Ik op Sancho van Marlies1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Ik op Sancho van Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:42

Mijn allereerste HAW-topic, dat is toch wel spannend Ja (Dit is een nieuwe poging ivm niet-werkende foto's)

Inleiding

Sancho is het bijrijdpaard van Marlies1, maar door omstandigheden is hij al maanden niet meer structureel gereden. Hij heeft in de tijd wel ander werk gedaan, voor de kar en aan de longe (wat ik ook 2 keer heb mogen doen) dus zijn conditie is verder in orde, maar aan het bereden worden moet hij dus wel weer een beetje wennen.
Ikzelf ben recreatie-/manegeruiter met een niveau van ergens rond de B ofzo met een ruime voorkeur voor lekker ontspannen rijden, bij voorkeur lekker het bos in Lachen Dat zie je ook wel een beetje aan mijn houding, voor het mooie plaatje valt er nog genoeg aan bij te schaven Ja

Maar ondanks de nieuwigheid ging het buitengewoon fijn. Sancho is een heel vriendelijk dier dat goed luistert en graag z'n best doet. Het voelde dan ook van het begin af heel vertrouwd. Wel merkte ik dat hij een aantal dingen lastig vond: ruim stappen, als ik door ging zitten in draf, druk op de teugels, balans in galop. Omdat ik wel weet dat je dat niet in een keer kunt veranderen en heb ik de teugels bewust heel lekker los gelaten, en eerst maar eens gewoon lekker ruim en los laten lopen.
Sancho luisterde heel goed naar zit en stem Ja

Mijn eigen verbeterpunten:
het allerbelangrijkste wat me opviel was dat ik me nog wel eens liet verleiden naar voren te zitten, ook als dat niet de bedoeling was.
Verder heb ik mijn benen niet helemaal strak op 1 lijn met mijn heupen/schouders (en ik zie nu ook goed wat mijn instructeur daar altijd mee bedoelt) maar dat is op dit moment eerder voor mijn gevoel eerder een uiterlijk detail dan echt storend voor het rijden.

Goed, de foto's Lachen
Afbeelding
1.

Afbeelding
2. Pasje achterwaarts

Afbeelding
3. Allebei vrolijk Ja

Afbeelding
4.

Afbeelding
5. Galopje proberen? Nou graag Lachen

Afbeelding
6. Dit is een moment dat ik te ver naar voren ga. Een beetje meegaan met de beweging is prima maar je moet niet overdrijven tenslotte Lachen

Afbeelding
7.

Afbeelding
8. Sancho heeft het een beetje moeilijk met de bochtjes, en ik weet ook niet precies wat ik daarmee zou kunnen doen, het overkomt me ook wel eens op andere paarden. Begrenzen, maar zeker als de reactie daarop vooral meer spanning en harder is, werkt dat nog averechts. Tips hiervoor zijn zeker welkom.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10.

Afbeelding
11. Even uitdraven met lange teugel

Afbeelding
12. En even pauze, fijn gedaan Ja Over ontspanning niets te klagen toch? Haha!

Maar het is ook wel duidelijk wat Sancho moeilijk vindt: hij maakt zich wel lang naar voren, maar naar bedenen nog niet Lachen

Afbeelding
13. Daarna nog even meer gericht op kleine drafjes en 15.000 bochtjes Lachen Echt klein is de draf nog niet, maar als je heel goed kijkt is hij hier toch ietsjes lager dan aan het begin. Toch? Knipoog

Afbeelding
14. Sancho, je haar danst! Lachen

Daarna waren we wel klaar, toen vielen de eerste druppels dus ik heb het laatste halve uitstaprondje overgeslagen en net toen de bui losbarstte waren wij binnen. Timing!

Nou ja: erg geslaagd. Ik ben erg benieuwd naar tips en meningen Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Beginpost door werkende foto's vervangen.

Vientje

Re: Ik op Sancho van Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:01

Leuk om ook eens een HAW-topic van jou te zien Shadow!

