Nachtwacht van Gelre@work op wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Nachtwacht van Gelre@work op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:01

Nachtwacht is een 13 jarige Gelderse ruin Recruut x Irak. Momenteel start ik L2 dressuur met hem. Ik rij Nachtwacht vanaf eind Augustus 2007. In de eerste instantie hadden we hem gekocht voor mijn zus maar aangezien ze zich niet helemaal lekker op hem voelde ben ik hem gaan rijden. Nachtwacht heeft op zijn 7 de M2 met winst gelopen en toen vanaf zijn 7 de tot zijn 12 de jaar een beetje recreatief en af en toe een B proefje met een vrouwtje.
Vanaf September 2007 is hij mijn eigendom en ben ik serieus met hem aan de slag gegaan. Dat valt nog niet altijd mee Haha! maar we komen er wel. In November kreeg ik te kampen met een lies blessure met als gevolg dat ik +/- 4 maanden niet meer heb kunnen rijden. Vanaf Maart heb ik het rijden weer langzaam aan opgepakt zo'n 2-3 x in de week rustig aan. Sinds een week of 3 rij ik nu weer bijna dagelijks (5-6 dagen per week).
De foto's zijn van mijn wedstrijd van afgelopen weekend ik heb hier 2 proeven gereden de eerste proef was ik derde met 183 pnt en de tweede proef was ik vierde met 189 punten. Haha!

Punten waar ik aan moet werken zijn:
* Handen stiller en langs elkaar houden, vooral niet sterk worden in de linkerhand.
* Goed bovenlijf rechtop houden en schouders naat achteren.
* Been lang en hakken uitdrukken!
* Verder heb ik erg de neiging om het te goed te willen doen ik wil mijn paard teveel helpen met de oefeningen, dit is helemaal niet nodig hij kan ze prima alleen! Dus ik moet het er gemakkelijker gaan uit laten zien.

Sinds 2 weken heb ik een nieuwe instructrice en we werken hard aan bovenstaande punten. Vandaag had ik mijn tweede les en ze was erg positief over onze vorderingen.
Zo nu de plaatjes!
Tijdens het losrijden, hij loopt teveel achter de loodlijn.
Afbeelding
Binenkomen in arbeidsdraf.
Afbeelding
Afbeelding
Drafje.
Afbeelding
Poging tot wijken. Gaat thuis redelijk moet in de proef nog veel beter.
Afbeelding
Middendraf
Afbeelding
Middengalop op de volte vind ik erg moeilijk!
Afbeelding

Dhani

Re: Nachtwacht van Gelre@work op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:23

ziet er goed uit! Haha! idd hij loopt iets te diep! maar dat komt wel Knipoog net als het wijken! oefening baard kunst Tong uitsteken

Succes verder !! GROETJES

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:55

wow, die galopsfoto, wat een kracht, mooie foto hoor!!!

ik vind je paard erg leuk. je rijdt hem ook netjes! je kan de teugels op sommige momenten nog iets erbij nemen, dan heb je directer contact en hoef je je handen niet veel te bewegen.

Ik moet zeggen dat ik het een moi plaatje vind, jullie saampjes!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:23

Mooie foto's hoor. Verbeter punten geef je zelf al aan. Daar moet je inderdaad nog even aan trekken. Maar dan gaat het zeker goed komen. Nachtwacht is trouwens wel een uber hippe naam! veel succes samen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:34

Mooie combi Spaikey!
Ondanks het te diep lopen op de eerste foto komt zijn achterbeen er wel mooi onder. Bij het wijken kantelt hij zijn hoofd een beetje; probeer zelf goed te kijken waar je heen wilt, niet naar beneden. Dan help je hem onbewust met je zit.
De galopfoto is erg mooi, geen spanning op de binnenteugel en een prachtig ondertredend achterbeen!
Probeer het niet "te goed" te willen doen, dan ga je verkrampen (hier spreek ik uit ervaring Bloos ). Maar nogmaals, erg mooie combi, dat wordt een hoedje volgend jaar! Haha!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:30

Gaaf paard!

