romy en ik @ work werken aan een betere zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

libra

romy en ik @ work werken aan een betere zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:59

Romy is een 7 jarige merrie wat ik nu ongeveer 2 maanden heb.
Toen ik haar kreeg was ze erg mager en had ze bijna geen conditie.
Onder tussen is ze weer aan het juiste gewicht en heeft ze wat meer conditie gekregen.

Ik rij haar met martingaal omdat ze anders gigantisch haar hoofd omhoog gooid. De martingaal zit op het laaste gaatje zodat het losjes zit.
Verder zijn we nog samen alle knopjes aan het uitzoeken.
Mijn probleem is vooral dat ik de tenen naar buiten draai en in de galop ga ik te ver naar voren hangen.

eigen comentaar:
- voeten niet naar buiten draaien.
- recht op blijven zitten.

1 Afbeelding
Romy in de wei

Instappen
2 Afbeelding

Drafje
3 Afbeelding
Voeten niet naar buiten draaien

4 Afbeelding
Alweer die voeten

draafje andere kant op
5 Afbeelding
voeten niet te ver in de stijgbeugel en niet naar buiten draaien

galop
6 Afbeelding
recht op blijven zitten en niet te ver na achter schuiven

7 Afbeelding
alweer die voeten.

nog een drafje
8 Afbeelding

uitstappen
9 Afbeelding

10 Afbeelding

bedankt voor het kijken en tips zijn welkom

groetjes veronique

cha_mira

Re: romy en ik @ work werken aan een betere zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:48

Ziet er wat gespannen uit, en ik denk dat jeje martingal verkeerd bevestigd hebt. De ringetjes moeten door de teugels gehaald worden, en zover ik kan afleiden lijken deze vastgemaakt te zijn aan de nuesriem?
Ze is nog wat iel in haar nekje, mss een tip om haar wat meer te longeren vb met de pesoa? Hierdoor zal ze misschien beter haar rug ook gaan gebruiken. En zal het tijdens het rijden gemakkelijker zijn om haar te leren ontspannen. Knipoog
Hopelijk ben je hier wat mee Lachen

libra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:57

dankje ik ga het in ieder geval proberen
de martingaal zit goed maar het lijkt inderdaad dat hij aan de neusriem vast zit maar dat is nie zo Lachen

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:02

Op je houding en zit heb ik geen aanvullingen. Goed dat je zelf doorhebt waar je aan moet werken. Ook ik vind het niet echt een ontspannen beeld geeft, wat je zelf al aangeeft, komt ze erg hoog met haar hoofd. Daarom vind ik het een goede tip van cha_mira om haar te gaan longeren, zodat ze meer bespeiring krijgt en wat meer over de rug gaat lopen. Hierdoor krijg je het met het rijden alleen maar makkelijker. Succes met dit leuke diertje..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:03

is je zadel ook niet te klein of lijkt dit maar? het lijkt als of je echt op de achter kant zit neit in het midden.

verder ziet het er heel gespannen uit. zou eerst samen aan wat ontspanning gaan werken mss

wel een heeel leuk diertje om te zien...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:09

Om nog even op de martingaal in te gaan, volgens mij heb je geen stopjes/vlinders aan de teugels waardoor de martingaal helemaal naar het bit gaat zeg maar. Ik heb geleerd dat dat gevaarlijk is en je dus altijd met van die stopjes/vlinders aan de teugels moet rijden.

Vond dit in de wiki:
Teugels kunnen voorzien zijn van dwarsstukjes, ook wel teugelvlinders genoemd, deze voorkomen dat de ringetjes van een martingaal te ver naar voren kunnen schuiven en blijven haken.

En dit:
Bij het gebruik van de martingaal is het belangrijk om dwarsstukjes, ook wel wel "teugelvlinders" genaamd op je teugels te hebben. Deze horen tussen het bit en de ringen van de martingaal in en voorkomen dat de ringen van de martingaal kunnen blijven haken aan de gespen van de teugels.

Of zit ik helemaal verkeerd, en heb je een vaste martingaal of heb je wel vlinders aan de teugels. Mocht je wel vlinders aan de teugels hebben dan zou ik die een stuk verder van het bit afdoen Lachen

Succes!

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:11

Is het geen thiedeman??

libra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:11

Dankje ik ben ook heel blij met haar.

Het zadel is nog nieuw ik moet er nog aan wennen. dit was de derde keer dat ik met het zadel rij. Ik zit in de galop inderdaad te ver naar achter in het zadel wat ik moet afleren. In de draf gaat het beter.

aan de spanning gaan we werken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:14

Smartiej schreef:
Is het geen thiedeman??

dat dacht ik dus ook

maar TS heeft het over een martingaal dus dat zal dan wel, hij moet iig verder naar achter op de teugels..

libra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:15

aan de teugels zitten 3 ringetjes waar de matingaal aan bevestig kan worden, alleen zitten die erg dicht bij het bit.
ik zal als ik weer bij romy ben foto maken hoe het zit.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:16

en ik heb ook het idee (ondanks het feit dat je net op het zadel rijdt) dat het te klein is voor je, in ieder geval te kort, je kunt volgens mij geen vuistbreed tussen de achterkant van je billen en de lepel doen is t niet??

als ik dat lees van die ringetjes dan weet ik bijna zeker dat het een thiedeman is...

ik ga even foto zoeken
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 02-06-08 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:17