Paard is een leuk maatje voor, ik vind de combi er ook erg fijn en ontspannen uit zien Lachen Wat mij verder nog aan puntjes voor je houding opvalt zijn je tenen wat meer naar binnen en je handen mooi rechtop zetten. Als je hem zo lekker ontspannen voorwaarts blijft rijden zul je hem vanzelf ronder kunnen gaan rijden, de ontspanning is er in ieder geval al Lachen Ga je hem eigenlijk nog vaker/structureel rijden?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:02

Dat ziet er echt leuk en ontspannen uit zeg! Lachen En ook heel netjes vind ik. Je hebt je handen mooi bij elkaar! Misschien dat je wat "trotser" kunt gaan zitten zo van: kijk mij op dit gave paard zitten! Haha! En dan je benen nog iets meer onder je lichaam plaatsen en het ziet er super uit Lachen Foto 13 vind ik echt een fijn beeld geven Lachen Mag je er nog vaker op gaan rijden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:29

Vien: 'mooi maatje' ROFL Het paard is 1.70, gelukkig niet al te breed, maar wat een opstap zeg!

Vaker rijden staat zeker op de planning, maar voor structureel is het helaas te ver, en hij heeft inmiddels ook een nieuwe bijrijder voor nu.

Op algehele trotsigheid ga ik zeker letten. Ja Mijn benen en handen krijg ik regelmatig te horen, dat is inderdaad een ongoing aandachtspunt Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:39

ziet er leuk uit Anca Haha! Wel vreemd hoor, om jou op een groot paard te zien *LOL*

Aandachtspuntje heb je al genoemd... je handen... Lachen Je hebt de neiging om tijdens het rijden piano te gaan spelen Clown

En wat ik ook al zei toen je op Banjer zat... je rijdt erg netjes en vriendelijk en wat ik heel knap vindt is dat je kijkt waar je heen gaat... dat is iets wat ik nog steeds moet leren *LOL*

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:15

Wat leuk dat je eerste HAW-topic met Sancho is. Lachen

Sancho moet weer wat meer gegymnasticeerd worden, maar dat gaat helemaal goed komen met onze nieuwe berijdster. Ja

Het klikte meteen tussen Shadow en Sancho. Het rijden ging dan ook erg goed, zeker voor een eerste keer. Dat is erg leuk om te zien. Lachen

Verder zou ik me er niet al te druk over maken dat je enkels niet recht onder je heupen zitten, want dat heeft, zoals ik gisteren ook zei, volgens mij ook te maken met het zadel waar je op zit. Het ideale plaatje van oren, schouders, heupen en enkels op één lijn is volgens mij alleen te bereiken met een dressuurzadel, want zo'n zadel zet je meer in die houding, meer recht op. Als je kijkt naar een springzadel dan word je veel meer in een stoelhouding gedwongen (je zou voor de grap eens naar Meredith Michaels-Beerbaum moeten kijken: als er iemand zijn benen ver naar voren steekt... Knipoog ). Dit is een veelzijdigheidszadel, dus dat zit er tussen in. Wat wel belangrijk is en niet zadel-afhankelijk is, is de lijn oren-schouders-ellebogen-heupen, om die lijn goed te krijgen zou je je bovenlichaam wat meer naar achteren moeten doen (inderdaad wat trotser zitten, zoals hierboven al werd genoemd) en op sommige momenten je bovenarmen recht langs je lichaam moeten laten hangen en ze niet stiekem naar voren doen Knipoog .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 19:27

Toch doe ik het wel meer dan andere ruiters die ook veel op vzh-zadels rijden, dus enige verbetering zou ik wel fijn vinden. Lachen Als er mensen zijn die tips hebben, graag Ja Ik heb namelijk nog steeds niet ervaren hoe je zo kunt zitten en dan toch makkelijk kunt blijven zitten.

(Over mijn handen maak ik me minder zorgen, dat gaat meestal al een stuk beter als ik wat meer contact neem en me daar wat meer op concentreer. Dat gaat niet zo tegen mijn gevoel in zeg maar. Maar mijn benen...)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:02

De enige tip voor de lijn van de benen is de beugels langer maken en porberen je onderbeen meer terug te leggen naar achteren Lachen Voorheen reed ik sjaak ook met een vzh zadel en had gewoon lange beugels dan kun je dan wel creëren. Mogelijk dat je dan wel minder steun ervaart van het zadel.

Over die bochtjes ben je mijn inziens al een heel eind op weg. Het lijkt een combi van een stukje balans, souplesse en buigzaamheid. In eerste instantie lekker op eigen benen laten lopen en het tempo gaan controleren. Aan het einde zie je dat ze zelf het hoofd laat zakken met het uitdraven. Van daaruit kun je het gaande weg wat gaan oppakken met grote voltes.