Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:18

Nav een opmerking in dit topic:
Maanling @ [TAO] Maandelijkse lasten bij eigen paard/ pony

Hier dan de stelling:

Recreatieruiters hebben geen les nodig, want die 'hobbelen er toch maar wat op los'.

Zelf vind ik het van de zotte, en heb 2 privélessen per week, maar schijnbaar denkt niet iedereen zo.

Wat vinden jullie?

piewie

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:19

Ben ik het niet mee eens. Ik vind dat iedereen les moet krijgen, zodat het paard op de juiste manier loopt en de juiste hulpen krijgt. Anders kun je een paard flink kapot rijden!!!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:19

piewie schreef:
Ben ik het niet mee eens. Ik vind dat iedereen les moet krijgen, zodat het paard op de juiste manier loopt en de juiste hulpen krijgt. Anders kun je een paard flink kapot rijden!!!

Mee eens Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:20

Oneens: Of je nu sport- of recreatieruiter bent, ik raad aan om altijd les te blijven nemen. Dat hoeft niet persé wekelijks, maar wel met enige regelmaat. Ruiters zijn vaak blind voor hun eigen fouten, een deskundig oog vanaf de grond is goed voor iedere ruiter. Al is het maar om de details te verbeteren en de puntjes op de 'i' te zetten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:20

Ik heb ook les ondanks dat ik geen wedstrijd rij. Heb tevens ook nog priveles en vind het belangrijk dat ik minimaal de basis goed beheers en netjes op het paard kan zitten. Ben wel van mening dat je niet elke week les nodig hebt maar 1 per 2 weken is ook goed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:21

Alleen al voor de gezondheid van het paard moet je lessen vind ik. Wie zegt je anders dat je scheef zit, je houding bagger is of je paard niet goed loopt?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:25

Ik heb geen les. Mijn paard ziet er desondanks niet kapot gereden uit. Ik heb mijn paard lief en hou regelmatig in de gaten hoe het gesteld is met haar lichamelijke en geestelijke gesteldheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:27

Opala, kun jij voelen of je paard scheef is, kun jij dat corrigeren? Werk je aan verzameling, rechtrichten, gymnasticeren van je paard?

Een paard kan heel veel verbergen...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:31

Denk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen...
ik ben ook een recreatie ruiter
maar keb wel lessen (Nodig) Lachen

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:34

Zeker oneens met de stelling. Ik ben van mening dat iedere ruiter les nodig heeft in/op zijn of haar niveau! Een recreatie ruiter hoeft dan niet te werken aan bijv. een travers maar het is altijd goed om de basis te blijven rijden/leren met jou paard.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:00

Cassidy schreef:
Opala, kun jij voelen of je paard scheef is, kun jij dat corrigeren? Werk je aan verzameling, rechtrichten, gymnasticeren van je paard?

Een paard kan heel veel verbergen...

Nee Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:02

Ik denk dat je alleen al les zou moeten wíllen in het welzijn van je paard. Exact dat wat Cassidy zegt, alleen al daarom. Voor mij hoef je niet persé les te nemen om zelf beter te worden, wel om je pony goed te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:03

Elke ruiter heeft les nodig imo.
Idd niet om een travers aan te leren als daar je streven niet licht.
Maar wel om je paard ontspannen over de rug te rijden en recht te richten.

En dan hoor ik vaak roepen...dat kan ik al...knap...bijna een wereld wonder dan die ruiter.
Want zoiets moet je gewoon blijven herhalen en corrigeren...en zonder les sluipen er toch weer dingetjes in die je niet snel bemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:03

Ook paarden voor recreatief gebruik moeten goed worden gereden om ze zo lang mogelijk mee te laten gaan lichamelijk. En dat bereik je alleen door ze soepel te houden en goed te rijden. Ik vind het belangrijk dat iedereen minstens 1x per week goed les krijgt. Dus ook recreatiepaarden.

Lothorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:04

Ze moeten niet elke dag les krijgen natuurlijk, maar toch wel op regelmatige basis vind ik persoonlijk. Zo kan de lesgever hen evalueren en tips geven. Heb al vaak gezien dat paarden zo verpest worden Boos!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:04

Ook van een recreatiepaard wil je zo lang mogelijk plezier hebben, lijkt me. Dan is het IMO belangrijk om hem recht en soepel te houden en dat geldt ook voor jezelf.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:05

Ik vind ook dat je aan je paard verplicht bent om zo nu en dan les te nemen, al is het maar 2 keer in de maand .

