Pony weg doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hemingway

Pony weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:23

Op onze manege is er een pony weggegaan omdat hij altijd rolde als het warm was.
Hij rolde dus als er iemand op zat wat dus niet zo handig want sommige mensen hebben niet zo'n snelle reflex om er vanaf te springen. Er kwam dus regelmatig iemand onder te liggen. Er waren geen ongelukken gebeurt, maargoed, je kunt nu moeilijk af gaan zitten wachten tot het wel gebeurt. De manege heeft de pony dus weggedaan. Wat zouden jullie doen als jou paard rolde terwijl er iemand op zit?

Sylvia

Re: Pony weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:25

Voorwaarts houden en desnoods een flinke knal met de zweep... Ik kan me best voorstellen dat het voor een manege geen goed plan is om een dergelijke pony aan te houden. Je kunt er - buiten aanpakken - ook proberen rekening mee te houden door bv niet lang stil te laten staan, niet teveel te laten lopen, überhaupt niet aan het werk zetten als het warm is, maar voor een manege is het broodwinning en pony's die om zoiets niet werken kosten alleen maar geld...

Hemingway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:27

Maargoed, het was wel een manegepony. Voorwaarts houden was niet moeilijk op die pony. Als er iemand voorwaarts was, was het die pony wel. Kinderen durfde na een tijdje gewoon niet meer op de pony. In de winter wel, want dan rolde hij niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:29

Als er niemand op rijdt dan brengt ie zijn geld niet op. Wat is er gebeurd met de pony?

Dit zou Jo overigens maar 1x hoeven te proberen. Dan deed ze het nooit meer kan ik je vertellen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:33

Ik begrijp het wel dat ze het risico niet willen nemen. Als er iets gebeurt zijn ze wel verantwoordelijk en om nu een pony de hele zomer op stal te laten staan, is ook kostelijk. Een eigenaar kan daar rekening mee houden en er aan werken en dan kunnen ze een pony kopen waar ze wel iemand op durven zetten of waar wel meisjes op willen in de zomer.

Eigen beest zou ik niet verkopen, maar een pony waar kinderen op moeten wel ivm lessen ofzo zou ik waarschijnlijk wel verkopen, gewon om niet het risico te lopen dat er ongelukken gebeuren als je even op een andere combinatie aan het letten bent ofzo.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:10

Ik snap het ook wel. Als er niemand meer op wil verdienen ze er niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:13

Ik zou haar flink op d'r lazer geven als ze dat zou doen bij mij Lips are sealed Maar ik zou haar niet verkopen, het ligt ook heel anders. Er zit een groot verschil tussen streken uithalen bij een manegepaard en een pensionpaard.

Een pony die rolt met mensen erop is gevaarlijk, voor hetzelfde geld komt er iemand onder. Dat kan een manege zich niet veroorloven. Dus ik vind het logisch dat ze hem weg hebben gedaan, hoewel als ze een beetje tijd in het dier hadden gestoken hadden ze mss ook wel zelf kunnen verhelpen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:14

Ik zou eerst weleens willen weten waarom mijn paard zomaar gaat liggen? Misschien had ie wel ergens last van? Mocht het idd om de warmte zijn zou ik haar 1x heel duidelijk maken dat dat niet geaccepteerd wordt!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:17

ik denk dat het voor de manege de beste oplossign was. de pony reed nog maar weinig. dus levert geen geld op. maar hetis ook niet verantwoord.

mijn paard is 3 en wou laatst ook gaan liggen.. toen een tik gegeven.. en liep hij wel weer verder. waarom hij het deed.. geen diee.. wel vreemd..

nu houd ik hem goed voorwaarts.. (maar hij draaite toen om.. en ik wou de andere kant weer o0p_-)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:18

Misschien zouden ze eens naar een oorzaak kunnen kijken waarom hij gaat rollen? misschien heeft hij wel pijn?
Maarja, dat kost geld, en is dus voor een manege teveel moeite Boos!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:23

Denk niet dat dat het probleem was, Elma. Knipoog
Als het warm is, zweet een pony. Zweet jeukt en sommigen willen dan gaan rollen. Als ze ondervonden hebben dat ze ermee weg komen (manegekindjes zijn vast niet zo vlug van reflex), gaan ze het meer en meer doen.
Mijn paard wil altijd gaan rollen als we door (ondiep) water moeten gaan. Even een tik op zijn achterste en hij zet het wel uit zijn hoofd. Pijn heeft hij zeker niet, hij vindt water gewoon erg leuk om in te rollen Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:42

Pijn zou ook niet mijn eerste idee zijn, aangezien TS zegt dat die pony het alleen doet als het warm is. Ik denk dat sevke de spijker op zijn kop slaat Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:51

Elma_ schreef:
Misschien zouden ze eens naar een oorzaak kunnen kijken waarom hij gaat rollen? misschien heeft hij wel pijn?

