Naar beneden rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Naar beneden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:14

Mijn lieve merrie is super braaf met rijden, zowel buiten als in de bak. Ik rij haar altijd met een dubbel gebroken bit. Nu hebben we alleen het probleem dat we haar in stap redelijk goed aan te teugel krijgen maar in draf laat ze het met een paar passen vallen. Ze heeft een bijzonder lange rug en denk dat het deels ook een spier probleem is (voor ik haar kocht veel stil gestaan) en een stuk economisch lopen, zoals de juf dat zo mooi zegt.
Op het moment wordt ze 1x in de week even 10-15 minuten gelongeerd met een touwtje erbij, net voor het loodpunt.
Nu vroeg ik me af wat wijsheid is om haar beter naar beneden te krijgen. Heb nog een slofteugel maar dat vind ik geen fijn middel. Heb zitten denken aan een pessoabit 3 rings, dubbel gebroken.
Wat zijn jullie ideeën? Samen weet je meer dan alleen.

Alicia2u

Re: Naar beneden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:48

Niet doen, dit is rijtechnisch en spieropbouw kost nu eenmaal tijd. Ik denk dat je met het longeren en rijden onder begeleiding goed op weg bent. Geef het tijd. Zeker bij een lang paard kan het wat langer duren voordat ze goed kunnen verzamelen.
Ga asjeblieft niet aan slofteugels en zware pessoabitten beginnen, daar wordt je paard niet beter van!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:50

Longeren met gogue. Heeft voor mij alle verschil van de wereld gemaakt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:50

Waarom bespreek je dit niet met je instructrice? Die zal je met zekerheid vertellen dat een slof of een pessoabit je paard misschien wel naar beneden krijgt met dwang, maar dat je paard nooit ontspannen zal gaan lopen.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:56

dank je wel voor de reacties. mijn juf is nu verhuist en heb een nieuwe die binnenkort voor het eerst komt. Haha!
wil ook niet aan de dwangmiddelen, maar een vriendin van mij kwam er mee, dus dacht ga het toch eens vragen hier.
Hulp middel van de baan Haha! en ga ik mij en mijn paard trakteren op een nieuw hoofdstel lol

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:57

Waarom wil je hem per se gelijk 'aan de teugel' rijden? Ik denk dat je instructrice je heel goed begeleidt. Eerst losrijden, en als hij daarna iets wil zakken (al is het een paar passen) dan is dat al winst voor jou! Je moet niet verwachten dat je paard dit lang vohoudt. Heeft waarschijnlijk ook ea met balans nog te maken. Wil niet te snel!
Het longeren met touwtjes is goed, dit kan je misschien 2 keer per week doen? (kwartiertje/20 min.)

Wanneer je nu met hulpteugels en extra scherpe bitten gaat werken, ga je hem in de krul vragen. Dwz. met zijn hoofd 'in de houding'. De rest van zijn lijf maak je hierdoor echt niet sterker van.

Succes!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:13

kijk zinnige reacties Haha!

de reden dat ik haar aan de teugel wil rijden is dat we haar rug en achterhand sterker willen krijgen zodat de tolt voor haar makkelijker wordt. we rijden zo'n 4x in de week. 2x bitloos en 2x met bit en dan werken Haha!

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:39

Ik zou ook vooral nog wachten met hulpmiddelen tijdens het rijden. Een slofteugel wordt snel 'verkeerd' gebruikt en lost je probleem niet op.
Vooral de eerst komende tijd vooral veel longeren met het touwtje. Door het longeren wordt je paard sterker en vinden ze gemakkelijker hun balans.
Wacht even je nieuwe instructie af wat zij van jullie vindt en leg direct het probleem voor, zodat je eraan kunt werken.

Succes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:42

Dat werkt alleen als paardje niet tegen touwtje in gaat trekken. Die van mij deed dat wel, die was zo gefocussed op sterrenkijken.

De gogue op de loste stand heeft haar echt geleerd dat naar beneden lopen veel fijner is (en het gaf mij de mogelijkheid om haar de hemel in te prijzen als ze netjes zakte).

