Armani weer eens @ work op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armanii

Armani weer eens @ work op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:30

Doei!

(hier opnieuw het topic, nu goed volgens de HAW-regels)

Na lange tijd weer eens een topic van armani aan het werk!
We hebben afgelopen zaterdag onze laatste winstpunten gehaald in het B en we gaan de 21ste voor ons L debuut. Haha!

Mijn grootste probleem is nu alleen eigenlijk het doorzitten (en dan moet nu toch wel in het L), hoe kan ik er voor zorgen dat hij blijft doorlopen en nageeflijk blijft? En hoe kan je het beste oefenen om rustig lekker mee te rijden?
Want doordat ik zo onrustig zit, kan ik bijv. ook niet eerst een halve volte doorzitten en vervolgens galop aan springen.

En galop maakt hij zich erg scheef (kont naar binnen) ? ook daar tips voor ?

Mocht vandaag Janise haar set lenen, dankjewel, vind het super staan. Haha! (ook bedankt voor foto's!)
Hier de foto's. (staan niet op volgorde)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. uitgeput.
Afbeelding

12. Lovers
Afbeelding

Ik zie nu wel goed, dat ik erop moet letten dat ik niet naar voren val, want daardoor hou ik me handen laag en gaan me benen naar achter, maar word aan gewerkt. Knipoog

Een berichtje zou leuk zijn. Haha!

Gr. Deborah
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-08 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige kleine lettergrootte verwijderd.

Kwal

Re: Armani weer eens @ work op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:32

Leuk paard, leuke set! Haha!
Let er wel op dat je naar voren blijft kijken, je handen hoog houd en niet naar voren valt Knipoog

Meeste commentaar geef je zelf al Lachen Sorry!

Succes in de L!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:34

Ik vind hem op sommige foto's niet ontspannen:). Bijv foto 3 en 4. Verder naar voren kijken dan val je niet naar voren;). Tegen dat hij izjn kont naar binnen gooit: Buitenteugel tegen de hals stelling naar binnen en binnenbeen;). Leuk paard:) succes in de L! En met doorzitten overdrevn naar achteren zitten en echt op je kont!:) Dan zit het heerlijk:).

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:38

Mooie foto's en een leuk paard heb je volgens mij.
Tips: Je moet wat meer op je billen gaan zitten en op je linker hand letten.
Succes met je wedstrijd Lachen

eiramenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:39

Armanii schreef:

Ik zie nu wel goed, dat ik erop moet letten dat ik niet naar voren val, want daardoor hou ik me handen laag en gaan me benen naar achter, maar word aan gewerkt. Knipoog

Het werkt juist net andersom, doordat je je handen laag houdt en je benen naar achter, val je voorover. Heb ik namelijk zelf ook last van! Als je je handen hoger houdt zit je vanzelf rechter Lachen

Leuke combinatie!

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:09

Hai,
ik had op je vorige topic dat niet aan regels voldeed ook al gereageerd (alleen toen heette ik nog Oneill, heb mn naam veranderd...)

Als mondje alleen opengaat in galop, omdat jullie dat allebei moeilijk vinden zoals je al aangaf, denk ik dat het een kwestie is van meer ontspanning erin brengen. Ik heb dit ook weleens met een paardje gehad en daarbij hielp dat heel goed, zeker toen de galop wat beter en meer ontspannen ging voor ons allebei ging zijn mond ook niet meer open.
(niet echt een super concrete tip, maar kan t niet veel beter verwoorden Bloos )

Maar 't komt vast helemaal goed met jullie in de L en ook met galopje Haha! Succes met je L-debuut!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:55

Wat ik zie op de galop foto's is een beetje een wat sterkere binnenteugel dan buitenteugels.. Ik denk dat hij daarom naar binnen valt.. Probeer hem goed op twee teugels te houden..

