Dioosje tijdens de les (oprichten) ... pffff

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottje

Dioosje tijdens de les (oprichten) ... pffff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 16:41

Vandaag tijdens de les weer wat foto's laten maken. Eerst hadden we zo'n 20/25 minuten lekker losgereden en daarna kwam het oprichten. Tijdens het losrijden was ze heel fijn, maar daar helaas (echt helaas) geen foto's van ...

Mevrouw heeft dat elke keer met opbouwen dat het na een bepaalde tijd gewoon klaar is, dan heeft ze geen zin meer en zet alles op alles om te stoppen. Ik heb geen zin/kracht om die confrontatie aan te gaan maar van mijn instructrice moet dat toch. In het begin tijdens het oprichten was ik heel boos, want dioos was strontvervelend. Maar later werd dioos toch weer braver, dus ik heb gewonnen + ik weet dat ze het kan + het is heel normaal dat een paard gewoon 3 kwartier tot een uur kan lopen.

Ik ben op een aantal foto's erg streng met mijn binnenhand, een aantal paaltjes (van de omheining) staan wat te recht en als je dan op de hoefslag rijd kom je elke keer met je voet tegen zo'n paaltje waar madam dan van schrikt. Dioos trekt nog erg naar de hoefslag dus ik moest soms iets strenger zijn met mijn binnenhand om haar van de hoefslag te houden. (Natuurlijk ook goed buitenbeen/buitenteugel)

Afbeelding

Afbeelding

Vind ze erg moeilijk, ze is nog heel erg zoekende (hier te rond)

Afbeelding

Te veel neusje eruit

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4R7VG3WF.jpg

vroemvroem voor de bocht

Afbeelding

Lang in stap

Afbeelding

Afbeelding

Allebei lekker hangen ... Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

Overgang naar stap (houding netjes, valt een beetje uit elkaar)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJUZ3BYY.jpg

Afbeelding

Netjes

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7RLF6KUI.jpg

Binnenhandje

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-E7G8K4ML.jpg

We stijgen op

Afbeelding

Belonen (nee, niet slaan Tong uitsteken)

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GFBW4NFG.jpg

Begin uitdraven

Afbeelding

Afbeelding

KLAAR!!

Oja nog over mijn handjes (altijd ... pfff ...), de teugels waren zeiknat dus gleden telkens door mijn handen heen. Ik kon tussen 2 stopjes kiezen, of net iets te kort of echt te lang, (met de lange ging ze hangen). Dus ik zal handschoenen kopen (die van nu (allemaal) zijn kapot)

Sjoos

Re: Dioosje tijdens de les (oprichten) ... pffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:54

Leuk paard om te zien!
Ik vind alleen je teugels iets te kort, wat je zelf ook zegt.
Op veel foto's zijn je armen helemaal gestrekt en je handen voor de schoft, teugels iets langer nemen, en armen terug, dan kan je altijd nog ruimte geven.
En iets meer met je benen rijden, op veel foto's steek je ze af, maar kan ook moment opname zijn natuurlijk

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:56

Vind het er persoonlijk een beetje erg opgefokt uitzien, maar het kunnen momentopname's zijn Lachen

Let een beetje op je armen en handen, zet ze wat hoger neer. (heb zelfde probleem daar niet van)
Verder vind ik dat je iets meer contact met de mond mag hebben(ik bedoel dan, teugels iets losser zodat je niet in haar mond sjort) maar dat kunnen natuurlijk ook moment opname's zijn!
En let ook ietsjes op je tenen Knipoog

(lijkt wel of ik mij eigen zie rijden haha)

Verder heb je een leuk paard onder je achterwerk, en jullie komen er wel! Lachen

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:22

Er lijkt idd nog wel wat spanning te zien, maar je neemt les, dus dat zal vast beteren Knipoog

Verder nog even een opmerking over iets wat je helemaal in het begin zegt, als je je paard van de hoefslag weg wilt rijden, is dat niet met je binnenteugel, maar juist door te begrenzen met je buitenteugel en eventueel buitenbeen, maar je rijdt je paard vooral tussen buitenteugel en binnenbeen... Zo hou je hem recht, naast de hoefslag!

Veel succes nog!

