Valescus @ eerste onderlinge wedstrijd (B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Valescus @ eerste onderlinge wedstrijd (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:19

Zondag 8 juni had ik mijn allereerste onderlinge wedstrijd met Valescus.
Hij is een 6 jarige ruin, heeft L2 gelopen. O.a. mijn instructrice heeft hem voor de vorige eigenaar uitgebracht.
Sinds eind februari zijn Valescus en ik hard op weg om samen een team te vormen.
Mijn bedoeling is om hem uit te brengen in de dressuur. Mijn startkaart heb ik net binnen, en ik zal binnenkort dus ook bij de B-paarden starten.

Valescus is een paard wat graag achter de teugel kruipt en zo onder het werk uitkomt. Het is echt een slim paard, en gooit het graag op een compromis.
Ik heb de dag voor de wedstrijd een nieuw zadel gekocht. Niet als excuus wil ik dit gebruiken, maar misschien verklaart dat ietswat mijn houding.. Ach gut Ik zie dat ik behoorlijk weer bij elke pas aan het drijven ben. Dit betekent dus echt even sporen weer af en er flink op letten. Misschien komt het dat ik weer terug ga van dressuurzadel naar vzh. En is het een kwestie van wennen. Maar hier wordt weer aan gewerkt!
De wedstrijd ging wel goed. Het was een fijne oefening. In de eerste galop had ik een "onderonsje" met valescus, wat ik nog nooit eerder met hem gehad heb. Verklaar het maar? spanning? uitproberen? verzet? Ik ben iig blij dat de jury mij de mogelijkheid heeft gegeven om het goed af te sluiten!

Filmpje (6 min. dus hele proef)
http://www.youtube.com/watch?v=CVElTiOxEW0

Mijn eigen punten:
- actie -> reactie! 1 x drijven is voldoende.
- ontspannen doorzitten.. Bloos!
- Gebruikelijke: tenen naar binnen, hakken laag, en mijzelf lang maken.

jantjeuh

Re: Valescus @ eerste onderlinge wedstrijd (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:31

mooi paard is het hoor
inderdaad je zit er veel te drijven maar dat geef je zelf ook al aan en erg aardig van de jury dat je even je tijd er voor mocht nemen! je hebt vast veel geleerd... en veel succes als je gaat starten

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:35

Mooi beesje:)
Idd drijf je veel, maargoed zeg je zelf ook al.
Verder goed gereden.
Heel veel plezier nog saampjes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:04

Ik heb het idee dat je hem met dat vele drijven erg stoort waardoor je geen constante aanleuning kunt houden. Je kunt hem beter tijdens het losrijden goed voorwaarts maken hoef je in de proef niet zo te drijven. Misschien eerst goed aan het zadel wennen voordat je er weer mee op wedstrijd gaat? Mijn ervaring is als je eenmaal een dressuurzadel gewend bent wil je echt geen vzh zadel meer.
Maar goed, ik denk dat het kleine puntjes zijn die makkelijk te verhelpen zijn. Het gevoel is goed dus ik denk dat jullie er samen wel komen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:35

Dank jullie wel voor de reacties!
Hij liep heerlijk over het losrijdterrein! Niet te diep, gelijk impuls. En dat zaktte in als een pudding in de proef. Heel jammer.
Ik heb Vales gekocht en ben toen gelijk overgegaan van vzh naar dressuur. Gewoon in 1 x. Ik kon maar niet wennen aan een dressuurzadel.
Dus heb ik de overstap weer teruggemaakt naar vzh, maar wel richting dressuur. Dus het zadel is een kwestie van wennen. En ik had m'n dressuurzadel er op ingeruild, dus tja ik moest wel op dit zadel Haha!
Anders, wat ook werkt, beugels met strotouwtje vastmaken en dan zo de juiste spieren van mijzelf trainen. Dan krijg ik ook niet van die zwiebelbenen. Hoeft vaak maar een keer of 2/3 en ik zie verschil.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:07

Mag ik vragen waarom je een bontje onder je zadel hebt? Als het goed is aangemeten en correct op je paard past, kun je beter geen bontje eronder leggen. Enkel een dun dekje. Je verandert op deze manier de vorm van het zadel dusdanig, dat je in feite een slecht passend zadel erop hebt ineens. Wellicht dat het zonder bontje veel fijner rijdt en jij zelf ook meer contact met je paard hebt.

Verder, mooi beestje hoor en jullie zien er geconcentreerd uit! Succes!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:39

Ja natuurlijk mag je het vragen!
Zaterdag had ik dit zadel gekocht en zondag mijn wedstrijd. Mijn vorige zadel ingeruild.
Dit zadel thuis gepast en het leek prima te liggen. Voor de zekerheid heb ik met de wedstrijd er een bontje onder gegooid dat ik niks zou beschadigen aan z'n rug, mocht ik onverhoopt niet goed hebben gekeken!
Maar hierna heb ik meerdere mensen even laten kijken, en iedereen is er overeens. Bontje weg, zadel ligt super.
Ik heb nou eenmaal qua zadelmaat een makkelijk paard. Elk zadel ligt bijna goed.. Lachen
Tis een nieuwe rossner. Dus de vulling zal nog wel wat inzakken. Gebeurt dat, en gaat ie schuiven/knellen/hellen laat ik hem gelijk opvullen Knipoog
Als het vanavond droog blijft ga ik gelijk vanavond zonder bontje proberen. Kan ik ook nog even beter wennen aan het zadel. Ik had het zadel uitgeprobeerd van te voren, alleen op mijn vorige pony. Dus qua dat is er wel weer verschil van mijn vorige pony naar m'n huidige paard. Dus in zoverre moet ik dus wennen Knipoog
Zal m'n vriend wel niet zover krijgen om foto's te maken, aangezien er voetbal op tv is.. Clown

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:59

Ja... dat voetbal... en vanavond wordt mijn maatzadel voor het eerst op mijn knol gelegd.. ben benieuwd!
Goed van je dat je zoveel aan je paard denkt en qua harnachement er veel aan doet! Rossner is een goed merk, laat echter zoals bij ieder zadel minimaal elk jaar, liefst 2x per jaar de pasvorm controleren. Vergeet niet dat het ook voor jou prettig moet zitten, ook jij kan van vorm en bespiering veranderen!
Heb alle vertrouwen in jou als ik het zo hoor!!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:37

Vreselijk hè dat voetbal Knipoog
Wij krijgen jaarlijks op onze pensionsstal Stoker Zadelmakerij uit Dronten langs.
Maar je hebt gelijk hoor, mijn paard gaat voor alles Knipoog