Ik ben een recreatieruiter met een klassiek manegeverleden. Toen ik Narco kocht wist ik eigenlijk niet veel meer dan been is vooruit en stuur en rem zit voor. Dat is nu 2 jaar geleden. In het begin was hij daardoor erg sterk en vluchtte hij voor elke beendruk. Resultaat was dat ik regelmatig stuur en remloos door de bak vloog, zonder enige controle. Nu ben ik begonnen met een nieuwe instructrice en deze laat me naar ontspanning rijden. En waar en hoe hij dan precies loopt is in deze fase nog niet zo belangrijk. Mijn probleem is vooral mijn houding. En dat speelt natuurlijk weer door op Narco zelf...
Hier de filmpjes:

De galop is veel rustiger geworden dan eerst, maar zodra ik hem bij elkaar wil rijden, houdt hij het nog niet vol. Verder is hij linksom veel stijver dan rechtsom en blijft hij ook niet netjes laag lopen.
Ook een filmpje van de pessoatraining:
Even vooraf: Narco 'vlucht'. Hij moet eerst leren dat hij mag ontspannen en dat hij niet als een bezetene hoeft te vluchten voor de zweep. Natuurlijk is dit niet het einddoel, maar het is voor hem een moeilijke missie geweest om de zweep uberhaupt te accepteren. Pas als hij niet meer bij elke drijving in ongecontroleerde galop ertussenuit gaat (en dus met pessoa en al over de kop gaat) ga ik voorwaarts vragen. Anders blijft hij een uur lang dribbelen met zijn rug volledig weggedrukt. Dat hij kort loopt en zijn passen nog niet afmaakt, zie ik dus wel. Maar dit is vergeleken bij zijn normale gang alweer een flinke stap voorwaarts!!!

Ben benieuwd naar het commentaar op mijn houding (weet dat hier een hóóp beter kan) en het rijden opzich!