Paard beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X_orville_X

Paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:16

Vanaf welke leeftijd inrijden?

Vanaf welke leeftijd gewoon erop zitten, drafje stapje galopje. (Onder zadel, met mij erop.)
Vanaf welke leeftijd sprongetjes gaan maken? (Onder zadel, met mij erop)
Vanaf welke leeftijd aan een touwtje balkjes stappen/sprongetjes maken, ik spring mee?

Wat is het vroegst om op een paard te gaan zitten en beleren?

Waratje

Re: Paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:29

Gedeeltelijk hangt het van het paard af, de ene is er geestelijk eerder aan toe dan de andere, maar lichamelijk gezien is ruim 4 redelijk als leeftijd om er zoetjes aan op te gaan zitten. Wel kort en niet dagelijks, maar veel paarden zijn dan lichamelijk wel ver genoeg ontwikkeld om hun balans te leren houden met een ruiter erop.
Niet te vroeg teveel willen doen, alles wat je aan het begin rustig aan doet levert je later een stabieler en gezonder paard op.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:15

Mijn paard is net 4 en ik ben nu rustig aan begonnen met beleren onder zadel.
Balkjes ga ik erbij gebruiken zodra ik voel dat ze netjes in balans blijft met mij erop.
Daarvoor gebruik ik balkjes alleen nog aan de longeerlijn.
Ook daarvoor geldt: Pas als ze netjes in balans blijft gooi ik pas balkjes neer.
En springen eerst zeker nog niet.
Het ligt aan het paard.
Ze laten je zelf wel merken wat ze aankunnen.
Ik ga altijd van het principe uit dat je het beter te rustig aan kunt doen dan te overvragen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:07

Waratje schreef:
Gedeeltelijk hangt het van het paard af, de ene is er geestelijk eerder aan toe dan de andere, maar lichamelijk gezien is ruim 4 redelijk als leeftijd om er zoetjes aan op te gaan zitten. Wel kort en niet dagelijks, maar veel paarden zijn dan lichamelijk wel ver genoeg ontwikkeld om hun balans te leren houden met een ruiter erop.
Niet te vroeg teveel willen doen, alles wat je aan het begin rustig aan doet levert je later een stabieler en gezonder paard op.

Dat wil dus nog niet zeggen dat ze er geestelijk aan toe zijn

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 19:15

Hoe houd een paard dan zijn/haar balans? Hoe weet je dat?

Maar waarom pas met 4 jaar? Er zijn zelfs wedstrijden voor 4/5 jarigen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:27

Pas met vier jaar? De meeste groeischijven zijn dan nog niet eens dicht! Ik ben mijn merrie nu pas aan het beleren omdat ze gewoon nog heel jong in haar doen en laten is. Ze begint nu pas uit te zwaren, dus ze is er nu pas aan toe. En dat er wedstrijden voor 4 en 5 jarige zijn. Dus? Dat betekent dat je ze dan maar moet beleren? Dat is toch klink klare onzin? Je beleerd je paard wanneer hij er aan toe is en niet omdat je zonodig een wedstrijd wilt rijden! Mijn paard gaat volgend jaar Pavo Cup vijfjarige lopen. Ik had ook heel graag dit jaar mee willen doen, maar dat gaat nou eenmaal niet, gewoonweg omdat ze er nog niet klaar voor is. Ik beleer mijn paard liever wat later, en rijd tot haar 25ste goed mee in de sport dan dat ik toevallig die wedstrijden op jonge leeftijd al rijd, mijn paard dus beleer wanneer hij er nog niet aan toe is, en hem er daarmee gewoon stuk rij. ( kort door de bocht gezegt, maar dat is wel waar het op neer komt)

Wanneer je paard in balans loopt? Als hij netjes van achter naar voren, dus gedragen loopt. Als hij goed op eigen benen kan lopen, netjes afbuigt en met de juiste stelling loopt. En het allerbelangerijkste: wanneer hij te allen tijde tactmatig blijft. ( en geloof me, dat is iets waar het nogal aan schort bij negen van de tien jonge paarden). Dan is je paard er aan toe, om een stapje verder te gaan. Dit is wel iets waar je oog voor moet hebben, en dit is dan ook vaak iets waar het bij een jong paard fout gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:39

