Rosamunde (Flemmingh) rijden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Rosamunde (Flemmingh) rijden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:42

Dit is Rosamunde (Roepnaam Roma) haar eerste topic op bokt.
Het is een hele gevoelige, lieve en leuke 10 jarige merrie van Flemmingh en ik heb haar nu precies een jaar hier bij huis staan.

Afbeelding
Fotograaf in kruiwagen-ligstoel is wel erg spannend hoor Knipoog

Hieronder wat achtergrond info voor de geïnteresseerden.
Ik was met proefrijden gevallen voor haar uitstraling en lieve karakter Lovers (eerlijk, verkeersmak, makkelijk te laden, geschikt als leerpaardje) en mijn instructrice zag veel potentie in haar. Helaas kreeg ze net op de dag van de keuring een ongeluk in de stal waar ze op dat gereden werd voor de eigenaar door iemand, waarbij ze waarschijnlijk uit is gegleden en spieren verrekt had en wat gewrichten/banden verschoven/geforceerd. Daarnaast had ze een wond onder haar kin en een afgebroken tand. Een bloederig geheel dus toen we aankwamen!

Bij het proefrijden liep ze vrij kort met veel knieactie en op de handrem en had problemen met de aanleuning (stug, snel kantelen, tong uit mond als ze zich bovenin opkropte).
Toen ze eenmaal lekker los liet en ontspande tussen de oren en in haar lijf, voelde ze heel fijn en kon ik heerlijk rijden Lovers

We hebben haar in haar proeftijd helemaal na laten kijken en behandelen door de fysio voor haar blessures en bij de tandheelkundige-dierenarts en hoefsmid gehad, waarna de handrem er af was en we vanaf eind juni weer met haar konden gaan opbouwen onder begeleiding van mijn instructrice, en voor de ontspanning heel veel buitenritjes maakten. Toen de proeftijd voorbij was hebben we besloten haar te houden.
Ze ging heel goed vooruit, konden met les ook steeds meer van haar vragen en oefeningen meenemen en het begon al wat te kriebelen om eens een proefje te proberen.
Het bleef alleen wel erg lang duren voor ze ging ontspannen en loslaten. Meestal duurde het 45 minuten voor ze lekker ging lopen. Soms nog langer. Als ze dan lekker liep, leek het vanzelf te gaan en reden we vrijwel alle L en M oefeningen makkelijk door. Vooral de eenvoudige galopwissel was haar favoriet.

Omdat ze zo veel tijd nodig bleef hebben om te laten in haar lijf besloot ik om haar nogmaals na te laten kijken en behandelen door een osteopate, heb daarna de zadelmaker laten komen, die haar zadel en boom op haar rug aangepast heeft en haar tenslotte laten masseren door een Jack-Meagher therapeute wat zichtbaar en voelbaar heel veel resultaat had. Haar spieren zaten zo vast dat ze de eerste behandelingen soms letterlijk door haar benen zakte of door een muur wilde kruipen Ach gut , en na elke behandeling was ze ineens stukken losser en ging ze zelfs uit zichzelf weer uitstrekken in de draf... Bij de laatste behandeling was ik zelf niet lekker, en kon ik rustig op een krukje zitten en bleef ze ontspannen staan om de behandeling te ondergaan. Een wereld van verschil!

In die tussentijd had ze tijdens/na een buitenrit in de regen nog kou gevat en was gaan hoesten wat maar niet over wilde gaan. Na verschillende dingen proberen toch maar longonderzoek laten doen waar ge"irriteerde luchtwegen vanwege mogelijk beginnende allergie uit kwam. Dus van het hooi op kuil en zo snel mogelijk dag en nacht alleen maar gras eten... Gelukkig knapte dat toen ook eindelijk weer op!
Al met al een enerverend jaar!

