buitenrit>terug weg erg sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

buitenrit>terug weg erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 17:32

als ik een buitenrit maak(alleen) is mijn paard hartstikke braaf..!
maar zodra hij voelt dat we weer terug gaan(maar de andere paarden) gaat die er als een gek vandoor en kan ik hem niet meer zo goed terug krijgen.

hebben jullie tips?

Bambi_95

Re: buitenrit>terug weg erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:41

Heb ik ook last van, ik weet ook niet goed hoe dat over gaat.
Daarom ga ik nooit alleen weg, maar neem ik altijd iemand mee die mee fietst ! Vork

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:05

Ik weet niet of je altijd dezelfde weg terug neemt, in dat geval zou het bijvoorbeeld al kunnen helpen om een keer een andere route naar stal te nemen.

Komt dit probleem voor wanneer je al verschillende routes rijd zou je je paard een beetje voor de gek kunnen proberen te houden: begin aan de weg terug naar stal, maar sla dan weer ergens af en rijd rustig en ontspannen verder (dus weer van stal af) sla dan weer af zodat je weer richting stal gaat en wanneer hij weer wat drukken wordt sla je weer een andere weg in en rijd je dus weer niet naar stal terug.

Dit probleem los je niet in 1 of 2 buitenritjes op omdat het (voor zover ik begrijp) al langere tijd speelt. Maar heb geduld, oefen met hem en vergeet niet op tijd te lachen, ook als hij een keer een foutje maakt.

Tenslotte; als je je niet (meer) veilig/comfortabel voelt zou je kunnen overwegen om een tijdje met iemand anders te gaan rijden of desnoods iemand op de fiets ernaast zoals Bambi_95 ook al vertelde. Tenslotte is het het allerbelangrijkste dat je plezier hebt met je paard, en dat je veilig plezier kan maken!

Heel veel succes verder, en laat maar eens weten of je iets aan mijn tips hebt!

Groetjes Sandra

lisannewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:59

wat sandra veteld ben ik het helemaalm mee eens!!
ik heb ook z'n paard gehad ik ging altijd met een martingaal op pad. was ik toch iets sterker al het nodig was, een was ook een beetje voor me eigen zelfvertrouwen ik voelde er me veiliger mee! Haha!

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:46

ik weet niet of je al lang je paard hebt enz. en of je er goed de baas over bent. mij lijkt het eigenlijk van niet. Ik had dat probleem ook altijd. je moet gewoon rustig blijven, tegen je pony/paard praten. Je moet wel zorgen dat je 100% aandacht hebt voor je beestje want ze zijn niet gek! Als ze ook maar denken dat je even niet geconcentreerd bezig met ze bent dan proberen ze er tussenuit te knijpen en vooral op zo'n moment.

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:11

Tip van Sandra_vB is heel goed. Verder kun je je paard ook "afleiden"door kleine dressuuroefeningetjes te gaan doen. Pasje opzij, stukje schouder voor. Zorg dat hij zijn aandacht bij jou houdt en geen tijd heeft om na te denken over naar huis racen.
Succes er mee!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:15

Maak rondjes. Voorkom dat je dezelfde weg terug moet rijden. Dan bevestig je namelijk erg dat je weer naar huis gaat.

Zelf draaf en galoppeer ik ook niet zoveel op de terugweg. Mone wil dan ook sneller, maar dan ga ik haar niet haar zin geven. Dan wordt ze alleen maar drukker.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:15

heb hier buiten ook wel last van (en niet alleen op de terug weg Tong uitsteken )
je moet zelf kijken wat werkt bij jou pony sommige worden bijv. helemaal gek van veel overgangen en alleen maar heter maar blijven rustig als je ze wat afleidt gewoon uitproberen dus!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:43

Veel verschillende routes nemen. Je kunt bijvoorbeeld de route ook een keer andersom rijden, of je gaat ergens in plaats van links rechts, of andersom, om hem een beetje te misleiden.

