Het is een hele gevoelige, lieve en leuke 10 jarige merrie van Flemmingh en ik heb haar nu precies een jaar hier bij huis staan.

Fotograaf in kruiwagen-ligstoel is wel erg spannend hoor

Hieronder wat achtergrond info voor de geïnteresseerden.
Ik was met proefrijden gevallen voor haar uitstraling en lieve karakter
(eerlijk, verkeersmak, makkelijk te laden, geschikt als leerpaardje) en mijn instructrice zag veel potentie in haar. Helaas kreeg ze net op de dag van de keuring een ongeluk in de stal waar ze op dat gereden werd voor de eigenaar door iemand, waarbij ze waarschijnlijk uit is gegleden en spieren verrekt had en wat gewrichten/banden verschoven/geforceerd. Daarnaast had ze een wond onder haar kin en een afgebroken tand. Een bloederig geheel dus toen we aankwamen!Bij het proefrijden liep ze vrij kort met veel knieactie en op de handrem en had problemen met de aanleuning (stug, snel kantelen, tong uit mond als ze zich bovenin opkropte).
Toen ze eenmaal lekker los liet en ontspande tussen de oren en in haar lijf, voelde ze heel fijn en kon ik heerlijk rijden
We hebben haar in haar proeftijd helemaal na laten kijken en behandelen door de fysio voor haar blessures en bij de tandheelkundige-dierenarts en hoefsmid gehad, waarna de handrem er af was en we vanaf eind juni weer met haar konden gaan opbouwen onder begeleiding van mijn instructrice, en voor de ontspanning heel veel buitenritjes maakten. Toen de proeftijd voorbij was hebben we besloten haar te houden.
Ze ging heel goed vooruit, konden met les ook steeds meer van haar vragen en oefeningen meenemen en het begon al wat te kriebelen om eens een proefje te proberen.
Het bleef alleen wel erg lang duren voor ze ging ontspannen en loslaten. Meestal duurde het 45 minuten voor ze lekker ging lopen. Soms nog langer. Als ze dan lekker liep, leek het vanzelf te gaan en reden we vrijwel alle L en M oefeningen makkelijk door. Vooral de eenvoudige galopwissel was haar favoriet.
Omdat ze zo veel tijd nodig bleef hebben om te laten in haar lijf besloot ik om haar nogmaals na te laten kijken en behandelen door een osteopate, heb daarna de zadelmaker laten komen, die haar zadel en boom op haar rug aangepast heeft en haar tenslotte laten masseren door een Jack-Meagher therapeute wat zichtbaar en voelbaar heel veel resultaat had. Haar spieren zaten zo vast dat ze de eerste behandelingen soms letterlijk door haar benen zakte of door een muur wilde kruipen
, en na elke behandeling was ze ineens stukken losser en ging ze zelfs uit zichzelf weer uitstrekken in de draf... Bij de laatste behandeling was ik zelf niet lekker, en kon ik rustig op een krukje zitten en bleef ze ontspannen staan om de behandeling te ondergaan. Een wereld van verschil!In die tussentijd had ze tijdens/na een buitenrit in de regen nog kou gevat en was gaan hoesten wat maar niet over wilde gaan. Na verschillende dingen proberen toch maar longonderzoek laten doen waar ge"irriteerde luchtwegen vanwege mogelijk beginnende allergie uit kwam. Dus van het hooi op kuil en zo snel mogelijk dag en nacht alleen maar gras eten... Gelukkig knapte dat toen ook eindelijk weer op!
Al met al een enerverend jaar!
Tja, toen hadden we alles eraan gedaan om haar lichamelijk lekker in haar vel te krijgen, en toch lukte het me niet goed om haar thuis vlot ontspannen en nagevelijk te krijgen. Met les wel, maar als ik alleen was werd ik onzeker als het niet vlot lukte en mijn zelfvertrouwen en houding gingen de laatste maanden met de dag achteruit. Ze had moeite met ontspannen, en als ik haar dan naar mijn hand toe reed was het hoofd in de lucht als je weerstand bood om haar na te laten geven, of ik liet haar los en dan wilde ze wel zakken, maar bleef ze heel erg lang en recht en zakte er niet mooi doorheen. Zodra je dan haar iets ronder wilde laten lopen door haar tegen je hand aan te drijven, ging gelijk het hoofd weer de lucht in.
Aan de longeerlijn liep ze zowel zonder als met touwtjes wel heel fijn ontspannen, dus toen de gedachte aan opgeven of verkopen steeds duidelijker in mijn hoofd ging spelen en zelfs een vriendin al aanbood dat ik haar paard wel mocht rijden als ik dat leuk vond om toch met plezier te kunnen dressuren, besloot ik maar die touwtjes zelf in handen te nemen en het over een andere boeg te gooien.
Met toestemming van mijn instructrice ben ik haar afwisselend met slofteugel gaan rijden zodat ik lekker voorwaarts naar mijn hand toe kan rijden en meer tijd heb om aan mijn houding te denken. Door die slof erbij te pakken als ze te lang tegen mijn hand blijft duwen of haar rug wegdrukt kan ik haar sneller corrigeren en weer meer ontspannen en lager over haar rug laten lopen zonder dat ik daar teveel over ga piekeren of mee ga knoeien.
Zo hadden we beiden weer meer plezier in het dressuur rijden...
Sinds vorige week heb ik lekker in de grote wei kunnen rijden. Met wat succes-ervaringsverhalen van vriendinnen in mijn achterhoofd lekker voorwaarts met meegaande hand/licht contact gereden, lange lijnen, lange stukken rechtuit rijden en de laatste dagen voelde ze steeds fijner aan. Het ging fijn, dus toen ze lekker liep de slof eraf gehaald om nog even zonder te rijden, even wennen weer, maar toen kwamen de fijne stukken ook weer. Ik was ook erg blij toen op ik de foto's zag dat mijn houding ook al weer een heel stuk beter was dan de laatste tijd!
Zo, een heel verhaal!
Ik ben dus hard aan het werk met mijn houding:
rechtop zitten/lang maken, hakken uitdrukken en onderbeen niet naar achteren optrekken, handen dragen en vrij om me heen kijken in plaats van naar haar hals en de grond

