Nilay @work (vervolg Malenka en Nilay @work bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Nilay @work (vervolg Malenka en Nilay @work bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:56

Zo, een vervolg op het vorige topic ([HAW] Malenka & Nilay @ work (bitloos) ). Ten eerste wil ik even zeggen dat ik de afgelopen dagen ziek ben geweest. Vanaf dinsdag heb ik koorts gehad. Die was zaterdag (dag van de foto's) pas weer weg. Ik ben op deze foto's dus nog een beetje zwakjes en Nilay heeft al dagen niets gedaan.

Ik werk met Nilay aan de ontspanning omdat dit naar mijn idee de basis is van het rijden. Nilay heeft snel de neiging om te spannen. Hij drukt dan zijn onderhals er uit en zijn koppie wordt hoog gehouden. Zijn rug drukt hij dan wat weg. Ook is hij zeer snel afgelijd.

Ik heb deze dag slechts kort gereden en daarom bijna niet gedraafd, maar toch vind ik het de moeite waard om deze foto's te posten. Ze geven een kleine indruk van onze vooruitgang en ik verwacht bruikbaar commentaar tekunnen krijgen aan de hand van deze foto's.

Oke, het begin:
Afbeelding

Richting de ontspanning:
Afbeelding

En al beter:
Afbeelding

Hier begin ik hem net met mijn been te vragen in te buigen naar rechts en beneden:
Afbeelding

En het effect een paar stappen er na:
Afbeelding

En ja hoor, meneer ziet weer iets:
Afbeelding

Zo, halster er af:
Afbeelding

Een klein drafje:
Afbeelding
Afbeelding

Stoppen voor de balk:
Afbeelding

En weg naar rechts voor de balk langs:
Afbeelding

Afbeelding

Lekker ontspannen maar actief:
Afbeelding

En de laatste:
Afbeelding

Sodeletuut

Re: Nilay @work (vervolg Malenka en Nilay @work bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:58

Ziet er al stukken beter uit dan in het vorige topic, dit beeld is al veel meer ontspannen, ga zo door Haha!

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:30

Ziet er goed uit Lachen
Paardje is lekker ontspannen.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:09

Veel beter dan de vorige foto's..gaat de goede kant op!!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 18:12

Dank jullie wel voor de reacties! En dat terwijl het op deze foto's nog niet zo goed ging als voor ik ziek werd. Het zegt dus heel wat als jullie nu toch al verbetering zien.

melodyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:13

Ziet er echt super ontspannen uit! Mooi paard.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:14

Idd al veel beter! De stap ziet er vanaf de 2e foto ontspannen uit, probeer op het moment dat hij iets ziet zelf te doen alsof er niets is, er dus ook niet naar kijken en zijn reactie volkomen negeren. \
Het paard volgt de leider, dus als jij het voorbeeld geeft, en je aandacht ergens anders op richt doet hij dat ook (sneller).

Knap dat je zo met halsting kunt rijden. Wat ik vaak zie bij paarden die daarmee gereden wirden is dat ze juist de hals meer spannen om die druk op te vangen, maar jouw paard lijkt er veel beter mee te kunnen omgaan dan met druk op zijn hoofd.
Ikzelf heb een verzorgpony die ook vreselijk moeilijk ontspannen te rijden is. Zij lijkt erg veel op het beeld van je vorige topic.

Onderhals, rug weg en heel hard lopen. Ze is dan niet overbouwd, maar heeft wel een erg steile schouder. We zijn met haar nu ziver dat ze in stap ontspant, en het in draf begint te komen. Het is zeker ook een kwestie van tijd, de achterbenen moeten sterker worden om meer gewicht te kunnen dragen, zodat het paard niet omvalt als hij zijn nek ontspant. Vooral met een overbouwd paard is het belangrijk dat hij achter leert dragen, en zijn achterbenen meer gaat buigen (=meer onder het lichaam =achterhand lager =betere balans) Achterwaarts is een goede oefening om meer te laten dragen en de achterbenen te buigen. Ook voltes (klein, groot, in stap bijv, maakt niet veel uit), dan moet het binnenachterbeen meer doen.

Ikzelf heb ook last van mijn rug (en zit daardoor ook vaak te veel voorover). Dat helpt je paard natuurlijk niet erg als hijzelf op de voorhand gaat, maar aan de andere kant is achteroverhangen misschien nog slechter, dan kan het paard jou als 'steuntje'gebruiken en nog meer vooroverhangen. Probeer toch (zeker in stap) rechtop in balans te zitten. Laat iemand anders dat controleren; zelf merk je het vaak niet. Om je rug te ontlasten kun je best (gespannen hobbelstukken) voorover of in verlichte zit ruiden, is fijner voor het paard dan wanneer je 'zwaar' blijft zitten, en (onbewust) gaat spannen om de schokken op te vangen.
Als het paard dan losser is toch gewoon proberen rechtop te zitten, voorover leunend gebruik je veel rugspieren om overeind te blijven (waar ik in elk geval last van krijg).

