Bij van been verwisselen "onregelmatig"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tayga

Bij van been verwisselen "onregelmatig"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:11

Hey allemaal,

wat mij opvalt als ik op mijn paard in het bos rijd, is dat het hij lijkt wel wat onregelmatig is als ik van been wissel in de draf. Net alsof hij zijn rug de andere kant op gaat buigen en zijn nieuwe 'binnenachterbeen' meer gaat onderzetten. Na 3/4 passen is het ook weer goed.

In de bak merk ik hier niks van met van hand veranderen. Als ik hem wat meer bij elkaar pak in het bos is het minder en na het bakrijden doet hij minder, dan wanneer ik gelijk het bos in ga.

Komt dat omdat ik er scheef op zit of is hij heel scheef? Hij is wel wat scheef, maar met rijden kan ik hem over het algemeen met losrijden al weer op 2 teugels krijgen.

Iemand een idee?

Groetjes Els Marie

StEpHaNiE66

Re: Bij van been verwisselen "onregelmatig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:09

Sommige paarden hebben moeite om met een losse teugel hun balans te vinden. Dit ook in combinatie met het scheef zitten van de ruiter. Ik merk vaak dat mijn paard mij op een andere zitknobbel gooit (meer naar rechts of links). Dit vaak om het hemzelf makkelijker te maken...Ik weet dat ik een spierenprobleem in de rug van hem heb, ik weet niet of jij hier ook last van hebt bij jou paard?
Zorgen dat je echt goed recht op je paard zit en ook in de bak eens met losse teugel van hand veranderen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:31

Heb je al met je instructeur hierover gesproken? Mijn paard gooide mij altijd naar links, hebben we (grootendeels) opgelost doordat ik zelf mijn heupen licht naar buiten draaide (zorgt ervoor dat jullie allebei niet naar binnen vallen) en ik heb hem lange stukken in het bos lang en laag laten draven terwijl ik op de "moeilijke kant" lichtreed. Doe het nu na 6 jaar nog steeds, je moet het echt bijhouden.
En wat RPride zegt is ook goed mogelijk, even laten controleren dan.

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:12

Probeer eens om twee passen te blijven staan i.p.v. twee passen te zitten. Het heeft idd met het evenwicht te maken en het fit dat je buiten lossere teugels dus minder aanleuning hebt en je paard dus op zijn 'eigen' benen moet lopen. Paard wordt dus ook 'langer' en is misschien niet volledig in balans. Misschien kun je ook proberen je paard eerst iets 'verzamelder' te krijgen en an pas van been wisselen. Succes.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:40

Laigo schreef:
Probeer eens om twee passen te blijven staan i.p.v. twee passen te zitten. Het heeft idd met het evenwicht te maken en het fit dat je buiten lossere teugels dus minder aanleuning hebt en je paard dus op zijn 'eigen' benen moet lopen. Paard wordt dus ook 'langer' en is misschien niet volledig in balans. Misschien kun je ook proberen je paard eerst iets 'verzamelder' te krijgen en an pas van been wisselen. Succes.

Dit is precies wat mijn instructeur vandaag zei!

Hij loopt buiten inderdaad behoorlijk uit elkaar en het liefst met rug weggedrukt en kop in de lucht Bloos Daarom rijd ik hem stukken wel aan elkaar. Lang en laag krijg ik met moeite in de bak voor elkaar, in het bos is dat bijna onbegonnen werk Bloos Ik probeer altijd net zoveel op het linkerbeen als rechterbeen licht te rijden. Maar het bos is natuurlijk ook voor de ontspanning, daarom laat ik hem ook soms aan een los teugeltje.

Hij is verder niet gevoelig op zijn rug.

Bedankt voor de tips allemaal!

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:59

Tayga schreef:
Laigo schreef:

Dit is precies wat mijn instructeur vandaag zei!

Hij loopt buiten inderdaad behoorlijk uit elkaar en het liefst met rug weggedrukt en kop in de lucht Bloos Daarom rijd ik hem stukken wel aan elkaar. Lang en laag krijg ik met moeite in de bak voor elkaar, in het bos is dat bijna onbegonnen werk Bloos Ik probeer altijd net zoveel op het linkerbeen als rechterbeen licht te rijden. Maar het bos is natuurlijk ook voor de ontspanning, daarom laat ik hem ook soms aan een los teugeltje.

Hij is verder niet gevoelig op zijn rug.

Bedankt voor de tips allemaal!

Daar ben ik blij om Knipoog
Hopelijk is je probleempje binnenkort snel opgelost, veel succes ermee nogmaals!

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:15

enkele paarden bij ons op stal hebben dat ook wat je ook eens kan proberen als je 2x gaat staan in plaats van zitten het is misschien even heel raar voor je idee maar je kan er wel wat mee en als dat ook niet gaat probeer anders wat ligter in je zadel te gaan zitten, niet te overdereven nietdat je je hele gewicht er in goot maar de helft. Misschien kan dat ook wel eens helpen of probeer er vaak op te oevenenen misschien gaat het over weet niet hoe oud hij/zij is. En anders even iets meer gaan longeren zo dat hij op zijn eigen bennen kan gaan lopen.

Groetjes