Dan is het dus een thiedeman, een martingaal heeft ringetjes waar de teugels doorheen gaan, een thiedeman 'bevestig' je door het bit aan de teugels.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:18

kim1207 schreef:
en ik heb ook het idee (ondanks het feit dat je net op het zadel rijdt) dat het te klein is voor je, in ieder geval te kort, je kunt volgens mij geen vuistbreed tussen de achterkant van je billen en de lepel doen is t niet??

als ik dat lees van die ringetes dan weet ik bijna zeker dat het een thiedeman is...

ik ga even foto zoeken

ik heb het net even opgezocht en je hebt inderdaad gelijk dat het een thiedeman is.
sorry mijn fout ik haal die nog wel eens door elkaar Bloos

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:20

Afbeelding De martingaal werkt goed bij paarden die veel met hun hoofd schudden of hun hoofd te hoog dragen. Een martingaal houdt het hoofd in de goede positie zonder dat de ruiter iets met de teugels hoeft te doen. Als het paard zijn hoofd omhoog doet zet de martingaal druk op de lagen van de mond en het paard brengt daasrdoor zijn hoofd weer omlaag waardoor de teugelhulpen weer versterkt worden. Als de houding van het hoofd goed is lopen de teugels in een rechte lijn van het bit door de ringen naar de hand. Zet altijd rubber ringen op de teugels, zodat de martingaalringen niet achter de gespen van de teugels blijven hangen.

en een thiedemann

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een combinatie van een martingaal en een slofteugel. De slofteugel gaat door de bitringen en wordt op hoogte van het borstbeen aan de martingaal bevestigd. Als de lengte van de martingaal goed is, heeft die alleen effect als het paard zijn hoofd te hoog houdt. De Thiedemann-teugel moet goed passen. Als dat niet zo is zal de slofteugel het hoofd van het paard de hele tijd omlaag trekken. Ook als de houding van het paard goed is.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:20

Leuk paardje!
Ligt het zadel niet een beetje over de schouder? of tenminste dat lijkt zo aangezien er nogal veel 'rug' over is Tong uitsteken
Of misschien is het gewoon een beetje klein oid?

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:21

http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel

Maakt niet uit Lachen Ik haalde ze ook nog wel eens door elkaar, maar het is meer even voor de mensen die hier antwoorden, anders lijkt het net alsof er iets mis is, terwijl dit niet zo is. Maar een thiedeman heeft wel een andere werking dan een martingaal. Lees maar even in de Wiki.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:22

bedankt voor de aanvulling!!!!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:23

Volgens mij mag je zadel meer naar achter? De truc: leg zadel te ver naar voor op het paard en trek het naar achter tot je niet meer verder kunt, daar ligt het goed.

Ik zou je aanraden te investeren in echte zitles, op een bijgezet paard en dat gevoel opzoeken op deze, want op deze manier is het moeilijk om die gedragen ontspanning te vinden. Heb je ook les met haar?

Verder vind ik dat ze super mooi afgetekend is, ik ben benieuwd hoe jullie het over een tijdje gaan doen.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:31

bedankt kim1207 en Smartiej heb het gelijk op de laptop opgeslagen zodat ik me er niet meer in kan vergissen

Biebz95 dankje, romy heeft inderdaad een vrij lange rug.
Ik zal de stal eigenaar vragen als hij wilt kijken als het zadel inderdaad niet te klein.
Als ik goed recht zit in het midden dan is het zadel goed. Maar ernaar laten kijken is nooit verkeerd.

poes dankje wel, nee momenteel rij ik geen les maar dat wil ik vanaf deze week toch wel gaan doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:39

Met les weet je zelf een week waaraan je kunt werken (zo ervaar ik het toch) terwijl ik bij alles wat mijn les zegt denk: dat weet ik eigenlijk zelf ook. Het helpt gewoon zo als iemand naar je kan kijken en dingen benoemen die je doet.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:02

en heb je haar gekocht??wat leuk,
ik zou proberen met een magtegaal te gaan rijden,ik denk dat die dan meer zal ontspannen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:41

Hoi hoi,

Je hebt een leuk dier gekocht. Wel een die behoorlijk concaaf gebouwd is en behoorlijk stijf is in de bovenlijn.
Persoonlijk denk ik dat een martingaal geen zin heeft. Het zorgt er wel voor dat hij/zij zijn hoofd niet omhoog kan gooien, maar het zorgt niet voor aanleuning of ruggebruik. Mocht je al een hulpteugel gebruiken zou ik liever voor een equilonge of chambon ofzo gaan.

Ik zou echter ook absoluut met de dubbele longe en/of pessoateugel aan de gang gaan om het paard losser in de bovenlijn te krijgen.

Een goede instructrice is denk ik wel wenselijk in dit geval.

Heel veel succes met je paard en op naar nog veel meer maanden!

libra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 11:39

Dankje wel. Lachen
Ik zal het gaan uitproberen. Ik heb alleen nog nooit met dubbele longe gelongeerd.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:17

Leuke pony!

Als ik je een tip mag geven Knipoog Als je aan je zit wil werken zonder dat je wil dat je paard de hele tijd met zijn hoofd door de lucht loop, kan je het beste twee bijzets zo aan het zadel bevestigen dat je paard net laag loopt, èn misschien dat iemand je aan de longe neemt, en je echt alleen aan je zit werkt Ja Verder weet ik niet in hoeverre jij aan je zit wil werken? Maar een onafhankelijke zit kan je het beste leren waneer je niet continue aan je pony zijn hals/hoofd houding hoeft te denken. LOnge werk dus, dat is zeker niet raar, want zelfs de profs doen het Haha!

libra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 09:36

dankje, dat is inderdaad geen slecht idee.
het ergste bij mij is dat ik de tenen naar buiten draai en met de galop niet goed zit.