Tja, toen hadden we alles eraan gedaan om haar lichamelijk lekker in haar vel te krijgen, en toch lukte het me niet goed om haar thuis vlot ontspannen en nagevelijk te krijgen. Met les wel, maar als ik alleen was werd ik onzeker als het niet vlot lukte en mijn zelfvertrouwen en houding gingen de laatste maanden met de dag achteruit. Ze had moeite met ontspannen, en als ik haar dan naar mijn hand toe reed was het hoofd in de lucht als je weerstand bood om haar na te laten geven, of ik liet haar los en dan wilde ze wel zakken, maar bleef ze heel erg lang en recht en zakte er niet mooi doorheen. Zodra je dan haar iets ronder wilde laten lopen door haar tegen je hand aan te drijven, ging gelijk het hoofd weer de lucht in.
Aan de longeerlijn liep ze zowel zonder als met touwtjes wel heel fijn ontspannen, dus toen de gedachte aan opgeven of verkopen steeds duidelijker in mijn hoofd ging spelen en zelfs een vriendin al aanbood dat ik haar paard wel mocht rijden als ik dat leuk vond om toch met plezier te kunnen dressuren, besloot ik maar die touwtjes zelf in handen te nemen en het over een andere boeg te gooien.

Met toestemming van mijn instructrice ben ik haar afwisselend met slofteugel gaan rijden zodat ik lekker voorwaarts naar mijn hand toe kan rijden en meer tijd heb om aan mijn houding te denken. Door die slof erbij te pakken als ze te lang tegen mijn hand blijft duwen of haar rug wegdrukt kan ik haar sneller corrigeren en weer meer ontspannen en lager over haar rug laten lopen zonder dat ik daar teveel over ga piekeren of mee ga knoeien.
Zo hadden we beiden weer meer plezier in het dressuur rijden...

Sinds vorige week heb ik lekker in de grote wei kunnen rijden. Met wat succes-ervaringsverhalen van vriendinnen in mijn achterhoofd lekker voorwaarts met meegaande hand/licht contact gereden, lange lijnen, lange stukken rechtuit rijden en de laatste dagen voelde ze steeds fijner aan. Het ging fijn, dus toen ze lekker liep de slof eraf gehaald om nog even zonder te rijden, even wennen weer, maar toen kwamen de fijne stukken ook weer. Ik was ook erg blij toen op ik de foto's zag dat mijn houding ook al weer een heel stuk beter was dan de laatste tijd!

Zo, een heel verhaal!

Ik ben dus hard aan het werk met mijn houding:
rechtop zitten/lang maken, hakken uitdrukken en onderbeen niet naar achteren optrekken, handen dragen en vrij om me heen kijken in plaats van naar haar hals en de grond Tong uitsteken

Tips zijn van harte welkom over het stukje losrijden waarbij ze te lang blijft of tegen de hand komt als je iets meer druk op de teugels neemt, zodat ik haar in de toekomst gelijk vanaf het begin lekker rond over haar rug los kan rijden. Ik loste dit eerst vaak op door wat (overdreven) stelling te vragen naar binnen of naar buiten om haar los te laten laten en dan weer recht te stellen, maar dat was smokkelen dus dat probeer ik mezelf nu weer wat af te leren en meer op 2 teugels voorwaarts naar mijn hand toe te rijden.
Ik ben op het moment vrijwel alleen maar bezig haar lekker aan het lopen te krijgen en af en toe, als ze fijn voelt, pak ik een oefening mee.

Voor diegenen die een completer beeld willen of willen zien of ik geen misbruik maak van de slof heb ik een linkje naar alle foto's Knipoog De foto's staan in volgorde en je kunt ze als diashow bekijken.
Rosamunde rijden in de wei

ontspannen draf

Afbeelding
Vooral bij dit soort "spookmomenten" is het fijn dat ik haar sneller kan corrigeren zonder geknoei en strak worden van mij.

iets verder al weer meer ontspannen

even zoeken
Net weer begonnen, en eerst weer zoeken naar de ontspanning en de juiste verhouding activiteit en contact...
dit is een typisch beeld van het losrijden. Als ik hier strak wordt gaat de neus de lucht in en wordt ze sterk. Als ze zakt, zakt ze vaak niet ver genoeg door mijn hand heen om een ronde hals te krijgen. Haar hals blijft dan dus erg lang en recht. Meer been en extra impuls opvangen door hand meer te sluiten geeft dan weer bovenste reactie. Moet er dan ook op letten niet mijn handen naar beneden te drukken of strak te worden in handen, armen of schouders. Dat stukje vind ik dus erg moeilijk.

