Maraschino van de Tibbe : hard aan het werk [Haflinger]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefke

Maraschino van de Tibbe : hard aan het werk [Haflinger]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:05

Maraschino van de Tibbe, onze nieuwe aanwinst, ruin 6jaar. Pling
We zijn een combi sinds een 2.5 week.
Voor dat wij hem kregen heeft hij naar mijn weten een lange tijd stil gestaan, ik heb dit dan ook sterk gemerkt aan zijn conditie.

Waar we op het moment mee bezig zijn is:
- Actief reageren op het been:
Hij was totaal niet voorwaarts aan het been. We zijn daarom vooral bezig met veel overgangen maken. Ook staat hij nu hoger
in het voer, wat er al voor gezorgd heeft dat hij al wat attenter op het been is. Maar het kan nog een heel stuk beter.
- Ontspannen, constante nageefelijkheid:
Van ijver is ie nog wel eens wat onrustig met zijn hoofd. Ik probeer vooral zo stil mogelijk met mijn handen te zijn en
consequent te corrigeren. Hij komt er de laatste dagen al steeds makkelijk er doorheen. Alleen na een half uurtje trainen, vind
iehet weer genoeg geweest en gaat ie weer vervelen.

Niveau:
We zijn nu ongeveer 2.5 week samen bezig. Wat hij voorheen voor niveau gelopen heeft weet ik niet. Maar we zullen het maar op B-niveau houden Knipoog

Waar we tegen aan lopen:
- Nog lichtelijk lui voor het been.
- Hier en daar nog onrustig in de aanleuning en af en toe een kanteling.
- Regelmatig wil hij te diep lopen, wanneer ik dan voorwaarts rijd en teugelcontact iets minder laat, komt hij weer iets te veel met
zijn neus eruit
- Mijn houding Clown Op een of andere manier is er een petattezakhouding er in geslopen. Moet echt gaan werken om mijn schouders
naar achter te doen en wat trotser te paard gaan zitten.

Nou met deze informatie moeten de foto's toch wel beoordeeld kunnen worden Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele fotos van de 2e keer erop:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben erg benieuwd naar jullie reacties Haha!

Charlotte_F

Re: Maraschino van de Tibbe : hard aan het werk [Haflinger]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:41

Hey Eefke!
Je ziet echt al een goed verschil met de eerdere foto's! Wat ik denk dat kan bijdragen aan je zit is jezelf lang maken. Idd trots zitten (mag best met zo'n stoere haf Knipoog ) Als je je lang maakt, zal je vanzelf je borst meer vooruit doen en dus je schouders wat terug, en je hakken druk je dan ook beter uit. Het kan zijn dat het net het verkeerde moment is, maar het lijkt alsof je hak wat opgetrokken is en je hak ook wat naar binnen is gedraaid.

Als je je benen er meer vanaf houd, zal je hulp ook beter aankomen (in het geval van een paard wat dus wat lui op het been is)
Heel veel succes! Lachen

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 07:37

TJa,, ik zie ook een verschil en dat is dat je de eerste keer wel met cap ree en nu niet meer waarom?? maar goed dat is eigen keus, verder idd lang maken en je zit er al wel een stuk netter op! verder is het een super beeld, succes met em!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:30

leuke haflinger,
probeer rechtop te zitten en je handen naast elkaar en boven de schoft.
als hij nog niet zo voorwaarts op je been is zou ik de sporen aflaten,anders kan je niet meer zonder straks.

succes met m verder

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:45

Leuke haf heb je! Je zit er een stuk netter op, alleen je hakken moet je wat beter uitdrukken, en soms je binnenhand niet zo vastzetten.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:53

Ziet er al harstikke netje uit Eefke,zeker voor de 2,5 week dat je hem pas hebt.
Ook een verschil met de foto's. Op de foto;s voor de 2e keer erop, vind ik hem meer weghebben van Sancho, met die manen zo en hoe die kijkt. Maar op de bovenste foto's speur ik toch een kopietje van Akyro Tong uitsteken
Ziet er vanaf de foto's iig al erg constant en goed uit, zal ik jullie dan maar gelijk inschrijven voor de volgende haflingerwedstrijden Vork ??

