niet terugwillen op zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fjorden007

niet terugwillen op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:15

Hallo,

Ik heb momenteel een fjordenmerrie van 6jaar, deze heb ik sinds oktober onder het zadel.
Als 3 jarige schijnt ze ook een week of 6 onder het zadel te zijn geweest maar hier weet ik verder niks van. ze is daarna niet meer gereden.
Nu is ze een werkwillige tante, maar ze is ook een behoorlijke voorwaartse merrie, die ik maar niet terug krijg op mijn zit, ik ben er al weken mee bezig , overgangen en nog eens overgangen maar ze lijkt niet op te willen geven.
Ze pakt hierbij dan ook het bit op links vast.
Ik rijd zonder zweep of sporen, ook omdat ze al zo voorwaarts is maar ook omdat ze er bang voor is.
Op dit punt is denk ik ook wat met haar gebeurt.
Haar moeder en oma ken ik ook, deze zijn behoorlijk druk en bijna niet te gebruiken, maar omdat mijn merrie wel werkwillig is wil ik het toch proberen door te zetten...

tips ? Haha!

Villanelle

Re: niet terugwillen op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:10

Les nemen van een goede intructeur/instructrice!
Succes ermee.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:28

Ik vind het wat jammer dat er zo vaak gezegt word van 'neem een goede lesgever'... Bokt is er voor tips (oke is mss wel een tip, maar niet de soort tip dat men wilt... want diep vanbinnen weet je ook wel dat een goede lesgever noodzakelijk is) maar soms is het niet mogelijk door vb. te ver, geen vervoer, te duur, ...

(dit waren vroeger mijn redenen waarom ik geen goede lesgever had, een 8-tal maanden geleden heb ik wel een goede lesgever gevonden Knipoog en toch stel ik geregeld nog vragen op bokt Knipoog)

@topic nu Knipoog

Heef je een halve ophouding voordat je je overgang maakt? Of bedoel je niet terugwillen van uitgestrekte draf naar verzamelde draf? Anders moet je eerst je overgangen goed rijden en zeker je halve ophouding niet vergeten dat je paard weet dat er iets gaat gebeuren

Veel succes!!!

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:09

Ik ben contineu bezig met het schakelen in de stap, draf etc.
Ook terug van draf naar stap wil ze niet, zodra dat staat te gebeuren pakt ze vast en gaat er vol tegen in.
Morgen krijg ik er voor het eerst hulp bij. Heb zo'n karakter bij een paard nog niet eerder meegemaakt. Mijn vorige paarden heb ik zelf beleerd en gereden en 1 fjord daarvan tot het M1-dressuur uitgebracht (wegens blessure was het niet mogelijk meer), dus weet wel hoe en wat ik moet doen, maar dit werkt niet.
Morgen krijg ik er dus les bij en diegene gaat er zelf ook even op, om het probleem te voelen.

Maar extra tips/ ervaringen zijn altijd belangrijk om te delen vind ik.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:11

Ik heb 1x meegemaakt dat zodra je ging zitten (dus wat zwaarder zitten, om af te remmen als het ware) op dat paard, hij er keihard vandoor rende (als in de zin van onder je uit rennen).

Paard bleek flink last van zn lendenen te hebben.. ook een verkeerd zadel erbij en ja dan krijg je dat Lachen
Met je verhaal er bij van bit vastpakken, vermoed ik dat ze misschien toch ergens last van heeft?

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:23

Ik denk niet zozeer dat ze ergens last van heeft.
Ze is al 3 jarige bij iemand 6 weken onder het zadel geweest (ik weet ook wel wie) en die is nogal onvoorzichtig. Ze is daarna alleen maar bij de hengst geweest. Dus als fokmerrie gebruikt. Toen ik op haar ging rijden, zat er dus geen conditie in, helemaal uit verhouding, plus dat ze veel moeite heeft met rijden maar wel graag wil. Ze heeft destijds de hulpen ook verkeerd aangeleerd, en ik denk dat dat ook wel mee speelt, omdat ik het wel van de juiste manier van haar vraag, raakt ze enigzins in de war.

