Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fem_daf schreef:Aangezien het vooral met wedstrijden gebeurt denk ik dat zenuwen een grote rol spelen. Bij jou en bij het paard. Kijk of je een keer kunt oefenen voor een wedstrijd. Ga net als bij een wedstrijd inrijden en dan de proef rijden in een andere bak met een voorlezer en zonder andere ruiters (als dit kan bij jullie manege). Probeer een wedstrijd zo goed mogelijk na te bootsen, dus ook het poetsen met invlechten enzo. Zo kan het paard eraan wennen en gaat hij het misschien normaler vinden. Als hij het nog doet kan het te maken hebben met je eigen zenuwen (wat heel normaal is hoor), probeer op je ademhaling te letten, dit kan een hoop helpen.
Probeer in ieder geval je been eraan te houden, zodra je die eraf haalt kan hij doen wat hij wil. En straf hem vooral niet, neem hem terug en doe alsof er niks is gebeurt.
J_Optimaal schreef:Fem_daf schreef:Aangezien het vooral met wedstrijden gebeurt denk ik dat zenuwen een grote rol spelen. Bij jou en bij het paard. Kijk of je een keer kunt oefenen voor een wedstrijd. Ga net als bij een wedstrijd inrijden en dan de proef rijden in een andere bak met een voorlezer en zonder andere ruiters (als dit kan bij jullie manege). Probeer een wedstrijd zo goed mogelijk na te bootsen, dus ook het poetsen met invlechten enzo. Zo kan het paard eraan wennen en gaat hij het misschien normaler vinden. Als hij het nog doet kan het te maken hebben met je eigen zenuwen (wat heel normaal is hoor), probeer op je ademhaling te letten, dit kan een hoop helpen.
Probeer in ieder geval je been eraan te houden, zodra je die eraf haalt kan hij doen wat hij wil. En straf hem vooral niet, neem hem terug en doe alsof er niks is gebeurt.
Goede tips...! Ik ga voor de eerst volgende wedstrijd een privé les nemen... Dan kan die aan het alleen zijn goed wennen!