Oja, nu moet ik volgens de nieuwe regels van HAW ook nog rijtechnisch commentaar geven, wil dit bericht niet gewist worden: Jezelflang maken in het zadel Knipoog

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:06

Ziet er netjes uit! Probeer soms je beugels wat meer bij je te houden, soms zijn ze te lang en soms weer tekort. Knipoog
hakken meer proberen uit te drukken, verder een super mega leuke haf zeg Haha! ga zo door!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:28

Snoevie schreef:
leuke haflinger,
probeer rechtop te zitten en je handen naast elkaar en boven de schoft.
als hij nog niet zo voorwaarts op je been is zou ik de sporen aflaten,anders kan je niet meer zonder straks.

succes met m verder

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je je spoortje goed gebruikt, kan je juist even scherp zijn als hij niet reageerd, zodat hij 'respect' voor je been krijgt. Als je zonder spoortje zit, en je geeft hem een hardere hulp dus een soort schop, raakt hij afgestompt en maakt hij zich hard voor je been. Daarbij kun je met een spoortje een subtielere hulp geven dan met je zweep.
(ik heb dit trouwens met mijn laatste paard gehad, en toen heb ik het beide geprobeerd, met spoortje werkte echt beter, mits je de rest van de tijd wel je been er netjes vannaf houd)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:45

maar als je dan uiteindelijk zonder gaat,heb je grote kans dat hij ook weer minder op je been reageert.
je hoeft niet hard te schoppen,je moet gewoon heel consequent met je been zijn. geen reactie=tikje met de zweep erbij.
heel veel overgangen rijden,dat maakt ze al een stuk scherper aan je been.
dat zou ik liever doen dan met een spoortje rijden.

maargoed dat is mijn mening maar

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:49

ja, ik begrijp jouw redenering wel. In principe was dat ook de mijne, maar en mijn instructeur en mijn instructrice zeiden beide dat je hem dan in het begin makkelijker afstompt. ALs je echt goed aan de gang gaat met een spoortje heb je hem echt niet nodig. In het begin idd mischien wel, dat hij dan denkt oh, das makkelijk. Maar als je wat langer bezig bent en je hebt hem fijn aan de hulpen heb je je spoortje ook niet echt nodig. Dan kan je heus zonder.
Ik deed ook met mijn andere paard af en toe weer 3 dagen zonder spoortje, dat ging dan prima. Met spoortje ging ze daarna weer 10x zo scherp aan mn been.
Maar idd, meningen verschillen Lachen

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 11:06

@ Snoevie en Charlotte_F = In beide meningen zie ik mijn mening terug. Ik ben altijd van mening geweest dat een spoortje alleen gebruikt moet worden ter verfijning van je hulpen. En bij het vertellen tegen mijn moeder hoe slecht hij op mijn been reageerde, reageerde zij constant van: doe je spoortje gewoon om. Waarop ik weer reageerde: nee ik wil dat hij ook gewoon op mijn been reageerd.
En de zweep: tja hij is zo'n gemoedelijk beest, dat doet um dus echt niks.
Uiteindelijk heb ik het met mijn moeder op een akkoordje gegooid, dat ik het in ieder geval 1x probeerde. Dat was gisteren dus.
Of het gebaat heeft, ik weet het niet. De laatste paar dagen is hij in het begin ook al stukken beter voorwaarts en reageert hij prima (in verhouding tot het begin), maar na een half uurtje rijden, wordt hij echt moe en dan is amper meer vooruit te krijgen. Ik denk dat ik het gewoon wat ga afwisselen en dan kijk waar het schip strand Knipoog

@ Suzy = Dankjewel, kom um snel maar eens in het echt bewonderen... Knipoog Tis echt een leuk stel ja..

