Les met manegepony Pjotter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shoshanna

Les met manegepony Pjotter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:59

Dinsdag 10 juni heb ik mijn 3e les weer gereden.
Pjotter was erg sterk in zijn mond, en daar heb ik dan ook erg mee zitten
tobben, want ik trek namelijk erg snel. Ook kreeg ik hem maar niet tot stilstaan, dat was echt een ramp, zelfs als ik hem tegen het hek aan stuurde, bleef hij een soort van zijwaards naar de andere kant lopen, en wat doe ik dan? trekken. Boos!

Dus graag tips hoe ik dat kan voorkomen en hoe ik daar mee om kan gaan.
Meer informatie over de pony kan ik eigenlijk niet geven.

Verder eigen commentaar:
- schouders naar achteren houden
- tenen naar binnen draaien
- handen recht ophouden
- benen stil houden
- niet trekken!
- recht op blijven zitten

Hier de foto's (niet op volgorde)

Afbeelding

Hoe bedoel je eigenwijs.
Afbeelding

Afbeelding

En dat noemen we dus galop, in galop doet hij steeds
hoofd helemaal omlaag en dan hoofd helemaal in de lucht. Verward
Afbeelding

En de hele stoet. Tong uitsteken
Afbeelding

Dat hoofd. Clown
Afbeelding

Vaag..
Afbeelding

En toen stonden we eindelijk stil! Haha! VIERKANT!
Afbeelding

Toch ben je wel een mooie pony. Lovers
Afbeelding

_Kimmm

Re: Les met manegepony Pjotter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:02

Goh die pony ken ik zeg...
Ik vind je houding en je zit netjes maar je ziet aan je armen dat die sterk is probeer je zelf te onstpannen overgangen te rijden etc.
JUIST je instructrice moet je hierbij helpen!!
Hij ziet er best goed uit moet ik zeggen.
Ken hem al vanaf 3 jarige!

LOVE_PPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:03

Shannnnnn! <3

Leuk man!
Iets rechter op zitten inderdaad en je voeten zitten netjes in de beugel. Ik vind dat jij een goede houding hebt, en aan die andere puntjes kan je lekker hard aan gaan werken. Dus ga zo door! Ps. mooie pony!

Kusjess!

You're BFF!

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:05

Kimmie_girl schreef:
Goh die pony ken ik zeg...
Ik vind je houding en je zit netjes maar je ziet aan je armen dat die sterk is probeer je zelf te onstpannen overgangen te rijden etc.
JUIST je instructrice moet je hierbij helpen!!
Hij ziet er best goed uit moet ik zeggen.
Ken hem al vanaf 3 jarige!

Dankjewel! Lachen
Oh, leuk dat je hem kent! Ik zal je hier over wel even pm'en!

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:05

LOVE_PPP schreef:
Shannnnnn! <3

Leuk man!
Iets rechter op zitten inderdaad en je voeten zitten netjes in de beugel. Ik vind dat jij een goede houding hebt, en aan die andere puntjes kan je lekker hard aan gaan werken. Dus ga zo door! Ps. mooie pony!

Kusjess!

You're BFF!

Thanks girl!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:00

Leuke pony! Nog een kleine aanvulling op de punten welke je zelf al genoemd heb: vuist maken van je handen ipv je teugels op je vingers te rijden. Als je meer een vuist maakt kan je makkelijker (en subtieler) vanuit de pols kleine ophoudingen geven. Veel plezier!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:05

leuke pony! maar je hebt het erover dat ie zijwaarts gaat als je hem tegen het hek aanstuurt, dan moet je hem iets meer tussen je benen houden, dan heeft hij geen keus (bij western heet zoiets fencing) ik heb daar zelf ook moeite mee hoor:P

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:14

Lien2 & Martine123, super bedankt! Ik zal er de volgende keer op oefenen als ik weer op Pjotter mag. Lachen

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:07

Moderatoropmerking:
Bericht dat niet aan de nieuwe HAW-regels voldoet verwijderd.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:09

Hey, heb je les van Willy zelf?
Ik heb nu zelf een paard, maar vroeger reed ik weleens op Gorby ( reus),maar die is er niet meer he

Jonge beestjes lopen er daar mee zeg
Maar ja, daar leer je wel weer van he Haha! Knipoog

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:21

Ik vind dat je best een nette zit hebt hoor. Ik heb zelf ook 2 jaar op een manege gereden (is inmiddels al meer dan 4 jaar geleden) en ik weet dat die paardjes meestal niet erg zacht in de mond zijn. Op foto 2 lijkt het alsof jij hem met de teugels naar buiten trekt/'stuurt' maar als je dit alleen met de teugel doet bereik je niks. Probeer je benen meer te gebruiken ipv de teugels. Ik weet dat dat niet zo makkelijk is als het paard afgestompt op de benen is (ik zeg niet dat dit paard zo is maar alle manege paarden waar ik op heb gereden waren wel zo) maar probeer het toch te doen. Voor het halthouden beter te krijgen zou ik het juist veel doen. Ga niet teveel trekken aan de teugels als je stilstaat maar sluit hem op met je benen en hou lichte (!) druk met de teugels. Maak je zit zwaar en help eventueel met je stem. Zodra hij even stilstaat beloon je hem. Gaat hij dan weer lopen, meteen weer zwaar zitten en opsluiten net zolang tot hij stilstaat.