Probeer als je gaat oefenen met doorzitten eerst een bijv. van letter naar letter doorzitten en lichtrijden te oefenen, probeer er op te letten dat je lekker diep in je zadel gaat zitten netjes rechtop en vooral niet te geforceert... Begin eerst met 2 drafpassen en breidt dat zo uit.. dan komt t helemaal goed met jullie in t L en dan op naar t Z!!!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:01

knik in je armen, handen rechtop en omhoog en meer op je kont Lachen over het doorzitten ga ik mee met _PSM_.
Komt vast goed! Als het nog niet lukt, kan je toch ook wat later in de L beginnen? Dan maak je helemaal een leuke start! Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:02

Doorzitten oefen je echt best aan de longe op een bijgezet paard, zelfde met correct aanspringen dan. Het is beter meteen enkele passen licht te rijden als je voelt dat je begint rond te hupsen en dan weer te gaan zitten. Niet zonder beugels oefenen! Ga je alleen maar van klemmen Knipoog Probeer verder ook eens een paar rondjes recht te staan in je beugels in stap en draf, daarvan leer je je benen op de goede plek houden.

Houd je handen ook gelijk, desnoods een stokje vasthouden even, want nu ben je te sterk op je binnenhand.

Verder heb je echt een mooi paard Ja

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:08

is inderdaad heel moeilijk hoor dat recht blijven zitten. Onze instructrice zegt altijd ga bewust zitten in je zadel je kruintje van je haar richting de zon en doe een denkbeeldige stok achter je rug waar je armen achter gaan zo ga je vanzelf meer rechtop zitten. Kijk naar voren en borsten vooruit. Je houd idd je binnenteugel wat strakker dan buiten probeer deze eens een keertje extra overdreven naar voren te doen bij het aanspringen, vaak werkt dat wel, moet je niet blijven doen natuurlijk maar als je ziet dat het werkt dan ga je onbewust toch meer ontspannen en loslaten bij het aanspringen.

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:30

Ziet er goed uit hoor, en mooie paard en natuurlijk mooie set. Haha!

Probeer je handen wel wat meer voor het zadel te houden en wat hoger, en af en toe wat rechter zitten Knipoog

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:34

Ziet er natuurlijk super uit, en gaat helemaal goed komen in het L1

volgens de regels van HAW toch nog wat commentaar Vork
je handen wat hoger en naast elkaar,
je hakken uitdrukken en tenen naar binnen.
Maar dat gaf je zelf ook al aan.

Kusje

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:39

Poes geeft je al de beste oplossing. Zitles aan de longe. Je weet het zelf al, let vooral goed op je handen, die lijken alle kanten op te gaan. Hand dragen( is ook al gezegd) en lui achterover proberen te zitten met doorzitten. Hoe meer je spant in je lijf hoe meer je gaat stuiteren in je zadel. Je hebt inderdaad een heel mooi paard!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 14-06-08 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:39

Mooie pony! Tip voor het doorzitten:

Knieen openen, dus niet aanknijpen,
Ontspannen zitten.
Korte stukjes oefenen, elke dag een halve minuut langer en alleen maar aan je ademhaling en ontspanning denken. Nergens gaan klemmen. Mocht je de balans kwijtraken, dan gewoon weer lichtrijden en opnieuw proberen.

Je schrijft namelijk in je openingspost dat de aanleuning verandert en je pony niet meer doorloopt zodra je door gaat zitten. Dat zegt dat je dus ergens begint te klemmen als je doorzit, waardoor hij niet meer door zijn lijf kan blijven lopen en dus langzamer gaat en hij je van voren zegt: Nu lukt het niet meer mam!

Dus probeer eens te voelen wat je precies doet als je gaat doorzitten, en ga er dan aan werken om meer ontspannen te kunnen blijven.

Succes!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:42

Wat leuk, ook wij maken op 21 juni ons L1 debuut, allereerst alvast veel succes daarmee!
Setje staat je pony leuk. Je armhouding viel me alleen op, op een aantal fotos heb je linker arm nogal recht en zit er amper een knik in je elleboog, probeer daarop te letten.