MSQuincyTE schreef:
Waratje schreef:

Dat wil dus nog niet zeggen dat ze er geestelijk aan toe zijn

Klopt, onze Welsh Cob konden we met 4 wel op zitten, maar hij was geestelijk nog helemaal niet toe aan rijden, dat kwam pas toen hij 5 was. Nu is hij bijna 6 en doet het leuk, we rijden hem nog voornamelijk buiten met een lichte dressuurmatige ondertoon en af en toe in de bak om weer een stapje verder te zetten. Hij zou zoetjes aan een B-proefje kunnen starten. Laat? Misschien wel, maar ik verwacht dat hij inderdaad tot tegen de 30 nog in staat is om leuk mee te doen. De meeste paarden die voor hun 4e al worden gereden halen dat absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:39

TAO --> RT-P.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:07

Vanaf welke leeftijd inrijden? Zodra het paard redelijk is uitgegroeid en aangeeft om meer te willen werken.

Vanaf welke leeftijd gewoon erop zitten, drafje stapje galopje. (Onder zadel, met mij erop.)Dit ligt totaal aan jezelf, ga eerst lekker longeren met het paard en voorzichtig een klein beetje bijzetten zodat het paard over zijn rug loopt. Hierdoor kweek je al wat spiermassa waardoor het paard beter in staat is om je te dragen.
Vanaf welke leeftijd sprongetjes gaan maken? (Onder zadel, met mij erop) Hier zou ik pas mee beginnen als het paard volledig is uitgegroeid en de dressuur basis goed beheerst anders kan je ook niet gaan springen. Naar mijn mening is het ook een must dat de benen goed bespierd zijn om de afzet genoeg kracht mee te geven
Vanaf welke leeftijd aan een touwtje balkjes stappen/sprongetjes maken, ik spring mee? balkjes lopen kan en mag altijd hierdoor word het paard bewust van zijn benen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:55

Dit scheelt zeker per paard, kijk ook eens op de zoekfunctie, hier zijn al zoveel discussies over geweest. De ene begint als ze pas 2.5 jaar zijn de andere wacht tot het paard 4 of 5 is. Ook ik wacht liever iets langer. Die van mij is nu 3, kan aan de longe, heeft 2x zadel opgehad, maar is verder nog lekker jong aan het wezen, groeien en lichamelijk (en geestelijk) sterker aan het worden. Hij staat lekker elke dag buiten.

Ruiters willen steeds vaker zo vroeg mogelijk beginnen om zo vroeg mogelijk aan de top te zitten. Of dit goed is? Mijn mening is van niet, maar daar verschillen de meningen in.

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:02

ja idd maykie, ken hier in de omgeving ook een meisje die is met 2,5 begonnen hup gelijk zadel erop (longeren waar is het goed voor?) en rijden, dan ook maar gelijk de les ermee in kan hij makkelijk toch? Het ging ook allemaal vrij goed maar nu is hij inmiddels 3 geworden en staakt bij alles, nou is het een rotpaard en ik heb er 3 jaar op gewacht ... blabla blabla ik vind het niet vreemd dat dat paard zo reageerd maar ja er zullen zat andere voorbeelden zijn. Ikzelf vind dat je alles beter met rust tijd en per dag bezien kunt doen. Het ene paard is het andere niet en de ene dag is ook de andere niet. Wij mensen zijn soms ook de ene dag ergens beter in om vervolgens een andere keer te ontdekken dat het toch helemaal niet lukt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:29

Ik krijg nu waarschijnlijk heel bokt over me heen maar ik heb mijn merrie met 3 zadelmak gemaakt. Daarna een half jaar bijna niks gedaan (1 keer in de 2 weken onder het zadel stappen en kort draven) Ze is nu 4 en ik rijd 2 a 3 keer in de week een 3 kwartier. Ze geeft nu zelf heel duidelijk aan meer te willen werken maar omdat ze nog jong is hou ik haar een beetje tegen. Springen onder het zadel heb ik een paar keer gedaan maar dan laag en meer alleen voor het gevoel. Los springen gebeurt 1 keer in de maand en dan ook laag en gericht op techniek. Als ze een jaar of 6 is wil ik me wat meer gaan bezig houden met springen en dan ook echt serieus gaan trainen. Mijn merrie is echt een dressuur aangelegd paard maar ze kan toevallig ook monsterlijk goed springen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:42