Success!

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 18:25

ravellie schreef:
Hey, heb je les van Willy zelf?
Ik heb nu zelf een paard, maar vroeger reed ik weleens op Gorby ( reus),maar die is er niet meer he

Jonge beestjes lopen er daar mee zeg
Maar ja, daar leer je wel weer van he Haha! Knipoog

Ja ik heb les van Willy ja! Lachen
Er rijden idd wel jonge beesies mee!

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 18:26

12sterre34 schreef:
Ik vind dat je best een nette zit hebt hoor. Ik heb zelf ook 2 jaar op een manege gereden (is inmiddels al meer dan 4 jaar geleden) en ik weet dat die paardjes meestal niet erg zacht in de mond zijn. Op foto 2 lijkt het alsof jij hem met de teugels naar buiten trekt/'stuurt' maar als je dit alleen met de teugel doet bereik je niks. Probeer je benen meer te gebruiken ipv de teugels. Ik weet dat dat niet zo makkelijk is als het paard afgestompt op de benen is (ik zeg niet dat dit paard zo is maar alle manege paarden waar ik op heb gereden waren wel zo) maar probeer het toch te doen. Voor het halthouden beter te krijgen zou ik het juist veel doen. Ga niet teveel trekken aan de teugels als je stilstaat maar sluit hem op met je benen en hou lichte (!) druk met de teugels. Maak je zit zwaar en help eventueel met je stem. Zodra hij even stilstaat beloon je hem. Gaat hij dan weer lopen, meteen weer zwaar zitten en opsluiten net zolang tot hij stilstaat.

Success!

Dankje, daar heb ik wel wat aan! Lachen

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:27

Zoals eerder genoemd (door jou en een ander) zijn je handen een aandachtspunt; je moet ze idd meer rechtop houden en gesloten. Een handig manier om dit te doen is door de teugel met je duim op je wijsvinger te duwen; de overige vingers heb je dan vrij om wat na te geven (onderste 3 vingers een beetje of wat meer openen) of om een ophouding te geven (onderste 3 vingers sluiten/ een keer in de teugels knijpen).

Een tweede puntje van aandacht is dat je je bovenarmen te sterk maakt, of teveel aanspant (moeilijk te beoordelen vanaf een foto) Om dit te verbeteren moet je beginnen met het ontspannen van je schouders. Dit is een moeilijke oefening, vooral als het paard wat in je hand gaat hangen maar het is wel heel belangrijk omdat je alleen met ontspannen schouders en bovenarmen een fijne, lichte constante aanleuning kunt bereiken. Bovendien kun je dan niet "trekken" aan de teugels.

Misschien kun je een keer wat oefeningen doen als je aan het stappen bent; pak de teugels in 1 hand en draai met je andere arm rondjes, schud ze een keer "los" enz..

Ik hoop dat je er wat mee kan, verder is het een heel leuk plaatje en je ziet eruit alsof je er veel plezier in hebt en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste, dus zorg dat het plezier voorop blijft staan!!!

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 18:49

Sandra_v_B schreef:
Zoals eerder genoemd (door jou en een ander) zijn je handen een aandachtspunt; je moet ze idd meer rechtop houden en gesloten. Een handig manier om dit te doen is door de teugel met je duim op je wijsvinger te duwen; de overige vingers heb je dan vrij om wat na te geven (onderste 3 vingers een beetje of wat meer openen) of om een ophouding te geven (onderste 3 vingers sluiten/ een keer in de teugels knijpen).

Een tweede puntje van aandacht is dat je je bovenarmen te sterk maakt, of teveel aanspant (moeilijk te beoordelen vanaf een foto) Om dit te verbeteren moet je beginnen met het ontspannen van je schouders. Dit is een moeilijke oefening, vooral als het paard wat in je hand gaat hangen maar het is wel heel belangrijk omdat je alleen met ontspannen schouders en bovenarmen een fijne, lichte constante aanleuning kunt bereiken. Bovendien kun je dan niet "trekken" aan de teugels.

Misschien kun je een keer wat oefeningen doen als je aan het stappen bent; pak de teugels in 1 hand en draai met je andere arm rondjes, schud ze een keer "los" enz..

Ik hoop dat je er wat mee kan, verder is het een heel leuk plaatje en je ziet eruit alsof je er veel plezier in hebt en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste, dus zorg dat het plezier voorop blijft staan!!!

Dankjewel, ik zal er zeker wat mee doen! Lachen