welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 10:58

wat voor maat bit moet je hebben bij een fries? (luxe)
en wat voor soort enkel of dubbelgebroken?

tamary

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:24

Denk dat je voor de maat al gauw op 14,5cm zit, maar vraag in de winkel anders of je even mag passen.
Hang het bitje in zodat het net de mondhoek rimpelt (tenzij het dan tegen de kiezen aankomt, kijk dus even goed in de mond) en plaats je pinken aan beide zijdes tussen de lippen en de bitringen. Past dat netjes zonder klemmen en zonder ruimte over past het.
De soort hangt erg af van de mondvorm en het karakter van je paard. Let er wel op dat je bit niet te dik is 18mm is wel max, wat een paard in de mond kan hebben waarbij de mond nog gewoon dicht kan.
Heb je een paard met een hangend rooster, of gewoon weinig ruimte naar boven toe zeg maar, dan kom je beter uit met een ongebroken bitje, dat prikt nl niet in het verhemelte. Paarden kunnen een hekel hebben aan een bewegelijk bit, meestal lopen die het lekkerste op een bus of D-trens. Anderen willen juist een bewegelijk bitje om mee te spelen, die lopen het lekkerste op een watertrensje.
Kan je misschien een paar verschillende bitten uitproberen via stalgenoten?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:52

De maat (dus de ruimte tussen de ringen) is per paardje heel verschillend. Wij hebben een KWPNmerrie die heeft maat 12,5. Onze Epony dito. Vwb model is dito verschillend, gewoon uitproberen waar ze lekker op lopen. Onze E loopt het fijnst op een dikke, holle enkelgebroken trens. Ons paard heeft liever een zwaarder (massief) bit, dito enkelgebroken en iets minder dik.
Wat proberen van stalgenoten of vrienden is idd een goeie optie, want bitjes kunnen best prijzig zijn.

lisannewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:34

wij hebben alleen maar friesen op stal. en ook alle friese hebben verschillende breedens van kaak. Dus ik zou het gewoon uit probeeren welke maat goed. en als je naar een goede ruitershop gaat kan je het bit gewoon weer ruilen! En het ene paard loopt goed op een enkel gebroken bit een de ander op een dubbel gebroken bit, dus dit is ook uitproberen. er zijn vast wel mensen van wie een bitje mag lenen om het uit te proberen Pling succes

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:35

Ik zou het zoals de rest al zegt wat de maat betreft gewoon even uitproberen, ik heb een 12 cm volgens mij voor mijn fries. Ze loopt ook het lekkerst op een van middelmatige dikte dubbelgebroken bitje. Maar dat is ook per paard verschillend. Eerst moest ik haar met stang rijden van iedereen omdat ze zo sterk kan zijn. Maar toen ben ik overgegaan op dubbelgebroken en heb ook even enkelgebroken gehad, maar daar werd ze helemaal gek van. Nu rijd ik eigenlijk altijd zonder haar vast te houden. Ze doet alles op mijn stem en mijn been, dus dat is helemaal fijn voor dr want zo heeft ze ook geen getrek in haar mond.
Succes met een bit vinden!

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:55

Ik denk haast dat een dubbelgebroken watertrensje het fijnste bitje voor paarden is. En qua maat zou je even moeten passen. Je kan bij je ruitersportzaak vragen of je het bitje mag ruilen als hij niet past. Zo doe ik het altijd.