Harisha losrijden voor springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amitje

Harisha losrijden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:34

Hoi daar...

Gisteren heeft mijn moeder nog eens wat foto's gemaakt van mij en mijn bijna 5-jarige merrie Harisha.
Harisha is NRPS van Jetstream W, bij ons geboren en heb haar zelf ingereden.
Vorige zomer stond ze met veulen dus amper kunnen trainen, dus eigenlijk is ze pas sinds deze winter fatsoenlijk onder het zadel.

Was net een week naar Schotland geweest dus ze had een weekje op de wei gestaan...

Afbeelding
even halthouden

Afbeelding
rustig losrijden, doe ik meestal aan een langere teugel

Afbeelding

Afbeelding
en toen wou onze puppie ook mee doen Clown bleef heel de tijd achter mijn paard aanlopen, hebben haar uiteindelijk moeten vastleggen... Ze heeft dus absoluut geen schrik van paarden Haha!

Afbeelding
in het zonnetje!

Afbeelding
fun

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
terug even stappen

Afbeelding

Afbeelding
galopje

Afbeelding

Afbeelding
dat mondje Bloos

Afbeelding

Helaas van het springen zelf geen foto's maar ging echt goed!!!

Ik rij haar sinds 2 weken op een nieuw bit.
Heb haar opgeleerd op een rubberen dubbelgebroken happy mouth bit, maar mijn dressuurlesgeefster raadde mij aan om op een gewoon bit over te schakelen. Mocht dat van haar toen even lenen, was een dubbelgebroken KK bit, ging redelijk, heb toen hetzelfde gekocht. Maar vond uiteindelijk dat ze heel erg begon te wringen en met haar hoofd te schudden en het bit totaal niet accepteerde.
Rij nu op een dubbel gebroken bit van sweet iron en koper met speelringetjes in het midden en dit lijkt tot nu to beter te gaan...

De martingaal was omdat we gingen springen en mevrouw nog de neiging heeft om naar het zonnetje te kijken als we naar de sprong rijden Clown

Weet iemand wat ik kan doen om haar mond dicht te houden en te zorgen dat ze het bit nog beter accepteerd?
Het rare is dat ze op wedstrijd totaal niet zo wringt en netjes aan de teugel blijft lopen. Waarschijnlijk omdat ze dan in een vreemde omgeving is....?

Alle tips zijn welkom Knipoog

_meissie_

Re: Harisha losrijden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:57

Vind het er op zich wel netjes uit zien, maar let op je handen. Er zit een beetje een knik in je polsen. Verder vind ik dat je erg voorzichtig rijdt met haar rijdt (maar kan ook zijn dat ik dat verkeerd zie, het zijn natuurlijk foto's.) Probeer in de galop ook in het zadel te blijven zitten.
Wat betreft je vraag over het bit, daar kan ik je geen antwoord op geven. Misschien is ze zo onder de indruk op wedstrijd dat ze daarom wel gewoon loopt? Misschien is het dan een idee om je paard met veel afwisseling te rijden (buitenrit, springen, een keer longeren) en tijdens het rijden haar goed aan het werk te zetten? Mijn pony liep trouwens op wedstrijd en ook tijdens buitenrit voor mijn gevoel altijd een stuk ontspannenden en rustiger dan thuis.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:10

Het ziet er idd wel redelijk uit vind alleen dat je paardje enorm op de voorhand loopt.. probeer hier aan te werken..! Is het trouwens een burggraaf van afstammeling? of wat is zijn papa Haha!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:16

waarom probeer je niet een myler bit?

deze bitten zijn erg paardvriendelijk.
is je bit niet de dik dat ze dr mond steeds opendoet?
of schaart hij niet teveel in haar mond? dubbelgebroken bitjes kunnen lekker wringen op de tong :S

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:26

als eerste: wat een leuk paadje!
maar zie ik op de 7e foto nou een gekanteld hoofd? (of vertekend dit door de foto?) in dat geval veel rechtrichten.
en idd je onderarmen, mijn instructeur wees me er altijd op om 1 lijn te vormen van je teugels naar je ellebogen.
op de laatste foto, was je daar bezig in verlichte zit, of kwam je stiekem even uit t zadel?
groetjes en veel plezier met dit mooie paardje!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:47

yorin schreef:
Het ziet er idd wel redelijk uit vind alleen dat je paardje enorm op de voorhand loopt.. probeer hier aan te werken..!

mee eens dat viel mij ook op, dat is iets om echt aan te werken. het is ook een jong paard natuurlijk Knipoog Longeren en aan de longe balkjes lopen kunnen hier bij werken. Aan de hand achterwaarts is ook een goede oefening. Op de een of andere manier vind ik haar lopen wat gespannen, maar misschien komt dat idd door het bit? Is haar mond verder wel eens nagekeken door een tandarts, dan weet je dat dat iig goed zit! De martingaal schuift iets te ver naar voren op de hals, misschien kun je die met riempjes aan je zadel bevestigen anders heeft ie niet zoveel nut. Op sommige foto's lijk je wat naar voren te komen met je bovenlijf, wellicht in samenhang met met op de voorhand lopen. probeer haar zover te krijgen dat ze haar achterhand goed gebruikt (van achter naar voren) en probeer haar dan pas aan de teugel te rijden

Succes, het is een leuk paard!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:53

Ze valt inderdaad erg op de voorhand en lijkt ook nog overbouwd, maar dat kan ik verkeerd zien. Er zijn ook veel foto's waarop je geen ontspanning ziet en ze ook af en toe haar hoofd kantelt. Je wordt dan ook streng in je handen, en het geheel wordt erg gespannen. Zorg in galop dat je wel goed op je kont blijft zitten.
Ik zou haar inderdaad eerst lekker van voor naar achter rijden, door veel overgangen en acitiveren. En daarna zou ik pas aan de voorkant gaan zitten, dan wordt het ook makkelijker voor haar om het bit te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:27

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op.
Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.