Misschien zit daar het probleem?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:38

Misschien is ze wel gigantisch scheef in alles, een osteopaat kan je ook nog proberen? Lachen

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:46

Ik heb nog nooit een osteopaat bij een paard gehad?

Hoe vind ik er 1 ?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:50

Als terugrijden op je zit niet lukt, dan kan het probleem op verschillende plaatsen zitten. Het kan dat de achterhand van je paard niet sterk genoeg is, waardoor de overgang terug voor je paard zwaar is en ze er onderuit wil. Verder denk ik ook dat het in de rug kan zitten. Als je paard het bit vastpakt aan een kant, dan is je paard sowieso scheef en zoekt ze steun op de kant dat ze vastpakt. Ik zou recht gaan richten onder begeleiding, de rug en mond laten nakijken,evenals het zadel en de achterhand eerst goed gaan trainen aan de longe. Verder laten nakijken of je niet stoort met je zit, misschien geef je onbedoeld de verkeerde hulpen, of komen ze verkeerd over omdat je paard met inrijden wat anders heeft geleerd. Sommige mensen gaan achterover zitten om een paard terug te rijden, terwijl sommige paarden geleerd hebben dat achterover zitten betekent: gas geven! Bij een overgang terug trek je je kruis aan, dat is wat anders dan achterover zitten. Misschien zit daar ook een probleempje? Ik kan het niet beoordelen vanachter m'n schermpje, maar misschien heb je zo wat punten om na te gaan. Succes!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:51

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:54

Het kan dat de achterhand van je paard niet sterk genoeg is, waardoor de overgang terug voor je paard zwaar is en ze er onderuit wil. Verder denk ik ook dat het in de rug kan zitten. Als je paard het bit vastpakt aan een kant, dan is je paard sowieso scheef en zoekt ze steun op de kant dat ze vastpakt.

Dit stukje herken is meteen.
Ze is van achter nog niet sterk.
Ik moet er ook nog bij vermelden, dat ik haar 1 of 2x in de week rijd. Heb momenteel met een kleine erbij niet veel meer tijd dan dat. Dus dat helpt ook nog niet mee.

Ik heb veel aan jullie tips.
Bedankt!

Morgen heb ik een les, wie weet wat daar uit komt.
Dan zet ik het hier neer.
Mocht het probeem niet op te lossen zijn morgen, dan kijk ik voor een osteopaat

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:58

Hoe ga je terug zitten? Gebruik je je ademhaling, dieptepunt enz. ook?

Op het moment dat je terug wil diep ademhalen, 'hoooo', diep zitten. Al je spieren aanspannen, want als jij niet beweegt hoort zij terug te gaan. Bekken kantelen, handen iets breder maar niet meer gewicht in je handen nemen. Hoe is je bovenlijf?
Bekijk dus eerst kritisch je houding. Als die niet goed is zal je paard ook niet terug komen.

Overgangen rijden is goed, maar hoe rijdt jij ze? Voorwaarts, terug en meteen weer voorwaarts? Dan wordt het paard alleen maar heter (goed voor luie paarden) en zal terugrijden moeilijker worden. Doe je voorwaarst-kort, terug-lang dan heb je al een betere verdeling.

En idd, ligt het zadel goed, drukt het niet vervelend als je terug zit?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:59

Bij paarden die slap zijn aan de achterkant lukt zwaar zitten vaak niet. Je kunt dan vaak wel remmen op je knieen omdat je daarmee de schouder blokkeerd. Het zet het paard echter niet op het achterbeen, maar kan soms een goede eerste stap zijn om toch terug te rijden zonder hand gebruik. Ook langzamer lichtrijden van het paard op dat moment loopt is vaak erg effectief. Omdat je dan stoort in de beweging past het paard zijn beweging aan (naar langzamer dus).

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:00

imo reageerd elk paard op je zit, waarschijnlijk zit je niet goed genoeg. Laat iemand eens foto's/film van je maken, misschien dat dat helpt

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:15

Ik rijd rustige overgangen, dus absoluut niet voorwaarts omdat ze dan idd alleen maar heter word. ik maak ook veel schijnovergangen zodat ze terug gaat op mijn zit.
Heb vanavond nog even gereden en het ging wel iets beter.