Succes, hoop dat het beter blijft gaan!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 22:47

Safiera,
Dank je. Ik vond het fijn je bericht te lezen. Ik doe mijn best om gewoon door te gaan alsof hij niks raars ziet en we gewoon aan het rijden zijn. Maar hij is vaak zo gefocust dat ik nieuwschierig begin te worden... Knipoog

het touwtje om zijn hals is juist ideaal. Hij kan zelfs helemaal zakken tot aan de grond! Ook achterwaarts doet hij nu met hoofd naar de grond. Ik moet nu alleen nog een echte halsring aanschaffen, ik denk dat die veel handiger zijn.

Dat hij achter gaat dragen in een van de volgende stappen. Hij moet eerst ontspannen, dan soepeler worden en dan gaan zakken achter. Daarna kunnen we weer verder kijken.
Overigens moet ik wel gaan op passen want hij tikt nu zijn voorbenen al aan met zijn achterbenen als hij lekker los wordt. Dat voorbeen moet sneller worden, maar hoe? Ik zal met bekappen kijken of ik er wat aan kan doen, maar hoe je dat qua training aan moet pakken weet ik eigenlijk niet zo goed.

wat zit betreft heb je helemaal gelijk hoor. Ik doe mijn best. jamme is alleen dat ik er eigenlijk nooit iemand bij heb. Daarom ben ik erg blij dat er nu vlak achter elkaar rijfoto's zijn gemaakt. Dan kan ik mijzelf ook beter controleren.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:42

Dit ziet er echt al veel beter uit. Volgens mij zit je ook lekkerder in dit zadel? (of niet?)

Het ziet er al lekker ontspannen uit. Nou moet idd de rug en het achterbeen komen.

Dat aantikken komt doordat hij zijn ballans nog niet heeft gevonden in de ondspanning. Die can mij had dit in het begin ook heel erg. Heb haar peesbeschermenrs omgedaan en ben gewoon verder gereden. Op een gegeven moment voel je dat je paard gebalanceerder word en dus niet meer met de achterhoeven de voorhoeven aan tikt. Dan krijgt hij ook door waar hij zijn benen neer moet zetten.

Dus gewoon lekker door huppelen en hem zo min mogenlijk in de weg zitten zodat hij op zijn eigen beentjes kan lopen en het zelf uit kan zoeken.

Gr Gail

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:29

Gail,
Dank je voor dit bericht. Dit zadel geeft me iets meer steun. Ik heb een zadel gehad dat nog beter zat, maar dat past echt niet op Nilay. Ik ga voor dit zadel wel een vachtje maken om het nog wat comfortabeler te maken. Maar het zit nu al goed. Ik heb er ook flink me gegalopeerd buiten op mijn testritje en had na die rit geen last van mijn rug. Dat is erg fijn.

Hij tikt de ballen van zijn voet aan. pesbeschermers zullen dus niet helpen. Er zijn wel springschoenen die hiervoor zouden moeten helpen, maar ik hou niet zo van die dingen om de benen. Vooral springschoenen zijn echt van die losse dingen.
Ik denk dat ik in ieder geval geregeld met balkjes ga werken nu. Dat is goed voor zijn coordinatie en achterhand gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:17

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:13

Tjha ik ben zelf ook helemaal niet voor peesbeschermers en dat soort onzin. Springschoenen zouden hem niet in de weg zitten mits je van die neopreene neemt. Die zijn voorgevormt zodat ze steun hebben in de koot van het been waardoor ze niet gaan draaien. Ik heb toendertijd toch maar voor het welzijn van de benen van mijn paard gekozen... Je moet het zelf maar zien.

Ik denk zelf ook wel dat caffaletielopen idd goed is voor hem... ook voor zijn evenwicht en hij leerd zijn benen ook beter neer zetten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:22

Ik zal eens kijken voor neoprene beschermers. Als het goed is zouden ze toch alleen maar tijdelijk zijn. Ik wil inderdaad ook niet dat hij zijn benen kapot trapt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:29

ik zat met presies het zelde dielemma... ik ben blij dat ik hte toen toch gfedaan heb hoor anders waren haar benen nu helemaal kapot aan de binnen achte en achterkant. tegenwoordig loopt ze gewoon zonder... ze heeft er ongeveer 4a5 maanden mee rond gelopen.

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:29

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 06-11-22 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:55

Dank je. Ik ben erg blij met de verbetering en hoop dat het zo door blijft gaan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 20:29

Zijn er nog mensen die me aan de hand van deze foto's tips kunnen geven over mijn houding?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:21

Wat wil je horen? Je zit hier volhens mij netjes rechtop, ellebogen in een knik, voor je uit te kijken... qua beenligging heb ik niet veel verstand van deze zadels, misschien toch wat meer je hakken onder je heupen, hoort dat bij western ook?

Ik zie eigenlijk maar één klein verbeterpuntje: let op je handen. Rechtop en dichtmaken. Maar omdat dat bij halsring ook niet hoeft... Haha! je houding ziet juist netjes uit!