Nu snapt ze dat concept en loopt ze uit zichzelf naar beneden en is eindelijk na maaaaaanden fijn naar beneden te rijden.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:44

gelukkig heeft die van mij met een touwtje erbij zo iets van even proberen er tegen in te lopen, a dat werkt niet, nou dan doe ik mijn hoofd maar laag en zie je dat er geen spanning o het touwtje staat Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:45

Ik zou het dan vooral ook nog tijd geven of wat vaker met bit rijden. Als jullie 4x in de week rijden en dan een 2x met bit werken, zal het ook langer duren dan iemand die 3-4x per week met bit aan het werk gaat.
Als het in stap wel lukt, neem haar dan van draf terug naar stap als je dr kwijt bent zeg maar. Rij haar in stap weer aan de teugel en draaf weer aan. Op die manier ga je in de draaf niet ermee klooien en maak je het jezelf makkelijk door naar de makkelijkere gang terug te gaan en weer opnieuw proberen en hopen op een pasje meer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:47

Dan kun je het gelukkig met touwtjes af idd.

Hopelijk gaat het goed met de nieuwe juf!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:47

ja ben benieuwd naar de nieuwe juf Haha! mijn eerste was echt geweldig maar wist dat ze maar tijdelijk in de regio was. Ga mijn nieuwe juf bellen voor een afspraak volgende week Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:48

Vind ik wel heel schattig klinken 'juf'. Lachen

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:14

ja goed he, is toch ook eenbeetje weer in de schoolbanken zitten Haha! les op je paard Haha!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:40

Mijn paard (nobeltje) heeft altijd een wat zwakke rug gehad waardoor sommige oefeningen er ook niet echt lekker uitkwamen.

Om de achterhand en de rug sterker te maken raadde mijn toemalige veearts me aan hem tijdens het longeren en rijden wat balkjes te laten lopen.
Het paard maakt zich dan langer en moet zijn rug goed gebruiken waardoor die weer sterker wordt.

Misschien is dat iets voor jou?

laurabob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:08

Lijkt me een goed idee dat van Nobel1!

succes verder maar zo te horen moet dat gaan lukken! Hulp genoeg!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:36

dank je wel voor jullie mee denken Haha!
fijn zo'n forum met veel mensen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:41

Waarom zou je er oooit een pessoabit inhangen als je zelf al zegt dat het een spierkwestie is?? Laat je paard dan gewoon lekker rustig die spieren aanmaken in plaats van dat je dr in een houding stopt waar ze nog niet aan toe is..
Wil ze bijvoorbeeld in draf ook niet helemaal laag met de neus over de grond lopen? En je kan bijvoorbeeld ook steeds kleine stukjes draven en weer terug naar stap voordat ze uit de aanleuning kruipt.
En ik denk ook dat je beter eerst kunt beginnen met haar spieren sterker te maken zonder dat ze in de krul loopt. Veel overgangen rijden, veel wendingen. Nou en als ze dan de eerste tijd niet perfect aan de teugel gaat. Longeren is ook een prima idee, dat kun je gerust uitbouwen.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:06

hey, ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem. Het paard heeft een lange rug en vroeger al spierproblemen gehad. Geeft erg moeilijk na en drukt af en toe de rug eruit.
Na dit te hebben na laten kijken bij een kliniek bleek er niks aan de hand te zijn en moest op te lossen zijn met rijden.
- Longeren met pessoa (zodat ook de achterhand er goed onder komt)
- Veel balkjes rijden (ook voor goede balans)

Het gaat nu stukken beter na 3 mnd...het is ook een kwestie van niet te veel willen in één keer (weet hoe moeilijk dit is). En het allerbelangrijkste: Goede Instructie!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:10

je zou eens moeten weten hoe het was toen ik haar 7 maanden geleden kocht. Ze had weinig spieren enzo. Gaat nu stukken beter en kreeg zelfs van de stoeterij een compliment op hoe he tmet haar gaat nu.
Maar ze heeft gewoon heel erg de neiging economisch te lopen, rug wegdrukken, onderhals in tolt.
Ik ga er niets inhangen nu maar gewoon verder met trainen, als mijn lijf dat toe laat...

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:18

Nee ik zou er ook niks inhangen. Ik heb tot 3 weken geleden 2 weken met slof gereden maar hier reageerde hij erg heftig op. Ik rij nu alleen met martingaal (waarschijnlijk zit dat tussen mijn oren). Ik vind het zelf heel moeilijk om niet teleurgesteld te zijn als het een dag wat minder gaat. Maar zoals mijn juf dat zegt: alles kom vanzelf als je maar geduld hebt.
Bij de één gaat dat sneller dan bij de ander en hoe je ermee omgaat.