2x in korte tijd in het zand gehapt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kristel_82

2x in korte tijd in het zand gehapt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 10:46

Ik rijd nog niet heel erg lang. Bijna een jaar geleden heb ik mijn eerste les gehad maar de eerste paar maanden zeker niet regelmatig. Op zich ging het aardig. In mijn houding zijn er een aantal dingen waar ik hard aan het werk ben. Maar Nu zit ik met het volgende probleem: Ik ben er laatst in 4 dagen tijd 2x afgevlogen. 1x door mijn eigen onkunde en 1x buiten mijn schuld om. Hieronder het verhaal wat er gebeurd is, maar onderaan staan de concrete vragen...

Vorige week donderdag had ik een inhaalles en zat op een paard waar ik nog nooit eerder opgereden had. Dit (manege)paard staat erom bekend dat hij allerlei trucjes kent om onder het werk uit te komen en hij zijn rijder redelijk test. In het eerste halve uur ging het al bijna mis. Ik ben namelijkredelijk makkelijk naar voren uit evenwicht te trekken. Draf ging goed, maar bij het galopperen hield hij het voor gezien. Hij kreeg het voor elkaar om mij uit evenwicht te krijgen en op eigen goeddunken door de bak te gaan galopperen. Ik kreeg het toen voor elkaar om toch nog net weer in evenwicht te komen. Het tweede deel van de les vond plaats in de buiten bak. Ik zat er toen al niet meer helemaal ontspannen op (en dan vind ik het heel moeilijk om mijn houding goed te houden). Toen we weer moesten gaan galoperen bedacht hij waarschijnlijk dat die truc net wel goed gewerkt had Bloos Hij trekt mij aan de teugels naar voren springt een meter opzij en tegelijk in galop. Tja en dat trok ik niet... De val viel mee. Ik ben er uiteindelijk meer onvrijwilig afgegleden. Alleen erg geschrokken en een stevige deuk in mijn zelf vertrouwen.
Afgelopen zondag zou ik meegaan op een groepsbuitenrit. Ik was ingedeeld op een pony waar ik eerder wel regelmatig op gereden heb. Een bekende dus. Ze staat erom bekend dat ze graag héél hard wil draven en liever geen galop EN ze is humeurig naar andere paarden (in de bak geeft ze van die kleine bokjes als een paard te dichtbij dreigt te komen). Maar ze gedroeg zich voorbeeldig. Was goed terug te rijden en liet zich ook in de rij houden (wilde niet persé inhalen), hoewel ik wel erg goed mijn best moest doen. In het begin was ik een beetje zenuwachtig, maar dat ging vrij snel weg. En ik genoot echt van de buitenrit! Het paard dat achter ons reed, was erg lastig, wilde steeds in galop en liep bijna met zijn neus op de kont van mijn paardje, Maar Smile was super: trok zich er niks van aan, oortjes naar voren, als het te vervelend was even uit de rij (ruimte achter d'r), maar ook weer netjes terug te sturen. tot ze het tijdens een draf even HELEMAAL zat was. Het paard achter ons was amper te houden en Smile gaf een gemene bok. Resultaat: Ik met een prachtige boog op de grond en het paard achter ons zag zijn kans vrij en galopeerde lekker naar voren toe. Ik weet dat ik tijdens de val bedacht dat ik moest draaien voor ik het paaltje raakte. Dat is me ook gelukt, raakte eerst de grond voor ik tegen het paaltje rolde. Ik ben weer opgestapt en heb de manege zonder verdere kleerscheuren gehaald.