Tips zijn van harte welkom over het stukje losrijden waarbij ze te lang blijft of tegen de hand komt als je iets meer druk op de teugels neemt, zodat ik haar in de toekomst gelijk vanaf het begin lekker rond over haar rug los kan rijden. Ik loste dit eerst vaak op door wat (overdreven) stelling te vragen naar binnen of naar buiten om haar los te laten laten en dan weer recht te stellen, maar dat was smokkelen dus dat probeer ik mezelf nu weer wat af te leren en meer op 2 teugels voorwaarts naar mijn hand toe te rijden.
Ik ben op het moment vrijwel alleen maar bezig haar lekker aan het lopen te krijgen en af en toe, als ze fijn voelt, pak ik een oefening mee.
Voor diegenen die een completer beeld willen of willen zien of ik geen misbruik maak van de slof heb ik een linkje naar alle foto's
De foto's staan in volgorde en je kunt ze als diashow bekijken.Rosamunde rijden in de wei
ontspannen draf

Vooral bij dit soort "spookmomenten" is het fijn dat ik haar sneller kan corrigeren zonder geknoei en strak worden van mij.
iets verder al weer meer ontspannen
even zoeken
Net weer begonnen, en eerst weer zoeken naar de ontspanning en de juiste verhouding activiteit en contact...
dit is een typisch beeld van het losrijden. Als ik hier strak wordt gaat de neus de lucht in en wordt ze sterk. Als ze zakt, zakt ze vaak niet ver genoeg door mijn hand heen om een ronde hals te krijgen. Haar hals blijft dan dus erg lang en recht. Meer been en extra impuls opvangen door hand meer te sluiten geeft dan weer bovenste reactie. Moet er dan ook op letten niet mijn handen naar beneden te drukken of strak te worden in handen, armen of schouders. Dat stukje vind ik dus erg moeilijk.
Nu het fijne stuk...

fijne draf

Activeren door achterhand de bocht in te drukken

Opvangen na verruimen

Net een ophouding aan het maken

richting schouderbinnenwaarts
Meer erin laten zakkenopnieuw schouderbinnenwaarts
afwenden na C en rechte lijn galopperen

Contragalop, 1e keer in 20 bij 40 best spannend zonder ijzers op het gras

Nog steeds contragalop
draf doorzitten
voorbereiden draf uitstrekken

draf uitstrekken

Fijne ruime draf

draf uitstrekken
verlicht opvangen na uitgestrekte draf

Door de hoek in draf
nog 1 laatste keer uitstrekken
uitrijden
En uitrijden

Die is al flink opgeknapt zeg! Vind het rijbeeld er fijn uitzien, ze mag inderdaad nog iets meer inknikken/doorbuigen en het gewicht wat meer op de achterhand krijgen maar dat is je volgende stap in deze fase. Ben al heeeeel blij dat dit advies tot zover dit fijne beeld geeft en ik ben er zelf ook nog altijd positief over
Ga zo door, komt goed, enne volgende week woensdag proeflesje?