Kantelen van het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StEpHaNiE66

Kantelen van het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:07

Ik rij nu ongeveer 1 jaar op een ruin van 1.78 (PuriosoxHillie's pride)

Korte geschiedenis)
De 1e maand ging alles vlekkeloos en ben ook vrij snel een dressuurproefje gaan rijden. Hij is met 3,5 jaar ingereden en heeft eigenlijk alleen maar parcoursen gelopen. Daarna een jaar stil gestaan en toen heeft de huidige eigenaresse de dressuur weer opgepakt. Na die 1e maand begon hij zich te verzetten (steigeren/bit vastpakken/vast zetten). Daarna kliniek in/uit geweest en er is niks aan de hand met benen/rug (wel vastzittende spieren). Toch voor de zekerheid naar de kraker gegaan..

Nu na 2 mnd na alle onderzoeken en ritjes naar de kliniek weer rustig aan begonnen. Op rechts gaat het eigenlijk wel goed behalve dat hij in de galop zijn hoofd erg kantelt..hij pakt het bit niet vast en buigt verder ook in maar gooit zijn hoofd naar links.
Weet iemand hoe je dit het beste op kan lossen. Hij doet dit sinds deze week en ik ga maandag pas naar les..Lachen (ben niet ongeduldig hoor;))

Borg

Re: Kantelen van het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:28

Klikt toch als een spierenkwestie. Het lijkt wel of hij het zichzelf zo gemakkelijker maakt om te galopperen. Doet hij dit ook aan de lijn?

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:37

Zonder bijzet loopt hij recht zowel links als op rechts. Met bijzet kantelt hij het hoofd alsnog, wel minder als onder het zadel. Zadels zijn recent nagekeken door een zadelmaakster en liggen goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:44

Dit is een rijtechnische kwestie,het paard loopt niet op 2 teugels,je moet zorgen dat hij aan links gaat lopen,zonder dat hij die kant vastpakt.Dan gaat hij op 2 teugels lopen en kan hij niet meer kantelen.

Ik denk dat het steigeren/bit vastpakken/vastzetten ontstaan is,omdat er teveel in 1 keer van dit paard gevraagd is.Zeker na een maand stil staan.Gewoon rustig opbouwen,sucses!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:15

Wanneer hij aan de teugel moet galopperen vraag je veel meer van zijn spieren dan wanneer hij met een lange teugel loopt.
Ik ga met Elisa mee, dat je misschien net even teveel vraagt in zo'n geval. Rustig opbouwen, goed rechtrichten en van daaruit verder.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 08:01

bedankt voor de reacties..ja ik denk inderdaad ook wel dat ik iets te veel van hem gevraagd heb. Gisteren een bosrit gemaakt met een lange teugel en hierbij kantelde hij het hoofd niet..

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:54

En anders mss even bit/tanden nakijken. Volgens je uitleg kan het ook zijn dat hij bij druk pijn krijgt in zijn mond. Succes ermee iig.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 07:53

Laigo schreef:
En anders mss even bit/tanden nakijken. Volgens je uitleg kan het ook zijn dat hij bij druk pijn krijgt in zijn mond. Succes ermee iig.

Zijn gebit is ongeveer 3 mnd geleden helemaal "gerenoveerd" Knipoog, dat heeft de paardentandarts gedaan. Hij had namelijk heel wat haken Geld, geld!. Aantal bitten geprobeerd maar de enkelgebroken loopt hij het lekkerst op. Bedankt voor je reactie!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 07:56

Klinkt volgens mij ook als een spier probleempje , ik zou gaan rechtrichten aan de hand zodat je alle spieren kan losmaken en dan rijden en mocht je merken dat hij weer gaat kantelen als je erop zit, gewoon weer afstappen en hand werk doen, lekker gymmen.
mijn merrie had het ook heel erg vooral op rechts dat ze erg ging kantelen, nu ik heel veel aan het rechtrichten ben geweest en nog natuurlijk gaat het 100x beter,
Heeft even tijd nodig natuurlijk,
Kan ook zijn dat je paard de galop moeilijk vind en daardoor kunnen ze ook weg kantelen, je zou een ontspannen zonder bijzet of wat dan ook de dubbelen lijnen kunnen doen, gewoon buitenlijn lekker los en vraag dan met de binnenlijn stelling en buiging , zo maak je ze ook mooi rond en soepel.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 07:53

midgie schreef:
Klinkt volgens mij ook als een spier probleempje , ik zou gaan rechtrichten aan de hand zodat je alle spieren kan losmaken en dan rijden en mocht je merken dat hij weer gaat kantelen als je erop zit, gewoon weer afstappen en hand werk doen, lekker gymmen.
mijn merrie had het ook heel erg vooral op rechts dat ze erg ging kantelen, nu ik heel veel aan het rechtrichten ben geweest en nog natuurlijk gaat het 100x beter,
Heeft even tijd nodig natuurlijk,
Kan ook zijn dat je paard de galop moeilijk vind en daardoor kunnen ze ook weg kantelen, je zou een ontspannen zonder bijzet of wat dan ook de dubbelen lijnen kunnen doen, gewoon buitenlijn lekker los en vraag dan met de binnenlijn stelling en buiging , zo maak je ze ook mooi rond en soepel.

Bedankt voor je reactie! Ik heb afgelopen zaterdag met dubbele lijnen gewerkt en dit pakte hij wel goed op. Ik vond het zelf ook erg leuk om te doen! De galop is niet zijn moeilijkste gang dat is de stap bij hem, dus ik ga nu eerst even longeren en daarna kruip ik er op...Vanavond weer les dus even kijken wat m'n instructrice zegt..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:14

Kwestie van spieren opbouwen, hij is 1.78 (!) voor grote paarden is het vaak wat moeilijker om goed op het achterbeen te komen en te sluiten,

Hoe sterker hij van achter zal worden hoe minder het kantelen wordt, rijd hem van achter naar voren, hou gelijke aanleuning op beide teugels. Veel overgangen rijden, voltes openen en sluiten etc. Stap-galop overgangen maken etc

Gaat helemaal goed komen, succes Knipoog

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:54

Mijn paard kan ook kantelen en doet dat alleen als ze niet goed op twee teugels loopt. Mijn instructie geeft aan dat dit veel voorkomt bij paarden maar gelukkig een "eenvoudiger" probleem is omdat het vaak in de aanleuning zit. Waneer je paard op twee teugels gaat lopen en rechter wordt lost dit zich als vanzelf op. Vooruit blijven rijden, overgangen en van binnen naar buiten rijden op beide kanten.