Bit vastpakken rechtsom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Bit vastpakken rechtsom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:13

Hee bokkers,
Ik rijd een 4-jarige fries, die rechtsom erg het bit vastpakt. Ik krijg eens per week een priveles, daarvan moet ik juist niet gaan trekken want natuurlijk heeft dat geen zin zij is toch sterker, maar juist ontspannen dat ze het bit niet meer vast in de kaak legt. Maar dat heeft geen enkele zin, want als ik de teugel ontspan blijft ze hem vasthouden. Als ik bijvoorbeeld een volte wil rijden, kan ik haar soms bijna niet sturen. Als ik haar dan op de volte krijg rechtsom, en het bit vastheeft kijkt ze ook helemaal naar buiten.

In de draf is dit niet zeer zo ernstig, maar in de galop word het heviger. Voor al in de galop, houd ze het bit erg vast. Soms is ze zo vervelend dat ik er gewoon niets mee kan, zelfs bijna niet sturen. Van mijn instructrice moet ik soort 6 hoekjes rijden in een volte, steeds de neus naar binnen laten kijken, en dan weer los zo de hele tijd door.

Ook springt ze steeds niet goed aan in de rechtergalop, ik heb alles al geprobeert; goed de hoek doorrijden en dan aanspringen, met een balk, hoofd naar binnen laten kijken. Maar niets helpt Heeft iemand misschien hier ook een goede tip voor! Ik heb wel eens 20x letterlijk opnieuw aan moeten springen voordat ze eindelijk de rechtergalop te pakken heeft.

Hebben jullie misschien een goede oefening, of oplossing om dit op te lossen want het word zeer vervelend. Ik hoop veel reacties en goede tips! Vanavond heb ik weer les even kijken wat daar uit komt.

Laigo

Re: Bit vastpakken rechtsom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:35

Friezen hebben het sowieso vaak lastiger in de galop. Misschien dat ze daarom ook het bit vast neemt. Veel longeren en ook laten galopperen aan de longe kan helpen. Zacht bijzetteugeltje eraan. Geen onnodige slofteugels en andere pijnlijke toestanden. Herhaling, herhaling, herhaling. Succes.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:00

Het is inderdaad heel vervelend als je paard het bit vasthoud aan een kant. Je instructrice heeft gelijk, je mag niet terugtrekken of het vasthouden teveel ondersteunen. Het probleem van een paard dat het bit vasthoudt lijkt wel aan de voorkant te zitten, dus in de mond of in de hals maar dat is niet zo. Het paard is ongelijk in zijn lichaam, moeite met buiging een kant op of het moeilijk vinden van het dragen met het achterbeen. Dus zoek de oplossing nooit in scherpere bitten, of slof of bijzetten (aan de longe) want daar wordt het aleen maar erger van.

Oplossing, je kijkt niet naar het hoofd van je paard en neemt gelijke druk aan met beide handen. Want jij voelt meer druk rechts, maar je paard laat ook de linkerteugel los, dit valt niet zo op tijdens het rijden maar is net zo erg. Doordat jij de druk op de teugels gelijkmaakt gaat je paard gaat dus scheeflopen. In jouw geval met haar hoofd naar links. Dit betekend dus dat ze met haar buik naar rechts loopt. Dus ze loopt door je rechterbeen heen en vaak laat ze je ook met je zit naar de linkerkant schuiven waardoor je met meer gewicht op links komt te zitten (tadaaa daar komt dus ook de verkeerde, linker galop, vandaan.) Je gaat haar recht stellen met je rechterbeen. Dan toch regelmatig van hand veranderen, niet alleen maar de moeilijke kant trainen. Als je linksom rijdt dan juist de stelling,die je paard op deze kant makkelijk aanneemt maar net zo veel toestaan als dat ze naar de rechterkant kan. In het begin is dat dus niets of zeer weinig. Dit omdat anders het verschil van de goede kant te groot is ten opzichte van de slechte kant. Want op haar goede kant, Linksom loopt ze ook door het rechterbeen heen.