Hij kropt zich wat op in de hals, hij komt daarbij ook los van je teugels. Zoals anderen al zeiden loopt hij daarom achter de loodlijn. probeer hem meer druk op de teugels te laten houden.

oh ja, nog een tipje ivm wijken wat je moeilijk vindt:
Ga naar de M1, daar zit geen wijken in! Pling (mits je de oefeningen in de M natuurlijk wel kan Haha! )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:31

Het eerste wat mij opviel was dat hij zijn neus zo ver achter de loodlijn heeft, lijkt bijna of hij onder de teugeldruk uit probeert te komen. Rij meer voorwaarts met een wat ontspannen teugel zodat die neus meer op de loodlijn komt, oogt ook veel mooier.
Verder je hakken naar beneden en opletten dat je de binnenteugel erbij houd.

Leuk paard en kan goed lopen zo te zien, ziet er verder keurig uit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:37

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen verwijderd

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:43

anneliesdj schreef:
Het eerste wat mij opviel was dat hij zijn neus zo ver achter de loodlijn heeft, lijkt bijna of hij onder de teugeldruk uit probeert te komen. Rij meer voorwaarts met een wat ontspannen teugel zodat die neus meer op de loodlijn komt, oogt ook veel mooier.
Verder je hakken naar beneden en opletten dat je de binnenteugel erbij houd.

Leuk paard en kan goed lopen zo te zien, ziet er verder keurig uit.

Dat klopt helemaal. Op deze momenten neemt hij gewoon mijn teugels niet aan. Ik zit absoluut niet aan de teugels te trekken maar ik vind het ontzettend moeilijk om druk op de teugels te krijgen. De laatste 2 weken gaat dit al beter zeker thuis en in de les kan ik hem al mooi op twee teugels laten lopen. Het achter de loodlijn komen is ook iets waar we nu veel aanwerken.
driebergen schreef:
Gaaf paard!

Hij kropt zich wat op in de hals, hij komt daarbij ook los van je teugels. Zoals anderen al zeiden loopt hij daarom achter de loodlijn. probeer hem meer druk op de teugels te laten houden.

oh ja, nog een tipje ivm wijken wat je moeilijk vindt:
Ga naar de M1, daar zit geen wijken in! Pling (mits je de oefeningen in de M natuurlijk wel kan Haha! )

Haha ja M1 dat ga ik nog even niet starten. Haha! Ik heb niet voor niks dispensatie aangevraagd om L2 te mogen starten. Maar de oefeningen van de M1 zijn zeker makkelijker voor mij. Heb ik al met mijn vorige paardje ondervonden!.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Er zit een editknop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:49

Spaikey schreef:
Dat klopt helemaal. Op deze momenten neemt hij gewoon mijn teugels niet aan. Ik zit absoluut niet aan de teugels te trekken maar ik vind het ontzettend moeilijk om druk op de teugels te krijgen. De laatste 2 weken gaat dit al beter zeker thuis en in de les kan ik hem al mooi op twee teugels laten lopen. Het achter de loodlijn komen is ook iets waar we nu veel aanwerken.

Probeer hem omhoog te 'drijven'. Handen iets hoger houden werkt vaak goed, goed op je kont zitten en flink je been eraan zonder hem te laten versnellen.
Wees ook niet bang om echt te rijden in de proef. Rijd net zoals je thuis doet, niet ineens anders gaan doen (voorzichtiger of juist brutaler) want dan snapt je paard het ook niet meer.

fieke1009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:04

Zo daar zijn de foto's dan, ik zie wel dat dat scherpstellen soms nog niet helemaal feilloos gaat. Verder vertelde ik je zondag al dat ik hem al veel fijner vond gaat, een stuk gehoorzamer. Een tip om de aanleuning fijner op contact te krijgen is om hem nog wat vlugger te maken achter. Nachtwacht heeft veel afdruk van zichzelf maar wil daarin soms wat te traag worden. Dus veel korte stukjes schakelen, als hij meer aansluiting vind van achter naar voren gaat hij zich waarschijnlijk ook meer leggen in je hand. Maar volgens mij ben je al behoorlijk op de goede weg, dus ga zo door!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:04

Het ziet er al goed uit. Hij loopt iets te diep inderdaad. Wat meer drijven. Je kunt ook proberen hem iets te liften.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:33

Fijn dat het beter met jullie gaat na jou blessure, nogmaals gefeliciteerd met je prijzen Haha!

