Paard weer oppakken na tussenjaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

winnie03

Paard weer oppakken na tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:54

Hoi Hoi,

Onze merrie van 5 heeft door persoonlijke omstandigheden en haar dracht een jaar stil gestaan... Nou heeft ze een maand geleden haar veulen verworpen (twee weken voor de uitgetelde datum) en is hierdoor veel bespiering kwijtgeraakt, met name in de bovenlijn... Ze is inmiddels weer gezond bevonden dus we zijn haar heel kalm aan weer aan het opbouwen wat training betreft.. Nou valt dit alleen nog niet mee omdat wij hier in deze periode van het jaar niet het bos in kunnen wegens dazen, veel buitenstappen en heuveltjes meepakken zit er dus helaas niet in. Omdat longeren ook alleen maar geren en gebok uitlokt zijn we dus anderhalve week geleden in de bak begonnen met het loswerken van de spieren en heel laag en lang over de rug rijden... Ze pakt het werk eigenlijk enorm snel weer op en wil al veel meer dan dat ze lichamelijk aankan..

De afgelopen twee dagen is ze enorm stug en "onbuigzaam' onder het zadel; spierpijn dus.. Wat is nu, volgens jullie, de verstandigste manier om dit aan te pakken en haar toch elke dag lichte arbeid te kunnen geven zonder dat dit blijvende rijtechnische problemen veroorzaakt? Ik heb hier zelf wel ideeen over maar ben benieuwd of deze overeenkomen met jullie visie. Ik wil niets forceren en wil ook niet dat deze tijdelijke stugheid die dus voortkomt uit spierpijn uiteindelijk uitmondt in echte rijtechnische problemen en blijvende stugheid..

Love_4ever

Re: Paard weer oppakken na tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:22

ik zou een buitenritje gaan maken dat ze haar spieren kan ontspannen, veel longeren, grondwerk oefeningen en allemaal van die dingen. Zolang het maar ontspannen blijft.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:43

Ik heb altijd geweten dat als je paard de dag na arbeid wat stijf loopt dat je er tog op moet rijden, met name heel ontspannend stappen en wat loswerken dat de spieren weer wat loskomen.
Gewoon op het gemak weg.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 17:10

Love_4ever schreef:
ik zou een buitenritje gaan maken dat ze haar spieren kan ontspannen, veel longeren, grondwerk oefeningen en allemaal van die dingen. Zolang het maar ontspannen blijft.

Buitenrijden is op dit moment dus vrijwel niet mogelijk door de dazen.. Ik ben dus bakgebonden Frusty Longeren is ook erg lastig omdat ze zo ontzettend druk wordt aan de longe dat ze alleen maar heel hard gaat rennen, dat is dus ook niet zo gunstig voor 'r pezen en dergelijke.. Het lastige is dus om, omdat ze zo vast zit dan niet echt wil zakken, 'r ontspannen te krijgen...

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:47

Spieren van het paard (en trouwens ook van de mens) worden getraind doordat je er telkens iets meer van verlangt. In het begin krijgt een paard spierpijn, maar om de spieren te trainen, moet je gewoon doorrijden. De volgende keer zal het paard dan namelijk van hetzelfde werk geen spierpijn meer krijgen.
En als je gaat rijden moet een paard altijd zijn spieren aanspannen, of je nou een buitenritje maakt of in de bak aan het werk gaat... van 'alleen maar ontspanning' wordt een paard juist stug.
En probeer als je paard spierpijn heeft, tijdens het rijden de spieren weer op te warmen door het paard telkens in te buigen, veel van hand te veranderen en goed voorwaarts te rijden.
Als een paard spierpijn heeft, is het wel belangrijk om lang los te stappen en lang uit te stappen.
Als je je paard rustig aan het werk zet, heeft ze vast al snel haar bespiering weer terug. En gelukkig maar dat je paard weer gezond is!
Veel succes!