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:24

Ik vind het er lekker uitzien Lachen
Ik ga met het commentaar over de teugels en je armen mee, en let op je handen, aangezien je nu aardig met pianohanden rijdt.. Veel succes verder nog, jullie komen er wel ! Lachen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:38

om eerlijk te zijn vind ik je paard echt bijna overal veeeel te veel op de voorhand lopen; waarom maak je hem niet eerst wat actiever van achteren vóórdat je oprichting gaat vragen?
leuk he die paaltjes van de bakrand hihi ik ken het
succes ermee

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:47

Leuk paard heb je! kun je trots op zijn!
Ik had een tip om het plakken op de hoefslag misschien wat af te leren. teminste het hielp bij mijn pony erg goed:
iedere keer dat je rijdt, vijf minuten lang op een meter afstand van de hoefslag rijden.
succes samen! zal vast lukken

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 17:49

Dankjewel allemaal Haha!

Die handjes en armen van mij zijn gewoon een ramp ... Het punt bij mij is ook altijd (op dioos) dat ik pas echt lekker kan zitten (goede houding) als zij lekker loopt ...

Zitaswoon schreef:
Er lijkt idd nog wel wat spanning te zien, maar je neemt les, dus dat zal vast beteren Knipoog

Verder nog even een opmerking over iets wat je helemaal in het begin zegt, als je je paard van de hoefslag weg wilt rijden, is dat niet met je binnenteugel, maar juist door te begrenzen met je buitenteugel en eventueel buitenbeen, maar je rijdt je paard vooral tussen buitenteugel en binnenbeen... Zo hou je hem recht, naast de hoefslag!

Veel succes nog!

Ze reageerde daar een aantal keer niet op, dus maar wat harder aan de binnenkant (had ook al een aantal keren geprobeert met een schop met mijn buitenbeen maar dat had weinig effect)

Wildgirl schreef:
om eerlijk te zijn vind ik je paard echt bijna overal veeeel te veel op de voorhand lopen; waarom maak je hem niet eerst wat actiever van achteren vóórdat je oprichting gaat vragen?
succes ermee

Misschien op de laatste (uitstapfoto, is ook een beetje scheef) en de foto waarbij we beide lekker hangen maar verder loopt ze juist wel fijn ... Vind ik iig ... Dioos wil haar kruis altijd lekker hoog houden dus als je gaat oprichten ze heel erg uit elkaar valt, maar nu zakte ze juist lekker (mijn instructrise was helemaal onder de indruk van sommige stukken)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:08

Wildgirl schreef:
succes ermee

leuk paardje maar hier ben ik het helemaal mee eens je paard stuwt zich echt nog vooruit hij moet echt eerst meer gaan dragen voordat je oprichting gaat vragen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:14

Let op vooral je armen. En hou ze wat meer tegen het lichaam aan. Handen een vuist boven de schoft.
Verder ziet het er netjes uit!! Bloos

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:34

Mmm, B nivo en oprichting. Ik rijd zelf ook in de B en ben echt nog lang niet met oprichten bezig. Is er een specifieke reden dat je daar op dit moment aan werkt? Dit is niet iets wat in de B wordt gevraagd, maar misschien is er een goede reden voor dat je hier in de les aandacht aan besteed (althans gezien je onderschrift ga ik er vanuit dat je B nivo rijdt). Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Verder vind ik dat je een leuk paardje hebt, er zitten een paar mooie plaatjes tussen. Het beeld is niet constant maar dit geef je zelf ook al aan.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 18:44

SusanH schreef:
Mmm, B nivo en oprichting. Ik rijd zelf ook in de B en ben echt nog lang niet met oprichten bezig. Is er een specifieke reden dat je daar op dit moment aan werkt? Dit is niet iets wat in de B wordt gevraagd, maar misschien is er een goede reden voor dat je hier in de les aandacht aan besteed (althans gezien je onderschrift ga ik er vanuit dat je B nivo rijdt). Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Verder vind ik dat je een leuk paardje hebt, er zitten een paar mooie plaatjes tussen. Het beeld is niet constant maar dit geef je zelf ook al aan.

Omdat ze als je haar wat ronder/lager (trainingshouding) rijd ze op een gegeven moment zich gaat vervelen en gaat hangen en drammen (rennen). Het is voor afwisseling, natuurlijk rijd ik niet alleen maar rondjes (veel voltes, wijken, licht sb, overgangen, en veel figuren maar uiteindelijk wordt ze lastig, gaat ze zich vervelen) + ze loopt nu in de traininghouding goed dat ze eraantoe is (volgens mijn instructrise) Ze moet nu andere spieren gebruiken waar ze sterker van wordt en alleen op deze manier zakt ze meer in haar kruis ...

