Thiedemann

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 07:48

Ik ben momenteel een paard van een vriendin aan het rijden wat na het zadelmak maken nooit goed in is gereden. Het is een heel vrolijk voorwaart dier wat wel eens wat vreugdebokjes maakt. Alleen doet hij dat met z'n hoofd tussen z'n benen. Zou een thiedemann teugel kunnen voorkomen dat hij dat doet met zijn hoofd?
Ook gaat hij tijdens het stilstaan als ik naast de omheining met hem ga staan nogal eens aan een paal knagen. Ik kan dan trekken wat ik wil maar het lukt me dan niet om hem te laten stoppen. Ik denk dat een thiedemann zou voorkomen dat hij uberhaubt de omheining kan pakken. Of zie ik dat verkeerd?
Omdat hij nooit goed is doorgereden is snapt hij nog veel niet en gaat hij als hij het niet meer weet gaat hij achteruit lopen. Zou dat niet verergeren door een thiedemann als hij doorkrijgt dat hij niet meer overal met z'n hoofd heen kan? Hoewel ik hem ook wel in staat zie om als hij vast zit alles kapot te trekken, heeft tie ook wel eens met een touw gedaan toen hij er per ongeluk op ging staan. Hij is nogal sterk nl, en niet altijd even snugger..

StEpHaNiE66

Re: Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:03

Een paard kan alsnog met een thiedemann goed bokken als hij de kans krijgt. Een thiedemann helpt als het paard te hoog geheven of te lang loopt. Het knagen aan de paal zou misschien helpen omdat hij dan zijn hoofd niet meer omhoog kan doen, maar dit kan ook averechts werken en dat hij de boel stuktrekt! Ik heb vorige zomer gezien dat een paard zich zo verzette dat hij de hele boel los trok...dat is geen prettig gezicht!.

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:17

als hij een tiedemann omheeft en jij trekt aan de teugel, wat waarschijnljk een normale reactie is als je paard het hoofd tussen de benen steekt, trek je hem waarschijnlijk zelf nog meer het hoofd tussen de benen.
Ik heb het ook al meegemaakt dat dit gebeurde en het paard in paniek raakt omdt hij zijn hoofd niet meer omhoog kreeg...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:28

Zou eerst het paard een aan de dubelen lijnen leren sturen en wat grond werk voor vertrouwen en respect.leren wijken voor druk enz , als dat van de grond af goed er in zit dan er pas op, dan zal het ook een stuk beter gaan denk ik, omdat het paard gewoon niet weet wat er van het verwacht word,
Sorry dat ik het zeg maar ,Denk dat het paard wel erg snugger is maar jij niet genoeg in huis hebt om dit paard verder door te rijden anders zou je geen hulpteugel hoeven proberen.
Word vaak gezegd waar de kunde van de ruiter ophoud dan mag de hulpteugel van stal,
Misschien iemand het paard verder laten doorrijden die wat meer ervaring heeft.
Denk ook niet dat het vreugde bokjes zijn, zijn misschien bokjes van onkunde, wat gebeurd er als je aan de hand werkt b.v??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:33

Bij bokken moet je juist het hoofd omhoog trekken, een thiedemann helpt daar beslist niet bij.

Volgens mij is een paard wat echt zijn hoofd tussen zijn voorbenen gooit en dan bokt, serieus aan het bokken, dat kan ik geen vreugdebokje meer noemen!

Verder klinkt het als een respectloos paard...Ik zou eerst willen weten hoe het paard in de omgang is, voor ik verder iets zinnigs kan zeggen over dat knagen enz.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:10

midgie schreef:
Sorry dat ik het zeg maar ,Denk dat het paard wel erg snugger is maar jij niet genoeg in huis hebt om dit paard verder door te rijden anders zou je geen hulpteugel hoeven proberen.

Dit paard is niet snugger aan de hand, ik heb het niet over onder het zadel. Hij is ooit op z'n touw gaan staan, en veel paarden zullen stoppen met lopen als ze merken dat ze "vast zitten". Hij niet, hij trok gewoon zo hard todat het touw brak en hij weer verder kon lopen. Dat bedoel ik met niet zo snugger..
midgie schreef:
Word vaak gezegd waar de kunde van de ruiter ophoud dan mag de hulpteugel van stal,
Misschien iemand het paard verder laten doorrijden die wat meer ervaring heeft.
Denk ook niet dat het vreugde bokjes zijn, zijn misschien bokjes van onkunde, wat gebeurd er als je aan de hand werkt b.v??

Vandaar dat de eigenaar mij ook gevraagd heeft om hem te gaan rijden, aangezien ik veel ervaring heb met het zadelmak maken / inrijden van paarden. Het zijn zeker vreugde bokjes, doet tie in de wei ook, zeker als hij 's ochtends naar buiten gaat precies op dezelfde manier.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:16

beantsje schreef:
Bij bokken moet je juist het hoofd omhoog trekken, een thiedemann helpt daar beslist niet bij.

Volgens mij is een paard wat echt zijn hoofd tussen zijn voorbenen gooit en dan bokt, serieus aan het bokken, dat kan ik geen vreugdebokje meer noemen!

Verder klinkt het als een respectloos paard...Ik zou eerst willen weten hoe het paard in de omgang is, voor ik verder iets zinnigs kan zeggen over dat knagen enz.

Tja respectloos is hij zeker, het is ook een vrij dominant dier. Het is niet dat hij gemeen bokt dat je eraf zou vallen, maar door zijn lange nek kan ik dan meestal maar met 1 hand de teugels vast houden. Ik probeer hem dan nl niet te storen in zijn mond omdat hij dat nog niet goed gewend is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:17

Ik denk dat in dit geval een thiedemann het probleem alleen maar gaat verergeren. Paarden die met thiedemann gereden worden door mensen die rijtechnisch niet handig genoeg zijn (no offence) zullen het hoofd over het algemeen te diep brengen en de achterhand mee laten slepen. Naast het feit dat je maanden weer bezig bent om zo'n paard uit die houding te laten komen (grote paard uit profiel) geef je een bokkend paard een uitgelezen kans om het hoofd tussen de benen te brengen. Hij is immers al half onderweg. Hoofd omhoog wordt in dit geval schier onmogelijk.

En wat betreft het hek, daar gaat geen hulpteugel aan helpen. Dat is een stukje opvoeding (net als schuren met hoofdstel in) en anders, gewoon niet bij het hek gaan staan.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:23

Ik zoek vooral een oplossing voor de eigenaresse, niet voor mijzelf. Ik dacht dat een thiedemann wel een goed idee was, maar dan om alleen losjes om zijn hoofdbewegingen te beperken. Aboluut niet strak om hem in de krul te rijden. Maar misschien moet ze of maar een tijd wachten met zelf rijden totdat hij goed doorgereden is, of op zoek naar een ander paard waar ze meer mee kan.