Nu het fijne stuk...
Afbeelding
fijne draf

Afbeelding
Activeren door achterhand de bocht in te drukken

Afbeelding
Opvangen na verruimen

Afbeelding
Net een ophouding aan het maken

Afbeelding
richting schouderbinnenwaarts

AfbeeldingMeer erin laten zakken

opnieuw schouderbinnenwaarts

afwenden na C en rechte lijn galopperen

Afbeelding

Afbeelding
Contragalop, 1e keer in 20 bij 40 best spannend zonder ijzers op het gras Tong uitsteken

Afbeelding
Nog steeds contragalop

draf doorzitten
voorbereiden draf uitstrekken

Afbeelding
draf uitstrekken

Afbeelding
Fijne ruime draf

Afbeelding
draf uitstrekken

verlicht opvangen na uitgestrekte draf

Afbeelding
Door de hoek in draf

nog 1 laatste keer uitstrekken

uitrijden
En uitrijden

Napaluna_My

Re: Rosamunde (Flemmingh) rijden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:44

Heey,mooi beestje, maar hij hangt soms wel aan de teugels!! voor de rest netjes! XLaura

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:46

Bedankt Laura,
Als ze zich lang of sterk maakt is ze wel wat zwaarder, maar meestal als ze ontspannen (laag) loopt, is ze licht in de hand. Ik kijk dan op foto's altijd even naar de mondhoeken en het bit en hoe strak de teugels lijken te staan Tong uitsteken
Ik zou haar iets meer moeten activeren, maar ben eerst wel blij dat ze mijn hand naar beneden opzoekt en volgt zodat zij zelf aanleuning neemt. Een prettig hangerig gevoel is op dit moment niet zo verkeerd voor ons.

Er is trouwens iets mis gegaan met de link naar een paar foto's. Zal kijken of ik ze hier nog kan plaatsen...

iets verder al weer meer ontspannen
weer even zoeken

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:12

Eindelijk foto's Knipoog

Wat een leuk paard, je ziet inderdaad dat ze nog wat teveel naar voren valt, maar dat komt straks denk ik vanzelf goed.

Fijn dat je weer plezier hebt in het rijden, misschien komen we elkaar nog eens op een wedstrijd tegen, zou wel weer gezellig zijn Pling

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:13

ik vind haar echt een mooie uitgestrekte draf hebben!
de foto's zien er goed uit hoor, het gaat echt wel steeds beter!

je houding: handen bij elkaar en ellebogen aan het lichaam en naar beneden Knipoog
en soms neig je vlogens mij iets teveel naar voren te zitten, wat je eigen ontspanning in de weg zit.

hopelijk binnenkort een keer beginnen met thuis proefjes oefenen OK dan!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:58

Gaaf Joyce, een nieuwe troef!

Ziet er op de onderste foto's echt al lekker uit. Probeer veel te schakelen. Ik snap dat je de aanleuning wel ff prettig vind nu, maar probeer het verschil te houden tussen aanleuning en hangen.
Gewoon lekker basisoefeningen meepakken, niet prutsen van voor dan blijft die aanleuning straks steeds langer constant.

Succes en wie weet weer tot op wedstrijd Haha!

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:04

ik vind dat het er netjes uit ziet, heb niet het hele verhaal gelezen haha.. maar lekker voorwaarts hang idd iets wat aan de teugels maar het kan niet allemaal goed zijn toch. hihi, let er op dat je goed op je kont blijft zitten in galop.!

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:37

Hey Joyce! Wat leuk eindelijk foto's!!! Ziet er toch best goed uit? Ik herken wel wat dingen in je verhaal wat betreft aanleuningsproblemen, ook ik heb toen een tijd af en toe de slofteugel eraan gedaan en dit heeft bij mij niet veel uitgehaald. Op eigen benen laten lopen, zorgen dat ze niet gaan hangen en veel schakelen. Op een paar foto's strekt ze de hals wel naar beneden maar heeft wat weinig ronding (typisch net als Mardenta in de nek) waardoor ze zichzelf wat te lang maakt en dan is het ruggebruik ook niet optimaal. De galop foto's zijn ook mooi hoor vind ik, hier valt ze wat naar voren. Ook Strekken kan ze zeker!!! Let erop dat ie ook dan niet naar voren duikelt maar ze blijft wel mooi rond. Ik kom wel es ff langs met videocamera, lijkt me gezellig! Neem Mardenta anders wel mee,
Ga zo door, je bent op de goede weg en geduld is een schone zaak in deze...ik weet er alles van Haha! *zucht*

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:47

Hey Joyce.

