Djurre (Fries) voor het eerst onder de ruiter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Djurre (Fries) voor het eerst onder de ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 19:01

Meet Djurre, een dik 3 jaar oude Friese ruin uit eigen fok. Djurre is gewoon thuis opgegroeid met mams en broerlief en is dan ook al veel in de hand geweest. We hebben hem dan ook al ruimschoots en lekker rustig aan aan vanalles laten wennen, zoals luisteren naar commando's, enge dingen en natuurlijk al het tuig. Optuigen gaat dan ook zonder problemen. Wapperende beugels en zweetbladen geeft hij niks om en hij is lekker koel in zijn hoofd.
Zoals wellicht opvalt op de fotos is Djurre scheef op zijn achterhand. Rechts is hij hoger dan links. Waarschijnlijk heeft hij zich als jonkie gestoten of iets dergelijks. Precies weten we het niet, maar volgens de DA zit daar overtollig kraakbeen. HIJ HEEFT ER ABSOLUUT GEEN LAST VAN!! Djurre haalt zelf de gekste fratsen uit. Wel is ons aangeraden toen jij 2 was langzaam met de sleep aan de gang te gaan om zijn achterhand te versterken en zijn gewrichten te stimuleren en soepel te houden. Dus heeft hij 1 a 2 keer in de maand 15min voor de sleep gelopen. Daardoor is hij zowel geestelijk als lichamelijk al sterker geworden.
We zijn ons ervan bewust dat een Fries langer nodig heeft voordat hij volgroeid is en daarom pakken we het rijden ook net zo kalm aan. Zitten en stappen en bekijken wat hij zelf aangeeft te kunnen. Maar we konden ons gewoon niet nog langer beheersen Clown
Positief opbouwend commentaar is van harte welkom, maar aub geen commentaar in de trant van "aaah wat sielug". We zijn heus wel heel zuinig op ons paardje en alles gaat in overleg met deskundigen.

1. Jaa mijn baasje had toch een gek idee vandaag.... ze zou OP mij gaan zitten! Clown
Afbeelding

2. Dus longeren we eerst de 'gekheid' eruit... (welke gekheid?)
Afbeelding

3. ... en dan hangen we langs beide kanten in de beugels...
Afbeelding

4. ... en stappen we ff op...
Afbeelding

5. ... of misschien gaat dat toch niet zo easy als we dachten? Djurre schrok toch wel wat van mijn gehups Clown Helemaal niet bij stilgestaan dat dat coole paard dat nog niet heeft meegemaakt.. Ik doe mijn best me niet aan het zadel op te trekken, maar mijn lompheid en de kriebels hielpen daar niet echt bij
Afbeelding

6. Na dus nog wat naast hem te hebben gesprongen en met een voet in de beugel te hebben gehupst vond meneer het niet meer eng en gingen we omhoog en toen hingen we! Het zadel is toch nog verschoven. Ik denk dat meneer van schik zijn buik inhield Clown Maar ik wilde niet direct weer afspringen en dus hebben we toch een paar pasjes gezet voordat ik weer afsprong.
Afbeelding

7. Even aansingelen en een hulptroep inroepen voor tegendruk en op naar poging 2...
Afbeelding

8. ... en toen zat ik!
Afbeelding

9. Vervolgens zijn we wat rondes gaan stappen. Ik zit iets naar voren om hem te ontlasten. Wanneer ik terug ga zitten begint hij iets te dribbelen.
Afbeelding

10. Toen ik het boktouw durfde los te laten, heb ik de teugels iets opgepakt op licht contact. Blij verrast waren we te zien dan Djurre uit zichzelf al met zijn hoofd naar beneden kwam. Geen Friezenhals die hij erop zet Go jij! Go jij! Op de tweede foto zit ikzelf erg oncharmant, maar ik vind dat hij er mooi opstaat.
Afbeelding
Afbeelding

11. Met het afstappen blijft hij ook gewoon rustig staan.
Afbeelding

12. Pffff... vermoeiend... als mijn baasjes nog eens zo'n gekke ideeen hebben... Haha!
Afbeelding

__inge__

Re: Djurre (Fries) voor het eerst onder de ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:07

Leuke foto`s! Fijn dat zo lekker rustig en koel in zn hoofd is! ziet er mooi ontspannen en relaxed uit. Veel plezier en succes nog verder!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:09

haha leuk!
Ik vind dat een fries van 3 best onder het zadel kan hoor!
Zelf heb ik ook op een fries gereden, al was deze snel volwassen en reed ik wedstrijden mee toen ze nog net geen 4 was!
Ik ben heel benieuwd hoe het jullie verder zal vergaan!
Veel succes in ieder geval!

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:11

hahaha leuk:P
ziet er goed uit hoor voor de eerste keer!
nog veel succes!
xx

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:18

Ik heb pasgeleden ook een fries ingereden, en die leert juist onwijs snel en is zeer liergierig. Het verschilt ook echt per paard of ze het aan kunnen of niet Lachen
Het ziet er goed uit. Tip met opstappen: buig de hals naar links en de vasthouder drukt op zijn hals met zijn hand. Als hij dan weg zou rennen zou hij niet zijn kont naar je toe draaien

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:18

heey daar is die mooie en uiterst lieve djurre weer eens!!! hij is mooi geworden meis en ik ben blij dat het zo goed is gegaan!!!
Kom snel een keer mee want wil deze charmante jonge man en uiteraard zijn mama en broer ook weer snel eens meeten!!!

kus lon

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:01

Bedankt iedereen voor de leuke reacties!

