La dressuur en L springen op studentenwedstrijd Rotterdam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

La dressuur en L springen op studentenwedstrijd Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:08

Vorig weekend deed ik weer mee met de studentenwedstrijd in Rotterdam, georganiseerd door Marcroix op de Rotterdamsche manege. Met de dressuur mochten we gebruik maken van het CHIO terrein en zo zien de foto's er dus nog officieler uit Tong uitsteken

Mijn vorige topic was op slot gegaan omdat hij niet aan de juiste regels voldeed dus hier nog wat extra info:
Ik heb deze paarden nog nooit eerder gereden. We mogen 10 minuten van te voren op het paard om kennis te maken, 5 minuten stap en 5 minuten met ook draf en galop. Bij het springen is het zelfs nog korter, dan stap je op, 2 hindernisjes en dan het parcoursje gelijk.
Let hier dus bij op met het geven van commentaar! Lachen Natuurlijk ontvang ik graag commentaar over hoe de paarden lopen en wat eventueel beter kan. De eerste 2 paarden waren vooral ERG sterk zoals ook wel te zien is op de foto's. Ik zou hier ook wel commentaar op willen hoe ik in het vervolg beter op zo'n paard kan reageren, vooral het eerste paard was hiermee erg moeilijk! Bij het 3e paard ontbrak vaak de impuls, hij had al 2 zware proeven gelopen dus was al een beetje moe.
Over het springen wil ik heel graag commentaar, ik heb niet vaak de mogelijkheid om te springen maar ik vind het zo leuk! Meer uitleg vindt je onderaan het topic.

Ik reed mee in de La dressuur en reed tijdens de voorronde op Winzerinn een L1 proef:
Afbeelding

Dit is nog de enige foto die ik heb van deze wedstrijd maar er zijn er nog meer gemaakt, die zal ik er later nog wel bijzetten dan Lachen Proefje ging niet echt denderend, het paard was heel erg sterk waardoor het een beetje rommelig werd maar het was een leuk paard om op te rijden.
Ik bleek door te zijn op dit paard en mocht daarom op zondag de halve finale gaan rijden!

Ook een L1 proef op Odeline, ook een erg sterk paard maar leuk te rijden Lachen
Deze foto's zijn met mijn fototoestel gemaakt die verkeerd afgesteld stond dus vandaar de blauwe kleur.

Galopje, en ik moet er gelijk aan denken mn benen niet af te steken!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou toen kwam de grootste verrassing en ik bleek ook hier de beste te zijn en toen mocht ik de finale rijden! Die mocht ik op Koper rijden maar niet voordat er geborreld werd met mijn tegenstandster in de finale!
Afbeelding

In de finale gaat het niveau omhoog en ik moest dus nu mijn eerste L2 proef rijden ooit! Ik was erg tevreden over de proef en het was een heerlijk paard! Let wel op, ik ken dit paard (en de anderen natuurlijk ook!) op de foto's nog maar krap 10 minuten!

Afbeelding

Middendraf en lichtrijden, tenen naar binnen!
Afbeelding
Afbeelding

De mooiste vind ik Lachen
Afbeelding

Galopje, volte 15meter:
Afbeelding

Ondanks dat ik deze proef het beste vond gaan dan de andere 2 was mijn tegenstandster hierbij beter en ben ik dus 2e geworden in de La! Lachen

Zondag was er ook nog het L springen waaraan ik meedeed. Die reed ik op Myrthe en die had tijdens het inspringen (niet met mij) heel veel geweigerd. Ik mocht 2 hindernissen inspringen en toen het parcours, ik ken dit paard dus ook niet!
Tijdens het parcours raakte ik alleen 2 keer de weg kwijt dus kreeg ik wat hulp vanaf de kant Haha! (dank jullie wel Haha!) bij hindernis 3b, 6 en 10 wilde ze gaan weigeren dus daar zit ik niet zo netjes en moest ik erg hard werken. Maar ze ging er overheen! Het was niet mijn netste parcours gereden maar ik vond het wel heel leuk Lachen Had 2 balken eraf en mijn tegenstandster niet dus was niet door naar de halve finale.

Het is trouwens geen officiele L hoogte natuurlijk omdat we de paarden niet kennen en dit de voorronde was. In de halve en hele finale gaan de hindernissen wel omhoog naar maximaal 1.10. Dit was ongeveer 60-70 cm en dat was ook hoog genoeg voor dit paardje!

http://www.youtube.com/watch?v=jPSXbu2nGz0

Commentaar vind ik fijn maar houdt er dus rekening mee dat ik de paarden erg kort ken en dat ik er niet nog een keer op zal rijden waarschijnlijk maar commentaar op mijn rijden mag best Lachen

SkyMarian

Re: La dressuur en L springen op studentenwedstrijd Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:28

Op de dressuurfoto's vind ik het er al zeer netjes uitzien. Het tenen naar binnen moment lijkt meer het gevolg van het staan als dat je dat structureel doet gezien de andere foto's.

Wat betreft het springen (heb het geluid uitstaan dus hoor niet wat er gezegd wordt) vind ik het tempo al heel mooi regelmatig. Op sommige sprongen zou je nog wat mooier door het midden van de sprong mogen springen om de lijn daarna wat vloeiender te krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:36

Het ziet er gewoon bijzonder keurig uit, wauw! Je kijkt over het algemeen heel netjes waar je heen gaat (en dat is iets wat me na pagina's vol HAW-foto's erg opgevallen is: de meeste ruiters kijken naar de manenkam Lachen )
Als perfectionisme zou het nog iets mooier zijn om je handen wat rechter te houden en iets meer boven de schoft en voor je buik. (Maar da's volgens mij vooral detailwerk, want het is niet zo dat je op deze manier streng bent of zo, in tegendeel. Het is echt om het plaatje te vervolmaken.)

