Dik paard weer oppakken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartJ

Dik paard weer oppakken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:45

Hoi!

Ik rijd sinds 2 weken een 10 jarige gribaldi-merrie en dit gaat eigenlijk wel lekker..
Mevrouw heeft 2 jaar geleden M2 met winst gelopen dus alle knopjes zitten er op.
Er is alleen één maar....Ze is echt veel en veel te vet, echt zo vet dat ik er van sta te kijken dat ze nog niet hoefbevangen is geworden ofzoiets.
Maar hoe zouden jullie dat nou aanpakken? Over het voer heb ik jammer genoeg weinig te zeggen, voor zover ik weet staat ze ong. 5 uur per dag buiten en daarna nog 5 uur in de bak en rij ik haar nog en vanaf dat ik kom rijden (meestal rond 19.00 uur) blijft ze binnen staan en krijgt ze nog hooi en brok 's avonds.
Is het beter voor haar om elke dag ong. 20 min. tot een half uur rustig te rijden?
Of is het beter om haar flink aan het werk te zetten en lekker te laten zweten?

Haar conditie is inmiddels wel verbeterd want ze ademt niet meer zo zwaar en houdt het wel beter vol.
Ik rij haar op het moment ong. 20 minuutjes..

Nou ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetje Maartje

Sjolvir

Re: Dik paard weer oppakken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:50

Gewoon langzaam opbouwen..
Met steeds langer of zwaarder werk..
Jammer dat je je niet met het voeren mag bemoeien..

Ik zou zeggen geniet van je knopjes paard..
Geluksvogel!!!
en als ze nu gaat werken valt ze vanzelf wel af...
Je bent nog maar 2 wkn bezig.. dus geduld...

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:59

Ja 't is heel erg mazzel dat ik dr mag rijden! Kan er super veel van leren!
Maar vroeg me af of ik op deze manier goed bezig ben want zweten doet ze bijna niet.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:26

Mijn ruin heeft ook van die momenten dat het net een olifantje is.

Je zal hem dan toch wat in z'n voer moeten aanpassen, want met alleen op de goede manier rijden krijg je dat vet er niet af.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:50

Als je echt niks over haar voer kunt zeggen kun je iig zelf niks bijvoeren, snoepjes ofzo (waarschijnlijk doe je dat al niet). En verder ga ik helemaal mee met Sjolvir.
Ik ga er vanuit dat ze een tijd niks heeft gedaan. Gewoon rustig opbouwen en genieten van dit paard! het komt allemaal vanzelf. Als je nou teveel gaat doen kan het te zwaar worden voor haar, ze moet ook haar eigen gewicht meetillen en daar heeft ze waarschijnlijk zelf ook een beetje last van, rustig aan dus, je doet t goed!

En zweten zegt niet alles hoor, niet elk paard zweet snel, sommige mensen zweten ook niet na een training (helaas ben ik niet zo iemand..).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:52

gewoon rustig opbouwen inderdaad.

en je hebt dus niets te zeggen over het voer..maar je kan altijd proberen te overleggen..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:50

Ik stuur je hierover even een pb.. Lachen

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:04

Ja overleggen kan altijd! De paarden daar (staan er 2) hebben het eigenlijk gewoon té goed en dat is ook niet goed.. Maar overleg kan ik idd proberen.. Verder pakt ze het werk wel heel fijn op hoor!
Mirkip thnx voor je PB.
En iedereen bedankt voor de reacties.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:04

Gewoon langzaam opbouwen is het beste, ook voor haar spieren enzo. En inderdaad, is overleg het beste, als je uitlegt dat te dik ook niet goed is voor een paard, en je haar probeert in conditie te krijgen. Verder veel plezier met het rijden, dan zal het wel goed komen.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:44

Ach uitleggen.. de eigenaresse ziet dat paard als een stukje familie dus stel je maar voor hoe ze er mee omgaat.. En ze weet het wel hoor maar ze kan het gewoon niet laten..
En ik merk het wel aan het paard (gelukkig) wanneer het te veel voor haar wordt, moet ook echt uitkijken dat ik er niet te veel van vraag aangezien ze dus alles kent en het ook heel makkelijk doet. Daarbij komt dat ze erg werkwillig is en graag alles voor je doet maar zoals ik al zei gelukkig merk ik wel aan dr wanneer ze moe wordt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:58

veel stappen en draven is het beste; je hoeft niet een enorme galopconditie op te bouwen. Als je de kans hebt, maak dan lekker relaxte buitenritten. Dat is een ontspannen maar effectieve manier van conditie opbouwen.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:48

Mwah.. buitenritten is misschien niet zo'n heel goed idee haha!
Geen vooroordelen over Gribaldi ofzo maar het is er wel eentje.. en een echte ook.
Buitenritjes zijn dus voor beide partijen niet echt ontspannend..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:50

MaartJ schreef:
Mwah.. buitenritten is misschien niet zo'n heel goed idee haha!
Geen vooroordelen over Gribaldi ofzo maar het is er wel eentje.. en een echte ook.
Buitenritjes zijn dus voor beide partijen niet echt ontspannend..