Een goede instructie zal de les aanpassen op de verlangens van de ruiter.

Bij een recreatieruiter let je dan vooral op de ontspanning van paard en de zit van de ruiter. Ruiter hoeft niet keurig te zitten, als ze maar zo zit dat paard niet belemmerd word Knipoog

Ook idd scheefheid etc, maar dat is iets wat een goede instructie meteen ziet en meteen zal aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:06

Je hebt natuurlijk ook recreatieruiters en recreatieruiters. Je hebt recreatieruiters die alleen in 't bos rijden, je hebt recreatieruiters die (recreatief) dressuur oefenen op L/M niveau, maar "nu eenmaal geen wedstrijden rijden".

Voor het eerste type vind ik af en toe een lesje ook absoluut niet verkeerd, maar als je écht alleen maar buiten rijdt (dus ook niet af en toe dressuurt): ach ja, dan kan ik me voorstellen dat je geen les hebt. Van het tweede type recreatieruiter kan ik me goed voorstellen dat die wel les nodig heeft en ook zal hebben (en op fatsoenlijk niveau).

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:07

Ik ben noodgedwongen een recreatieruiter geworden omdat mijn paard een peesblessure kreeg. Hij is tot de M2 gekomen. Nu is hij 21 en van mij hoeft hij niet meer een dik uur te lopen. We rijden voornamelijk buiten en af en toe licht dressuurmatig in de bak. Een heel uur lessen wil ik hem niet meer aandoen. Daarbij zit ik niet echt te wachten meer op manegelessen...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:08

Oneens met de stelling.
Vind ook zeker dat je als recreatieruiter les nodig hebt Lachen Om je paard zo en zo soepel te houden en te werken aan de rechtgerichtheid. En natuurlijk voor de houding en zit van de ruiter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:08

dus de bosrijder mag zijn paard kapot rijden nouks?
Lekker met de kop omhoog, weg gedrukte rug het bos in...
En uiteraard is er dan ook geen rechtrichten bij Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:09

Ik wil m'n pony's heel houden, op leuk nivo.

Ik heb 1x in de week ohz les. Ik start niet ohz. Zomers heb ik 1x in de week menles, met m'n ene pony start ik nu Z, die ander ga ik volgende maand B mee starten.

Wil niet zeggen dat ik niet af en toe met een los teugeltje door het bos 'hobbel'.

Animal_ABC

Om één of andere reden staat voor veel mensen "recreatief" gelijk aan "vrijblijvend"... paard verzameld en aan de teugel rijden lijkt soms zelfs een misdaad voor recreatieruiters, "dat hoeft die van mij niet, we rijden recreatief". Nagefelijkheid is dikwijls ook ver te zoeken. Hoe kun je dan van jezelf vinden dat je controle hebt over je paard als je de weg op gaat?
Afgezien van wel of geen lessen, is het heel belangrijk dat elk paard dressuurmatig (engels, western, spaans, whatever) gereden wordt, gewoonweg om zijn spieren goed op te bouwen, paard soepel te houden, en gehoorzaam aan de hulpen.

Ik doe per jaar meerdere dag- en trektochten, en de voorbereiding daarvoor gebeurt voor een groot deel in de bak!

Anoniem

runningkawa schreef:
dus de bosrijder mag zijn paard kapot rijden [***]?

Neuh, dat zeg ik niet... Maar wat moet je dan, dressuurles nemen terwijl je daar geen behoefte aan hebt, of met instructeur het bos in? Dat laatste heb ik nog niet voorbij zien komen in ieder geval in al die jaren dat ik nu paardrijd.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:11

runningkawa schreef:
dus de bosrijder mag zijn paard kapot rijden nouks?

Het topic in de openingspost is van iemand die haar eerste eigen paard ging kopen. Die heeft zonder meer les nodig.

Maar iemand die al 30 jaar paarden heeft en die alleen maar een uurtje met knollie het bos in wil hoeft voor mij niet per se in een dressuurbak les te nemen.