wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 15:46

hoe kan ik mijn paardje nou goed leren wijken? opzich snapt ze wel dat ze opzij moet voor de druk van mijn been, maar als ik vanaf de middenlijn wil wijken, loopt ze teveel over de schouder weg als het ware. haar hoofd en nek gaan helemaal opzij, maar de achterhand nog niet mee. Ze is pas 4, dus nog niet heel ervaren.

Mette

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:49

Ik heb precies hetzelfde probleem, dus ik blijf dit even volgen Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:53

Je kan gaan beginnen op een kleine volte {niet te klein} en dan stukjes naar buiten toe wijken,dan kun je je zweep in de binnenhand nemen en af en toe de achterhand bijtikken.Doe dat 2/3 pasjes achter elkaar en dan weer rechtuit,en dan weer een paar pasjes enz.Ook kun je 2 meter voor de hoefslag afwenden op een korte zijde en dan even die 2 meter doen.Dat is makkelijker voor een paard,en als ie die pasjes goed doet,kun je het gaan uitbouwen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:54

Als ze wegloopt over de schouder moet je de buitenteugel er goed bijhouden en evt begrensen met je buitenbeen. En inderdaad veel kleine stukjes wijken en dan weer rechtuit. Als dat lukt, kun je haar ook beter begrenzen als ze weg loopt. Let er ook op dat je zelf recht in het zadel blijft zitten, dat wil ook nog wel eens helpen Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:55

Ja of iets meer gewicht op je binnenbeen houden,binnenbeen niet te ver naar achter leggen,en vooral veel belonen als ie een stapje goed doet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:40

vanaf de volte probeer ik ook wel het wijken in te zetten, maar dan loopt ze ook te rond met de voorkant. Dus het is gewoon goed zaak de buitenkant te begrenzen, en de kont af en toe aan te tikkenvoor de duidelijkheid?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:40

Hoe bedoel je dat ze te rond loopt? Als ze achter de teugel kruipt,moet je eerst dat oplossen voordat je met het wijken bezig gaat.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:26

niet te rond naar beneden, maar te rond op zij, dus ze brengt haar hoofd en voorhand teveel naar binnen dan, over de schouder weg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:37

Begrenzen met de buitenteugel en steeds na enkele pasjes opzij rechtstellen en even rechtdoor rijden Lachen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:36

Ken het probleem! Heb zelf meegekregen van mijn instructeur dat ik moet proberen zo min mogelijk te begrenzen met buiten, maar met beide teugels licht vragen, aangezien je moiete hebt met teveel naar binnen buigen en idd binnenbeen niet te ver naar achteren brengen en opbouwen met kleine stukjes.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:59

Misschien het oefenen náást je paard? Dat je er gewoon naast gaat staan en dat je paard opzij moet gaan als je met je arm (of hand) de hulp geeft die eigenlijk je been zou geven. Gaat ze opzij, meteen de druk laten wegvallen en belonen. Zo ben ik het mijn paardje aan het leren (maar ik doe eerst de achterhand laten wijken, dit doet ze nu al met een vingertopje, dus ga nu over met de voorhand laten wijken).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:11

Urielle schreef:
Begrenzen met de buitenteugel en steeds na enkele pasjes opzij rechtstellen en even rechtdoor rijden Lachen

Precies!

Kimmy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:35

Ik vroeg me af wat nu precies de stappen zijn die je onderneemt , mijn paard heeft m dressuur gelopen dus alle knopjes zitten erop maar tevens met het begrenzen van een teugel trekt ze deze alleen enorm hard terug, wat is de truc hierbij?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:41

Zelf vind ik wijken ook een onwijze rotoefening die in mijn ogen ook nergens goed voor is. Zo veel mensen hebben de paarden zo scheef met wijken.
Zelf probeer ik mijn paard zo recht mogelijk te houden en liefst iets contrastelling. Als ik voel dat mijn paard de schouder eruit gooi stel ik hem direct recht. Wat mij ook helpt met wijken is om dit tijdens een buitenrit te doen. Kun je veel zigzagwijken en rechtstellen. als je gaat wijken in een bak, doe dit dan nooit tot de hoefslag want alle paarden drukken zich hier naar toe. Op een buitenrit kunnen ze dit niet dus hou je ze al veel rechter.
Veel succes

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:08

@malloesje: je hebt gelijk, want op een buitenrit op een lang zandpad wijkt ze gewoon netjes, en in de bak trekt ze helemaal krom. Maar ik vindt het in princiepe wel nuttig omdat het gewoon een gehoorzaamheids oefening aan je been is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:41

En goed wijken helpt om een schouder terug te zetten/paard rechter te maken.
Kimmy: bij begrenzen moet je ook niet trekken,wat belangrijk is,is dat je goed gewicht op je binnenbeen houd en deze niet te ver optrekt,eventueel over de binnenschouder naar voren kijkt {voor je gewicht} dan duw je je paard met je binnenbeen zijwaarts en met je buitenteugel bepaal je in welke mate hij zijwaarts gaat.Als je paard teveel terugkomt in tempo of te schuin gaat ineens/teveel over de buitenschouder weglopen.Dan moet je kleine stukjes oefenen 2/3 passen en dan weer rechtuit,net zolang totdat je paard en jij het goed snappen en doen en dan kun je het verder uitbouwen.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:13

begrenzen met buitenteugel en buitenbeen

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:51

Zorg er eerst voor dat je paard op twee teugels is en aan je been is. Dan ga je bij A afwenden en gaat een paar pasjes wijken. Als je paard over de buitenschouder weg loopt maak dan een ophouding met je buitenteugel en rij rechtuit weg. Pas als ze weer recht op twee teugels is probeer je het nog een keer. Zig-zag wijken is ook een hele goede oefening om je paard op twee teugels te houden. sucsess

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:55

Zoals idd al eerder gezegd wordt een paar pasjes doen en dan weer recht rijden.
Met een fjord heb je heel snel dat ze zich snel doorbuigen omdat ze zo kort zijn. Met een lang paard heb je net iets meer rek.

Probeer dus ook echt recht in te zetten. Niet meteen willen wijken maar eerst een stukje rechtuit.

Als je met een recht paard (op 2 teugels) het wijken inzet dan blijven ze met de schouder ook in het lood

Afbeelding

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:15

jaa. ik doe meee.!