Nou heb ik morgen weer paardrijles... Het is de gewone groepsles en ik zie er echt enorm tegenop! Meer dan toen ik zondag ná mijn vliegles weer opstapte. Hoewel ik blij was dat het met Smile gebeurde zondag. Ik vertrouw haar volkomen, ook al heeft ze haar nukken. (Anders was ik misschien wel helemaal niet meer opgestapt of in ieder geval had ik er dan hélemaal verkrampt opgezeten en ha ik zeker geen drafje meer aangedurft.)
Maar voor vrijdag heb ik een privé-les je staan. Gewoon om weer een beetje zelfvertrouwen terug te krijgen. Ik denk dat het slim is om tijdens die les, zitles te nemen (steviger in het zadel, niet meer vorover laten trekken en als ik de controle kwijt drijg te raken mijn benen strekken ipv optrekken en klemmen, zijn dingen waar ik hard aan moet werken), maar hebben jullie nog tips en ideeen? Zijn van harte welkom!

Groetjes, Kristel

p.s. Ik heb geen probleem met poetsen/zadelen het is echt zenuwen voor het rijden. En verder heb ik alleen af en toe (1, soms 2x per week tijdens mijn lessen een manege-paard tot beschikking)

InekeH87

Re: 2x in korte tijd in het zand gehapt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:56

Inderdaad zoals je zelf zegt zitles en dan bewust werken aan hetontspannen in het zadel. Met zitles creer je een onafhankelijke zit waardoor je niet uit je balans getrokken wordt als een paard eens een keer iets geks doet. Denk niet dat 1 zitles wonderen zal doen. Ik denk dat je eerst een keer of 5 a 6 aan de longe moet oefenen voordat je in je rijden verschil merkt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:00

het paard voelt waarschijnlijk je angst en ziet je daarom niet als leider en speelt zijn eigen baas. je moet iets aan je zelfvertrouwen/angst doen...

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:26

je moet gewoon wat aan je zelfvertrouwen doen, je paard voelt dat je bang of zenuwachtig bent. dat je de tweede keer eraf gevallen ben kan iedereen gebeuren! daar leer je alleen maar van. je moet gewoon rustig blijven zitten, relaxt. goed streng zijn. dan probeert je paard je ook niet meer uit als je streng bent. verder moet je misschien wat zelfvertrouwen opbouwen op de paarden die wat makkelijker zijn en die je kent, en als je geplaatst wordt op een lastige, gewoon zeggen dat je het niet wil. Veel succes.Lachen

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:20

ik ben veel steviger in het zadel gaan zitten sinds ik meerdere paarden rijdt.ieder paard is anders en je moet leren je zit op andere paarden aan te passen. Dit is in het begin heel lastig maar oefening baardt kunst Knipoog
Ook door te gaan springen ben ik steviger in het zadel gaan zitten. Je leert meer met een rare bewegin van het paard mee te gaan

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:24

Het is ook niet eenvoudig om op oudere leeftijd te leren rijden. Ik neem tenminste aan dat je > bent dan 20 je profiel lezend.

Als kind zie je het gevaar niet, naarmate je ouder wordt des te meer. Ook vallen we wat minder soepel.

Ik zou het gewoon aangeven bij je instructrice/teur dat je wat angstig bent. Dan kan hij/zij daar rekening mee houden en evt. een stapje terug doen.

Let wel, je zul er zeker nog vaker afvallen, het hoort erbij.
Ze zeggen niet voor niets, je bent pas een goede ruiter na minimaal 100 keer zandhappen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:57

Ik was zelf 36 toen ik begon met rijden en ook heb heb vaak zand gehapt! Privelessen zijn idd een goede manier om meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik vond buiten vallen altijd vervelender dan binnen, omdat het vaak veel harder ging. Helaas zijn manegeritten vaak in een grote groep van 8-10 paarden en dat ging me tegenstaan. Er was altijd wel wat op zo'n rit.
Kinderen ziet idd dat gevaar niet.

Ik zou het gewoon bij privelessen houden tot je genoeg zelfvertrouwen hebt om in een groep je paard onder controle te houden. En ga pas mee met een buitenrit als je er ook echt van kunt genieten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:03

Goed hoor, op je 36e nog beginnen.
Ik heb wel eens lesgegeven aan een 50+ beginner. Super moeilijk om dan nog alles te leren. Alleen het lichtrijden onder de knie krijgen duurde eeuwen. Uiteindelijk is ze toch gestopt omdat ze het toch te eng vond.