Wat doen jullie allemaal tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xViav

Wat doen jullie allemaal tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 12:05

ik heb een vraagje;
wat doen jullie allemaal tijdens het rijden?
ik rijd zelf ook 5/6× per week, maar de laatste tijd lijkt het net of ze te wijnig doet..
ze begint een beetje te klungelen enzo..
hebben jullie misschien nog goede tips wat ik kan doen tijdens het rijden?

ze kan m2 dressuur dus ongeveer van die oeffeningen!
alvast bedankt Haha!

Maartje_M

Re: Wat doen jullie allemaal tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:13

Wat bedoel je met klungelen?
Als ik rij, zorg ik dat ik mijn paard bezig houdt. Dus niet alleen rondjes door de bak, maar echt bezig zijn. Overgangen, wendingen, voltes, wijken, stukje schouder voor... Ligt er ook een beetje aan wat het paard kan en waar ik denk dat hij op dat moment mee geholpen is.

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 12:16

ik bedoel met klungelen dat ze de laatste tijd veel rond aan het kijken is en niet echt bezig is met wat ik doe! Knipoog
Ze doet het allemaal wel braaf ofzo hoor, maar ik heb het gevoel dat ze het allemaal gewoon vind en niet echt iets nieuws aan het leren is ofzo Tong uitsteken ik rij ook wel allemaal overgangen en wendingen wijken etc.. maar misschien dat iemand iets anders weet. want niet iedereen rijd het zelfde Tong uitsteken

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:20

Als je paard snel is afgeleid, denk ik dat je haar meer bezig moet houden. Dus niet te lang gewoon rondjes rijden, maar zorgen dat ze op jou moet letten. Dat ze elk moment een oefening kan verwachten en dat ze zich dus daarop concentreert en niet op de omgeving.

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 12:22

ik doe altijd als ze bijvoorbeeld naar buiten kijkt dan laat ik haar gewoon afwenden ofzo Tong uitsteken

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:23

Ja, maar je moet het vóór zijn. Zorgen dat ze niet de kans krijgt om naar buiten te kijken omdat ze met jóu bezig is.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:24

ik begin met veel overgangen, cirkels, slangenvoltes, cirkels van 10m, schoudervoor, wijken,...
Zorg er gewoon voor dat je nooit een halve piste gewoon de hoefslag volgt.
Gewoon constant oefeningen rijden, dat je ze bezig kan houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:17

Ik denk dat je ook eens kunt denken aan afwisseling in rijden, dus niet alleen rijden in de bak maar ook bijvoorbeeld eens een buitenritje, of een keer longeren, balkjes/springen ipv alleen dressuur. Ik zorg er zelf altijd voor dat het paard voldoende afwisseling in rijden en rij omgeving heeft om het voor hem interessant te houden. Als ons paard niet gemiddeld eens per week een ontspannen buitenrit mag maken beleeft hij ook geen plezier meer aan het rijden in de bak, en wordt hij klierig.
Als je wel in de bak gaat moet je er eerst voor zorgen dat hij goed aan het been is, dat is de basis van waaruit je de oefeningen kunt gaan rijden. En die oefeningen moet je ook logisch opbouwen dus bijvoorbeeld als je uiteindelijk wil gaan wijken eerst zorgen dat je paard met voldoende stelling en buiging rijdt en lekker los in zijn lijf is. Ook belangrijk is tempowisselingen dus niet alleen stap/draf maar ook in de draf en galop, bijvoobeeld een middendraf en dan weer heel zachtjes draven. Dit houdt je pony wakker en bij de les en zijn meteen een test of hij goed aan je been is.

coco_trustme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:47

Ik denk ook dat afwisseling heel belangrijk is.
Misschien dat je de overgangen wat sneller achter elkaar moet maken, en heel veel tempowisselingen.
Als je paard M2 gelopen heeft kan je ook wat van die oefeningen gaan 'uitproberen', daar kan je zelf ook nog veel van leren!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:26

Als mijn paard niet zo aan het opletten is laat ik haar eerst goed doorgalloperen zodat ze een beetje het speelse kwijt is (ze is tenslotte nog jong) en dan begin ik met overgangetjes, en kleine voltes, schouderbinnen en buiten waarts en heel veel afwisseling, niet meer dan 3x dezelfde oefening na elkaar (als ze het goed heeft gedaan)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:03

ik rijd elke dag en houd me met de punten bezig die mijn instructrice mij opgegeven heeft, en maken we natuurlijk ook lol en maken veel buitenritten:P