Leuk man, Ziet er goed uit!!!
Jammer dat het allemaal wat tegen heeft gezeten maar jullie zijn nu weer op de goede weg Haha! .
Denk er idd om dat ze niet naar voren valt zoals in de middendraf.
Galop vindt ik er erg fijn uitzien,zo ver ik van foto kan zien heeft ze een mooie sprong.
Even lekker schakelen,zodat zel lekker op het achterbeen kan komen dan wordt ze van voren ook weer wat fijner/lichter.

Maar gewoon zo doorgaan,komt het helemaal goed Haha!
Gr jolanda

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:54

Wow! Die is al flink opgeknapt zeg! Vind het rijbeeld er fijn uitzien, ze mag inderdaad nog iets meer inknikken/doorbuigen en het gewicht wat meer op de achterhand krijgen maar dat is je volgende stap in deze fase. Ben al heeeeel blij dat dit advies tot zover dit fijne beeld geeft en ik ben er zelf ook nog altijd positief over Sigaar Ga zo door, komt goed, enne volgende week woensdag proeflesje? Tong uitsteken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:36

Bedankt voor jullie positieve reacties en opbouwende kritiek en tips!
Ik ga ze zeker proberen toe te passen, al is het soms best lastig als je alleen rijdt om overal op te letten Tong uitsteken

Meer tips zijn natuurlijk nog steeds welkom!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:20

Nou, je paard mag haar hoeven dichtknijpen, ze heeft het echt met je getroffen. *LOL*
Het ziet eruit alsof ze aardig zwaar op de voorhand is Bloos
misschien afwisselen met cavaletti's?
Verder mag je je armen ook wat meer aan je lichaam houden en rechtop zitten, je kukelt op sommige foto's naar voren.
Heel veel succes.
Jullie komen er wel, het geeft iig al een fijn beeld. Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:08

Ik heb inderdaad wel eens cavaletti's geprobeerd. Het is alleen niet zo makkelijk want ze doet alsof ik haar over vuur wil laten lopen Tong uitsteken Of dat het reusachtige hindernissen zijn... Dacht dat Flemmingh een springafstamming had, maar die genen heeft ze blijkbaar niet geerfd Haha!
Ik probeer het wel af en toe om haar balkjesmak te maken, want als ze er over gaat, gaat ze wel heel mooi bewegen!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:14

Anders wil ik je wel een keer helpen hoor met balkjes, ga ik wel met een emmer water erbij staan om de boel te doven Haha!

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:21

Heee leuke knollie hoor

Alleen soms oogt het dat hij heel zwaar in de hand is!
en bij foto 4 geloof ik lijkt het net of je je handen heel wijd hebt en rusten op je boven benen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:25

Lekker dier!!! Inderdaad zoals al eerder gezegd, nog wat op de voorhand, maar ik denk dat je dat er met de tijd wel uit krijgt. HEt ziet er verder ontspannen uit en aan de foto's te oordelen vind ik het eruit zien dat je een vriendelijke vragende hand hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:35

Bedankt voor jullie reacties!

@Rubywhite: hulp is altijd welkom, zowel om brandjes voor Roma te blussen als vuur in mij te ontsteken Tong uitsteken hahaha

Suleilitha bedankt,
Ik doe inderdaad erg mijn best om met vriendelijke/zachte hand te rijden. Ik kan ook niet fijn rijden als een paard zich strak houdt of sterk maakt. dan lukt het me niet meer omdat ik dan zelf ook verstrak en ik kan niet met kracht rijden, maar moet het rijtechnische en met gevoel voor elkaar krijgen. Natuurlijk lukt het niet altijd, maar het is altijd mijn streven om bij wijze van spreken een paard met 2 vingers (per teugel Knipoog ) te kunnen rijden.
Geen gelul in de krul kan ik ook gewoon niet...
Dat is ook de reden dat ik nog niet met haar durfde te gaan starten. als je dan aan het losrijden bent en het lukt niet in die beperkte tijd, met alle storende factoren (kleine ruimte, veel combinaties, beperkte tijd) haar ontspannen, actief en fijn aan de hulpen te krijgen, kan ik niet op die manier een proef rijden en net doen alsof het goed gaat. Ik kan dan gewoon niet fijn zitten en rondsturen... Wordt er onzeker en zenuwachtig van.
Dan wacht ik liever tot ik haar zo fijn voor elkaar heb dat ik zonder zenuwen kan losrijden en erop kan vertrouwen dat ze vrij vlot ontspannen gaat lopen. Want als zij fijn loopt, dan komt het met dat proefje (we moeten dan L2 starten) ook wel goed.