Dat is jammer... Zijn er geen hele lange zandpaden in bossen ofzo in de buurt?
Staptraining is namelijk ontzettend goed...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:51

Ik zou het werk in de bak opbouwen en daarna nog eventjes naar buiten gaan uitstappen en mischien draven. Buiten lopen paarden meestal heel voorwaarts omdat ze het leuk vinden en vergeten ze dat ze moe zijn;). En met stappen bouw je de conditie op;).

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:03

Ja zit wel op een 10 minuten stappen van het bos af dus kan dat idd wel is proberen.. ben al heeeeeel lang niet in het bos geweest dus weet ook niet hoe de paden enz. er daar bij liggen.
En voorwaarts is ze wel hoor! Ze zou dr eigen eerder kapot lopen dan dat ze zou stoppen met werken voor me.
Oh ja.. in overleg staan ze nu alleen nog op de wei (welke ik heb afgezet want er staat veel te veel gras en ze worden allebei veel te vet daar), daar staan ze een uurtje of 5 en daarna worden ze in de bak gezet en verder krijgt ze op t moment alleen nog s avonds hooi! Dus het is me gelukt!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:07

Ik zou haar wel nog krachtvoer blijven geven als er neit veel gras meer staat. Ze moet ergens de energie vandaan halen.Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:09

roxxxiejjj schreef:
Ik zou haar wel nog krachtvoer blijven geven als er neit veel gras meer staat. Ze moet ergens de energie vandaan halen.Lachen

Pardon?!

En met staptraining bedoelde ik dus echt alleen maar stappen en kilometers maken, op een aardig tempo. Je zou eventueel een hartslagmeter kunnen proberen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:09

Ik ben wel benieuwd wat het paard dan gevoerd krijgt..van het gras worden ze ook moddervet maar aangezien ze maar 5uur per dag op de wei lopen zal dat niet de reden zijn denk ik..

Ik zou het langzaam opbouwen..het heeft geen zin om dr helemaal kapot te rijden! Ik zou er gewoon voor zorgen dat ze iedere dag beweging krijgt!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:21

Ga maar na.. paard staat 2 jaar stil, wordt absoluut niks mee gedaan. Er wordt voer in gestopt, in de winter is dit zeker 2 tot 4 kilo per dag en 2 keer per dag hooi. En als je er alleen maar voer instopt en ze bewegen nooit tjah dan worden ze dus dik en dat is deze goed aan te zien.
5 uur per dag op een goed gevulde wei kan naar mijn mening goed hoor.
Ik heb gewoon een flink stuk afgezet en op t moment dat ze dat kaal hebben verzet ik de draad weer zodat ze weer kunnen eten. Maar de merrie was dus al dik en ik ben er nog maar 2 weken mee bezig dus we kunnen ook nog geen resultaat hebben.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:46

Gewoon steeds intensiever gaan trainen en op een dieet zetten,
misschien!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:50

rustig opbouwen en toch het voer aanpassen. Ik heb er nu sinds 6 weken een te rijden die ook veel te zwaar was en daar is zeker zo'n 70 kg vanaf.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:06

Wat zou ik dan nog aan het voer kunnen doen? Ze staat nu ong. 5 uur per dag op een heel erg vette/rijke wei en 's avonds krijgt ze nog 2 plakjes (van zo'n heel klein pak) goed hooi..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:09

geen brok voeren, en idd stripbegrazing, maar dat doe je al zie ik. En gewoon rustig gaan werken', veel stapwerk doen en afwisselen met wat draven.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:54

Oké bedankt voor de tips! Zal vnaaf is kijken of ik een foto kan maken van dr.. kunnen jullie zien dat het echt wel heel erg is en miss heeft er dan iemand tips voor de training? Want zoals ik al heb gezegd zijn buitenritjes niet echt relaxt met haar...

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:45

ik heb hetzelfde probleem gehad met oude vz pony.
veelste dik. maar je moet het langzaam opbouwen.