En zoals je zelf ook als laatst zegt, er zitten goede stukjes tussen en slechte, het is totaal geen makkelijk paard (heb nog nooit op zo'n complex paard gereden) maarja, gewoon veel oefenen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:27

Ok, dan weet ik wat van de achtergrond. Afwisseling in de training is zeker belangrijk, dat vergeten veel mensen volgens mij. Ook zeker niet onbelangrijk is om dit onder goede begeleiding te doen. Ik ben altijd benieuwd waarom mensen iets op een bepaalde manier aanpakken en heb weer wat geleerd vandaag. Veel plezier verder met rijden!

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:39

Wanneer je paard jou een beetje tegen de kant drukt zegmaar, dus tegen de paaltjes. Probeer dan juist je buitenhand aan te nemen en niet je binnenhand. Als het niet ophoudt kun je even je paard naar buiten laten kijken een rondje ofzo en dan weer recht stellen en dat eventueel blijven herhalen. Als je je binnenhand aanneemt kan hij namelijk niet van de rand af, je hebt hem vast en zal hij je dus tegen de rand blijven drukken.

Ik geloof dat je dit bedoelde toch? Dat je door hem met je voet tegen een paaltje komt? Anders heb ik het verkeerd begrepen. Knipoog Leuk dat roze trouwens en ik vind het er best leuk uitzien. Je ziet op de eerste foto duidelijk nog wat tegenstand maar daarna gaat het imo goed. Succes verder! Lachen

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:23

Ik zou proberen eerst wat meer naar een horizontaal evenwicht te streven voor je gaat oprichten, oprichten komt als de achterhand meer tot dragen komt daar moet je in de B en L nog helemaal niet mee bezig zijn. Dat word ook nog niet gevraagd.
Vind er hele leuke plaatjes bij zitten maar probeer iets niet af te willen dwingen zoals in dit geval oprichting. Dat komt wel!!
eerst op eigen benen laten lopen.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:34

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:06

Hallo RiekSter,

Wat heb jij een mooi paard onder je kont!

Ook ik vroeg me af waarom je met oprichten bezig was en op welk niveau je reed toen ik de foto's zag.
Die vragen heb je inmiddels beantwoord hierboven.

Ik persoonlijk vond het er namelijk wat strak en kort uit zien (op de latere foto's wordt het wel beter), en mijn advies zou ook zijn haar meer op lengte in de hals te rijden.
Bijvoorbeeld vanuit die ronde trainingshouding, waarbij ze goed over de rug loopt, vanuit de achterhand te activeren zodat ze uit zichzelf meer op gaat richten en als je haar daarbij wat ruimte geeft om zich meer te openen, denk ik dat je oprichting wat natuurlijker en ronder wordt en er meer vanachter uit gereden uitziet dan nu in de beginfoto's.

Die laatste zichtbare foto voor het uitrijden vind ik heel mooi.

Ik zelf kan het goed opgericht zijn voelen omdat ik dan het idee krijgt alsof ze van voren meer van de grond komen (opstijg gevoel van een speedboot Tong uitsteken) en meer ruim vanuit de schouder bewegen. De rug van het paard voel je dan jou omhoog en naar voren meenemen in de beweging
Als een paard verkeerd opricht, dan voelt het juist alsof het stukje net achter de schoft lager wordt en je paard een beetje hol wordt in plaats van bol. Ook gaan vaak de voorbenen strakker (en meer als stokjes) bewegen vanuit de schouder in plaats van ruim en grijpend.

Ik ben benieuwd of je een beetje herkent wat ik probeer te omschrijven.

In elk geval veel succes met je training en de wedstrijden.
Complexe paarden hebben vaak wat extra's als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt toch? Knipoog

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:11

Enige tip die ik er nog aan toe kan voegen is het rondhouden van je paard. Het ziet er nu veel te geforceerd uit, niet ontspannen. Probeer juist vw nw op verschillende hoofdhoudingen te rijden, steeds iets hoger.

Succes!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:16

Ik heb op de meeste foto's het ideed dat ze absoluut niet meer erdoor is, ik zou dan ook nog niet gaan oprichten!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 11:25

Charlottte schreef:
Ik heb op de meeste foto's het ideed dat ze absoluut niet meer erdoor is, ik zou dan ook nog niet gaan oprichten!