Over het springparcours kan ik weinig zeggen als niet-springheld Knipoog Ik vind dat je hulpen overal 'passen' bij de situatie, zonder dat het te is. Tsja, sommige situaties vragen nou eenmaal om wat meer aanmoediging Haha!

Nogmaals gefeliciteerd met je 2e plaats!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:39

Hoe kom je bij die studentenwedstrijden. Ik hoor er wel vaker van en het lijkt me een erg leuke uitdaging om steeds op een ander paard te moeten die je niet eens kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:30

Leuke foto's Fleur, ziet er ook netjes uit! Enige wat me opvalt is dat je soms pianohanden krijgt, maar verder niks.

Moonsparkle: www.studentenruiters.nl vind je meer informatie over Knipoog

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 23:38

Moonsparkle, als je HBO of WO student bent kun je je aanmelden bij een studentenrijvereniging (uit jouw studentenstad of bijvoorbeeld de landelijke vereniging) en via die vereniging kun je je dan inschrijven voor deze wedstrijden die ongeveer 8 keer per jaar georganiseerd worden.
Als je meer informatie wilt kun je me altijd pb-en zit namelijk in het bestuur van de vereniging waar Haike net de link van heeft gegeven.

Die pianohandjes vallen me zelf ook heel erg op! Volgens mij is dat iets wat ik mezelf heb aangeleerd ofzo want eerst deed ik dat niet zo erg volgens mij. maar zondag zitcompetitie dus ben nu al goed bezig met het drillen van mn handhouding Clown

En durft er verder niemand meer te reageren door al die nieuwe HAW regels Clown Ik vind het OOK leuk om te horen als gewoon iemand het er goed uit vindt zien hoor Haha!
Maar ik sta open voor commentaar, wil graag commentaar maar gewoon leuke reacties zijn ook gewoon leuk Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 07:31

Tipje om makkelijker iets voor je uit te kijken: als je op een vreemd paard zit is het logisch dat je niet volledig op gevoel in staat bent om de hoofdhalshouding te bepalen.
Door dan naar de puntjes van de oren te kijken ipv de hals kun je toch redelijk voor je uitkijken en heb je de informatie die je nodig hebt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:34

Ik vind het erg knap wat je doet, door zo op wedstrijd te gaan. Ik vond iedere week op een ander manege paard rijden al moeilijk en ben blij dat ik nu altijd op hetzelfde paard rijdt. Dit toont wel je rijkunsten aan, als je zo op een paard stapt en er een goede proef / parcours mee rijdt dan kun je gewoon goed rijden. Ik vind het er keurig uitzien allemaal en doe het je niet na.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:23

Wat leuk om weer nieuwe foto's te zien Fleur! Nu er zo'n lange tijd tussenzit, is goed te zien dat je erg vooruit bent gegaan. Ik moet zeggen dat het er ook een stuk proffesioneler uitziet me je hippe leren laarzen! En reed je voorheen niet in een clubtrui ipv een jasje?
En HAW zou HAW niet zijn als er geen commentaar komt, dus houd je vast hier komt het:
Een paard is zo strek als de hand van de ruiter Knipoog Nu is het natuurlijk zo dat jullie maar even op het paard zitten, dus in jouw geval kan het paard ook zo strek zijn als de vorige ruiter. Probeer tijdens het losrijden veel overgangen te rijden, korte, strenge overgangen. Galop, draf, stap-halt en dan ook meteen weer weg. Het paard moet snel reageren en wordt hierdoor losser op je hand, mits jijzelf natuurlijk ook maar op tijd loslaat. Probeer niet te lang vast te houden, maar korte ophoudingen te maken waardoor je het paard losser maakt. Tijdens het losrijden wat meer overdreven links en rechts stelling aan laten nemen kan ook wel eens helpen.
Je armhouding kan trouwens ook invloed hebben op de mond van je paard. Rechtop die vuisten dus! En ontspannen in je ellebogen, je doet dit al meer dan voorheen, maar nog zie je dat je af en toe je armen wat vastzet.

Op het tweede paard vind ik je beugels érg kort. Jammer, want hierdoor ziet het er minder net uit! Nu maakte het voor je punten blijkbaar niets uit, maar wie weet wat de volgende jury hiermee doet?

In het springfilmpje zie je goed wat ik bedoel met die stijve armen. Je beweegt wel mee, maar het gaat heel stijfjes. Kijk maar eens goed naar jouw handen op het filmpje en vergelijk dat dan eens met andere ruiters op de manege.
Probeer je wendingen net wat netter te rijden. Bereid ze voor, kijk waar je heen gaat (dat deed je eerst altijd juist zo overdreven! Haha! ) dan slingert je paard ook niet zo, omdat het weet waar het heen moet gaan.
Had je trouwens veel druk op je teugels bij dit paard?
Ik vind je met het springen wel erg mooi meegaan (op de eerste van de dubbel na) het paard zal geen last van je hebben en je zit mooi in het gelijke ritme van de galop. OK dan!