Voor dat doorzitten ook goed je hakken uitdrukken en gewoon proberen jezelf te ontspannen en je te concentreren op bewegingen van je pony. Als je je teveel focust op het stilzitten gaat het idd fout. En zoals iemand ook al zei, eerst kleine stukjes doorzitten en dan pas hele voltes helpt ook!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:51

Wat een prachtig paardje! Wat betreft het doorzitten helpt het bij mij altijd om gewoon een tijdje mijn ogen dicht te doen Lachen Ik weet niet of je dat voldoende vertrouwt en of je daar verantwoord de mogelijkheid toe hebt, maar het helpt wel bij het focussen op de beweging. Goed proberen te voelen welk been waarheen gaat, om zo mee te gaan in de beweging. Adem je wel gewoon door als je aan het doorzitten bent? Ik betrap mezelf er soms op dat ik anders ga ademhalen. Als ik mezelf dan dwing om gewoon door te ademen kan ik gelijk beter doorzitten. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Armanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:59

Dankjulliewel allemaal!
Hard aan de slag geweest, vooral geoefend met doorzitten. Bloos
Vandaag eerste keer l1 gestart, hadden 172 en 182! Dus eerste winst is binnen, en ging allemaal niet eens zo slecht! Haha!
Dus we kunnen nu lekker doortrainen!

Edytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:10

Leuke combi! Ziet er leuk uit:D!
De antwoorden op de vragen die je stelde:
Over je doorzitten denk ik dat je een keer zonder beugels moet gaan rijden en je handen ook los, je kan ook doen dat iemand je paard vasthoud aan de longeerlijn ofzo, zo voel je je paard heel goed aan, en weet ik zeker dat je na een paar x goed kan doorzitten, ookal is het de eerste keer misschien moeilijk;)
Als je dat niet wilt doen, en je wilt doorzitten en je paard door laten lopen, moet je je handen een fractie naar voren plaatsen, zo loopt je paard waarschijnlijk ook meteen erg ontspannen (omdat je je hand meegeeft) en stoor jij hem niet in zn mondje zodat hij door blijft lopen;)
Ik hoop dat het lukt:D!
SUCCES:D!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:14

Ziet er goed uit :
Probeer eens zonder beugels te rijden
dat helpt soms ook wel

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:53

Zonder beugels rijden is vaak de snelste weg naar een ruiter die klemt met de benen en de hielen optrekt, niet doen dus. Je wedstrijden rijd je ook gewoon met beugels dus ik vind het altijd verstandiger mét beugels te trainen Knipoog

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:20

Heb zowieso het idee van de foto dat je paard wat buiging en souplesse mist...? Daardoor ook de rug vast zet, en jou niet fijn laat zitten, met alle gevolgen van dien. Zorg eerst dat het paard goed aan je been is en reageert, voordat je aan het doorzitten begint. Met aan het been zijn, eerst wat schakelen zodat de kleine hulpen ook doorkomen. Daarmee worden ze vaak ook los in het lijf, en gaat het doorzitten makkelijk. Begin met korte stukjes op de rechte lijn, eventueel met je beugels uit. Nageeflijk is ook een gevolg van strakke / niet losse rug. Oefen het doorzitten aan het einde van het rijden, als je paard eenmaal los en ontspannen én aan het been is.
Wbt de kont naar binnen in galop, theoretisch hoor je dat te corrigeren door de schouders wat naar binnen te stellen op je buitenteugel. Ja maar in het begin kan je een beetje vals spelen door de achterhand naar buiten te duwen en er tegelijk veel buitenteugel aan te houden. Let op dat `ie dan niet overspringt!
Succes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-08 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige mega-quote verwijderd. Sowieso is het quoten van foto's niet toegestaan.