Zo nerveus (tijdens het springen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Zo nerveus (tijdens het springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:53

Het paardje dat ik rij is er 1 met een erg groot karakter! En daarbij een échte merrie! Ik spring met haar..maar ze is dan zo onwijs nerveus (kan dit komen doordat iemand met haar heeft gesprongen die zelf bang was?) Ze wordt ook erg onrustig van de andere paarden die links en rechts langs haar heen schieten..ik probeer met haar te praten en zelf heel rustig te blijven..het is al heel erg verbeterd maar een parcour gaat nog zeker niet lukken..wat kan ik met haar oefenen zodat ze rustiger wordt, ze maakt zich zo onwijs druk..vooral rechtsom (haar moeilijke kant) ze drukt haar rug weg waardoor in onmogelijk kan zitten en dus ga klemmen met mijn bovenbenen (FOUT!!)..ik heb 1x in de week springles van de vereniging en dressuurles van een prive instructrice, dressuurmatig werken wij veel aan het controleren van het tempo maar tijdens het springen wordt ze dus nog nerveuzer en valt er bijna niet aan te rijden! Graag jullie ervaringen/meningen!

Sandra_v_B

Re: Zo nerveus (tijdens het springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:06

Als je de mogelijkheid hebt met haar op pad te gaan zou je eens wat springwedstrijden af kunnen gaan..

In het begin rijd je er naartoe, opent de klep en na een half uurtje laad je haar uit en stap je wat rond over het terrein.
Na een paar keer ontspant ze waarschijnlijk omdat het "bekend"wordt.

Als je zover bent kun je de volgende keer haar opzadelen en over het terrein wandelen. Waarschijnlijk heeft ze nu minder tijd nodig om zich te ontspannen en dus kun je de keer erop rustig wat rondrijden over het terrein. Wanneer ze zich ontspant stap je rustig een rondje of wat over de hoefslag in de losrijbak.
En je zult zien dat je binnen een paar keer kunt gaan draven en zelfs galopperen! Dan is de tijd aangebroken om eens een klein sprongetje te maken..

heel erg veel succes! (en vooral plezier!)

P.s. de reden dat ik je aanraad om op een concoursterrein te gaan oefenen is dat daar dezelfde "drukte" om haar heen hangt als bij de springles, maar dat er meer "ontsnappingsruimte" is doordat je vooral de eerste tijd vooral op het terrein rondwandelt / rijd.

En het is natuurlijk uiteindelijk de bedoeling dat ze ontspannen met je op wedstrijd kan, dus alles wat ze vast kent van een concoursterrein is mooi meegenomen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 12:10

Dankjewel Sandra! Ik wou haar volgende week eens meenemen naar een oefenparcour op vreemd terrein, idd ook voor de drukte, vreemde paarden etc. Op concoursterrein komt ze weleens (dressuurmatig met haar eigenaresse) ik zal haar dan eens meenemen richting het losrij terrein voor het springen!

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:20

Heel veel succes!

Laat je het me weten hoe het verder gaat?

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:31

ja idd oefenparcourzen rijden, onderlinge rijden en misschien gewoon meenemen naar concours alleen er mee in de omgeving rijden maar niet meedoen, dan gaat ze het 'als gewoon' beschouwen. Misschien kan je de Bach rescue spray eens proberen dat zijn homeopatische druppels/spray die je haar kan geven. Dat haalt vaak net even het scherpe/nerveuze weg zonder dat ze er duf of iets van word. Zodra het dan beter gaat kan je het eens zonder proberen, je kan ze ook nog voor jezelf gebruiken want ongemerkt nemen de ponys toch ook spanning van de ruiter over. Veel succes ermee