Om een paard weer recht te richten, want daar hebben we het hier over, gaat minimaal een paar weken overheen. Bij iedereen want het paard moet in zijn gehele lichaam veranderen, leniger,sterker worden En om het er goed en snel weer uit te rijden heb je goede begeleiding nodig, en een hoop geduld. Maar jij bent degene die als eerste moet "veranderen" want je paard gaat nooit uitzichtzelf rechtlopen of het bit loslaten. Succes!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:01

@ Diega: Bedankt voor de goede uitleg en tips! Ik ga het zeker proberen! Van mijn intructrice moet ik ook zoiets doen, veel los peuteren ze zit vast aan de rechterkant. Ze moet ook voorwaartser worden op mijn rechterbeen, want dan springt ze wel goed aan.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:18

weet je wat ook zou kunnen met die rechtergalop? Dat je teveel naar links helt.! heb ik ook gehad toen sprong die van mij ook constant verkeerd aan en ik had het eerst geneens door! Let eens op vraag of iemand wil kijken en dat jij de volgende oefening doet: Ga met je knieeen los van het zadel eens draven en kijk dan naar welke kant jij opgaat. Blijf je helemaal recht zitten dan is dat het probleem niet, dan kun je dit uitsluiten. Of laat je zelf eens filmen, dan kun je het zelf zien.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:04

@ davincilover ook bedankt, ga er ook aan werken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:06

op het moment dat jij nog denkt dat je een paard de volte op trekt gaat het al helemaal verkeerd Lachen Lachen

je DUWT namelijk een paard de volte op door met je linkerhand te duwen, en met je linker been het lijf om je rechterbeen te vouwen Lachen

de rechterhand doet eigenlijk voor spek en bonen mee Knipoog

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:14

Allereerst een compliment voor Diega, wat een geweldige en duidelijke uitleg! Ik had het ook ongeveer zo in mijn hoofd maar weet niet of ik het wel zo duidelijk uitgelegd had gekregen.

Verder nog een puntje; ik krijg door je verhaal het idee dat de merrie niet sterk genoeg is in haar achterhand, en dat haar balans ook nog niet optimaal is. Dit heeft natuurlijk mede te maken met haar leeftijd en de daarbij behorende graad van africhting.

Dit in combinatie met het "scheef zijn" veroorzaakt je problemen.
Daarom denk ik dat het heel erg zinvol zal zijn om naast het rechtrichten aandacht te besteden aan het trainen van de achterhand en haar balans.

Dit doe je door heel veel overgangen te rijden, waarbij ze snel en soepel moet leren reageren op je hulpen. Let er hierbij op dat je zelf netjes recht blijft zitten en gelijke druk op je teugels hebt. Ze zal waarschijnlijk haar hoofd wat naar links gaan houden bij gelijke druk, maar ik denk dat je dit in het begin het beste kan negeren, dit lost zich op wanneer zij sterker, meer in balans en meer rechtgericht is.

Begin met de simpele overgangen halt-stap-draf-stap-draf-stap enz. Wanneer ze dit braaf doet ga je het iets moeilijker maken voor haar door overgangen halt-draf en andersom te maken, nog altijd afgewisseld met de eenvoudige overgangen. Hierdoor krijgt ze de kans haar achterhand wat te trainen terwijl ze gewoon ontspannen kan blijven.

Gaat ook dit goed maak je rustig een overgang naar de galop en na enkele sprongen ga je weer terug naar de draf, voor zij zich gaat spannen/ verzetten. Dit bouw je langzaam uit.

Het heeft tijd nodig, maar ze is nog jong!
Zorg dat je plezier met haar hebt en het werk afwisselend houd zodat ook zij er plezier in houd en ik weet zeker dat jullie ver komen!

Groetjes Sandra

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:57

Dank jullie wel voor de complimentjes, ik dacht eigenlijk dat ik een beetje langdradig was Bloos .
Dus bedankt Sandra voor de aanvulling. Mijn specialiteit is ook het rechtrichten van paarden of het helpen van mensen daarbij. Shauni- Itika, ik zag dat je ergens in Gelderland woont, misschien als je er niet helemaal uitkomt kun je altijd langskomen voor wat hulp of je paard even bij mij in training zetten. ik zit namelijk ook in Gelderland.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 18:33

@ Sandra_v_B hele goede uitleg, heel duidelijk! ga het proberen!

@diega bedankt, zal het overleggen als het echt niet meer gaat!

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:13

@ Shauni_Itica: heel erg veel succes, laat je weten hoe het verder gaat?

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:01

@ Sandra: Ja zal ik doen!

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:49

hee ik heb dit probleem ook.. gewoon contact houden met de mond en been geven en als ze naar buiten loopt met haar hoofd geef m dan een trap met je binnen been. ik heb een ander bit een dubbelgebroken is niet zo moeilijk vast te pakken als die andere gelukkig kauwt die van mij veel op het bit dus als ze de op kauwt pakt ze niet vast. ik weet niet of die van jou kauwt? maar probeer je handen wel naast elkaar te houden ookal paktie het bit vast als ik dan me hand naar voren hou word die van mij aleen nog maar vervelende. ..en dan gaatie zeker met haar hoofd naar voren lopen helemaal denk ik gewoon heel goed benen de aan.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:53

Oud topic, en misschien is het makkelijker te lezen met wat hoofdletters en leestekens.