Op een aantal foto's zie je dat inderdaad, dat het helemaal los is van voren. Ze vind het nog heel erg moeilijk en komt dan vaak iets te hoog met haar hoofd.
O.a. deze foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3YFV7AR.jpg
Ik probeer haar dan eerst wat meer ruimte van voren te geven (zoals je ziet ga ik niet trekken) en met mijn benen haar wat meer naar de hand te rijden. We zijn nog aan het oefenen, dus het gaat niet gelijk perfect.

joyce B schreef:
Hallo RiekSter,

Wat heb jij een mooi paard onder je kont!

Ook ik vroeg me af waarom je met oprichten bezig was en op welk niveau je reed toen ik de foto's zag.
Die vragen heb je inmiddels beantwoord hierboven.

Ik persoonlijk vond het er namelijk wat strak en kort uit zien (op de latere foto's wordt het wel beter), en mijn advies zou ook zijn haar meer op lengte in de hals te rijden.
Bijvoorbeeld vanuit die ronde trainingshouding, waarbij ze goed over de rug loopt, vanuit de achterhand te activeren zodat ze uit zichzelf meer op gaat richten en als je haar daarbij wat ruimte geeft om zich meer te openen, denk ik dat je oprichting wat natuurlijker en ronder wordt en er meer vanachter uit gereden uitziet dan nu in de beginfoto's.

Die laatste zichtbare foto voor het uitrijden vind ik heel mooi.

Ik zelf kan het goed opgericht zijn voelen omdat ik dan het idee krijgt alsof ze van voren meer van de grond komen (opstijg gevoel van een speedboot Tong uitsteken) en meer ruim vanuit de schouder bewegen. De rug van het paard voel je dan jou omhoog en naar voren meenemen in de beweging
Als een paard verkeerd opricht, dan voelt het juist alsof het stukje net achter de schoft lager wordt en je paard een beetje hol wordt in plaats van bol. Ook gaan vaak de voorbenen strakker (en meer als stokjes) bewegen vanuit de schouder in plaats van ruim en grijpend.

Ik ben benieuwd of je een beetje herkent wat ik probeer te omschrijven.

In elk geval veel succes met je training en de wedstrijden.
Complexe paarden hebben vaak wat extra's als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt toch? Knipoog

Dankje Haha!

Ik herken je verhaal helemaal van die voorbenen Lachen. Dioos heeft een best lastige bouw in combinatie met hoe lastig ze is met rijden. Ze heeft een lange rug, redelijk korte beentjes en een heeeeele korte hals. Die hals zal altijd een probleem blijven, dit is echt het maximale wat je eruit kan halen ... Nu voel ik dus licht dat ze van voren meer van de grond komt. Ze was op het laatst erg lastig/drammend vandaar dat het er soms niet ontspannen uit ziet (sommige stukken was ze fijn, sommige stukken niet, dat is ook wel te zien)

Ik richt haar trouwens alleen op in de les, zelf rijd ik veel in trainingshouding en daarbij veel halsstrekken (lekker laag) als beloning en voor ontspanning (vind ze heerlijk)

En idd de lastige paarden hebben vaak wat extra's en dat heeft dioos zeker, ben 3x op wedstrijd geweest en iedereen zag hoe lastig ze was maar ze vonden het allemaal een bloedmooi paardje, vooral de gangen.

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:41

allereerst, mooi ding!

Probeer alleen wat trotser te gaan zitten, en je handen wat meer te dragen.
Verder ga ik met de rest mee, succes!

sylromans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:48

jaa ik ga ook met het commentaar op je armen en je benen mee en waarom de oprichting als ie niet voor elkaar is ik zie dat ie op geen 1 foto ze rug ontspannen heeft en ze achterhand er niet bij heeft

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:53

sylromans schreef:
jaa ik ga ook met het commentaar op je armen en je benen mee en waarom de oprichting als ie niet voor elkaar is ik zie dat ie op geen 1 foto ze rug ontspannen heeft en ze achterhand er niet bij heeft

Ze is in de normale houding wel voor elkaar Knipoog Kan jij mij dan vertellen wat het betekent wanneer de achterhand erbij is (jouw mening daarover) ?? Want ik zie wel een paar foto's waarbij dat zo is ...