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:51

Inderdaad, al veel goeds gezegd. Heb je les? Zorg ervoor dat je steeds iets te leren hebt. Hoe oud is je paard? Zeker jonge paarden moeten van de 5 keer minstens 2 keer iets anders doen, dus een keer longeren met bijzet, buitenrit maken, lange lijnen, wandelen, houd een tutmiddag en ga daarna lekker met een skippybal spelen, etc. Zelf merk je dat ze het saai vindt en ik moet eerlijk zeggen, 6x per week in de bak lijkt mij ook saai! Maar goed, ik zou daar meer iets mee doen.

Verder is het belangrijk om inderdaad bezig te blijven. Liever 25 minuten actief dan een uur sloffen. Geef je paard ook om de paar minuten de tijd om eventjes te ontspannen. Paarden hebben van zichzelf niet zo'n hele goede concentratie en een uur is dan heel erg lang. Pak de oefeningen van de M2 er eens bij en doe ze kort op elkaar. Op iedere zijde iets.

Succes!

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:32

@ Jethafa, ik ben het met je verhaal eens alleen niet dat juist jonge paarden afwisseling moeten hebben. Ik heb een paard van 18 en deze moet ook zeker aan zijn afwisseling komen aangezien ik hem ook 5 dagen intensief train. Dit heeft hij echt nodig anders komt hij niet meer vooruit. Een paard van een kennis van mij is 17 en zijn eigenaar rijd alleen maar wedstrijden en trainingen en hij kwijnt er best van weg ook al gehoorzaamt hij haar wel.

Inderdaad zoals al gezegd wordt hou het leuk en uitdagend voor jullie beiden. Rijd eens buiten, spring eens of loop balkjes en longeer hem. Ik heb een boek dat heet: 101 trainingsoefeningen voor ruiter en paard. Van: Jaki Bell.
Hier staan echt fantastische oefeningen in! Van de B tot de zz-licht. Er staan praktische oefeningen van de B en de L in (die iedereen zou moeten rijden vind ik)zoals; werken aan de balans door het zandloper model toe te passen. Binnen stelling en buiging wordt uitgebreid behandeld. Maar ook keertwendingen slangenvoltes(franse slangenvoltes, met ongelijke bogen en noem maar op). Travers op ovaal of op een volte, noem maar op!
echt vervrissend voor je trainingen en heel erg motiverend om te doen.

Kijk eens of je dit boek ergens kunt vinden als je dat leuk lijkt. Je kunt er heel veel mee en er wordt ook goed uitgelegd waarom je deze dingen doet en waar het goed voor is.

Succes met je trainingen.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:40

Voor als je in de bak rijd (bv. Dressuur), kan ik je al een goede tip meegeven: Blijf niet altijd op de hoefslag rijden maar wend eens vroeger af. Paarden zijn hoefslagen zo goed gewoon dat je op de duur niet meer moet sturen maar ze zelf hun rondjes lopen. Bij mij werkte dit echt, zo weet hij niet wanneer hij moet afwenden en moet hij wel geconcentreerd blijven.

Als je paardje niet bij de les is maar met andere dingen bezig is, vind hij het waarschijnlijk saai. Gebruik daarbij dus veel variatie. Je kan hem ook nog nieuwe oefeningen aanleren, waarbij hij zich weer op iets moet concentreren dat hij nog niet gezien heeft. Ga ook eens buitenrijden, of een parcoursje afleggen.. Heel ontspannend en leerrijk Lachen

Je kan ook nog talrijke andere oefeningen met je paard doen. Als je het spelenderwijs wil houden, kun je bv. eens aan vrijheidsdressuur gaan doen. Of je kan een parcoursje maken met vlaggetjes, kegeltjes waar je rond moet lopen, dekentjes waar je over moet wandelen etc, heel leerrijk en leuk.