Het ziet er op de foto al goed uit, probeer wel meer zelf vooruit te kijken, je kijkt vaker wat naar beneden, bij het wijken kijken waar je naar toe gaat, en je hakken uit te drukken.
Heel veel succes verder, maar dat komt wel goed Haha!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:13

Bedankt voor de tips. En inderaad ik kijk wel iets te vaak naar beneden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:37

Wat is trouwens je probleem met het wijken, watvoor cijfers en commentaar krijg je daarop?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:41

anneliesdj schreef:
Wat is trouwens je probleem met het wijken, watvoor cijfers en commentaar krijg je daarop?

Tja meestal een 6 voor het wijken en af en toe een 7. Ik vind het zelf gewoon wat moeilijk om goed mee te gaan in de beweging en ook nog voorwaarts te rijden. Als commentaar staat er af en toe loopt over schouder weg, zoals in bovenstaande proef, maar dat komt omdat ik dan teveel met mijn binnenteugel pruts en te weinig met mijn buiten hulpen doe. Maar inmiddels heb ik het met mijn nieuwe instructrice besproken en er is al meer duidelijk geworden over hoe precies mijn hulpen te gebruiken!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:45

Leuke combinatie. Maar wat mij vooral opvalt... jij lacht precies de hele tijd. Paardrijden is voor jou duidelijk echt een plezier. Fijn om dat te zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:49

Spaikey schreef:
anneliesdj schreef:

Tja meestal een 6 voor het wijken en af en toe een 7. Ik vind het zelf gewoon wat moeilijk om goed mee te gaan in de beweging en ook nog voorwaarts te rijden. Als commentaar staat er af en toe loopt over schouder weg, zoals in bovenstaande proef, maar dat komt omdat ik dan teveel met mijn binnenteugel pruts en te weinig met mijn buiten hulpen doe. Maar inmiddels heb ik het met mijn nieuwe instructrice besproken en er is al meer duidelijk geworden over hoe precies mijn hulpen te gebruiken!

Op bovenstaande foto doet hij alles behalve over de schouder weglopen, zal een momentopname zijn.
Hier gaat eigelijk alles goed behalve dat hij kijkt in de richting waarin hij gaat en daardoor zijn hoofd wat kantelt. Doe je binnenhand iets meer van de hals en buig hem iets meer om je binnenbeen.
Bij een juiste buiging kun je het oog aan de binnenkant zien, op de foto kun je het oog aan de buitenkant zien, andersom dus.

En ik vind het een super mooi paard, behalve zijn hoofd dat wat groot lijkt heeft hij een heel mooie bouw en zo te zien ook een keurig achterbeen gebruik. Ziet er echt super uit!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:20

Ja inderdaad op die foto loopt hij niet over de schouder weg. En hij loopt inderdaad in de verkeerde stelling.
Bedankt voor je compliment! Ja het hoofd is iets aan de grote kant maar het misstaat hem niet vind ik Haha!

webster543 schreef:
Leuke combinatie. Maar wat mij vooral opvalt... jij lacht precies de hele tijd. Paardrijden is voor jou duidelijk echt een plezier. Fijn om dat te zien.

Ja inderdaad ik heb zoveel plezier tijdens het rijden. Ik heb het ook echt nodig en ik kan zo ontzettend genieten van mijn paardje! Mijn vriend zegt wel eens voor de grap dat ik verslaafd ben aan rijden en dat ik dwangmatig aan het paardrijden ben(niet dat ik het paard dan dwing maar mezelf omdat ik niet zonder paardrijden kan)......maar er moet dan ook best veel wijken voor mijn paard Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-08 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Er zit een editknop.

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:14

ha zus

ja hij loopt indd iets te diep...maja dat komt wel goed met jullie.
De galop en de midden draf ziet er zo op de foto trouwens heel sterk uit...
en ach ja ook geld nu haha een goede voorlezer doet veel met je proef he haha hoop dat me berichtje nu wel blijft staan.
doe je best zus!