Mijn zit is na de zwangerschap ook iets achteruit gegaan.
Maar op dat punt zit ik wel goed, (heb ik vandaag door iemand al laten beoordelen) het zou ook nog een probleem van het zadel kunnen zijn. Ik vind het zadel sowieso niet lekker rijden. En misschien ligt het daarom wel niet lekker op haar rug?

Ik zal morgen eens rijden met een ander zadel....

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:18

Ik weet ook dat het eerder aan de ruiter ligt dan aan het paard.
Natuurlijk kan ik op veel punten verbeteren, zoals iedereen, ik durf mijn fouten ook toe te geven, ik geef niks liever dan mijn fouten toe, anders schiet je er ook niks mee op Lachen

Ik probeer eerst morgen een ander zadel, bij de les.
En tijdens de les zullen we het gaan bekijken.

Bedankt voor jullie tips/commentaar
Ik zal er zeker wat mee doen!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:38

Ik denk dat het (zoals zo vaak) een combinatie van dingen is. Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om een scheef paard met een zwakke achterhand goed terug te rijden. Er komt gewoon simpelweg te weinig reactie, ook al zit je goed. Dus ga ook vooral (in overleg met je lesgever/ster) die achterhand activeren en sterker maken, dan zal je paard op den duur beter kunnen gaan dragen. Dat heeft gewoon tijd nodig.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:23

Kleine tip: Uitademen op het moment dat je de overgang wilt maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:25

niet terugwillen op je zit betekend dat jij het niet goed doet Lachen

Op je zit rijden is niks anders dan het paard belemmeren in zijn beweging Lachen Uiteraard kan dit in meer en mindere mate gefinetuned worden Knipoog

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:06

Kan het zijn dat ze niet goed snapt hoe ze met bit en zit hulpen moet omgaan? Dat ze de basis hulpen gewoon nog niet snapt? (aangezien er zo weinig mee is gedaan op 3-jarige leeftijd en dat eigenljik nu dus allemaal aangeleerd moet worden?)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:10

Ben benieuwd hoe het is gegaan met een ander zadel?

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:20

Was ik weer Haha!

Heb er gister een ander zadel opgehad, dat was niet het probleem, mijn houding en zit ook niet.

Ze heeft idd gewoon nog moeite met de hulpen en snapt het gewoon niet zo goed nog.
De achter hand is niet sterk genoeg , ook is ze gigantisch sterk wat het voor mij ook niet makkelijk maakt.

Gister de lesgeefster er ook even op, ze heeft hem op dat punt doorgereden en laten zien hoe ik het moest oplossen, daarna ik er op, en ze liep aan het eind van de les al wel beter :d

Ze is vanzichzelf ook erg paniekerig, bij teveel been, raakt ze al in paniek.
Is bij haar dus gewoon een kwestie van tijd.

Heb er nu goede begeleiding bij. Maandag weer een les.
Zodat we dit probleem kunnen oplossen.

Dus oefenen, oefenen , oefenen..... Haha!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:23

Fijn dat het nu beter gaat. Wat je ook nog zou kunne proberen is op stemhulp terug te laten komen. Dus eerst grondwerken erna de combinatie zithulp en stem. Dit zouhet proces iets kunnen versnellen.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:19

Hoi,

Even later, en wat lessen later, moet ik zeggen dat het super gaat.
Ze luistert beter, loopt beter en het gaat met de dag ontspannerder en rustiger.
Merrie had namelijk de vaart er nogal in altijd, wat het dus ook moeilijker maakte om goed te zitten.
Dit is met enkele weken al met sprongen vooruit gegaan.

Bedankt voor jullie tips, en dit topic kan dus gesloten worden Haha!

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:48

hoi hoi
en als je blijft licht ijden en je gaat dan langzamer lichtrijden, komt je paard daar ook niet op terug, dan doe je niks met je handen, alleen maar langzamere beweging maken. Misschien als je je teugels aantrekt dat ze dan daardoor juist gaat rennen.
succes en ben benieuwd of het je lukt!!
groetjes