Veel succes.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:38

Meer afwisseling in het rijden. Buiteritten zoals eerder werd gezegd of leg eens iets spannends in de bak, paraplu, balkjes, felle pionnen ofzo. Ook kun je afwisselen door te longeren.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:13

Idd veel afwisselen...hoe ziet een week er nu voor jullie uit?

Ik zal een voorbeeld geven van mijn verzorgpaard (nu B, liep Z2)
ma: prive dressuurles
di: dressuurles tussen manegepaarden
wo: springles
do: longeren met pessoa
vr: losrijden in bak, daarna buitenrit
za: rustdag
zo: longe balkjes draven

Paard staat verder zoveel mogelijk in de wei. Mocht je denken dat je programma toch afwisselend genoeg is, dan nog een tip. Loop geen enkel rondje 'gewoon' in de bak, dat zegt mn instructrice tenminste.
Rijd voltes, gebroken lijnen, afwenden, paar pasjes wijken, slangevoltes, en doe dat alles met veel overgangen. Probeer ook te stoppen met trainen als ze nog alert is en het goed gaat. Zo houd je het leuk voor je paard. Ga daarna bijv. nog een kort buitenritje maken om uit te stappen oid

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:45

Hm.. Jou paard let niet op jou, dus moet je hem bezighouden. Veel figuren, overgangen, dan weer wat lager laten lopen, dan weer wat oppakken!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:58

Met oefeningen alleen houdt je je paard niet bezig. Ik rijd eigenlijk maar heel weinig oefeningen, want die kent hij, en die vergeet hij heus niet. Hoe beter de basis, hoe beter de oefeningen gaan.
Als ik een stukje schouderbinnenwaarst/schoudervoor rij dan is dat meestal om hem iets meer te activeren.
Ik ben vooral bezig met kleine stukjes schakelen, controleren of mijn paard nog helemaal nageeft, eventjes wachten, weer iets naar voren. Checken of hij meteen flitsend reageert als ik been geef etc. En als hij op iets niet reageert zoals ik wil, dan ga ik daar aan werken.
Afwisseling in de training (balkjes lopen, springen, buiten rijden etc.) helpt ook om je paard fris te houden.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:05

Mijn paard heeft ook de neiging om overal op te letten behalve op mij. Er is ook zoveel interessants te zien in de buitenbak Clown Ik rij zelf 5x per week en probeer haar dan ook echt bezig te houden en niet alleen maar rondjes te hobbelen. Ik merk wel dat ik het soms ook moeilijk vind om haar echt aan het werk te zetten als ik alleen rij en niet zoveel zin heb. Ik rij nu 2x in de week in de les en dan worden we echt aan het werk gezet. Ik probeer ook 1x een buitenrit te maken en de 2x dat ik zelf rij probeer ik het leuk te maken met balkjes draven, slalommen, longeren, in de wei rijden, zonder zadel rijden, hindernisje en echt oefeningen te doen. Ik merk aan mijn paard dat ze alles wat 'anders' is erg leuk vind en dan is ze ook echt geconcentreerd bezig. Zodra we wat rondjes door de bak hobbelen verliest ze haar aandacht.

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:23

Zoals al gezegd; veel figuren, oefeningen en dan mag je het best een keertje moeilijk voor hem maken, dat hij echt goed z'n best moet doen!

En verder is denk ik afwisseling in rijden/bos/longeren enz. belangrijk.

Succes! Knipoog

Verder is afwisseling in ook

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:05

rijd je oefeningen eens op de middenlijn (bv schouderb.w/travers/renvers/ appuyeer naar de middenlijn toe, wijk 5 m naar rechts 10 m naar links. Doe ook eens afwisselen in je aanleuning, dus eens helemaal lang en met de neus over de grond naar hoog bovenin, tot iets er tussen in. flex eens van links naar rechts (wel rustig niet in zn mond omtrekken, flexen!) 3 passen uitstrekken (wel echt het strek werk en niet een klein beetje harder) en weer opvangen naar heel trage beweging....

OoTaraoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:44

als ik rij stap ik op en dan is de tijd voor bij zo snel gaat het
ik heb elke dag wel iets om aan te werken soms gaat het super en soms niet maar ik geef haar geen min om maar even wat aan de klungelen

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:42

Als ik rij dan rij ik overgangen en veel figuren voor de stelling.Die van mij moet je ook aan het werk houden.