Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Waratje schreef:Gedeeltelijk hangt het van het paard af, de ene is er geestelijk eerder aan toe dan de andere, maar lichamelijk gezien is ruim 4 redelijk als leeftijd om er zoetjes aan op te gaan zitten. Wel kort en niet dagelijks, maar veel paarden zijn dan lichamelijk wel ver genoeg ontwikkeld om hun balans te leren houden met een ruiter erop.
Niet te vroeg teveel willen doen, alles wat je aan het begin rustig aan doet levert je later een stabieler en gezonder paard op.
MSQuincyTE schreef:Waratje schreef:Gedeeltelijk hangt het van het paard af, de ene is er geestelijk eerder aan toe dan de andere, maar lichamelijk gezien is ruim 4 redelijk als leeftijd om er zoetjes aan op te gaan zitten. Wel kort en niet dagelijks, maar veel paarden zijn dan lichamelijk wel ver genoeg ontwikkeld om hun balans te leren houden met een ruiter erop.
Niet te vroeg teveel willen doen, alles wat je aan het begin rustig aan doet levert je later een stabieler en gezonder paard op.
Dat wil dus nog niet zeggen dat ze er geestelijk aan toe zijn
Waratje schreef:Gedeeltelijk hangt het van het paard af, de ene is er geestelijk eerder aan toe dan de andere, maar lichamelijk gezien is ruim 4 redelijk als leeftijd om er zoetjes aan op te gaan zitten. Wel kort en niet dagelijks, maar veel paarden zijn dan lichamelijk wel ver genoeg ontwikkeld om hun balans te leren houden met een ruiter erop.
InekeH87 schreef:Ik krijg nu waarschijnlijk heel bokt over me heen maar ik heb mijn merrie met 3 zadelmak gemaakt. Daarna een half jaar bijna niks gedaan (1 keer in de 2 weken onder het zadel stappen en kort draven) Ze is nu 4 en ik rijd 2 a 3 keer in de week een 3 kwartier. Ze geeft nu zelf heel duidelijk aan meer te willen werken maar omdat ze nog jong is hou ik haar een beetje tegen. Springen onder het zadel heb ik een paar keer gedaan maar dan laag en meer alleen voor het gevoel. Los springen gebeurt 1 keer in de maand en dan ook laag en gericht op techniek. Als ze een jaar of 6 is wil ik me wat meer gaan bezig houden met springen en dan ook echt serieus gaan trainen. Mijn merrie is echt een dressuur aangelegd paard maar ze kan toevallig ook monsterlijk goed springen.