v_B

Re: Springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:55

Allereerst een kleine correctie: je zegt dat het paard de ene keer superveel zin heeft om te springen, omdat ze op de hindernis afrent. Dit betekent echter niet dat ze superveel zin heeft om te springen, dit zou een angst reactie kunnen zijn.

Het weigeren en opzij weglopen zijn rijtechnische problemen, veroorzaakt door een instabiele en/of onzekere ruiter.

Het beste kun je dit oplossen door terug te gaan naar de basis, zorg dat je eerst netjes kan blijven zitten in galop en dat je je evenwicht kan bewaren in de verlichte zit.
Ga daarna vanuit draf een een paar lage hindernisjes (cavaletti) rijden.

Bouw het zo heel erg langzaam weer op, je kunt beter met een goede techniek een hindernisje van 30 cm springen als met een slechte techniek/ gevecht over een meter heen gaan...

Pas als je alles in orde hebt kan je van het paard verwachten dat ze doet wat je wilt, omdat je nu waarschijnlijk tegenstrijdige signalen afgeeft; je rijd op een hoge hindernis af maar je wordt er zenuwachtig van en dat geef je door aan je paard en daar wordt zij dan vervolgens ook weer nerveus van.

Probeer dus een stapje terug te doen, en daar je plezier uit te halen.
Als je merkt dat het goed gaat groeit je zelfvertrouwen en straal je meer plezier uit en dit geef je dan weer door aan het paard waardoor deze ook meer plezier krijgt in zijn werk en het met meer zelfvertrouwen kan uitvoeren.

xXLauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 20:31

Dankje Haha! Ik zal het volgende keer proberen,
er zijn meer die op haar rijden en hetzelfde probleem hebben.

Nja het is niet altijd rennen op de hindernis, maar dan merk je gewoon dat ze zin heeft, misschien komt dat ook wel dat ik dan zelf iets zelfverzekerder ben. Ze springt dan wel gewoon alleen over een hindernis.

Maar bedankt voor je advies Haha! Ik ga het zeker proberen. Knipoog

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 07:48

xXLauraaa schreef:
Hallo,

Ook schieten mijn voeten in galop ver in de beugel, ik wil dit heel graag verhelpen maar weet niet hoe Bloos

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moet het gewoon even kwijt.

Ik sta open voor tips enzoo Ja

Je hakken goed na beneden drukken en mischien je beugels een gaatje korter?

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:10

Als ook anderen met dezelfde problemen kampen als ze met dit paard gaan springen kan dat betekenen dat zij niet goed is opgeleid, wat het dus voor jou (en anderen) nog moeilijker maakt om een nette sprong te maken.

In dat geval is het zaak om zo zorgvuldig en netjes mogelijk te rijden, en in geval van twijfel aan je kunnen/ gebrek aan vertrouwen kun je dan beter vragen of de hindernis wat omlaag mag, want elke keer dat het niet gaat zoals je graag wilt verlies je weer wat zelfvertrouwen en wordt de volgende sprong weer moeilijker. Daar staat natuurlijk tegenover dat elke keer dat een sprong goed gaat je zelfvertrouwen groeit, dit voelt het paard en het gevolg is dat de volgende sprong makkelijk wordt.

Een andere techniek die je zou kunnen proberen -naast de technische kant zoals eerder uitgelegd- is visualiseren... beeld je in hoe je de sprong zou willen maken; hoe zou je aanrijden? hoe zou ze afzetten? hoe land je? enz.... als je dit voor jezelf "gezien" hebt draaf/galoppeer je aan en probeer je na te rijden wat je in je hoofd hebt. Dit vergt oefening maar er zijn vele ruiters die hier profijt van hebben zowel in de spring als de dressuursport.

xXLauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:49

Sandra_v_B schreef:
Als ook anderen met dezelfde problemen kampen als ze met dit paard gaan springen kan dat betekenen dat zij niet goed is opgeleid, wat het dus voor jou (en anderen) nog moeilijker maakt om een nette sprong te maken.

In dat geval is het zaak om zo zorgvuldig en netjes mogelijk te rijden, en in geval van twijfel aan je kunnen/ gebrek aan vertrouwen kun je dan beter vragen of de hindernis wat omlaag mag, want elke keer dat het niet gaat zoals je graag wilt verlies je weer wat zelfvertrouwen en wordt de volgende sprong weer moeilijker. Daar staat natuurlijk tegenover dat elke keer dat een sprong goed gaat je zelfvertrouwen groeit, dit voelt het paard en het gevolg is dat de volgende sprong makkelijk wordt.

Een andere techniek die je zou kunnen proberen -naast de technische kant zoals eerder uitgelegd- is visualiseren... beeld je in hoe je de sprong zou willen maken; hoe zou je aanrijden? hoe zou ze afzetten? hoe land je? enz.... als je dit voor jezelf "gezien" hebt draaf/galoppeer je aan en probeer je na te rijden wat je in je hoofd hebt. Dit vergt oefening maar er zijn vele ruiters die hier profijt van hebben zowel in de spring als de dressuursport.

Dankjee Knipoog Laag springen doe ik op dit moment ook alleen, Deze week gingen we een parcourtje springen, nou dat is al helemaal feest, en dat heb ik dus ook niet gedaan omdat de hindernissen hoger waren. Maar ik zal je techniek zeker een keer proberen Haha!:j

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:45

ik zou voor je vertrouwen gewoon eerst met een ander paard gaan springen.
Is goed voor je vertrouwen maar je krijgt er ook wat meer ervaring door!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:42

Je zegt dat je op een manegepony rijdt en nog niet zo heel lang.
Misschien kun je eens op een bravere manegepony zodat je vertrouwen weer terug komt.
En als je dan wat meer ervaring hebt dat je dan weer eens op die pony gaat.

xXLauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:41

Jah, daar zat ik zelf ook al aan te denken Knipoog
Alleen de meeste pony's rijden al bij mij in de les, die braaf zijn en goed kunnen springen. Maar ik zal eens aan iemand in mijn les vragen of die een keer wil ruilen Tong uitsteken

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:37

Ik heb geleerd, dat als je voeten in de beugels schieten, dat je dan je knieËn naar binnen moet buigen, je hakken naar beneden, en dan langzaam je knieën uitbuigen, dus van binnen naar buiten rijden ( met je knieën) en goede druk op je hakken zetten. Bij mij werkt het super.

xXLauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:01

Dankje Haha! Ik zal het Donderdag zeker proberen ! Haha!

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:17

als je voeten tever in de je beugels schieten misschien de beugels iets korter weet neit hoelang ze nu zijn en dan goed je hakken uitdrukken

xXLauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:29

Heej,,
Ik heb gister de techniek van Miracle_ geprobeerd. Het werkt super:D Heel erg bedankt Lachen Gister ging het paardrijden ook goed, wijken in galop enzoo Tong uitsteken VOlgende week gaan we denk ik springen dus dan zal ik zeker de andere technieken uitproberen. Lachen

Alvast bedankt!

xXLauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:56

We hebben gister gesprongen en het ging best goed Haha! Ik heb voor het eerst weer wat hoger gesprongen Haha! Ik plaats nog wel es een foto Haha!