verlichte zit cavelleti's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

verlichte zit cavelleti's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:34

Rijden jullie de cavelleti's in verlichte zit of niet? Ik heb altijd geleerd dit in verlichte zit te doen, totdat ik 3 jaar geleden bij mijn huidige instructrice kwam, en die vindt dat dit behoorlijk achterhaald is. Zij vindt dat je een paard alleen maar uit zijn balans haalt, en je slecht op je paard kunt inwerken. Sindsdien blijf ik dus gewoon licht rijden, en dat gaat prima. Ik ben dus wel benieuwd hoe jullie de cavelleti's rijden.

Lielle

Re: verlichte zit cavelleti's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:42

lichtrijden, of zelfs doorzitten Ja Soms kan het wel prettig zijn om heel licht uit je zadel te blijven (zoals een jong paard zou rijden), maar zeker geen verlichte zit als op een dikke hindernis.

Zo heb ik ook nog wel eens een laag rijtje in/uitjes gedaan terwijl je gewoon blijft zitten in je zadel.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:54

Wij moeten op de caveletti's ook wel eens doorzitten in de les, we gebruiken ze vaak om de paarden goed los te maken. Op de volte links om rechts om en door een S van hand veranderen waarbij we caveletti's meenemen komr regelmatig terug in de les. En ook de inuitjes (in galop) hebben we wel eens al zittend gedaan. Dan zijn het eigenlijk gewoon galopbalken, waarbij ze hun benen wat hoger op moeten tillen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:31

@Lielle en Marquez1: doorzitten?????? waarom????

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:46

Bij cavaletti's zorg ik ervoor dat ik de rug wel ontlast tijdens het sprongetje, zeg maar tussen verlichte zit en lichtrijden in.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:46

@amado; we rijden dan ze dan wat meer verzameld en terug in tempo, wanneer je dan over de caveletti rijd moeten ze hun benen nog meer optillen en zo doende hun rug nog meer gebruiken. Als je dan in de verlichtezit zit is de kans heel groot dat ze uit elkaar vallen, en dan gaat het effect van de oefening verloren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:54

Ik denk dat het er ook van afhangt wat het doel is van de cavaletti Lachen In de manegelessen is het als voorbereiding op het springen meer voor de ruiter dan voor het paard, en dus is verlichte zit een goede oefening voor de ruiter.

Als je de caveletti meer gebruikt als dressuurmatige oefening kan ik me voorstellen dat je met doorzitten goed contact houdt en opsluit, en je moet ook middendraf en een zeer actieve verzamelde draf doorzitten in de hogere dressuur, dat daar nu toevallig balkjes onder liggen hoeft niet veel uit te maken.

Als het echt gaat om de ontspanning zou ik ergens tussen de verlichte zit en lichtrijden het fijnst vinden, dat is denk ik het minst belastend en het minst vermoeiend voor de ruiter (dat is ook wat ik doe bij draf buiten op niet helemaal gelijk terrein - lichtrijden en het dan nog net wat lichter maken.)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:46

Amadeo schreef:
@Lielle en Marquez1: doorzitten?????? waarom????

omdat je ze dan beter kunt activeren en aan de kwaliteit van de draf kunt werken.

Zoals shadow al schrijft, het hangt enorm van het doel af, en bovendien van de ervaring van ruiter en paard.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:26

Bij mijn vorige Nederlandse instructeurs eigenlijk altijd in verlichte zit.
Bij mijn Duitse clubinstructrice moeten we doorzitten en idd om de redenen die Marquez en Lielle aangeven: beter werken aan draf en de verzameling. Door het doorzitten en de cavaletti's hou je door je zit je paard beter bij elkaar waardoor ze actiever van achter worden.
.
.
.
.
.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het makkelijk is om door te blijven zitten als je een Tinker hebt die vreselijke knie-actie krijgt van cavaletti lopen Nagelbijten / Gniffelen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:27

haha dat zit inderdaad niet comfi, hobbe hobbe hop Haha! . Dit moest Frans trouwens eens horen, doorzitten op de cavelletjes, nouja Clown

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:14

marquez1 schreef:
haha dat zit inderdaad niet comfi, hobbe hobbe hop Haha! . Dit moest Frans trouwens eens horen, doorzitten op de cavelletjes, nouja Clown

Die zou er een rolberoerte van krijgen Tong uitsteken

Wat dat betreft: doe mij maar liever Adriana met haar vele doorzitten dan Frans met zijn vele verlichte zit rijden..... zelfs zonder cavaletti's Nagelbijten / Gniffelen

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:19

meestal rij ik gewoon licht, dan leert het paard ook MET jou gewicht zijn benen op te tillen.

chyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:24

Net wat Shadow zegt het ligt aan het doel van de cavaletti's. De ene keer verlichte zit en de andere keer gewoon lichtrijden!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:14

_meissie_ schreef:
Bij cavaletti's zorg ik ervoor dat ik de rug wel ontlast tijdens het sprongetje, zeg maar tussen verlichte zit en lichtrijden in.

Doe ik precies hetzelfde Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:26

flettie schreef:
marquez1 schreef:

Die zou er een rolberoerte van krijgen Tong uitsteken

Wat dat betreft: doe mij maar liever Adriana met haar vele doorzitten dan Frans met zijn vele verlichte zit rijden..... zelfs zonder cavaletti's Nagelbijten / Gniffelen

uh auw mijn rug, soms zat je het hele lesuur in verlichte zit Nors opkijken heb wel geleerd doorzettingsvermogen te hebben Pling.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:27

Ik dacht net hetzelfde als Shadow0. Lachen
Het is maar net voor wat je het gaat gebruiken. Is het om je verlichte zit te verbeteren, of eerder voor iets dressuurmatig...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:19

nee, ik zit juist door en dan been eraan en van voor halve ophoduingen zodat hij zichzelf mooi gaat dragen en de achterhand er goed de achterhand eronder zit.
Dan krijg je het 'dans' gevoel. Net of hij erover heen danst.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:05

Ik blijf altijd lichtrijden zodat de tact en regelmaat hetzelfde blijven Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:14

Lichtrijden bij wat jongere paarden of paarden die die nog niet sterk genoeg zijn om echt te dragen.
Doorzitten bij paarden waarbij ik de oefening gebruik om aan de gedrageneheid en verzameling te werken.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:08

In de les rijden we meestal licht of zitten we door meestal doen we dit om de paarden te verzamelen en te laten verruimen.
In galop doen we dit ook en gaan we ook neit in verlichte zit. Meestal als we dit doen is eht ook voor te verruimen of verzamelen (de 1 ne keer 3 galopspongen de andere 4 )

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:51

ik doe eigelijk altijd lichtrijden maar zoals ook al wordt gezegt als je echt een de gedragenheid en verzameling van de draf wilt werken kan je ook doorzitten maar ik vind wel dat je daar zelf goed genoeg voor moet kunnen zitten zodat je het paard niet stoort

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:59

ik ga gewoon een klein beetje beetje staan en buig iets iets naar voren. niet zo als bij grote hindernissen. (een beetje er tussen in)

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:50

Als je in verlichte zit gaat gaat je paard idd een beetje uit elkaar vallen zoals ze dat bij ons zeggen. Wat jou lesgever zei dus :-) Ik blijf ook gewoon lichtrijden, paard heeft hier geen last van. (bij drafbalken)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:11

aangezien dit topic vrij antiek is hier een slotje.