En je moet hem bezig houden. Je kunt bijvoorbeeld wat dressuuroefeningen gaan rijden, paar pasjes wijken, Schouderbinnenwaarts ... enz. Hierbij wel even uitkijken op wat voor ondergrond je rijdt.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:58

Wees erop bedacht, rustig terugnemen zonder te blijven vasthouden, evt schuin zetten, wel volhouden (jij bent de baas en bepaalt het tempo) maar dan ook meteen weer ontspannen. Die van mij doet het ook, ik vind het juist wel leuk en laat haar (op het geschikt pad) lekker in rengalop tot einde van het pad. Daarna is ze dan haar energie even kwijt en daarna stappen we naar huis. Zijn we allebei uitgewaaid. Nadeel is dat ze het al van te voren weet en in de buurt van het bewuste pad al begint te dribbelen, en probeert weg te scheuren. Daarom leg ik af en toe het pad expres geheel in stap af. (maar scheuren is een stuk leuker haha!). Ze probeert dan altijd weg te scheuren, ik hou in, zet schuin, en geeft daarna weer lang. Lange teugel is teken voor haar dat ze moet stappen.
Succes!
ps ik heb in het begin heel vaak geoefend omdat ze dus vaak wegscheurde. ik zoch het 'gallopeerpad' op en oefende net zo lang tot ze luisterde. IN begin scheurde ze weg, maar op gegeven moment hield ik vol, nee stappen, en toen gaf ze het eindeljik op. Sindsdien is de verhouding duidelijk. Ze probeert het even, zodra ze merkt dat niet mag is dat ook ok.

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:16

Eigenlijk nooit alleen gaan maar iemand met je meenemen..je weet maar nooit of er wat gebeurd!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:31

Niet meer met die andere paarden meegaan. Zorgen dat je de weg naar huis altijd rustig aan doet en nooit op hetzelfde punt gaat draven, laat hem desnoods stappen als het echt niet gaat.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:45

ik ken dit probleem.
zoals hierboven ook al word vermeld. nooit op de zelfde punten gaan draven/galopperen. en probeer (als het kan) eens een andere route naar huis te nemen.
ik heb t met paard in kwestie anders opgelost, om haar tijdens de buitenrit te laten halthouden. en als ze stilstond uitgebreid belonen. toen dat wat goed ging, heb ik dit ook op de terugweg geprobeerd. en ja het werkte! op t laatst kon ik paard lekker terugstappen met losse teugel. (zelfs als er andere paarden mee waren, normaal moest ze altijd voorop)

nu is dit de korte versie, ik heb er de tijd voor genomen en postitief gebleven. dat leek me verstandiger dan boos op dr worden.
succes

IkDusSarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:15

Andere weg terug rijden, misschien??
Haha!

Mijn schatjes. Mijn lieffies. Mijn allesjes.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:14

Mijn verzorg paard heeft dat ook,. je moet NOOIT in 1x omdraaien maar bijvoorbeeld ergens omheen rijden ofso.. Laat niet aan hem merken dat je je spant. dan merkt hij dat ook.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:01

Iemand van de bereden politie (waar ik ooit eens een clinic heb gevolgd) vertelde dat zij leren dat wanneer een paard te snel wil, of gewoon niet wil luisteren of te alert is, het paard een paar passen laten wijken of een andere oefening doen die voor het paard moeilijk is, zodat de aandacht wordt afgeleid. Werkt bij mijn paard perfect. Zodra ze gaat drammen dat ze sneller terug wil laat ik haar een paar passen wijken, en dan wordt ze weer rustig en zoekt mijn hand weer op. Verder lijken mij de tips van steeds andere routes nemen ook heel handig (bij ons in de omgeving is dat vrij lastig, er zijn niet zoveel smaakjes hier). En als je zelf niet helemaal zeker bent altijd samen met iemand anders gaan rijden en oefenen met voorop lopen. Dan kan de ander altijd nog ingrijpen wanneer nodig. Als dat betekent dat je een tijdlang niet alleen naar buiten kan, so be it.