@Meliissatjje: Bedankt voor die tip. Gelukkig draaide hij vanzelf al van me weg toen ik begon te hupsen. Hij moet alleen niet gaan zitten Clown Maar ik denk dat dat niet meer gebeuren gaat. Tweede poging stond hij gewoon stil.

@CubaLibre: het meis... ik vroeg me al af wanneer jij voorbij ging komen... Natuurlijk moet je snel langskomen!

Is er verder niemand die nog goede tips heeft over hoe verder te gaan?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:05

ziet er gezellig uit; wellicht de volgende keer iemand die je een voetje geeft of iemand die tegenhangt?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:05

He wat leuk! Mijn Fries is nu ook net twee weken onder het zadel, was net zo cool als deze mooie jongen de eerste keer.

Succes!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:10

Wildgirl schreef:
ziet er gezellig uit; wellicht de volgende keer iemand die je een voetje geeft of iemand die tegenhangt?

Met voetjes geven stap ik alleen maar nog lomper op Clown maar bij poging 2 hing mijn broertje al in de rechterbeugel (die gele vlek op de achtergrond Clown) dus zo doen we het voortaan maar. Pap probeerde de eerste poging een beetje tegendruk te geven, maar en paard vasthouden en tegendruk geven ging toch wat lastiger.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:16

het lukt wel aardig zo te zien en het paard werkt ook mooi mee

mooie fries trouwens!

het paard van mn vriend zn oom (ook een fries)
word nu ook rijklaar gemaakt is ook 3 jarige fries hij komt dit weekend weer thuis en dan ga ik er ook op rijden Lachen
natuurlijk zoals jij zei niet meteen voluit zo af en toe ff rijde en longere hij is tenslotte ook nog niet helemaal volgroeit!

succes

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:19

Je kunt ook vanaf een krukje opstappen.
Das minder eng en nog beter voor de rug ook.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:25

@Iris dat is een goede tip ja. Ik moet zeggen dat ik dat ook overwogen heb, maar bang was dat meneer in een gekke bui mij in de split tussen kruk en beugel zou trekken Clown Dan sta ik liever dichter bij de grond. Maar nu hij zo braaf blijft staan gaan we dat denk ik wel doen ja. Meteen aanleren hahah. Ik kan moeilijk telkens iemand tegen laten hangen Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:29

ziet er erg goed uit en gewoon lekker rustig aan blijven doen en met 3 kan je sommige friezen al wel inrijden hij ziet er aardig volwassen uit

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:38

Wat een ontzettend leuke fries..vooral de eerste en laaste foto..geweldig.. ROFL
Hij doet het ook zo braaf..heerlijk niet..en lekker ontspannen..
Volgens mij krijg je heel veel plezier van hem.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:46

hey! heel tof, echt leuk ontspannen. op de foto's is er niets duidelijk te zien van dat rechtsachter hoger zou zijn dan links. maar dat is omdat zijn voeten nooit op de dezelfde hoogte staan zodat het gewoon niet te vergelijken valt. (als je het niet had vermeld dan was het denk ik niemand opgevallen Haha! ). veel succes samen.
en ja, je bent duidelijk vergeten hem iets aan te leren Tong uitsteken dat er mensen naast hem kunnen staan springen maar dat dat eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is Tong uitsteken tegenwoordig Vingers aflikken .

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:14

Mooie Fries Haha!
Alleen wat ik een beetje raar vind is dat je naar voren gaat zitten. Ik heb zelf geleerd dat je juist goed in het zadel naar achter moet gaan zitten, een jong paard kan namelijk nogal eens een bok geven.

Voor de rest super dat het zo goed ging Haha!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 14:02

@Eef1400: ik denk dat dat voornamelijk zelfbescherming was haha Clown Als ik terug ging zitten ging meneer dribbelen. Mocht ie bokken zit ik dichter bij zijn hals om me op te vangen Tong uitsteken Ik heb overigens op andere fotos gezien dat ik toch op momenten wel gewoon recht heb gezeten. Volgende keer zit ik al met meer vertrouwen, dus dan zal ik ook al rechter zitten gok ik hahaha.

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:19

Iris82 schreef:
Je kunt ook vanaf een krukje opstappen.
Das minder eng en nog beter voor de rug ook.

Het lijkt mij niet dat je er in één keer opstapt maar dat je eerst gaat hangen, want dan zou het
krukje volgens mij alleen maar onhandig zijn.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:31

Knap paardje hoor, fijn dat hij zo braaf was.
En goed dat jullie het lekker rustig aan doen, friezen zijn over het algemeen wat later volgroeit en drie jaar is inderdaad nog erg jong. Ga zo door, zo te zien kan het geen kwaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:35

Lekker beest, pak de volgende keer even een opstapje, beter voor het paard. En verder, naar voren zitten is bij een jong paard wat nog erg groen is beter, je spaart zijn rug ermee, bij een jonkie niet te zwaar zitten.
Veel succes, komt wel goed!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:08

Leuk hoor zulke zadelmakmaakfoto's met name de foto's wanneer de ruiters dr voor het eerst opgaan, een spannend moment maar ó zo leuk voor later.
En dat koppie Clown

AmazingSnarf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:43

Hi Hedy!

Foto's zien er erg leuk uit! Altijd spannend ja zo'n eerste keer! Volgens mij ben je onbedoeld een natuur-talentje want op een jong paard kan je inderdaad beter iets voorover zitten... was vast geen toeval dat je dat deed Tong uitsteken

Veel plezier ermee, ik kom wel een keer kijken!
Greetz,
Amazing Snarf

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:29

Ik vind netjes hoe jullie het aanpakken, het ziet er lekker ontspannen uit. Alleen als je valt op dat harde gras kom je wel erg hard neer..