Waratje schreef:

Inderdaad, en ook afwisselen met de ruiter kan goed zijn, lichte ruiter, zwaardere ruiter. Dat kan goed zijn voor de balans, en ook kan het paard wennen aan verschillende ruiters.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:03

InekeH87 schreef:
Ik krijg nu waarschijnlijk heel bokt over me heen maar ik heb mijn merrie met 3 zadelmak gemaakt. Daarna een half jaar bijna niks gedaan (1 keer in de 2 weken onder het zadel stappen en kort draven) Ze is nu 4 en ik rijd 2 a 3 keer in de week een 3 kwartier. Ze geeft nu zelf heel duidelijk aan meer te willen werken maar omdat ze nog jong is hou ik haar een beetje tegen. Springen onder het zadel heb ik een paar keer gedaan maar dan laag en meer alleen voor het gevoel. Los springen gebeurt 1 keer in de maand en dan ook laag en gericht op techniek. Als ze een jaar of 6 is wil ik me wat meer gaan bezig houden met springen en dan ook echt serieus gaan trainen. Mijn merrie is echt een dressuur aangelegd paard maar ze kan toevallig ook monsterlijk goed springen.

Mij krijg je niet over je heen hoor. Wie ga ik er deze zomer ook wel een paar keer opzitten en een rondje stappen, maar wil hem in het voorjaar volgend jaar pas doorrijden en dan nog niet dagelijks, maar rustig aan.

Daarnaast het ene paard is het andere paard niet. De ene is er ook eerder aan toe dan de ander. Ik ben wel van mening dat een paard de mogelijkheid moet hebben om sterker te worden in de botten etc. Maar ook ik wacht niet tot mijn paard uitgegroeit is (6de??? 7de???). Maar heb zeker geen haast.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:08

Verschilt idd per paard.. zelf ben ik er een voorstander van om met 4 jaar te beginnen. Maar ik weet dat bepaalde rassen pas met 6 jaar worden ingereden!

Je kunt hem iig al veel aan de hand leren, vergemakkelijkt het beleren later. Met springen zou ik rustig aan doen, zodra hij de spieren en de balans ervoor heeft kan je rustig beginnen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:58

Vanaf welke leeftijd inrijden?
Ligt aan het paard/pony. ligt aan het ras.
Haflingers zijn bv later puppie af dan bv een KWPN-er...
Ik heb een Haf en die ben ik met 4,5 in gaan rijden was alleen zadelmak toen ik hem kocht.. en dat op een rustige manier hooguit 2x per week 15 minuutjes.

Vanaf welke leeftijd gewoon erop zitten, drafje stapje galopje. (Onder zadel, met mij erop.)
Na het inrijden... maar de ene is leergierig en de andere vind het allemaal wel best. Ik zou persoonlijk dit soort dingen doen vanaf 4,5/5jaar en dan nog heeeeel rustig aan maarja dat is mijn menig.

Vanaf welke leeftijd sprongetjes gaan maken? (Onder zadel, met mij erop)
Ik heb altijd gezegd, ik ga niet eerder springen dan dat hij 6 jaar is minimaal
Hij is nu 6,5 en ik heb hooguit 3 sprongetjes met hem gemaakt.
Als je te vroeg daarmee begint dan kunnen die benen dat nog niet aan...

Vanaf welke leeftijd aan een touwtje balkjes stappen/sprongetjes maken, ik spring mee?
Dat kan al vanaf 4,5/5 want daar belast je hem niet mee in de zin van gewicht op zijn rug.
Heb ik met Mando ook gedaan... en dan hooguit 20cm "stappen" want springen deed hij niet echt..
Dat is alleen maar leuk spelen en dan springt hij uit zichzelf....

Dat is een ieder voor zich... ik vind 3 jaar te vroeg omdat ik persoonlijk vind dat je nog veel langer met je beesje wilt doen. Maar veel mensen nemen niet een dier voor het leven en verkopen ze weer net zo makkelijk om welke rede dan ook.
Ik hoop dat hij tot zijn dood bij me blijft en daarom doe ik rustig aan omdat ik als hij 25 is nog plezier van hem wil hebben zonder blessures omdat ik zo vroeg en jong met hem wilde beginnen.