JumpingQueen schreef:
Heee leuke knollie hoor

Alleen soms oogt het dat hij heel zwaar in de hand is!
en bij foto 4 geloof ik lijkt het net of je je handen heel wijd hebt en rusten op je boven benen..

Ze oogt hier inderdaad wat hangerig omdat ze nog te lang blijft en ik zocht naar het gevoel dat zij naar mijn hand toe zakt, in plaats van omhoog wegvlucht en tegen mijn hand komt. Toch was ze hier bijna de hele tijd licht in de hand. Op sommige foto's zie je ook dat ze soms iets boven de teugel komt, met het neusje er uit. dan had ik juist te weinig druk om haar rond te houden. Als ik me sterk maak, dan wordt zij inderdaad ook sterk, nou ja, Stug... Ik kan haar dus niet rond " dwingen" dan wordt ze net zo'n stug manege paard Schijnheilig
Ik heb ontdekt dat ik los en licht moet blijven, onder alle omstandigheden.

Ik moet er inderdaad aan denken dat ik mijn handen dichter bij elkaar houd en voor me draag. Aan de andere kant moet ik me ook niet te krampachtig in een houding willen dwingen, want dan kan ik niet meer ontspannen. En als ik me span, gaat zij zich ook spannen. Ik rijd met zachte hand, met het liefst heel weinig druk in mijn hand. Als ze meer opgericht en aan elkaar loopt (dat kan ze namelijk wel als ik het er uit rijd) dan valt het kwartje ineens en lijkt het handen dicht bij elkaar dragen, lang maken en op mijn kont zitten in 1 keer vanzelf te gaan...

Vandaag ben ik gelijk zonder slof begonnen en weer heel goed gedacht aan voorwaarts aan mijn been houden, en de tips meegenomen om dat ook te blijven doen als ze wat hangerig nagevelijk begon te worden. Ook heb ik geprobeerd mijn energie meer naar mijn zit toe te sturen zodat ik steviger zit en haar met meer kracht aan elkaar kan houden, in plaats van me uit balans naar voren te laten trekken als ze wat hangerig wordt.
Heb toen voorwaarts gegaloppeerd en in de galop haar ronder gereden en meer aan elkaar en goed aan het been proberen te houden door te blijven schakelen en toen ik overging naar de draf kon ik haar al een stuk beter aan elkaar en rond houden. Ik had haar met 25 minuten fijn aan het lopen (en bezweet Schijnheilig ) en ben na 35 minuten uit gaan stappen om niet gelijk teveel te doen en omdat ik hoop dat ze dan dit positieve onthoud en ik morgen weer vanaf dat gevoel verder kan werken...

De aanpak lijkt dus zijn vruchten af te werpen, en ik hoop dat we deze lijn vast kunnen houden!
Iedereen bedankt tot nu toe voor de stoot positieve energie Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:37

Super zeg. Vork
Plaats je over een tijdje weer foto's.
Zo tye horen ga je echt snel vooruit. *LOL*

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:19

Zo eindelijk de foto's gevonden!
De laatste foto's geven al best een fijn beeld, vooral het beenwerk!! Erg mooi! Je weet zelf jou en haar verbeterpunten en met de hulp van onze goeroe erbij komt het vast helemaal goed Knipoog
Ik moet je nu perse commentaar geven dus een puntje wat je zelf ook al weet, maargoed: probeer haar ronder in de hals te krijgen! Knipoog

Ben benieuwd hoe het de komende weken gaat, wie weet kan je eind van de zomer nog een paar wedstrijdjes meepikken! Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:23

We doen ons best, bedankt Sanne!
Deze zomer zijn we druk met verbouwen, startkaart aanvragen ligt dus niet in de planning voor dit startkaartjaar Knipoog Onderling een keertje starten zou misschien wel een optie zijn als het lekker gaat