@ Ryanne_ = Tja cap, ik weet het. Slechte gewoonte zullen we het maar op houden.

@ Charlotte_F = bedankt voor je tip over mijn houding. Zal straks eens kijken of me extreem lang maken me wat trotser laat zitten.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:08

Ik vind dat de "connectie" voor 2,5 week er al goed in zit, je ziet dat hij echt wel zijn best doet voor je, hij is mooi voorwaarts (aan de foto's te zien) en heeft een ontspanne houding! Haha! trouwens ook een mooie haflinger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:37

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:11

Hij loopt mooi zeg! Helemaal als je nagaat dat jullie pas ruim twee weken een combi zijn Ja .
Mooi opwaartse galop heeft ie, af en toe zit jij wat naar voren (in galop) maar als je daaraan werkt ziet het er echt super uit!!

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:27

HeyHey,

Haha leuk!! Je ziet echt al een hoop verbetering!!
Let wel op dat je niet te ver achter in het zadel gaat zitten, m.n. foto: 3,4,5 Knipoog
Sommige fotos lijkt het wel alsof je je handen erg dicht bij het zadel zet, maar dat kunnen ook wel momentopnames zijn..
Rijd je nog steeds een kwartiertje? Of ben je het al meer aan het opbouwen?

Groetjes, Eva
P.S. Ik heb je email aan Mieke gegeven Knipoog

Loustique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:18

Hoi Eefke, ik ben Mieke, voormalig eigenaresse van Maras. Leuk om foto's van hem te zien! Hij ziet er goed uit, dat is dan iig lijm voor mijn gebroken hart. Hij heeft iid stil gestaan, maar dit was van eind mei tot eind oktober. Daarna hebben wij het werk weer heeeeeel rustig opgepakt en hebben wij vanaf januari/februari weer iedere dag een uur gewerkt (we hebben zelfs bosritten van enkele uren gemaakt). Wel moet ik hierbij zeggen dat hij totaal NIET naar mij luisterde.

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:27

@ Woest: Dankjewel, erg leuk compliment dat je al een connectie ziet Knipoog Ik merk inderdaad dat hij erg graag wil werken voor me, hij zit ook constant te briezen en te doen.

@ Eefffiejjj: Ik ben toch al wat langer aan het rijden, tijd houdt ik niet zo goed in de gaten, maar als hij toch goed bezweet begint te raken is het wel genoeg geweest hahaha.

@ Loestique: Ik heb je al gepbt, wat leuk dat je dit topic gevonden hebt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:09

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:36

leuke haflinger zeg Knipoog
hakken naar beneden en lang maken inderdaad !

Figo_Frvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:27

Ziet er echt netjes uit hoor!
Ook een mooi paardje en hij loopt ook lekker ontspannen!

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:09

mooie haflinger hoor ! ziet er ook netjes uit voor 2,5 week als combi.. hij mag nog wat dieper lopen en jij mag je benen iets meer naar achter leggen volgens mij..

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:57

Je hebt een erg mooi haflinger Knipoog
Het rijden ziet er goed uit en je zit is ook
erg veranderd met de 2e keer dat je erop zat Knipoog
En ja, Cap is eigen keus, maar wel verstandiger Lachen

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:24

@ blonde_007: dieper lopen? kun je dit wat meer beargumenteren misschien, hij kruipt me namelijk over het algemeen te diep en vind deze foto's al behoorlijk goed.

Voor de rest: bedankt allemaal Lachen

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:30

waauw mooie knol hoor Haha!!!
inderdaad op je houding letten..
schouders breed en rechtop en proberen niet je handen te laag vast te zetten ..
je moet ook proberen om niet je hakken op te trekken als je gaat aandrijven..
maar verder heel mooi beesie enb jullie komen er wel Haha!