Wat kan ik nog met mijn paard doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UniQueU2

Wat kan ik nog met mijn paard doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:53

Misschien niet op de juiste plek, maar weet niet waar ik hem anders onder moet zetten..

Mijn paard heeft continu problemen, kreupel door wondjes (terwijl hij in een veilige stal staat) door bijv. vastliggen (in een stal van 5 bij 3)
verder heeft hij achter het zadel een zeer gevoelige plek zitten, net voor de nieren, hij heeft hier erg veel last van dus ik heb al diverse mensen laten komen, veearts, masseur en binnekort een osteopaat.. hij heeft echt altijd wat.. dus ik ga er zo zachtjes aan over denken wat ik nou kan doen ALS ik niet meer kan rijden of bijna niet meer kan rijden.. hij staat elke dag buiten maar wil niet dat ie half weg staat te kwijnen in de wei of op stal.. ik wil er gewoon wat mee blijven doen.. Weet iemand wat je er dan nog mee kan doen? behalve wandelen??
ik doe hem er gewoon totaal geen plezier mee als ik hem gewoon maar laat staan, is die kreupel dan blijf ik ermee wandelen enz.. maar als die kreupelheid over is en hij alleen nog een pijnlijke rug heeft wil ik er gewoon iets mee doen zodat ie toch een beetje gelukkig blijft..

wie kan mij helpen?
misschien natural horsemanship iets???

Dav

Re: Wat Kan Ik Nog Met Mijn Paard Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:55

Miss als weide maatje voor een ander paard?
Mennen zal wel niet gaan.
Vrijheids dressuur?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:00

Wat dacht je van oefeningen aan de hand?
Zoals rechtrichten, travers, renvers en dat soort dingen?
Het is erg leuk om te doen en je paard wordt er sterker van en vaak ook nog rechter..
Mijn paard is er een stuk geconcentreerder door geworden wat ik ook een voordeel vind!

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:02

paarden voetbal met een skippybal zal hij hele leuk vinden wissel het gewoon af ene keer moet voetbal andere keer skippy bal !!! misschien een oplossing :S

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:06

Ik zou dan ook gaan denken aan natural horsemanship, grondwerk of vrijheidsdressuur. Aan de lange lijnen?
Veel wandelen doe je al.
Kan je niet zonder zadel rijden? (als hij niet kreupel is en geen last van de rug heeft, maar weer wel wondjes heeft) Of is dat zoiezo not done met zijn rug?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:14

het boek grondwerk met paarden van inge teblick staat een hele hoop in. Verder kan je natuurlijk altijd dingen als parelli gaan doen. Lekker lange wandelingen maken en door het bos kruipen. Met hindernispalen doolhoven bouwen waar je paard voor en achterwaarts doorheen moet. Allerhande kunstjes aanleren. Er is ontzettend veel te doen zonder zadel.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:35

hallo! bedankt voor jullie reacties! vandaag is de masseur weer geweest (3 keer in de week!) en het ging al ietjes beter met zijn rug, maar ik verwacht niet meer dat ik ooit nog echt verder kan in de sport.. Hij is nu al beetje een recreatiepaard en weide-maatje voor me andere paard.. maar wil hem niet als alleen weide maatje houden.. omdat hij dan op een duur zo erg veranderd en heel levenloos wordt (gewoon uit pure verveling) hij is dan gewoon niek niet meer.. dus vandaar dat ik er IETS mee wil doen.. wandelen doe ik 1/2 keer in de week maar wil er iets bij.. ik ga indd beginnen met vrijheidsdressuur en natural horsemanship..
Zonder zadel rijden is ook geen optie omdat ie soms nog wel is uitbarstingen kan hebben zeg maar.. en hij nogal een extreem hoge schoft heeft.. (zit niet bepaald lekker) we beginnen denk ik maar is met grondwerken:D misschien dat hij dat leuk vind!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:47

Kan me goed voorstellen dat je hem niet wil laten verpieteren maar dat je toch belemmerd wordt door de kwaaltjes.
Grondwerk is idd heel leuk om te doen en het versterkt zijn spieren zonder de last van een ruiter te dragen. Tegenwoordig zijn er ook een soort sjabrakjes te koop met singel eraan, is dat misschien een optie ipv zonder zadel rijden?

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 18:13

ja maar die kosten rond de 300 euro dus tot die tijd moet ik iets verzinnen om te doen en sparen..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:55

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:33

Zo'n dekje is een goed idee denk ik!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:34

UniQueLady schreef:
ja maar die kosten rond de 300 euro dus tot die tijd moet ik iets verzinnen om te doen en sparen..

Die zijn er ook goedkoper hoor, stuur me maar even een pbje
Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:37

meggiemeg schreef:
Wat dacht je van oefeningen aan de hand?
Zoals rechtrichten, travers, renvers en dat soort dingen?
Het is erg leuk om te doen en je paard wordt er sterker van en vaak ook nog rechter..
Mijn paard is er een stuk geconcentreerder door geworden wat ik ook een voordeel vind!

Ben ik het ook helemaal mee eens, is misschien zelfs mogelijk om je paard zo sterk te krijegn dat je weer gewoon kan gaan rijden op den duur,
Zijn hele goeie oefeningen om zijn benen rug en achterhand sterker te maken.
Kijk anders een op www.paardenbegrijpen.nl , misschien is er wel een instructrice bij jou in de buurt die je op weg kan helpen, ik krijg zelf les van Angela Remie.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:09

UniQueLady schreef:

je kan ze al voor 90 euro krijgen, gewoon nieuw in de ruiterzaak. Is geen zadel, maar echt een dekje met singel en anti slip

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:15

Jah ik heb laats net een bare back pad (zo'n dekje met singel) bij de outfitter in Groezen gekocht.. 85 euro ofzo.. Hij was in de aanbieding (was eerst 135). En hij bevalt super goed!! Dit was trouwens de duurste die er lag, de andere waren 60 of 70 euro, maar ook mindere kwaliteit!