Ik weet niet op wat voor maneges jij komt, maar een zieke pony is een pony die niets opbrengt. Dus een DA is snel gebeld.

Daarbij zijn er ook echt wel maneges die hart voor hun dieren hebben, en gewoon te allen tijde netjes een DA laten komen niet alleen voor de centen maar ook gewoon voor het beestje.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:57

Tuurlijk zullen ze vast een hart voor dieren hebben.. Maar de maneges waar ik kom, Gaat geld toch boven de 'dierenliefde' als het erop aankomt Lachen

Siiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:00

Ikzelf zou mijn paard niet wegdoen als hij rolde, dat zou ik hem afleren. Inderdaad goed voorwaarst houden, hem actief bezig houden, en het rustig opbouwen. Natuurlijk belonen als het goed gaat.
Maar op een manege is het wat lastiger, deze pony's moeten gebruikt worden voor verschillende type ruiters, en het word dan moeilijker om het af te leren..En dan hebben ze er in feite niet veel aan..
Maar ik zou hem houden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:01

Op de manege/pensionstal waar ik nu rijd was ook een pony die dit deed. Ze had door een inconsequente ruiter geleerd dat ze zich om kon laten vallen. Dat was echt hardstikke gevaarlijk, want hoe je haar ook aanpakte ze ging gewoon liggen. Zij is uiteindelijk verkocht als fokmerrie, zodat er niemand meer op zou rijden.
(deze pony was door verschillende dierenartsen nagekeken, die konden geen van allen iets vinden, ook de zadelmaker en de tandarts vonden geen enkel probleem)

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:34

Ik zou die pony denk ik ook weg doen. Want straks gebeurt er nog echt een ongeluk. En heet lijkt me niet fin om een pony onder je te hebben! En afleren kan denk ik niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:26

-> RT-P

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:36

alles is af te leren..
Zet er een maand lang een consequente ruiter op en die pony is het echt wel afgeleerd Knipoog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:55

Elma_ schreef:

Bij de manege waar ik rij, proberen ze eerst ook te kijken naar wat het probleem is. Maar als er geen kind meer op durft te rijden omdat het paard ook te voorwaarts is, denk ik dat het beter af is bij een particulier.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:59

Elma_ schreef:
Tuurlijk zullen ze vast een hart voor dieren hebben.. Maar de maneges waar ik kom, Gaat geld toch boven de 'dierenliefde' als het erop aankomt Lachen

In dat geval zou ik niks te maken willen hebben met die maneges.
Bij mij gaat het paard voor, of ie nou van mij is of niet.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:01

brigitta1987 schreef:
Op de manege/pensionstal waar ik nu rijd was ook een pony die dit deed. Ze had door een inconsequente ruiter geleerd dat ze zich om kon laten vallen. Dat was echt hardstikke gevaarlijk, want hoe je haar ook aanpakte ze ging gewoon liggen. Zij is uiteindelijk verkocht als fokmerrie, zodat er niemand meer op zou rijden.
(deze pony was door verschillende dierenartsen nagekeken, die konden geen van allen iets vinden, ook de zadelmaker en de tandarts vonden geen enkel probleem)

Ik zou denk ik haar dan verkopen aan een concequente ruiter die er ervaring mee heeft. Zodat ze nog wel bereden kon worden.
Maar het is goed dat ze niet meteen naar de slacht word gebracht Knipoog

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:15

Kan me heel goed voorstellen dat een manege zo een pony weg doet, de kinderen moeten tenslotte leren rijden en niet eraf springen! en t is ook nog eens hartstikke gevaarlijk.
Als t mijn eigen paard zou zijn zou ik een oplossing zoeken en dat zou dan ook in de richting gaan wat Sevke schreef. Als hij zo'n last heeft van zijn zweet (door de warmte) zou k ervoor zorgen dat ik zou rijden als t wat koeler is, 's ochtends of 's avonds. Misschien is het inderdaad af te leren door consequent te zijn, maar ik denk dat t hetzelfde verhaaltje is als met het hoofd slaan door vliegen, als ze er last van hebben, blijven ze er last van houden. Je moet er rekening mee houden en je rijtijden een beetje aanpassen is in zo een geval nooit verkeerd.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:12

Ben ik het helemaal mee eens!

noekster1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:21

Ben ik ook helemaal mee eens!:D